Fokker D.VII / Roden / 1/72 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Z-Mare   
Friday, 03 June 2005
Fokker D.VII

 
Scara:1/72
Producator: Roden
Cod cutie: 033


        Lasfirsitiul anilor 1917, in fata cererilor de a dota pilotii devinatoare cu avioane capabile sa recistige superioritatea aeriana,autoritatile germane decid sa organizeze, la sfirsitul lunii ianuarie1918, un meeting de evaluare pe aeroportul de la Adlershof, lingaBerlin. Cerinta era ca avionele sa fie de vinatoare, monoloc si sa fieconstruite in jurul motorului Mercedes D.III, de 160 cp. Avioaneletrebuiau sa fie prezentate de firme, folosind pilotii propii, iar celemai bune urmau sa fie selectate pentru productia de serie. Pentru o maibuna comparatie si evaluare, la meeting au participat si citeva avioanecunoscute iu epoca, dar cu motor rotativ.
        Douaau fost in principal firme rivale: Albatros si Fokker. Fokker seprezinta cu prototipul Fokker V18, derivat din V11, imbunatatit. Dupateste pilotii s-au aratat incintati de calitatile avionului: bunamanevrabilitate, rata de urcare excelenta, viteza mare, iar variantaFokker V18 a fost desemnata ca Fokker D.VII fiind comandate, pentruinceput, 300 aparate si, pentru a complecta triumful, Albatros solicitaconstructia sub liceenta a unui numar destul de mare de aparate.
        Dupace a testat avionul la Adlershof, Manfred von Richthoifen sustinedezvoltarea acestuia dar, din pacate, nu a mai apucat sa-l piloteze siin lupta, fiind ucis cu citeva zile inainte ca avionul sa intre inserviciu.
        Intoducucereain serviciu a avionului nu a fost lipsita de incidente: au fost cazuricind structura aripii a cedat la intrarea in picaj ori temperaturaridicata de sub capotajul motorului a dus la autoaprinderea munitieitrasoare sau explozia rezervorului cu combustibil, aceasta deoarecenimanui nu i-a trecut prin cap sa faca in capotajul motorului nistefante de aerisire! Initialal, solutia a fost de a indeparta parteasuperioara a capotei motorului dar, cum acest lucru strica"aerodinamicitatea" avionului, in capota au fost practicate o serie defante pentru a
asigura racirea.
        Cutoate aceste neajunsuri, Fokker D.VII s-a dovedit un avion rezistent siusor de pilotat, iar motorrul BMW i-a asigurat o viteza de urcare simanevrabilitate deosebite, la orice altitudine si viteza, find cu multsuperior avioanelor Aliate ale anului 1918. De notat ca Herman Goring afost unul din primii piloti care a autilizat Fokker D.VII in lupta si,de asemenea, a fost singurul avion trecut in mod expres in conditiilede armistitiu ca trebuind predat in totalitate Aliatiilor!
        A zburat prima data  in aprilie 1918, fiind consierat cel mai bun avion german din Primul Razboi Mondial, fiind utilizat de Idflieg in Jasta 2, 3, 5, 6, 26, 29, 30.

Date tehnice:
-       Motor: Mercedes D-III de 160 cp, Mercedes D.IIIau de
180 cp sau BMV IIIa de 185 cp
-       Anvergura aripa superioara: 8,7 m
-       Anvergura aripa inferioara: 7,01 m
-       Lungime: 7,00 m
-       Greutate la decolare: 959 kg
-       Timp de urcare la 2000 m: 4 minute
-       Armament: 2 mitraliere Spandau LMG 08/15



Kit-ul:

        Kitulcuprinde patru rame cu piese dintr-un plastic de culoare bej, injectatedestul de bine, cu putine bavuri, detalii suficiente dar, din pacate,cu unele defecte: pe suprafata aripii apar tot felul de gilme sidenivelari, dopurile de impingere (am inteles ca asa se numesc!) aparpe unele detalii, mici descentrari, plastic cam moale. Pe parcurs auiesit la iveala si alte neajunsuri, acestea urmind a fi numite lamomentul oportun.
 


Constructia:

        S-ainceput prin indepartare dopurilor de impingere de pe detaliilecocpitului, indepartarea gilmelor de pe cele doua aripi si refacereabordului de fuga la aripa mica.
        Apois-a asamblat motorului. Deoarece acesta era "la vedere" si fiind si unmotor frumos, a fost "imbunatatit" prin adaugarea firelor bujiilor, adiverselor tevi si conducte, prin folosirea firelor de cupru izolate cuemail sau matase.
 
   

Motorul a fost vopsit astfel:
        - batiul cu MM1781 (aluminiu), drybrushing cu MM1546 (silver), spalare cu Tamiya X-19 (smoke)
        - camasile cilindrilor cu MM1404 ( titan), drybrushing cu MM1781
        -tevile de admisie si esapament cu un amestec ce imita cuprul (Humbrol16 + Humbrol 60), drybrushingMM1583 (rubber), spalare cu Tamiya X-19
        - piesa cu arcurile supapelor cu MM1415 (burnt metal), drybrushing cu MM1546
        - magnetoul cu negru lucios 
 
      Interiorul fuselajului a fost vopsit cu Revell 314 (beige), iar"tevile" structurii cu MM1781 si apoispalat cu Tamiya X-19.
        Pe plansa de bord au fost refacute cele doua"ceasuri" si montate cele patru comutatoare (fire decupru de 0,1mm). Plansa de bord, scaunul, podeaua, aufost vopsite "in lemn" (vezi Simulare lemn, procedeu4.2), rama "ceasurilor" si busola cu aluminiu,cadranele cu alb. Pe spatele plansei de bord au fostlipite cutiile aparaturii cu firele de rigoare. Pescaun au fost montate curele din folie de plumb,vopsite cu Revell 314
 
   


        A urmat asamblareafuselajului. S-a constata ca motorul era nitel mai lung, ca atare atrebuit scurtatnitel in acelasi timp cu subtierea zonei corespunzatoare din bot, pinace tevile de esapament
s-au aliniat cu gaura din fuselaj si locasurile depemotor. De asemena locul montarii podelei nu este preaclar stabilit ininstructiuni.
        S-a trecut la montareaaripii de jos. Alta problema:fuselajul era cu doi milimetri mai latdecit locasulprevazut pe aripa, mai mult, conform planului, aripade jostrebuie montata cu 1 mm mai in spate. S-aufacut corecturile necesare sis-au asamblatcomponentele. S-a lipit profundorul si directia.
 
   

Vopsire:

        Aripa superioara si cea de jos au fost lacuite cu lacMaimerii lucios, pentru usurarea aplicarii decaluluilozenge.
        Capotajul motorului a fost vopsit initial cu aluminiu(pentru simularea vopselii sarite), apoi cu Humbrol154, profundorul a fost vopsit cu Humbrol 154, deriva cu alb iar fuselajul cu un amestec de 5 parti Revel 84si 3 parti MM1785. Elicea a fost vopsita "in lemn".
        Dupa uscarea vopselei s-a pus decalul lozenge pe celedoua aripi. Operatia s-a dovedit destul de dificila,decalul fiind foarte rigid si fragil, nu se indoiadupa bordul de atac al aripilor. S-au facut diverseincercari si cea mai buna metoda a fost urmatoarea: sepensuleaza locul cu o solutie 5p Future + 3p apa, selasa circa un minut la uscare, apoi se pune decalul(acesta trebuia pus cit mai precis in pozitie, solutiadepusa pe suprafata nu prea ii datea libertate de miscare), apoi se pensula cu solutie Wurger, iar dupauscarea acesteia, cu Decal grund (MM1737). Si, chiar
dupa tot acest tratament, dupa uscare, decalul a crapat in unele locuri pe curbura bordului de atac!
 





        S-au montat mitralierele (vopsite cu MM 1405, drybrushing cu MM1781), urmind apoi asamblarea finala.
           Alta surpriza: unii montatii (piesele 8B, 10A) au fostprea lungi, altii prea scurti (piesele 6A). Dinpiesele 8B si 10A s-au taiat circa 1 - 1,5 mm, iarpiesa 6A a fost refacuta. De asemenea s-a constatat capiesele 17B erau prea scurte (cu 2,5 mm mai mici!)trebuid de asemenea refacute.
 

 
 
        S-au pus si celelalte decaluri (crucile si insemnul personal al Ltn. August Hartman). O constatare la decalurile Roden: sint nitel mai mari decit scara 1/72!! Daca la cruci treaba se mai rezolva prein taiere, celelalte nu prea "incap" la locul lor.
 
 
 
        Au urmat procedurile de imbatrinire: drybrushing cuRevell 83 pe fuselaj si montanti, praf (Revell 87), ulei si fum (Tamiya X-19 si ulei brun van Dyke) s-aumontat rotile, hobanele trenului de aterizare, montatii si hobanele profundorului, cablurile deactionare a eleroanelor, directiei si profundorului. La sfirsit a fost dat un strat de lac Maimerii,amestec semimat.
 
 
 
Alexandru  

Comentarii pentru " Fokker D.VII / Roden / 1/72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul " Fokker D.VII / Roden / 1/72" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )