Albatros D.III Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Z-Mare   
Friday, 16 September 2005
Albatros D.III

Denumirea machetei: Albatros D.III
Scara:1/72
Producator: Roden
Cod cutie: 012


Unii comentatori spun ca in proiectarea avionului Albatros D.III s-arsimti influenta design-ului aparatului Nieuport. Probabil, dar direntadintre aparate este totusi evidenta: aripile Albatrosului sint la felde lungi, aripa inerioara este putin in spate si mai ingusta, aripasuperioara nu este in sageata iar motorul este in linie, nu rotativ, cala Nieuport.
In timp ce Albatros D.II a avut o cariera destul de scurta in aviataiAustro - Ungara, Albatros D.III (Oef) s-a bucurat de aprecierea unanimaa pilotilor, devenid, pina la sfirsitul WW I, cel mai popular vinator,avind, in comparatie cu Phonix D.I si D.II,  sau Aviatik D.I celmai mare numar de victorii.
Superioritatea fata de avioanle Aliate in "Singerosul Aprilie" (1917),cind sint doborite 151 aparate Aliate fata de 30 Germane, i-au obligatpe cei dintii sa se gindeasca serios la proiectarea unui avion capabilsa surclaseze Albatrosul D.III.
Varianta Austriaca a avionului a fost mai rapida si mai puternica decitvarianta germana, fiind la acelasi nivel cu Nieuport 17,  HanriotDH I, Sopwith Camel, Spat VII sau XIII.
Multi piloti de Albatros D.III (Oef) au fost confirmati cu peste 20 devictorii, dovedind calitatile avionului, multe din sarcinile lui fiindsi in afara vinatorii. Epoca lui de glorie a fost in prima jumatate aanului 1917 dar, dupa aparitia britanicului SE5 si a francezului SpadSVII, ii ia locul Fokker D.VII. Acesta reuseste sa recistige suprematiaaeriana, dar Albatrosul D.III-ul va continua sa apere cerul Imperiului.
OEFFAG, Oesterreichische Flugzeugfabrik AG, ia nastere in 1915 dupa ce Oesterreichische Daimler Motoren fuzioneaza cu Tehnical DaimlerMotoren AG. Ca urmare a succeselor inregistrate de catre Albatros D.IIsi D.III (productie Germana) pe frontul de vest, OEFFAG incearcaobtinrea licentei pentru aceste tipuri de avioane, contractul fiindsemnat in 27 februarie 1917.
Fata de Albatros D.II, varianta D.III avea aripa de jos putin maiinguista si mai in spate, radiatorul era montat pe aripa superioara, nupe laterala fuselajului iar lonjeroanele exterioare erau in forma de"V". Cu toate ca primele Albatros D.III(Oef) au fost terminate infebruarie, datorita slabei rezistente a aripilor la manevre bruste(Manfred von Richthofen a fost obligat la o aterizare fortata in 27 ian1917 din cauza unor astfel de probleme), aparatele au fost retrasepentru ramforsarea aripilor in special a celei inferioare. Ca urmare,primele doua Albatros D.III (Oef) au fost operationale in iunie,celelalte fiind livrate in lulie 1917, cele mai multe echipate doar cuo singura mitraliera. Cu toate ca erau mai grele decit varianta germanaca rezultat al ramforsarii aripilor, Albatros D.III(Oef) era superiorin viteza, avea o rata de urcare mai buna, o excelenta manevrabilitatesi, ceea ce era mai important, erau mai sigure. Spre sfirsitulrazboiului avioanele din seria 253, dupa remotorizare cu motorul Austro-Daimler de 225 cp, atinge 202km/h in zbor orizontal, o adevarata performata la acea vreme!   
Dupa termiarea razboiului avioanle Albatros D.III au ajuns, fie in"fortele aeriene" ale noilor state aparute pe harta europei, fie aufost "capturate" de partile invingatoare, fie distruse.
Mai trebuie mentionat ca Albatros D.III si-a putat aripile si pe cerulRomaniei, avioanele find cantonalte la Harja cu Flic13 si Flik 31D,fiind notat ca avind 4 victorii (probabil Nieuport sau Farman).
Au activat si in Bucovina, in Flik 30(D) si Flik 38 (D) - Galanesti

Bibloigrafie: Albatros D.II & D.III, Oeffag. JaPo.



Date Tehnice:
-         anvergura: 9,5 m
-         lungime: 7,33 m
-         Distanta dintre aripi: 1,5m
-         Decalajul dintre aripi: 0,22 m
-         Greutatrea la decolare: 896 kg
-         Viteza maxima: 165 km/h cu motor Mercedez D.III de 160 cp
-         Autonomie: aproximativ 2 ore
-         Armament: doua mitraliere LMG 08/15 Spandau.

 

 
Kit-ul

      Kitul cuprinde cinci rame, cu piese dintr-unplastic de culoare bej, injectate destul de bine, cu putine bavuri,detalii suficiente dar, din pacate, cu unele defecte: pe suprafataaripii apar tot felul de gilme si denivelari, dopurile de impingere (aminteles ca asa se numesc!) apar pe unele detalii, mici descentrari,plastic cam moale.Pentru realizarea celor doua tipuri de aripi, acesteatrebuiesc asamblate din trei componente care, de asemenea, nu se prea…potrivesc!
Se pot realiza doua varinate de Albatros D.III cu nu mai putin de 19 inmatricular!!
Pe parcurs au iesit la iveala si alte neajunsuri, acestea urmind a fi amintite la momentul oportun.


 
 

Constructia

S-a inceput prin indepartare dopurilor de impingere de pe detaliilecocpitului, indepartarea gilmelor de pe aripi, asamblarea aripilorsuprioare (s-a ales varianta cu radiatorul pe mijloc).
Apoi s-a asamblat motorului si, cum am mai arata si cu lata ocazie,fiind un motor frumos, a fost "imbunatatit" prin adaugarea diverselortevi si conducte, prin folosirea firelor de cupru izolate cu email saumatase, chiar daca dupa asamblare acestea nu se mai vad


 

Motorul a fost vopsit astfel:
            - batiul cu MM1781(aluminiu), drybrushing cu MM1546 (silver), spalare cu Tamiya X-19(smoke)
            - camasile cilindrilor cu MM1404 ( titan), drybrushing cu MM1781
            - tevile de admisie siesapament cu un amestec ce imita cuprul (Humbrol 16 + Humbrol 60),drybrushing MM1583 (rubber), spalare cu Tamiya X-19
            - piesa cu arcurile supapelor cu MM1415 (burnt metal), drybrushing cu MM1546
            - magnetoul cu negru lucios


            Interiorul fuselajului a fostvopsit cu MM1735 si ulei siena naturala perntru a imita lemnul si apoispalat cu Tamiya X-19.

Plansa de bord, fiind lipsa, a fost facuta in intregime: "ceasuri"decupate cu o "preducea" (ac de seringa) din folie de stiren,comutatoare, (fire de cupru de 0,1mm). De asemenea a fost atasata pelaterala drepata maneta de acceleratie (tabla de alama), ceasul de bordsi busola (rondele de stiren), iar pe laterala stinga cutia porthart(tabla de alama) si un panou cu citeva "ceasuri" (rondele din stiren).Plansa de bord, scaunul si podeaua, au fost vopsite "in lemn" (veziSimulare lemn, procedeu 4.2), rama "ceasurilor" si busola cu negru sialuminiu, cadranele cu alb. Pe scaun au fost montate curele din foliede plumb, vopsite cu Revell 314. Palonierele si mansa au fost vopsitein aluminiu.


Mitralierele au fost vopsite cu MM1405, urmat de un usor drybrushing cu MM1781.

albatros.02-1.jpg  albatros.03-1.jpg 
  albatros.04-1.jpg
albatros.05-1.jpg 


A urmat asamblarea fuselajului, realizata fara probleme. A urmatgravarea citorva panouri. S-a trecut la montarea aripilor de jos cinds-a constatat ca pinii de pe aripa nu se pupa cu gaurile de pe fuselaj!S-a lipit profundorul si directia.

albatros.07-1.jpg 
albatros.11-1.jpg 
 

Vopsire

19 varinate de inmatriculare, grea alegere!!!! Dar, intuitia m-a facutsa aleg o varianta cu cit mai putine decaluri, asa ca a fost alesavionul lui Manfred von Richthofen. Trebuie specificata inca de lainceput indoiala asupra justetii vopselelor indicate de Roden, maialesi in privinta maroului!

Pentru inceput s-a vopsit intradosul aripilor cu MM2078 (cea indicatade Roden, Humbrol 122, fiind prea palida in comparatie cu mostra, edrept electonica!), iar capotajul motorului si coafa elicii (pentrusimularea vopselii sarite), cu MM1781. A urmat apoi vopsirea celor treiculori de pe extradosul aripilor si anume: Humbrol 120, Humbrol 116 si,inloc de Humbrol 118, prea deschis, cu un amestec de 5p Revell 84 + 3pMM1785. Ultima culoare a fost Revell 36 pe fuselaj, deriva si profundor.

Elicea a fost vopsita "in lemn"


 



Urmatoarea operatie a fost montarea mitralierelor si apoi asamblareaaripii superioare, nu inainte da a fi date gaurile (burghiu de 0,4mm)necesare intinderii hobanelor. Surpriza, piesele in "N" inversat (sau"I" rusesc!) (piesele nr 11) reau prea …inalte. Masurind distantadintre aripi, s-a constatat ca defapt montantii in "V" (pisele 10) eraumai mici cu …2mm! Au fost doua optiuni: a) refacerea montantilor in "V"sau b) inlocuirea pieselor in "N" inversat (folosirea pieselor nr.9 inloc de 11!). Din … comoditate s-a ales varianta b)!

Dupa asamblare s-a dat un strat de lac acrilic lucios pentru usurareapunerii decalurilor si a operatiei de spalarte. S-a trecut la punereadecalurilor, lucru ce a intarit intuitia avuta la alegereainmatricularii: decalurile au crapat la contactul cu apa! Asta ca sa numai pomenim de faptul ca sint…nilel mai mari, lucru observat regulat ladecalurile Roden!!!! Au fost adunate cu grija si puse la locul lor. Aurmat o pensulare cu solutie Wurger si MM1737 pentru a evitasilvering-ul.

albatros.08-1.jpg 
albatros.13-1.jpg 
 
 

            Au urmat procedurile deuzurea: drybrushing, praf (Revell 87), ulei si fum (Tamiya X-19 si uleibrun van Dyke), s-au montat rotile, hobanele trenului de aterizare,montatii si hobanele aripilor (fir de nylon de 0,08 vopsite cu MM1402)cablurile de actionare a eleroanelor si profundorului.

La sfirsit a fost dat un strat de lac Sinto semimat.


                                                                                                                                              Alexandru

 

Comentarii pentru "Albatros D.III"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Albatros D.III" pe forum (3 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )