(AN) Mitsubishi J2M3 Raiden Jack, Tamiya 1-48 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Tudor Nicorici   
Sunday, 09 October 2005
MITSUBISHI J2M3 Raiden “Jack” 1/48 Tamiya

 

 

 

 

Istoric:

 

 

În septembrie 1939 producătorii de avioane Nakajima şi Mitsubishi auprimit un ordin neoficial să înceapă proiectarea primului interceptoral Marinei Imperiale, Raiden dar în final a rămas doar Mitsubishi săproiecteze şi să producă Raidenul. În aprilie 1940 el a fost denumit « 14-shi Interceptor »(J2M1). Prioritare, dintre cerinţele marinei, erau rata bună deascensiune, viteza mare şi performanţe la mare altitudine. Singurele motoare care întruneau, în acel moment, aceste cerinţeerau  Kaseitip 11 răcit cu aer, fabricat de Mitsubishi pentru G4M Betty Tip1 şiAtsuta, răcit cu lichid, fabricat de Aichi. Datorită experienţeiprecare a Marinei în motoare răcite cu lichid şi a faptului că Atsutaera un motor ce se defecta uşor Marina a fost nevoită să foloseascîKaseiul, care avînd un diametru mare nu era potrivit pentru un vanător.Raidenul a fost proiectat de către Jiro Horisoki şi coletivul său dedesigneri care a mai proiectat şi mult mai celebrul Zero.

 

 

Pentru a contracara rezistenţa mare a aerului, datorată dimensiunilormotorului, a fost prevăzut cu o elice de diametru mare şi o cofă mică.Pentru a obţine răcirea eficientă a fost introdus sistemul de răcireforţată. Încărcarea pe plane a ajuns la 145 kg/m2 potrivită pentru uninterceptor. Trenul de aterizare a fost prevăzut cu un sistem deretractare electric în locul celui hidraulic care avea o reputaţieproastă.

 

 

Raidenul a zburat prima oară la aerobaza Kasumigaura în 20 martie 1942.Numeroasele teste au dezvăluit că motorul Kasei nu avea puteresuficientă, existau vibraţii periculoase ale axului elicei şi pilotulavea vizibilitate slabă. Un nou tip, cu vizibilitatea îmbunătăţită,obţinută prin scurtarea botului şi remodelarea canopiei, prevăzut cu unKasei 23 echipat cu injecţie cu apă şi metanol, a zburat pe 13octombrie 1942.  Şi acest tip avea multe probleme lamotor dar şi alte probleme, de abea în decembrie 1943, avionulîmbunătăţit între timp, fiind acceptat la producţie de către Marină subnumele de Raiden tip 11 (J2M2). Raiden tip 21 (J2M3) un vanătorantibomberdier, ce avea armament mai puternic format din 4 mitralierede 20mm, a fost definitivat în octombrie 1943 şi a devenit principalulRaiden fabricat. Au fost produse aproximativ 300 avioane de tip 21.

Jack, asa cum fusese botezat de către americani, a luptat pentru primadata îin Bătălia Marianelor din septembrie 1944. Cateva au fost trimiseîn Filipine şi Formosa şi au luat parte la operaţiuni dar rezultatelenu au fost aşa de bune cum se aşteptase Marina Imperială. Locul undeRaidenul a acţionat la adevărata lui valoare a fost în apărareateritoriului japonez în Grupul 302, cantonat la Atsugi. S-a evidenţiatprin doborarea a peste 300 de avioane inamice în scurta perioadă dintresfarşitul lui 1944 şi terminarea războiului. Mult din succesul sau s-adatorat faptului că fabrica ce producea Raidenul (arsenalul Koza) seafla în apropierea bazei şi aprovizionarea cu piese de schimb şireparatiile se făceau foarte repede, datorită locaţiei geografice abazei Atsugi care se afla pe ruta bombardierelor B29 şi a sistemuluiradar performant cu care era înzestrată Apărarea teritoriului.

 

 

 

 

Specificaţii :

 

 

Motorul : Kasei 23, cu 14 cilindri în stea de 1575 CP

 

 

Elicea cu diametrul de 3,3 m formată din 4 pale.

 

 

Anvergura 10,85m, lungimea : 9,965m, înălţimea 3,875 m.

 

 

Greutate 3435 kg incarcat, 2574 gol.

 

 

Viteza maximă: 587 km/h/ 5.300 m

 

 

Rata de ascensiune : 6 minute şi 14 secunde pană la 6.000 m

 

 

Raza de acţiune : 2.520 km cu un rezervor suplimentar largabil.

 

 

Armament : 4 mitraliere de 20 mm şi 2 bombe de 30-60 kg.

Kitul conţine 2 rame cu piese din plastic gri deschis, cupola şiblindajul, el făcand parte din generaţia veche de calitate mai redusă.De fapt a şi costat doar 9 USD. Totuşi e un kit bun cu detalii înnegativ şi pozitiv care are celebrul fit Tamiya. Am folosit şi un setde fotoincizii Eduard, prevăzut pentru kitul Hasegawa (mult mailăudat), dar adaptarea lui la acest kit a fost uşoară. Instrucţiunilesunt relativ sumare de aceea am folosit ca ajutor caiteva cărţi pe carele aveam la dispoziţie. Ele oferă trei înmatriculări din care am alesavionul pilotat de  Locotenentul Yoshihiro Aoki din aprilie 1045,Baza aeriană  Kanoya, pentru că are fulgere pe ambele parţi.

 

 

Construcţia a decurs făra probleme kitul fiind foarte prietenos. Am refăcut dispozitivul de vizare care era defectuos şi trenul de aterizare a primit conductele de la sistemul de franare.

Cocpitul a fost vopsit în Mitsubishi interior green de fabricaţie proprie. Am făcut preumbrire cu negru acrilic pe extrados şi gunship grey Model Master pe intrados.  Apoiam suflat cu Imperial Japonese Navy green Model Master deasupra şi cuNavy aircraft grey de la aceeaşi firmă pe dedesubt. Capota motorului afost suflată cu negru acrilic MM după o prealabilă mascare, bordurilede atac cu galben si băile trenului cu Aotake White Ensign Model.Maroul roşcat al elicei e de producţie proprie iar trenul de aterizaree vopsit în acelaşi gri ca şi intradosul. Înainte de aplicareadecalurilor am dat cu un strat de Future.Decalurile au fost foarte bune, transferul lor decurgand fărăprobleme,  după aplicare ele fiind tratate cu Mr. Mark SofterGunze.

 

 

După cercetarea catorva poze ale aparatului am simulat vopseaua sărităcu ajutorul unui creion cu mină argintie, mici puncte în diverse părţiale fuselajului şi o porţiune mai mare la încastrarea aripii stangi peunde urca pilotul în cocpit.Apoi a urmat un nou strat de Future, washing şi în final un strat de lac email MM satin. În prealabil cupola a facut o baie în Future. Antenele sunt fir elastic de la Pavel.

 

 

Per total un kit ieftin şi uşor de montat al unui avion mai puţin cunoscut dar deosebit.  Îngeneral vanătorii japonezi, şi nu numai ei, au o anumită supleţe iaracest avion face o notă aparte. Chiar acest lucru m-a atras întotdeaunala el. E un fel de P 47 japonez J,  un avion construit în jurul unui motor de bombardier.

 

 

Sursa informaţiilor sunt instrucţiunile kitului şi cărţi.
Spor,
Bill
Alte poze găsiţi aici

 

 

 

Comentarii pentru "(AN) Mitsubishi J2M3 Raiden Jack, Tamiya 1-48"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "(AN) Mitsubishi J2M3 Raiden Jack, Tamiya 1-48" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )