Az Models Hawker Swedish Hart 1/72 Imprimare
Monday, 04 August 2008

Nr.AZ 7225 (F 19 înmatriculări din războiul de iarnă) şi AZ 7226 (înmatriculări suedeze)

Avionul Hawker Hart a fost fără îndoială printre cele mai de succes proiecte de biplan ale anilor 30. Mai întâi în versiunea originală, apoi într-o multitudine de variante derivate1 şi îmbunătăţite, familia de avioane Hart a servit cu distincţie RAF-ul atât acasă cât şi în colţurile îndepărtate ale Imperiului Britanic, în zone inospitaliere ce amintesc de Lawrence al Arabiei. Datorită unei remarcabile adaptabilităţi a structurii de bază a fuselajului, acesta a permis crearea de numeroase subvariante, vândute cu succes la export către ţări diverse ca: Afganistan, Estonia, Persia, Portugalia, Spania, Suedia, Yugoslavia şi multe altele a căror enumerare ar lungii lista. Printre nenumărate variaţii pe o bază comună, o parte dintre aparate au fost dotate cu motorul în linie Rolls-Royce Kestrel, în timp ce altele au avut motoare radiale, aşa cum este cazul la Hawker Swedish Hart.

B 4: Hart-ul în Suedia

Istoria lui “Swedish Harts” începe în primavara lui 1932, când un aparat proprietate a companiei, motorizat cu un motor Jupiter în stea, purtând înmatricularea civila G-ABTN şi pilotat de piloţi de la Hawker, a făcut o demonstraţie reuşită la Ljungbyhed. Flygvapnet-ul a fost încântat şi a văzut în Hart-ul cu motor radial un avion modern, ce ar fi putut înlocui aparatele Fokker C.V E (cunoscute ca S6 în terminologia militara suedeză2). La puţin timp după acest eveniment suedezii au comandat de la Hawker Aircraft Ltd, în scop de evaluare, 3 aparate Hart ( c/n 1301, 1302 şi 1303) cu motoare Pegasus IM-2 580 hp. Al treilea aparat a fost utilizat pentru teste de fiabilitate ca şi hidroavion la baza din Felixstowe3; rezultatele bune obţinute au dus la achiziţia de hidroavioane Osprey(vezi 2) utilizate pe nava hibrid bază-crucişator Gotland.

Primele trei aparate Swedish Harts au fost preluate la mijlocul lui 1934 la centrul de testare şi cercetări al Flygvapnet. Cu toate că au fost clasificate ca avioane de recunoaştere, Hart-urile au fost testate intensiv la bombardament în picaj, ceea ce a dovedit structura lor robustă şi faptul că sunt potrivite şi pentru asemenea roluri.

În 1934 avionul Hart a fost oficial preluat de suedezi, ca avion de bombardament uşor şi în picaj. Aceasta a dus la reclasificarea lor ca B 4, înlocuind codificarea S 7 dată aparatelor de către Hawker.

În acelaşi timp s-a hotărît producerea sub licenţă a avionului, un număr total de 42 de aparate urmând a fi produse de trei producători, între anii 1936 şi 1939, distribuite după cum urmează :

  • CFM (Centrala Flygverkstaden i Malmslätt), Atelierele Aviatice Centrale, în Malmslätt:  21
  • ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstäderna), în Linköping: 18
  • Uzinele Götaverken, în Gothenburg: 3

Aparatele nou construite au fost denumite B 4A. Întreg lotul  a fost dotat cu motoare autohtone NOHAB My VIIA de 580 HP, o versiune sub  licenţă a motorului Bristol Mercury VII. Într-o încercare de a îmbunătăţi proiectul, în 1938 două aparate B 4A (c/n 705 şi 711) au fost modificate şi dotate cu motorul Bristol Perseus XI 755 HP. Inelul simplu Townend4 folosit la Harts-urile suedeze, a fost înlocuit cu o capotă modernă ce avea o aerodinamicitate superioară şi voleţi de evacuare controlabili, care-i dădeau avionului o asemănare cu Fokker-ul C.X finlandez. Hart-urile astfel modificate au fost denumite B 4B, dar datorită îmbunătăţirilor minime obţinute, s-a retrecut în scurt timp la configuraţia iniţială.

În timpul războiului de iarnă din 1939/40, cinci aparate Hart au fost implicate în misiuni reale de luptă, ca parte a corpului de voluntari suedezi F 19, care a luptat alături de trupele finlandeze împotriva invadatorului sovietic.

Odată cu livrarea unui succesor monoplan denumit B 5 (versiunea suedeză a Northrop 8A-1) către unitaţile de bombardiere, avioanele Hart au fost transferate începând cu 1941, către activitaţi de linia a doua, servind în  Flygvapnet până la mijlocul anilor 40.

Un aparat Swedish Hart excelent restaurat este una din piesele de atracţie de la Muzeul Forţelor Aeriene Suedeze din Malmslätt. Un alt aparat aşteaptă o restaurare deplină în Marea Britanie.

Modelul

Kit: Hawker Hart B4A
Cod: AZ 7225 şi AZ 7226
Producător: AZ Models / Republica Cehă
Scara: 1:72
Nivel: grad de dificultate - mediu.
Nr piese: 31 de piese injectate în plastic pe o singură culee + 8 piese de răşină + 1 foaie de acetat.
Decaluri:  corpul de voluntari suedezi F 19, cu înmatriculări finlandeze Ilmavoimat (AZ 7225) / înmatriculări suedeze Flygvapnet  în 3 stiluri diferite (AZ 7226)
Preţ: € 17,00
Achiziţie: Modelimex

Impresia unui kit japonez în stilul “Tamiygawa” dispare în mod rapid după ce este deschis capacul. Conţinutul este aproape tipic seriilor “short-run” de calitate medie făcute în Cehia, cu linii de panel gravate delicat.

Conţinut

Ca şi la alte kituri AZ Models, cele două cutii conţin aceleaşi piese şi 4 pagini de instrucţiuni, diferind doar prin coala de decaluri, boxart-ul cutiei şi instrucţiunile de vopsire.

Cutia se deschide la capetele laterale, amintind de stilul producătorilor japonezi. Ea conţine o singură ramă injectată cu 31 de piese, turnată dintr-un stiren de culoare plăcut cafenie, care pare a fi înlocuit stirenul mai moale şi de culoare gri, utilizat în kiturile AZ Models mai timpurii. Motorul, inelul colector al motorului, roţile, tălpile opţionale de ski şi scaunul pilotului sunt turnate delicat în răşină. Cele mai mici piese (centurile de siguranţă, actuatoarele eleroanelor, afetul circular al mitralierei, ţinta mitralierei, etc.) sunt livrate într-o coală de fotoincizii din inox. Toate piesele sunt ambalate separat în pungi de plastic cu sistem de închidere. O mică folie transparentă include două parbrize (în caz că unul e stricat prin manipulare cu cutter-ul ...) şi tablouri de bord pentru pilot şi mitrailor.

Fuzelajul prezintă linii de panel fin gravate şi detalii subtile în pozitiv acolo unde sunt necesare. Cu toate că semi-fuzelajele nu prezintă pinii şi orificiile corespunzătoare pentru aliniere şi îmbinare, acestea sunt prezente la structura de montanţi cât şi la suprafeţele de zbor. Chiar dacă prezenţa pinilor e utilă (nu ca la unele kituri MPM, unde lipsesc total orice indicaţii pentru poziţionare) când vine vorba de amplasarea montanţilor, se impune o asamblare/potrivire la rece, pentru a asigura o aliniere corectă.

Dacă la fuzelaj şi la planurile superioare efectul de împânzire e redat realist şi adecvat pentru aceasta scară, la planurile inferioare, unde ar trebui, să fie identic, se observă o relativă accentuare; se recomandă de aceea o atenuare, folosind hârtie abrazivă udă. Bordul de fugă al planurilor şi profundoarelor, deşi nu sunt ca taişul unei lame, sunt suficient de subţiri pentru pretenţiile mele.

Acurateţe şi îmbunătăţiri posibile

Fiind din start un pasionat pătimaş al biplanelor Hawker şi un fan al aviaţiei militare scandinave din anii 1930/40, nu a fost o întâmplare, să am la îndemână material esenţial pentru a verifica acurateţea generală a kitului. Inclusiv un articol monografic extins despre Hart-ul suedez, bogat ilustrat cu poze de epocă şi cu un set de planuri la 1/72 bazat pe documentaţie originală, desenat de Torstein Landström, publicat în nr. 79 din 1986 al revistei suedeze “Kontakt”. Desenele (şi câteva fotografii) au fost de atunci republicate într-un excelent articol în două părţi scris de Lennart Andersson, pe aceeaşi temă în revista franceză “Avions”, cu un număr considerabil de fotografii din colecţia autorului.

Din punct de vedere a acurateţei, formei de bază şi al detaliilor de panel, fuzelajul este în parametri. Acelaşi lucru se poate spune şi despre planul inferior şi despre profundoare. Planul superior respectă întocmai desenul. Cu toate acestea însă, cine a conceput masterul a optat pentru o “aripă generică de Hart” un lucru nu uşor de obţinut, gândindu-ne la multitudinea variaţilor de producţie, ce au fost realizate pe întreaga perioadă de fabricaţie a Hart-ului şi a derivatelor sale, lucru de înţeles căci AZ Models plănuieşte să scoată şi alte kituri din familie. Rezultatul este o aripă tipică pentru un Hart timpuriu, cu un singur rezervor gravitaţional aşezat deasupra în dreapta, în zona centrală a secţiunii aripii. Hart-ul suedez, ca şi majoritatea variantelor şi derivatelor mijlocii si târzii, are o pereche de asemenea rezervoare plasate în zona centrala a secţiunii şi nu  un singur rezervor aşa cum e dat în kit. (vezi desenul).

B4 Monograph-29_M3
Desen bazat pe un original de Torstein Landström

Acest detaliu poate fi corectat prin înlăturarea în zona corespunzătoare a efectului de nervură (chituire şi şlefuire) şi regravarea unui dreptunghi de 18x10mm peste zona în cauză (o folie foarte subţire de stiren sau metal e numai bună). Kitului îi mai lipsesc robineţii şi conductele din cauciuc, aferente alimentării prin intermediul forţei de gravitaţie, ce leagă rezervoarele de combustibil cu fuzelajul (vezi fotografia  şi desenul).

HSH_S-01

În această fotografie se poate vedea cu claritate protecţia aerodinamică a robineţilor de pe conductele, ce leagă rezervoarelor din planul superior cu fuzelajul. Se observă de asemenea bombele suedeze de 50kg., sistemul lor de prindere (din păcate neredate în kit) şi radiatorul de ulei tip Potts plasat între cele două părţi ale trenulului de aterizare. (Foto: Lennart Andersson)

B4 Monograph-29_M2
Desen bazat pe un original de Torstein Landström

La final, deoarece Hart-ul suedez avea luminile de poziţie setate la un unghi ciudat de 45º şi plasate mai apropiate de vârful aripilor decât la alte variante, şi acest detaliu trebuie corectat ; kitul are luminile de poziţie, ca la cele mai multe variante de Hart, îndreptate înspre înainte. (vezi desenul)

Deriva şi direcţia arată cumva subdimensionate şi mai puţin rotunde, când sunt comparate cu poze ale avionului real; impresia este confirmată şi în urma comparării cu desenele anterior menţionate. Cei mai curajoşi dintre voi vor prefera probabil, să redea aceste părţi dintr-o bucată de stiren, nefolosindu-se de vreo piesă din cutia cu resturi sau adăugând material la piesele kitului. Destul de curios că forma derivei cât şi a direcţiei sunt redate corect atât în instrucţiunile de asamblare (pagina 4), cât şi în instrucţiunile de vopsire din profilele color de pe spatele cutiei; acest fapt ne duce cu gândul ca sursa de inspiraţie e identică în ambele cazuri şi probabil e setul de desene ale domnului Landström.

Mitraliera observatorului e o bucată inutilă de plastic, pe care o putem mai bine înlocui cu ceva făcut de la zero, căci după ştiinţa mea nicio firmă nu produce ca accesoriu la scara 1/72 o replică pentru o mitralieră ksp m/22 suedeză.

Vopsire şi înmatriculare

Indicaţiile de vopsire din pliantul cu instrucţiuni de asamblare fac trimiteri către coduri de Agama şi destul de ciudat, către coduri de Gunze Sangyo, ceea ce poate fii o indicaţie că piaţa japoneză e o destinaţie vizată de către AZ Models. Pe de altă parte, în profilele color şi instrucţiunile de vopsire de pe spatele cutiei, pe lângă codurile de Agama, sunt date coduri Humbrol.

Colile de decaluri ce vin cu ambele kituri sunt bine tipărite, cu culori acurate si opace. Coala pentru înmatriculările suedeze oferă 3 variante: două din perioada antebelică cu aluminiu “dope” şi porţiunile metalice lustruite, iar ultima în schemă verde cu albastru-gri deschis implementată în 1938/39. Modelistul poate alege între trei variante de însemne naţionale, de la cele timpurii minimaliste ante 1937 cu trei coroane negre (cele cu coroanele negre pe fond alb rotund folosite doar în 1936/37, nu sunt date), la cele din 1937, cu coroanele galbene pe fond albastru rotund şi în final pe cele utilizate începând cu 1940, cu bordură galbenă adăugată pentru îmbunătăţirea vizibilităţii şi accentuarea zonei de separaţie între cercul albastru şi culorile din camuflajul înconjurător.

HSH_S-03

  O frumoasă poză în zbor al unui Swedish Hart aparţinând grupului F 4, având insemnele naţionale introduse în 1937. (Foto: Lennart Andersson)

Coala de decaluri din cutia cu variantele finlandeze oferă una din cele cinci înmatriculari ale corpului de voluntari F 19, cu un camuflaj argintiu dat peste culoarea originală de bază verde. Marcajul “M” are dimensiunea şi proporţiile corecte, dar trebuie să aibă culoarea albastru închis şi nu negru. A doua opţiune oferă marcajul “R” specific momentului imediat următor întoarcerii din Finlanda, fără însemne naţionale, dar purtând încă un interesant marcaj personal din războiul de iarnă cu un craniu şi două oase, căt şi inscripţia Hämnaren (Răzbunător). Din păcate tiparul este prea subţire şi de un font total diferit decât cel din fotografia originală.

HSH_S-02

Un alt Hart din grupul F 4. Consolele visibile sub planul inferior erau un accesoriu comun multor variante de Hart. Ele susţineau “torţele” luminoase Holt, care erau nişte dispozitive pirotehnice amorsate electric, folosite pt. aterizările pe timp de noapte. Torţele cu magneziu erau plasate la capătul unor tije, la o distanţă suficient de mare pt. a nu pune in pericol suprafaţa pânzată a aripilor. Amorsate fiind, iluminau spectacular pe o perioada de timp de aprox. 1 minut. (Foto: Lennart Andersson)

Concluzii

Acest kit bun a umplut un gol, căci până la apariţia sa, nu exista un model din plastic injectat pentru Swedish Hart. Este un “must” pentru pasionaţii de biplane şi cei interesaţi de istoria aviaţiei suedeze. Să sperăm că acesta va fi primul kit dintr-o serie destinată bilocurilor din familia Hart, la momentul scrierii acestor rânduri fiind în curs de apariţie două kituri de Hind şi anunţate un Audax si un Osprey (câte un kit per versiune), într-o gamă în extidere rapidă, ce va include alte aparate de succes ale anilor 30. Vestea bună este că asistăm cu fiecare nouă apariţie de kit la o imbunătăţire permanentă a calităţii, dovadă că AZ Models devine un jucător important pe piaţa producătorilor short-run cehi.

Ca de obicei la kiturile short-run, răbdare şi ceva extra- detalii vor însemna mult în ansamblul modelului finalizat. Cu grijă drămuită se poate obţine un model căştigător în concursuri, replică a unui subiect ieşit din comun şi atractiv.

Note 
  1. Aceste versiuni bazate pe varianta originală a Hart-ului includeau: un vânător de 2 locuri (Demon), aparate de recunoaştere şi coordonare (Audax, Hardy, Hector), bombardiere uşoare (Hind) şi aparate de recunoaştere navală (Osprey).
  2. S-ul vine de la “Spaning”, i.e. recunoaştere.
  3. Felixstowe, oraş port in Suffolk unde de-a lungul anilor au avut locaţia Royal Navy Air Station, Seaplane Experimental Station Felixstowe, Marine Aircraft Experimental Station.
  4. Inelul Townend este un precursor al inelului NACA, având acelaşi rol de răcire şi protecţie a capetelor de cilindru ale motorului în stea.

Aş dori să-mi exprim sincerile mulţumiri prietenului meu Cristian Savin (Blue-Max) pentru ajutorul nepreţuit oferit cu traducerea acestui text în limba română. Fără el publicarea acestui articol pe http://www.cartula.ro/ nu ar fi fost posibilă.

Mulţumesc mult ! - Ruy.

Bibliografie

Andersson, Lennart. Le Hawker Hart en Suède (1st part), Avions 123, June 2003.

Andersson, Lennart. Le Hawker Hart en Suède (2nd part), Avions 125, August 2003.

Rimell, Raymond Laurence. The Hart Family - Hawker Hart & Derivatives (Aeroguide Classics Number 5). Chipping Ongar, Linewrights Ltd., 1989.

Kontakt # 79, 1986, Hawker Hart B4

HSH_F-01
artwork cutie AZ 7225
HSH_F-02
profile color & instructiuni de vopsire AZ 7225
HSH_S-09
artwork cutie AZ 7226
HSH_S-10
profile color & instructiuni de vopsire AZ 7226
HSH_S-05
rama piese, vedere de sus
HSH_S-06
fuzelaj, vedere de sus-detaliu
HSH_S-07
rama piese, vedere de jos
HSH_S-08
fuzelaj, vedere din interior-detaliu
HSH_F-03
decaluri, PE & folie acetat pt. parbrize si bord pt. kit AZ 7225
HSH_S-11
decaluri pt. AZ 7226
HSH_S-04
piese din rasina
Instructions_1
instructiuni de asamblare pag.1
 
Instructions_2
instructiuni de asamblare pag.2-3
Instructions_3
instructiuni de asamblare pag.4
 

Pozele la dimensiunile lor originale se pot deschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorul articolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care se gaseste aici: Az Models Hawker Swedish Hart 1/72

Comentarii pentru "Az Models Hawker Swedish Hart 1/72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Az Models Hawker Swedish Hart 1/72" pe forum (7 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Tuesday, 05 August 2008 )