Dornier Do 17 M - 1/72 - RS Models Imprimare
Scris de Mitu Andrei Alexandru   
Tuesday, 26 February 2008

Kit: Dornier 17 M 1/72
Cod: 92027
Scara: 1/72
Producator: RS Models

 

Do 17 17

 

      In 1936, Luftahansa a elaborat caietul de sarcini pentru un avion postal de mare viteza cu spatiu pentru 6 pasageri. Proiectul initial submis de compania Dornier a fost respins din cauza spatiului foarte mic din cabina de pasageri. Luftwaffe a fost entuziasmata insa de performantele aparatului si a solicitat transformarea acestuia in bombardier. Varianta bombardier a fost prezentata prima data in 1937, iar in acel an, aparatul a castigat Cupa Alpilor, depasind inclusiv avioanele de vanatoare. Dupa primul an de razboi, avionul s-a dovedit usor depasit si a fost redirectionat catre misiuni de recunoastere indepartata. Romania a avut incepind cu 1941, 12 aparate Do 17 la mana a doua, din care 10 au fost varianta M, iar 2 au fost varianta Z. Acestea au format o escadrila de observatie indepartata cu baza la Craiova. Nici unul din aparate nu a supravietuit razboiului.

      Date Tehnice:
Anvergura: 18m
Lungime: 16.1m
Inaltime: 4.55m
Viteza maxima: 410 km/h
Plafon maxim de zbor: 6700 m
Raza de actiune: 1360 km

    Macheta este produsa de firma ceheasca RS Models, care face kituri din plastic si din rasina.
      La Prima vedere, cutia arata frumos, si nu este cu mult mai mare decat continutul din interior. Cand deschizi cutia, dai de o punga, din cea cu fermoar, in care sunt introduse toate piesele. Imediat, vedem ca este un kit multimedia. Exista piese de rasina si o foaie de PE. Un lucru foarte bun este ca piesele de PE sunt prevopsite. Decalul contine o inmatriculare Germana si una Romaneasca.
 
 
Do 17 12
Do 17 13
 Do 17 14  Do 17 15
    

      Plasticul este unul moale, care se poate prelucra destul de usor.Exista gravura in negativ destul de fina, ca si detalii in pozitiv acolo unde este cazul.
      Nu am verificat corectitudinea dimensiunilor sau a formei, dar mie imi pare ca seamana a Do 17. Din pacate, nu si-au batut capul cu pozitionarea pinilor de turnare, sau de aerisire, si va trebui lucrat cu destul de multa atentie. O parte din pini sunt pozitionati in zone vizibile (postul de pilotaj sau baia trebului de aterizare) si vor trebui eliminati cu grija, pentru a nu afecta restul detaliilor.
      Turnarea este relativ OK, nu exista piese descentrate, dar sunt ceva bavuri ce trebuiesc curatate. Unele piese sunt destul de fine, iar prinderea de culee nu, asa ca va trebui avut grija la desprinderea lor.
      Insa partea cea mai rea este reprezentata de instructiunile de montaj. Acestea sunt de fapt o foaie A4, indoita la jumatate, pe care sunt inghesuite istoria aparatului, o imagine a culeelor si instructiunile. De fapt, acestea din urma sunt inghesuite doar pe jumatate de A4. In primul rand, ai nevoie de o lupa ca sa iti dai seama de o parte a instructiunilor. Unele imagini sunt asa de inghesuite ca iti va lua mai mult timp sa descifrezi ce vor sa arate decat sa montezi piesele pe macheta. In instructiuni nu exista partea de camuflaj. Aceasta este de fapt pusa pe dosul cutiei, unde sunt puse doua profile destul de simplificate pentru cele doua inmatriculari date de ei.
      Acum eu inteleg ca in mod normal, acest gen de machete sunt cumparate de machetisti care oricum se documenteaza bine inainte, dar totusi, mi se pare ca au dat-o in bara cu instructiunile.

       

Do 17 11
 Do 17 16

       

      Ca de obicei, constructia a inceput cu interiorul. Piesele de rasina sunt turnate putin cam grosier, si in plus, nu prea se potriveste piese din cutie cu ce este figurat pe instructiuni. Pina la urma, cu ceva efort se ajunge la o finalitate.

 

 Do 17 01 Do 17 02
Do 17 03

     

      Nu arata chiar atat de bine, dar oricum nu se vad prea multe prin geamuri. Oricum, este bine sa stii ca este acolo. Urmatorii pasi decurg cu usurinta. Cele doua jumatati de fuzelaj sa potrivesc foarte bine, la fel si aripile si ampenajele. Pina aici, constructia decurge destul de usor.
      Pasul urmator nu mai este chiar atat de simplu. Constructia motoarelor creaza probleme mari. Piesele nu au pini de orientare, instructiunile nu sunt nici ele foarte clare, iar cateva piese trebuiesc montate dupa ce se termina montajul ansamblului, nu asa cum este figurat in instructiuni. In primul rand, piesele de rasina care reprezinta radiatoarele nu se pot monta decat dupa ce ansamblul motorului este lipit la locul lui de aripa.

 

Do 17 04

Do 17 05

Do 17 06

    

    Deasemenea, montarea tevilor de esapament este problematica. Aici eu am dat chix in totalitate. De-abia dupa ce le-am pus si am terminat de vopsit am vazut ca sunt puse total gresit. Am vazut pe site-ul RS Models ca ar trebui puse altfel, dar nici cum propun ei nu este correct. De fapt, daca stii cum trebuie sa arate la final, se pot pune destul de usor, tot dupa ce se termina montarea motoarelor.
    Alta problema apare la montarea trenului de aterizare. Atasarea lui in nacela este destul de fragila, si trebuie avuta grija la montare, astefl incat ca la final, trenul de aterizare sa fie in pozitia corecta.
    Inainte de montajul nacelelor motoarelor am dat un prim strat de vopsea. Pentru vopsire am folosit schema clasica RLM 70/71/65. Am folosit vopselurile Agama acrilice, care sunt foarte bune, mai ales ca eu vopsesc la pensula. Avantajul este ca se usuca repede pe macheta, iar pensulele pot fi spalate cu apa de la chiuveta. Dupa montarea nacelelor am dat si a doua mana de vopsea. S-a facut o prima sigilare cu lac Sinto lucios, dupa care am aplicat decalurile si am sigilat cu lac Sinto mat.
Do 17 07

Do 17 08

Do 17 09

    Dupa aceasta am montat trenul de aterizare si alte piese mici, cum ar fi antenutele si alte pise PE de exterior si am sigilat la sfarsit cu un ultim strat de lac Sinto mat. In toata aceasta perioada, toate piesele transparente au fost acoperite cu Parafilm M.
    Per ansamblu, macheta a iesit OK, insa are cateva bube. Totul este din cauza ca in momentul actual sunt intr-o dilema: Nu rabd sa iau o pauza mai lunga de la modelism, dar nici nu pot lucra in tihna. Trebuie sa lucrez repede si in reprize scurte, pentru ca fiul meu de 4 ani nu ma lasa in pace daca ma vede ca lucrez la avioane. Se infiinteaza linga mine si incepe sa plinga ca vrea si el o pensula si vopsea sa isi vopseasca si el avionul lui.

 

Do 17 10

 

Mitu Andrei Alexandru 

Comentarii pentru "Dornier Do 17 M - 1/72 - RS Models"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Dornier Do 17 M - 1/72 - RS Models" pe forum (6 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )