Arado 96 B-1/B-5 scara 1:72 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Z-Mare   
Thursday, 27 July 2006
Arado 96 B-1/B-5

Scara: 1/72
Producator: Encore

Cod cutie: 1003



Arado 96 B-1/B-5

Avion de scoala si antrenament avansat, incluzind zborul de nopate si instrumental, considerat standard pentru Luftwaffe, a fost folosit de asemenea si in scolile de pilotaj din Ungaria, Cehoslovacia si Romania. A fost construit in Germania si, sub licxenta, in Cehoslovacia, la Avia si Letov. Prototipul a zburat prima data in februarie 1937. In total au fost construite 11547 aparate, productia fiind oprita la varianta C-2 in 1948. A stata la baza proiectului celebrului avion de scoala Zlin.

Date tehnice:
Anvergura: 10.960 m
Lungime: 9.13 m
Inaltime. 2.59 m
Greutate maxima la decolare 1745.0 kg
Motor: Argus AS 410A-1, 12 cilindri in V inversat racit cu aer, 465 c.p.
Viteza maxima: 330 km/h
Autonomie: 1020 km
Plafond de zbor maxim: 7200 m
Armament: o mitraliera tip MG 17 calibru 7,92 mm dispusa peste motor, in dreapta sau o fotomitraliera


ar.15.JPG


Kit-ul
Plastic gri inchis, putin cretos, nitel dificil de lucrat pe el, piesele dispuse pe trei rame. Gravare in pozitiv, nu pot spune cit de corecta, detalii extrem de putine, injectie centrata, fara bavuri, unele piese inexistente (ex: scaunul pentru instructor). Cupola subtire, transparenta. Decaluri suspectate de a fi incorecte, descentrate rau, practic inutilizabile.

ar.14-1.jpg

Constructie.
Din pacate documentatia pentru acest avion a fost putina si adesea contradictorie sau nu indeajuns lamuritoare in privinta unor detalii. Trei seturi de planuri, fiecare cu desenele sale de linii pentru panouri, nici una in concordanta cu ce era pe macheta! Lucruri nelamurite la baia trenului de aterizare, in cocpit sau detalii exterioare (gilma de pe laterala dreapta, tub Pitot, tevi de esapament, ar fi numai citeva).
Dar cum machetistului ii sta bine cu munca si nu cu vaicareala, sa purcedem la treaba!

ar.08-1.jpg

Normal, vioara intii a fost cocpitul! Cu ceva poze pentru un set de rasina gasit intr-un Replic, adunate de pe net si din cartea Cockpit Profile nr 4, s-au trasat ranforsarile din interiorul cocpitului, s-au pus pe laterala dreapta cutiile si panourile elctrice si hidraulice (???) ceva cablarie, asa la plesneala, dar sa dea bine la ochi. Pe laterala stinga, acceleratiile. Cele doau tablouri de bord au fost facute, de la cap la coada, folosint fisii de stiren si discuri preducite cu ace de seringa. S-a refacut podeaua cu sitemul de actionare pentru cele doua manse, scaunul instructorului, curele, intreg setul de paloniere (surplusuri de fotoincizii ….elicopteramerican!). Colimatorul, care lipsea, a fost sculptat dintr-o bucatica de stiren, dupa un model de la Bf109. In spatele scaunului instructorului a fost montat rezervorul (???) de combustibil.

ar.01-1.jpg
ar.01-1.jpg (click pentru a mari)
ar.02-1.jpg
ar.02-1.jpg (click pentru a mari)
ar.03-1.jpg
ar.03-1.jpg (click pentru a mari)
ar.04-1.jpg
ar.04-1.jpg (click pentru a mari)
ar.05-1.jpg
ar.05-1.jpg (click pentru a mari)
ar.06-1.jpg
ar.06-1.jpg (click pentru a mari)



Baia trenului de aterizare a fost refacuta integral folosind fisii de stiren, de mare ajutor fiind fotografiile trimise de Romi si Mykyb (mersi!). Aici treaba a mers destul de greu din cauza …putinului spatiu avut la dispozitie, chiar si dupa ce aripa a fost subtiata la greu, prin interior. Dar pina al urma s-a rezolvat. S-au detaliat voletii trenului de aterizare si jambele (conducte de frina si simularea burdufului, folosind fir subtire de cupru).

ar.07-1.jpg

De asemenea s-au refacut tevile de esapament, tot din stiren..
Lateralele fuselajului au fost asamblate fara probleme, la fel aripile. Dupa consultarea fotografiilor avute la dispozitie, s-a ales o schita ce parea cel mai apropiata cele vazute in fotografii si s-a trecut la gravere.
La final, mai cu chit, mai cu o injuratura printre dinti, s-a asamblat si aripa cu fuselajul.

ar.09-1.jpg

Vopsire.
Interiorul cocpitului, plansa de bord, scaunele, rezervorul de combustibil, baia trenului de aterizare, jambele au fost vopsite in RLM 02 (MM2071), cutiile electrice, aparatura de bord , colimatorul cu negru (Revell 9). A urmat un drybrushing cu aluminiu dupa care o spalare usoara cu Tamiya X-19. Jentile au fost vopsite cu gri inchis (Revell 78)

ar.10-1.jpg

Intreg avionul a fost vopsit cu RLM02 (MM 2071) (RLM63???), banda galbena de pe fuselaj fiind vopsita in prealabil (Humbrol 154), apoi mascata. Palele elicii au fost vopsite in RLM 70, iar “coafa” elicii in galben.
Cu decalurile a fost o alta problema. Balkankreuz-urile de pe extradosul aripii existente in setul de decaluri erau in forma simplificata, doar marginile subtiri, negre, caracteristica perioadei 1944 – 1945.

ar.11-1.jpgar.12-1.jpg

Cum nu s-au gasit date despre inmatricularea RF+EH, iar alte avioane cu numere de cod asemanatoare aveau Balkankreuz-ul obisnuit (crucea neagra cu margini albe) s-a decis pentru un astfel de decal. Din pacate, decalurile din kit, asa cum am mai spus, erau de nefolosit, asa ca s-a apelat cu incredere la cutia cu minuni!
Dupa uscarea decalurilor s-a facut evidentierea liniilor de panou folosind Tamiya X-19 (partea proasta e ca s-a cam … exagerat!) si ceva uzura, pe ici pe colo, prin partile esentiale!

ar.13-1.jpg

Deoarece urma sa se monteze cupola in pozitia deschis, partile componente (mai putin parbrizul) ce trebuiau sa fie destul de subtiri pentru a se “imbuca” corect, au fost refacute prin termoformare.
La final totul a fost acoperit cu lac auto semimat, Sinto (mai putin cupola, bun-inteles!) si … .via praful de pe rafturi!

Multumiri lui Eugen, Dragos, Romi si Mykyb

Comentarii pentru "Arado 96 B-1/B-5 scara 1:72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Arado 96 B-1/B-5 scara 1:72" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )