Macchi MC 205 Veltro (ogarul) / 1:72 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Z-Mare   
Monday, 02 May 2005

Macchi MC 205 Veltro (ogarul)

 
Denumirea machetei: Macchi MC 205 Veltro (ogarul)
Scara: 1/72
Producator: Italeri
Cod cutie: 1227
Set fotoincizii Eduard cod 7236
 
 
MOTO: rutina se plateste!


            Esteo dezvoltare a predecesorului sau Macchi 200 si a fost considerat celmai bun avion de vinatoare al Fortelor Aeriene Italiene in timpul WWII. A zburat prima data la 19 aprilie 1942 si, avind un motorDaimler-Benz de 1475 c.p. fabricat in licenta la uzinele Fiat, a oferit o execlenta manevrabilitate si o buna viteza dar, dinpacate, s-a dovedit insuficient inarmat. Ulterior, puterea de foc i-afost crescuta prin adaugarea a doua tunuri de 20 mm. Desi a fostintrodus in productie imediat, au fost unele intirzieri cu realizareain licenta a motoarelor Daimler-Benz (RA150RC.58 Tifone, construite deFiat). Din aceasta cauza avionul devine operational abia in vara anului1943, prima actiune  fiind cunoscuta la inceputul lunii iulie,cind a insotit bombardierele torpiloare, in cursul atacarii fortelornavale Aliate in Sicilia. La incheierea pacii cu Aliatii, RegiaAeronautica avea un total de 66…ogari!


            Dinpacate, puterea economica limitata a industriei Italiene din aceletimpuri nu a putut sustine realizarea unui numarului suficient deaparate cerute pe teatrele de opereatiuni, din aceasta cauza numarulavioanelor livrate escadrilelor a fost insuficeint pentru a infuientain vre-un fel coplesitoarea suprematie aeriana a Aliatilor.


            Dupaarmistitiu productia a continuat, fiin realizate in total 265 aparate.


            Aexista si un prototip interceptor de mare altitudine, MC.205N-1, cuaripa marita si inarmat cu un tun de 20 mm, prin motor si patrumitraliere de 12,7 mm, montate in fuselaj. A mai exista o varianta,MC205N-2, ce diferea de prima doar in privinta puterii de foc: treitunuri de 20 mm si doua mitraliere de 12.7 mm


           Deoarece MC.205  a fost singurul avion capapil "sa stea in fata"unui P-51 Mustang, o serie de aparate au fost folosite de Luftwaffeintr-o singura "Gruppe", Stafell II./Jagdgescwader 77, Lonate Pozolo,octombrie 1943


Date tehnice

Motor: Fiat RA.1050 RC.58 Tifone, 12 cilindri in "V" inversat, 1475 cp.
Viteza maxima: 642 km/h la 7200 m
Viteza de croaziera: 500 km/h
Altitudine maxima:16370 m
Autonomie: 1040 km
Greutate maxima la decolare 3408 kg
Anvergura: 10,58 m
Lungime: 8,58 m
Inaltime: 3,04 m



Armament: doau mitraliere de 12,7 mm sub capota motorului si douamitraliere de  7,7 mm in aripi unlocuite ulterior cu doua tunuride 20 mm
 



Kit-ul

           Injectat in plastic de calitate, de culoare gri, piesele fiind dispusepe trei culee, plus una transparenta. Injectia este precisa, foarteputine bavuri, centrata. Gravarea este atit in pozitiv cit si innegativ, cu detalii foarte fine si corecte. Cocpitul cuprinde multedetalii, dar plansa de bord este fara evidentierea aparaturii, pentruacesta existind un decal. Macheta este in scara, corecta in forma sidetalii. Minus: "dopurile" de evacuare erau prezente in cele meineasteptate locuri: detaliile din cocpit, jambe, voleti baie trenaterizare! Partile transparente, parbrizul si cupola, sint datesepatat, sint clare, dar nitel cam groase.



        Macheta poate fi realizata foarte bine direct din cutie, fara sa fieneaparat nevoie de fotoincizii sau alte detalii suplimentare.
              Decalurile sint date pentru trei inmatriculari.
           Fotoincizii Eduard cod 72369. Setul, care defapt este pentru Macchi202, cuprinde detalii pentru cocpit (plansa de bord cu filmul aferent,podea, paloniere, ranforsarile laterale, acceleratie, curele), baiatrenului de aterizare, flapsuri, voletii baii trenului de aterizare,radiatorul pentru apa, etc.
 
 



Constructia.

            S-ainceput cu …freza si cutitul. S-au indepartat detaliile pe pelateralele cocpitului, baia trenului de aterizare si flapsurile. S-adegrosat marginea baii trenului da aterizare, de pe intradosul aripii,era exagerat de groasa! Urmatorul pas a fost lipirea fotoinciziilor pelateralele fuselajului, asamblarea "podelei" cocpitului si apalonierelor, asamblarea baii trenului de aterizare (la care, pe lingacele existente, s-au mai adugat ceva "tevi") si a jambelor (foarfece siconducte frina), a radiatorului de apa si a flapsurilor. Deasemenea  a fost corectat scaunul, la care s-au adaugat"ranforsarile" laterale. S-au realizat buteliile de aer si regulatorulde oxigen.

 



In continuare s-au vopsit aceste detalii dupa cum urmeaza:

-        lateralele cocpitului,podeaua, interiorul flapsurilor cu MM 1734 urmat de un washing discretcu Tamiya X19 si drybrushing cu MM1728.
-        bordul cu un amestec de 1pRevell 9+1parte RLM70 (set Revell). Dupa uscare a fost pulverizat lacsemimat.
-        scaunul, palonierele, cutiaacceleratiei/control pas elice, mansa au fost vopsite cu MM1781
-        cutie de distribuite electica in negru si drybrushing cu MM1728.
-        butelia de oxigen si aer in MM1402
-        baia trenului de aterizare,jambele, jentile, interiorul voletilor baii trenului de aterizare cu unamestec de 3 parti MM2071+ 2 parti MM1728+ 1 parte MM1712  urmatde un washing discret cu Tamiya X19 
 

 
 
 
 
 
 
            Sa trecut apoi, nu fara emotii la asamblarea celor doua componente:aripile cu baia trenului si fuselajul. Din fericire nu au fostprobleme, cu toate ca fotoinciziile erau destinate kit-ului Hasegava.Dupa asamblarea aripilor au fost gravate capacele de acces la munitiesi ce de inspectie, pe extrados si gaurile de evacuare a tuburilortrease, pe intrados. De asemenea pe fuselaj au fost gravate cele citevacapace lipsa. A urmat asamblarea fuselajului cu aripile: surpriza, laradacina aripii era un spatiu de un milimetru! Treaba s-a rezolvat cuun straif de plastic si nitel chit! Dupa uscare, locul a fost slefuitla umed si regravat.

           O alta problema a fost cu radiatoarele de ulei: locasul de fixare era inadecvat, asa ca a trebuit corectat.
 
 

 


Vopsirea.

            Amales varianta de inmatriculare pentru "Grupo Caccia; Italian RepublicanA.F.; 1944". In primavara anului 1944, Germania emite o specificatieprin care cere ca toate avioanele Aeronauticii Italiene sa fie vopsitein conformitate cu schemele de camuflare si culorile  Luftwaffepentru vinatori si anume RLM74/RLM75 pe extrados si RLM 76 pe intrados,acest lucru urmarind incetarea folosirii vechilor tipuri de camuflajetraditionale ale "Aeronautica Repubblicana". Consultind o serie deprofile, am constatat ca schema de camuflare respecta destul de putindesenul Luftwaffe, ba mai mult, aceasta diferea de la o unitate la altasau chiar in cadrul aceleasi unitati.

 
 


            Caatare, macheta s-a vopsit cu MM2084(RLM74)/MM2085(RLM75) peextados  si ….RLM65(!?) (setul Revell) pe intrados si lateralelefuselajului, cu pete de RLM75 si RLM 74. (de ce RLM 65? Dintr-o eroaredescoperita abia in final, cind a fost montat si vopsit tubul Venturi!Nu se mai putea face nimic! Si acesta din cauza rutineri! Nu am fostatent la ce scria pe capacul recipientului cu vopsea, aceasta fiindtrecuta din cutia metalica (Revell), in cea de sticla tipica MM, incare era si RLM 76!)

 

                 S-a vopsit initial banda alba de identificare de pe coada fuselajului,apoi s-a mascat. Pe aripi s-au folosit masti iar restul a fost vopsitdin mina.

 

 
                   Decalurile s-au asezat foarte bine, fara silvering. Interesanta estegreseala (ma asteptam sa fie facuta de alte neamuri, nu de italieni!!)cu drapenul: in desenul de pe capacul cutiei, drapelul este pus curosul in fata pe fuselaj si cu verdele in fata pe deriva, pe lateralelecapacului cutiei, cu rosu in fata pe fuselaj si deriva iar pe spatelecutiei cu verdele in fata! Corect este cu verdele inspre directia dezbor.
 
 

                   S-a montat apoi trenul de aterizare ( verinul de actionare al trenuluia fost realizat din ac de seringa de 0,6mm si fir de otel de 0,33mm),voletii trenului, tubul Pitot (ac de seringa 0,5mm), bechia, tunurile(tevile au fost inlocuite cu ace de seringa de 0,5mm).
 
 

                A urmat un drybrusing cu ulei siena naturala pe intrados pentruevidentierea panourilor, nitel fum si scapari de ulei (Tamiya X19) iarpe extrados fum la tevile de esapament extins pe fuselaj si radacinaaripii, la tevile mitralierelor (tamiyia X-19) si evidentiereapanourilor (Tamiya x-19, pulverizat cu aerograful). Vopseaua sarita afost simulata prin procedeul descris cu alta ocazie. In final, un stratde lac Maimerii, amestec semimat.

 

              Dupa uscarea lacului s-a montat parbrizul si cupola (scaldate in Future) in pozitia deschis.

 
 
 


 

Comentarii pentru " Macchi MC 205 Veltro (ogarul) / 1:72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul " Macchi MC 205 Veltro (ogarul) / 1:72" pe forum (3 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )