Messerschmitt Bf109 D Denumirea machetei: Messerschmitt Bf109 D Scara: 1/72 Producator: Sword Cod cutie: 72005
In primavara lui 1938, cind se incepe inlocuirea Bf-109B cu noua varianta Bf109C (ce se intentiona motorizat definitiv cu motorul Jumo210), apare nevoia unui motor mai puternic, asa cum prevedeau de altfel si specificatile din anul 1934, ce stipulau inlocuirea motorului Jumo 210 cu mai puternicul Daimler Benz 600. Ca urmare se dorea ca noua varianta Bf-109D sa fie dotata cu noul motor Daimler Benz 600. Din pacate lucrurile nu au sta asa din diverse motive. Unul ar fi acela ca noile motoare erau destinate flotei de bombardiere axata pe He 111, ce dispunea de doua astfel de motoare. Un altul parerea tehnicienilor ce credeau ca motorul DB-600, cu toate ca este destul de sigur pentru bimotoare, nu prezinta siguranta pentru inzestrarea unui monomota. Ar mai fi de notat si fapul ca Daimler Benz asigurase furnizorii Luftwaffe de motoare de aviatie ca productia lul DB 600 va incepe in curind. Din pacate nu a fost asa, dar ceea ce industria Reich-ului nu putea produce, inventa masina de propaganda a lui Gobbel. (nimic nou sub soare!) Pentru a arta ca modernul, puternicul si rapidul BD600 este disponibil deja pentru noul Bf109D, citeva motoare au fost puse pe aceste variante pentru a da cledibilitate propagandei. Din pacate, nu exista dovezi certe, serioase, care sa certifice productia de serie a Bf-109D cu motor DB 600. Ca atare, noua varianta Bf-109 D-1, dotata cu motoare Jummo210D, a fost destul de asmanatoare cu varianta C. Totusi, in asteptarea noului motor, au fost efectuate citeva ranforsari ale celulei, a fost introdus un un nou lonjeron in aripi, s-a inlocuit jamba pentru roata de coada iar cocpitul a fost dotat cu noul colimator, Revi C/12D. "Dora" a fost inarmat cu patru mitraliere MG17, doua in aripi si doua sub capota motorului. Primele "Dora" au fot trimise la I/JG 131 la Jesau. KIT-ul: Kit tip serie scurta, plastic gri inchis, destul de bine injectat, detalii fine, usor de gravat, ceva bavuri si scapari de material, aripa dintr-o bucata. Este in scara, corect ca forme (exceptie face capota motorului) si detalii, gravat in pozitiv, dar prea fin. Kitul este insotit de un set de imbunatatire din rasina, ce contine cele doua laterale ale cocpitului, plansa de bord, podeaua cu scaunul, tevile de esapament, rotile. Cupola este data din trei bucati, subtire dar nu prea transparenta, cu mici defecte de injectie, corecta insa. Decalurile sint pentru o singura inmatriculare, nespecificata. Constructia: Ca de obicei s-a inceput cu cocpitul. Aici a fost indepartata cutia portharta de pe laterala stinga (era un bloc de rasina) si inlocuita cu una din tabla de cupru de 0,1 mm. Tot pe laterala stinga s-au refacut manetele acceleratiei s-a "montat" pirgia ce actioneaza deschiderea cupolei si s-au pozat ceva fire electrice. Pe partea dreapta au fost figurate firele electrice si tevaria si pompa manula de combustibil. Pe podea a fost figurat "gratarul", folosind plasa de sirma. Scaunului i s-au montat levierele de reglaj si ranforsarea din fata, iar curelele, care erau incorect prinse, au fost inlocuite cu unele din tabla de plumb. Interiorul cocpitului a fost vopsit in RLM 02 (MM2071), rezervoul de oxigen in aluminiu (MM 1781), plansa de bord in RLM 02 iar aparatura in negru. A urmat o spalare cu Tamiya X-19 si drybrushing cu aluminiu. Voletii trenului de aterizare, fiind prea grosi, au fost inlocuiti cu unii facuti din tabla de cupru de 0,1 mm peste care au fost lipite cu cositor ranforsarile realizate din sirma de cupru de 0,5 mm. Voletii au fost vopsiti, pe interior, cu RLM 02 urmind apoi o usoara spalare cu Tamiya X-19 si un drybrushing fin cu aluminiu. A fost refacut radiatorul de apa (tot plasa de sirma), cel original fiind gresit dimensionat. Pe jamble trenului de aterizare au fost figurate tevile sistemului de frinare si urechile dispozitivului de blocare a trenului. S-a trecut la asamblarea fuselajului, ce a decurs fara probleme, apoi s-au accentuat putin gravarile. S-a montat priza de aer (piesa din tabla de plumb de 0,2mm ce nu era data in kit) de pe capota motorului. Coafa elicii a fost gaurita in lungul axei, apoi s-a introdus un ac de seringa cu diametrul de 1mm, "crenelat" S-au asamblat aripile si profundoarele, fara probleme, apoi, ca si in cazul fuselajului, s-au evidentiat nitel gravarile. In aripi au fost date gaurile pentru mitraliere, s-a lipit filtrul de ulei. Vopsire: S-a trecut la vopsire cu RLM 70/71/65 (setul Revell), dupa desenul dat in prospect. S-au pus decalurile (foarte subtiri si fragile, au crapat la manipulare) destul de bine, fara silvering (suprafata a fost in prealabil lustruita cu o bucata de pisla si apoi lacuita cu lac lucios, acrilic). S-a trecut la simularea uzurii: fum, praf, scapari de uleiuri, murdarie, vopsea sarita, folosind acelasi Tamiya X-19, vopsele de ulei, emailuri si acrilice. Ultima etapa, lacuirea cu lac auto semimat Sinto, montarea trenul de aterizare, a voletilor si a rotii de coada, ranforsarile profundoarelor, cupola (in pozitie deschis). Pa partea dreapta a parbrizului a fost figurata "teava" pistolului de semnalizare. Alexandru |