Hawker Hurricane - Uriasul Credincios Imprimare
Thursday, 20 December 2007

Succesul deosebit de care s-a bucurat aeroplanul ca nou mijloc de lupta dupa primul razboi mondial, a generat o noua atractie catre acest mijloc de transport din partea conducatorilor militari.
Asa se face ca pe la mijlocul anilor 30 mai toate tarile lucrau la dezvoltarea unor aparate proprii. Razboiul fara indoiala este modul cel mai brutal, cel mai lipsit de placere mijloc de a avansa tehnologic. Si totusi suntem constienti ca cele mai multe inovatii si inventii de care ne bucuram astazi au avut ca precursor un dispozitiv sau o aplicatie militara.
Cum spuneam, la mijlocul anilor 30 toate tarile dezvoltau avioane. Fie in scop sportiv, fie pentru transport si posta, fie militare. Astfel, in 1934 in Marea Britanie, dupo serie de biplane de succes folosite in apararea marina si patrularea costiera, Sydney Camm deseneaza si proiecteaza ceea ce avea sa devina primul monoolan britanic si unul dintre simbolurile luptei pentru aparare ale Regatului Unit. Acest aparat s-a dovedit a fi unul dintre cele mai eficiente si de succes modele din prima parte a razboiului aflandu-se in dotarea multor forte aeriene.

In acest context, Aeronautica Regala Romana a comandat aproximativ 50 de bucati din care a primit numai 12. Motivele limitarii au fost date de evenimentele de pe frontul de vest, dar hotarator a fost intrarea Romaniei in razboi de parte Axei. Aceste aparate au fost repartizate Escadrilei 53 care avea sarcina apararii portului Constanta, a podurilor de la Cernavoda si a zonelor inconjuratoare. NU am sa intruin detalii referitor la cine a zburat ce aparat si cat de glorioasa a fost cariera unui anume pilot. Eu mi-am dorit sa fac o reprezentare la scara a unui avion superb in opinia mea, si care a insemnat ceva pentru efortul romanesc de razboi. De aceea am ales total intamplator aparatul capitanului Emil Georgescu din Esc. 53 Vt, un Hawker Hurricane Mk.I.

DSC00059

Kitul de la care am plecat este un Hasegawa 1/48, as putea sa spun foarte bine detaliat si realizat la capitolul detalii. Cockpitul nu a avut nevoie de absolut nici o piesa de detaliere fiind de-a dreptul admirabil realizat. Probleme deosebite de asamblare nu au fost, cu exceptia zonei de unde vin atasate carcasele mitralierelor. Deoarece kitul este astfel conceput incat sa poata fi transformat si in Mk IB, aceste piese pot fi inlocuite cu carenajele corespunzatoare acelui model. Dar ma rog putin chit si s-a rezolvat.

Mai departe constructia a decurs relativ normal. Poate un element personal de regret pe care il exprim este ca nu a fost posibil sa fac carlinga deschisa deoarece sticla cupolei era foarte groasa. Ar fi fost foarte util sa am una vacuformata, dar m-am trezit tarziu.

Ca si tehnica de lucru la vopsire am incercat un pre-shading care mi-a iesit mai bine numai pe capota de la motor.

DSC00026

Am vopsit intai burta cu sky, pana  m-a trezit din "somn" radub care m-a ajutat foarte mult la capitolul vopsire (el fiind deja autorul unui examplar la 1/32). Decalurile sunt Hasegawa, care au fost "aproape" bune (multumesc bogy!), galbenul lor a semanat zic eu cu galbenul dat de mine pe alte parti. Tricolorul de pe deriva, banda galbena de pe fuselaj si numerele de pe intrados au fost vopsite pentru a pastra acuratetea machetei si cea istorica. Decalurile s-au fizat foarte bine, chiar surprinzator de bine.

Modelul a trecut prin mai multe peripetii, abandonat de doua ori din cauza spumelor generate de capacele mitralierelor si imbinarea de pe burta respectiv trecerea de la tabla la impanzire, fiind inclusiv scapat din mana de la vre-un metru si cazand pe un linoleum ce acoperea betonul, dar de bine de rau a supravietuit.

La final, un wash generos cu uleiuri, urmat de ceva tufuiri pe ici pe colo (caucioace, ejectoarele de la motor, ceva "vopsea sarita" si apoi SINTO satin. Alte "tushe" personale, deschiderea radiatorului, lampile de pozitii, pozitia din coada inlocuit plasticul gri cu unul transparent de bec, centuri de siguranta din banda Tamiya, antena...mici nimicuri pe la weathering, ma rog chestii uzuale. Eu sper sa va placa, ca mie unul imi place la nebunie.

Va multumesc si spor la modelit.

Fly cu BOY

Pozele la dimensiunile lor originale se pot deschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorul articolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care se gaseste aici: Hawker Hurricane - Uriasul Credincios

Comentarii pentru "Hawker Hurricane - Uriasul Credincios"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Hawker Hurricane - Uriasul Credincios" pe forum (11 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Thursday, 20 December 2007 )