(AN) Isamu Sasaki, Ki-84 1/48 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Christian Curec   
Wednesday, 30 November 2005

ISAMU SASAKI

01.jpg

Din numarul mare de acte de eroism savirsite de pilotii care au luptat in cursul celui de al doilea razboi mondial, putine au avut norocul sa fie mediatizate pe cit ar fi trebuit.

Eroarea de a lupta sub un steag ce a pierdut razboiul a facut ca actele de eroism, curajul, determinarea si iscusinta si indeminarea multor piloti sa fie uitata. In loc sa primeasca recunostiinta cuvenita unor eroi, in loc ca faptele lor de arme sa fie povestite generatiilor viitoare multi dintre ei au fost blamati sau chiar aruncati in inchisoare. Nu putine au fost cazurile in care acestia au fost nevoiti sa fuga pe meleaguri unde numele nu mai reprezenta un handicap sau sa isi traiasca restul vietii sub un alt nume.

Isamu Sasaki este unul dintre acesti oameni.

Putini piloti se pot lauda ca ca au doborit un dragon - o Superfortareata zburatoare B-29 si mai putini sunt cei care au supravietuit unei asemenea fapte. Intr-un singur zbor de noapte, in citeva minute el a doborit trei superfortarete.

Prima sa victorie a inregistrat-o in 1942 desupra Rangoon-ului si in urmatorii doi ani a reusit sa inscrie victorie dupa victorie, ajungind la un total de 32 de avioane doborite, din care 12 erau multimotoare.

Pina la sfirsitul razboiului Sasaki a distrus sase B-29 si a avariat alte trei. Cu un total de 38 de avioane doborite el se afla inscris pe locul opt al topului asilor fortelor aeriene japoneze (JAAF). Ultimele sale victorii au fost obtinute pe un Ki-84, neinmatriculat ce apartine Centrului de teste al armatei din Tokyo.

Am dorit sa fac acest model pentru a onora faptele tuturor eroilor necunoscuti, piloti in cursul celui de al doilea Razboi Mondial.

AVIONUL

Ki -84 a fost versiunea japoneza a “Too little too late”. In cautarilor lor disperate inginerii japonezi au reusit sa creeze un avion cu o viteza ascensionala si agilitate superioara tuturor adversarilor. Timpul de fabricare al acestui avion era redus cu 50% fata de Ki-44 iar protectia asigurata pilotului si componentelor vitale ale avionului era superioara tuturor celorlalte proiecte japoneze.

Handicapat de benzina cu cifra octanica scazuta si de slaba calitate a componentelor motorului acest avion nu a reusit sa isi atinga niciodata potentialul maxim.

In cursul testelor efectuate de armata americana, acest avion a reusit sa atinga viteza de 689 km/h la o altitudine de 20.000 ft., dar cu o benzina ce avea 140 de octane si nu de 78 octane, utilizata in mod normal de armata japoneza in cursul celui de al doilea razboi mondial.

Versiunea de interceptor de bombardiere, inarmata cu doua perechi de tunuri - 2x20mm in fuselaj si 2x30mm in aripi era un adevarat ucigas de dragoni.

Din pacate in momentul de fata mai exista un singur exemplar din acest superb avion care este pastrat intr-un muzeu din Japonia.

 

MODELUL

Acest “Skeleton Edition” sau Clear edition cum sunt numite modelele confectionate din plastic transparent este cea mai detaliata machete pe care eu am vazut-o. Pe linga mulajul excelent cutia contine si o plansa cu fotodecupaje. Totul este completat de un set de instructiuni extrem de detaliate si decalsuri pentru doua imatricualri diferite ale avionului.

Am utilizat si un set de photodecupaje “Eduard” dar nu integral ci doar acolo unde am observat ca piesele Eduard sunt mai detaliate decit cele ale kitului. Si trebuie sa recunosc ca Hasegawa a facut o treaba grozava la detalierea interiorului cabinei.

Singura remarca cu adevarat negativa (care ma va tine departe de machete Hasegawa) este calitatea execrabila a decalsurilor din cutie. Pe linga faptul ca sunt groase si inflexibile acestea au reactionat in mod violent la Solva Sol si aproape ca s-au dezintegrat sub actiunea acestuia.

Alte doua puncte negative ar fi lungimea incorecta a tuburilor de mitraliera si punctele de injectie situate pe zona transparenta a fuselajului.

SCHELETUL SI COCKPITUL

 

03.jpg
03.jpg (click pentru a mari)

 

Scheletul este ingrozitor. Dupa ce lipesti o vertebra constati ca intr-unul din punctele de intersectie, partile nu sunt bine pozitionate. Fiind lipite cu cianoacrilat (super glue) toata structura este extrem de fragila si rigida. Dupa ce am lipit intreg scheletul am constatat ca toata structura este prea mare si nu incape in fuselaj.

Am incercat sa il polizez si am crezut ca freza “Dremel” ar fi cea mai potrivita unealta. Totul a fost perfect pina capul frezei s-a intepenit intr-o vertebra si a rupt citeva elemente. Dupa ce am reluat procesul de polizare manual (cu hirtie abraziva fixate pe o bucatica de lemn) am avut surpriza sa ajung la acelasi rezultat – alte elemente rupte. A fost extrem de greu sa fac scheletul interior sa intre in fuselaj.

Tubul de oxigen si ceasul afferent le-am facut din bucatele de plastic si hirtie. Am decis sa inserez acest detaliu in ultimul moment pentru interiorul fuselajului mi se parea prea tern si lipsit de culoare. Din sirma de cupru am confectionat cabluri, conducte, fire electrice…

Cockpitul l-am vopsit apoi am aplicat diferite washing-uri si drybrushinguri pentru a adauga adincime detaliilor si a obtine acel superb effect de “obiect uzat”.

Dupa ce am realizat intreaga cabina am constatat ca cele doua tuburi de protectie a mitralierelor sunt prea scurte si nu ajung la capatul fuselajului. Am confectionat alte doua tuburi pe care am lipit cele doua sectiuni (pentru evacuarea gazelor si tuburilor de cartus) de la original. In final tuburile le-am vopsit in culoarea neagru si le-am drybrushat cu rugina.

Motorul l-am vopsit in otel, i-am aplicat un vashing cu albastru (aquarele) si un drybrushing cu aluminiu. In final am adaugat fisele si cablurile electrice, confectionate din lita de cupru. Acestea le-am vopsit albastru inchis pentru ca toata zona mi s-a parut extrem de terna.

FUSELAJUL SI ARIPILE

Asa cum deja am mentionat, am avut o problema serioasa cu transparenta partilor, care pareau a fi un pic incetosate. De asemenea am descoperit pe fuselaj – in zona ce urma sa ramina transparenta urme de injector. Rabdare, freza si o pasta utilizata de medicii oculisti in confectionarea ochelarilor au rezolvat si aceast defect. In final un strat de ‘Klir’ a adus luciul si transparenta pe care mi-o doream.

Pentru a rupe liniile drepte care dau de obicei unei machete aspectul de jucarie am decis sa sectionez toate partile mobile ale ampenajelor sis a le reasamblez intr-o pozitite usor modificata (mai naturala).

Am grunduit modelul si am facut un pre-shading usor dupa ce am aplicat scotch penste partile ce urmau sa ramina transparente. De asemenea a considerat ca este necesar sa aplic si un post shading pentru obtine niste suprafete cit mai reale. Post shadingul l-am facut cu vopsele su nuanta mai deschisa (aprox 10%).

Am aplicat un strat de lac lucios, tot “Klir” urmat de decalsuri si washing. Asa cum spuneam decalsurile au fost aproape de nefolosit si a trebuit sa vopsesc benzile galbene si cercurile rosii. Pentru a obtine culoarea galbena (ai care si trebuie sa fie) am aplicat intii un strat de gri deschis peste culoare de baza, apoi am suflat stratul de galben.Washingul l-am facut cu vopsele de ulei – negru si terra ombra bruciata care mi s-au parut cele mai potrivite pentru aceasta macheta.

Catargul de pe deiva, tubul pitot si tevile tunurilor le-am facut din ac de gamalie, respectiv ace de siringa. Pentru antena am folosit fir de nylon de pescuit.

02.jpg
02.jpg (click pentru a mari)
07.jpg
07.jpg (click pentru a mari)

 

DIORAMA

Ca diorama am dorit sa recreez un colt al pistei Centrului de teste al armatei.

Suportul dioramei este o rama de fotografie, pe care am aplicat pista, din bucati de carton taiate la lungimea de 10 cm si aranjate la un unghi de 30 – 40 de grade fata de marginile ramei. Pista a fost vopsita, cu mai multe nuante, si in final am scos in relief anumite detaii prin washing si drybrushing.

08.jpg
08.jpg (click pentru a mari)

Pe pista am facut pete de ulei, urma de frine, si zone unde apa de ploaie balteste.

A fost cea mai grea constructie a mea (am reusit sa rup trenul de aterizare de citeva ori) si nu cred ca voi face un ‘SKELETON EDITION’ prea curind.

Christian - Romania

04.jpg 05.jpg
06.jpg 09.jpg
10.jpg  

 

 

Comentarii pentru "(AN) Isamu Sasaki, Ki-84 1/48"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "(AN) Isamu Sasaki, Ki-84 1/48" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )