AZUR Potez 63-11 1/72 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Mitu Andrei Alexandru   
Thursday, 10 August 2006
AZUR Potez 63-11 1/72
de Mitu Andrei Alexandru


Kit: Potez 63-11
Cod: A035
Scara: 1/72
Producator: Azur

Seria de bimotoare Potez 63 era considerata in perioada interbelica printr-e cele mai performante avioane ale aviatiei franceze. Ele au fost folosite pentru vanatoare de noapte sau vanatoare grea, bombardament tactic sau recunoastere tactica. Varianta Potez 63-11 era un avion specializat pentru recunoastere tactica. Constructia acestuia a pornit tot de la Potez 631, dar partea din fata, pina la pozitia mitraliorului era noua, adaptata la cerintele unui avion de recunoastere. Suprafata vitrata mare a botului permiteau ca observatorul sa aiba o vedere excelenta. In urma testelor foarte satisfacatoare, acest avion a fost comandat in productie de masa in numar mare. Productia a fost atat de rapida incat motoarele si elicile cu pas reglabil nu se produceau in acelasi ritm. Din aceasta cauza, unele avioane au fost dotate cu elici cu doua pale si cu pas fix. Aceste avioane au intrat in lupta in februarie 1940. In Mai 1940, Potez 63-11 era in dotarea a 34 de unitati de observatie si de recunoastere indepartata.
Cu toate ca avionul era foarte performant, pierderile au fost foarte mari din cauza lipsei protectiei avioanelor de vanatoare, mult inferioare celor din doatrea Luftwaffe. Avioanele care au supravietuit au intrat in dotarea fortelor republicii de la Vichy si au intrat in dotarea Luftwaffe si a satelitilor ei (Romania, Italia, Ungaria) . Cateva exemplare au ramas in serviciul Fortelor Franceze Libere, in Haifa.
In Romania, primul lot de 12 avioane a ajuns in aprilie 1942. Acestea au fost trimise la Brasov, la escadrila 3 scoala si erau destinate pentru antrenarea pilotilor de bombardament. Alte aparate au ajuns in dotarea escadrilei 74 Bombardament usor, acestea ajungand pina la Stalingrad. Aici au efectuat misiuni de bombardament usor si recunoastere pina in primavara anului 1943, cand au fost retrase de pe front si inlocuite cu Ju 87 D3 Stuka. Cele care au supravietuit au fost trimise Flotilei 1 Vanatoare, si au fost folosite ca avioane de antrenament pentru zbor de noapte. Din toate sursele in care am scotocit eu, se pare ca Romania a avut in dotare doar avioane cu elice bipala din lemn, cu pas fix. Daca cineva mai are si alte informatii in afara de ce a aparut prin revistele noastre, il rog sa ni le impartaseasca.
Pentru a vedea ce a fost in cutie, puteti sa va uitati aici: http://cartula.net/modules/smartsection/item.php?itemid=136

Potez 01.JPG
Potez 01.JPG


Constructia a inceput cu realizarea interiorului avionului, acolo unde sunt concentrate majoritatea pieselor de rasina. Acestea au fost mai intai vopsite cat inca se aflau atasate pe rame, iar dupa uscare au fost desprinse de pe bazele lor si lipite. Desprinderea de pe baze a fost facuta folosind o minibormasina la care am atasat discul de metal cu dinti (un circular in miniatura) aflat in dotare. Am efectuat taietura cat mai aproape de piesa, dupa care resturile au fost indepartate prin pilire. Interiorul a fost vopsit cu un crem, iar bordul, aparatura radio si partile unde se aflau instrumentele au fost vopsite cu un gri inchis peste care s-a facut o tufuire cu alb si Aluminiu pentru a scoate in evidenta detaliile. Macheta avea in dotare bordul realizat si din rasina si din fotodecupaj. Eu am folosit doar piesa din rasina, pentru ca fotodecupajul ar fi acoperit toate detaliile ceasurilor realizate in rasina. Eventualele conducte prezente in interior au fost si ele vopsite cu Aluminiu. In acelasi mod am realizat si postul observatorului.

Potez 02.JPG
Potez 02.JPG (click pentru a mari)
Potez 03.JPG
Potez 03.JPG (click pentru a mari)

Motoarele, realizate integral din rasina, au fost si ele vpsite cu Gun metal si tufuite cu Aluminiu. Dupa uscare au fost desprinse de pa baze si slefuite.

Potez 04.JPG
Potez 04.JPG

In perioadele in care asteptam ca vopseaua sa se usuce, am trecut la mascarea pieselor transparente. Pentru aceasta am folosit banda de mascare Tamiya aplicata pe piese, iar taierea acesteia s-a facut folosind o lama noua de bisturiu. Dupa mascare, am dat un prim strat cu aceeasi vopsea ca si interiorul, pentru a putea simula si vopsirea interioara a ramelor.

Potez 05.JPG
Potez 05.JPG

Dupa ce toate acestea au fost finalizate, am trecut la montarea finala a pieselor din interior si integrarea lor in cele doua jumatati de fuzelaj. Toate aceste operatiuni au decurs fara mari probleme, piesele s-au potrivit foarte bine si nu a fost nevoie aproape deloc de chituire si slefuire. Acolo unde a aparut mici nepotriviri sau spatii libere, am folosit superglue, pe care l-am lasat sa se intareasca si dupa aceea l-am slefuit.

Potez 06.JPG
Potez 06.JPG (click pentru a mari)
Potez 08.JPG
Potez 08.JPG (click pentru a mari)

Urmatorul pas a fost ansamblarea aripilor si a cozii. Acestea au decurs fara probleme, inse trebuie avuta mare atentie intrucat nu exista pini locatori pe piese, si deci pot apare probleme de aliniere. Acest lucru este valabil si pentru atasarea aripilor si a cozii la fuzelaj. Aceasta trebuie facuta cu mare grija, pentru a se pastra alinierea corecta a tuturor acestor piese.
Lipirea pieselor transparente ale nasului decurge putin mai greu, din cauza ca trebuie folosit un lipici special pentru piese transparente, acest lipici avand o perioada de uscare mult mai mare. Acest lucru iti da posibilitatea sa realizezi o buna aliniere a acestor piese, dar dupa aceea te “obliga” sa nu mai lucrezi la macheta o perioada de timp pentru a lasa adezivul sa se intareasca complet. Eu am lasat macheta cam 48 de ore, pentru a fi sigur ca nu mai afectez alinierea pieselor transparente

Potez 09.JPG
Potez 09.JPG

Dupa finalizarea acestor pasi am trecut la vopsirea machetei, conform instructiunilor. Vopselele au fost alese in asa fel incat sa se potriveasca cat de cat profilelor publicate in Aeromodelism. Nu stiu daca sunt conforme cu realitatea, dar mie mi-au placut. Dupa uscarea primului start, am lipit si ultimele piese ale trenului de aterizare si ale armamentului de pe burta si am trecut la vopsirea finala. Mitraliera de sub postul de pilotaj nu era data in cutie, desi ea figureaza in instructiuni ca este prezenta in acel loc. Asa ca am realizat aceasta piesa din rasina, plecand de la una din bazele ramase dupa desprinderea pieselor. Prin sefluire am ajuns la o forma cat de cat OK, care a fost lipita la locul ei.

Potez 07.JPG
Potez 07.JPG


Dupa aceasta, am trecut la vopsirea finala, urmata de acoperirea intregii machete cu lac Sinto lucios. Dupa uscare, am trecut la aplicarea decalurilor, acestea fiind date direct de producator. Ele s-au comportat foarte bine si nu am avut probleme cu fixarea lor. Ultimul pas a fost aplicarea unui ultim strat de lac Sinto semimat si scoaterea mastilor de pe piesele transparente.
In concluzie, acest model merita un efort sa il aveti, pentru ca iti da posibilitatea sa lucrezi cu mai multe medii, iar nivelul de detaliu este mult peste media unor kituri normale. Si in plus are deja furnizat de producator o inmatriculare romaneasca.

Potez 10.JPG
Potez 10.JPG (click pentru a mari)
Potez 11.JPG
Potez 11.JPG (click pentru a mari)

Comentarii pentru "AZUR Potez 63-11 1/72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "AZUR Potez 63-11 1/72" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )