Messerchmitt Bf 109 F1 Werner Molders |
Scris de Tudor Nicorici | ||||||||||
Saturday, 23 May 2009 | ||||||||||
Ciclul: Oameni si masini...Werner "Vati" Mölders, Messerschmitt Bf 109 F-1, Hasegawa, 1/48PilotulWerner "Vati" Mölders s-a nascut în 1913 la Gelsenkirchen, Ruhrgebiet. Faptul ca tatal sau a cazut la datorie în Primul Mare Razboi, l-a determinat sa se înroleze în 1932 la Academia Militara din Dresda, servind ca si cadet infanterist. În 1934 odata cu renasterea Luftwaffe ca rezultat al accederii la putere a lui Adolf Hitler, el cere transferul pentru a deveni pilot. La prima încercare, trece toate testele cu exceptia testului cu centrifugarea în scaunul de zbor unde are ameteli si varsaturi, iar medicul îl declara inapt pentru zbor. Mölders se ambitioneaza si se antreneaza pâna trece testul si este declarat apt pentru a deveni pilot. Însa " raul de zbor " îl mai deranjeaza în primii ani ai carierei. În 1 iulie 1935 locotentul Mölders este repartizat la Fliegergruppe Schwerin (ulterior redenumita I/StG162). Este avansat Staffelkapitän al 1/Jg 334 (ulterior redenumita 1/Jg 53) în 15 martie 1936. În 1 Aprilie 1936 este transferat la Schulstaffel din JG 134 pentru a prelua atributiile de instructor. Pentru urmatorii 2 ani este instructor la Wiesbaden. Se ofera voluntar pentru Legiunea Condor si soseste la Cadiz, unde preia comanda unitatii 3.J/88 de la Adolf Galland. Pe timpul conflictului din Spania da dovada calitatilor sale exceptionale de pilot si de tactician si organizator. Împreuna cu alti piloti germani dezvolta tehnica, cunoscuta sub numele "finger four". Între 15 iulie si 3 noiembrie 1938 doboara 14 avioane Polikarpov, 11 I-16, 2 Polikarpov I-15 si un SB-2 majoritatea la mansa unui Bf 109 C1 înmatriculat sub numerele 6-79 "Luchs". Pentru aceste realizari îi este conferita Crucea Spanien cu Spade si Briliante. La sfârsitul anului se întoarce în Germania ca si pilotul cu cele mai multe victorii din conflictul din Spania si cu o solida reputatie de pilot. Începutul celui de-al Doilea Razboi Mondial îl gaseste Staffelkapitän al 1/Jg 53 "Asul de pica" bazata la Wiesbaden-Ebernheim. Devine denumit, de catre cei aflati sub comanda lui ca si "Vati" (în traducere tata) Mölders în special pentru grija cu care se ocupa de fiecare pilot nou, pregatindu-l si asistându-l pe fiecare la prima victorie. Doboara primul avion din al Doilea Razboi Mondial pe 21 Septembrie 1939 un Curtiss 75A francez. La 1 Noiembrie devine comandant la III/Jg 53, iar în 27 Mai dupa cea de-a douazecea victorie este avansat Hauptmann (capitan) si este decorat cu Crucea Cavalerului. Este doborât în lupta de catre asul francez Sublocotenent René Pommier Layragues (creditat cu 6 victorii) care zbura pe un Dewoitine 520 din GCII/7, dupa ce ajunsese la 25 de victorii în 128 de misiuni, si este luat prizonier. Este eliberat dupa doua saptamâni odata cu armistitiul cu Franta. Se reîntoarce în Germania unde este avansat la gradul de maior si numit la comanda Jg 51 ca si Kommodore. Pe 28 Iulie 1940, în timpul unei misiuni, reuseste sa doboare un Spitfire, dar avionul sau este avariat de catre aparatele inamice. Ranit destul de grav la picioare, Molders reuseste sa faca o aterizare de urgenta pe aerodromul de la Wissant, Franta. De abia dupa o luna se reîntoarce în lupta, zburând în continuare pe Bf 109 E-4. Rapid, îsi îmbunatateste numarul de victorii doborând 28 de vânatori britanici în timpul a ceea ce mai ramasese din Batalia Angliei, primind pentru asta Frunzele de Stejar. Pe 22 octombrie doboara 3 Hurricane si devine primul pilot Luftwaffe care ajunge la 50 de victorii aeriene. Pâna la sfârsitul Bataliei Angliei ajunge la 54 de victorii. Continua sa zboare si sa lupte deasupra frontului Canalului pâna la începutul lui Mai si mai adauga 13 avioane britanice la recordul de victorii. Pe 22 Iunie 1941, în timpul primei zile a operatiunii Barbarossa doboara patru avioane sovietice, un I-153 si trei SB-2, victoriile 69-72, fiind recompensat cu Spadele. Prin doborârea a 5 SB-2, ajunge la 82 de victorii fiind astfel primul pilot care a depasit recordul de 80 de victorii detinut de Manfred Von Richthofen în Primul Razboi Mondial. În 15 iulie devine primul pilot din istorie ce trece de pragul celor 100 de victorii si este imediat decorat cu Briliantele, fiind primul soldat german caruia i se confera aceasta înalta distinctie. Imediat i se interzice sa zboare, la ordinul personal al lui Hermann Goring. La doar 28 de ani este avansat Oberst (colonel) si numit Inspector General al Aviatiei de vânatoare. Chiar cu aceasta interdictie Molders zboara în continuare si mai obtine câteva victorii deasupra peninsulei Crimeea, însa neconfirmate. Pe parcursul acestei perioade a instruit personal multi piloti dezvoltându-le abilitatiile tactice. Pe 22 Noiembrie 1941, dupa ce aude de sinuciderea generalului Ernst Udet, cere sa faca parte din garda de onoare de la catafalcul marelui pilot. Desi era o vreme foarte rea el pleaca la bordul unui Heinkel 111. În ciuda avertizarilor pilotului de a se reîntoarce din cauza furtunii tot mai puternice, Mölders insista sa continue zborul. Vremea se înrautateste si în apropierea orasului Breslau, pierd un motor iar când se angajeaza în aterizare pe cel de-al doilea. Heinkelul se prabuseste si Werner Molders împreuna cu pilotul avionului, decedeaza pe loc, În memoria sa la 20 Decembrie 1941, Jg 51 este botezata Mölders. A zburat un total de 330 de misiuni pe timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial din care 100 pe frontul de Est, fiind creditat cu 101 victorii din care 33 pe frontul de Est. De asemenea a fost pilotul cu cele mai multe victorii din Legiunea Condor, pe timpul conflictului din Spania, cu 14 victorii obtinute în aproape 100 de misiuni. Nu în ultimul rând acest talentat pilot, decedat printr-o cruda ironie ca si pasager, a contribuit major în dezvoltarea multor tactici moderne de lupta cu avionul de vânatoare. (sursa informatiilor este http://www.luftwaffe.cz si http://www.fighteracesonline.com/werner_molders.htm ) AvionulMesserschmitt Bf 109 F 1
Nu voi insista cu istoricul avionului, fiind foarte cunoscut, ci voi mentiona doar câteva particularitati si caracteristici tehnice ale variantei F1.
(sursa informatiilor : http://www.vectorsite.net/avbf109.html ) KitulHasegawa, Bf 109 F Werner Molders, fotoincizii PART si masti de cupola Eduard. Demult doream sa montez în continuarea seriei de "Oameni si masini..." un aparat zburat de catre Werner "Vati" Molders si dupa o lunga alegere m-am oprit asupra acestui aparat, un 109 F1 timpuriu în special datorita botului galben dar si al faptului ca aveam la dispozitie câteva poze foarte bune. Nu mica mi-a fost mirarea când în urma discutiei cu Cartula despre acest proiect, mi-a pus la dispozitie alte câteva poze exceptionale, în principal pentru ca dezvaluiau mai multe caracteristici extrem de atractive pentru un modelist. Si anume faptul ca avionul avea înmatricularea într-o schema de 65/02/71 ce s-a folosit pe seria E, faptul ca încastrarea aripilor în fuselaj e cu nituri de tipul încastrarilor de la seria E, lampile de semnalizare de la capetele planelor erau fara aparatoare, scutul tevilor de esapament nu acoperea iesirea tevilor, pe partea stânga, el fiind identic cu cel de pe partea dreapta. Acestea si înca câteva mai mici elemente inedite m-au facut sa fiu si mai interesat de aceasta înmatriculare particulara. Pe parcursul montarii si vopsirii, m-am sfatuit cu Cartula si cu Radub în legatura cu unele aspecte ale camuflajului si al petelor de pe voletul radiatorului aripii stîngi, Radu mi-a semnalat si faptul ca ambele ferestre triunghiulare sunt transparente dar si alte aspecte extrem de utile. Le multumesc pe aceasta cale. Montarea a decurs fara mari probleme, kiturile Hasegawa fiind de buna calitate. Interiorul a fost realizat si cu ajutorul fotoinciziilor din setul Part. Pentru realizarea imbinarilor cu nituri am slefuit semifuselajele si am aplicat o banda subtire din folie de Plumb de 0,2mm pe care am facut niturile cu ajutorul sculei de la MDC. Tot din folie de Plumb am executat ranforsarile de la coada (vezi capitolul anterior).
Dupa lipirea semifuselajelor si a interiorului am fixat si planele, care fusesera lipite anterior. Am facut ambii voletii lasati si flapsurile usor aplecate si ele, exact ca si în poza ce a fost principala sursa de inspiratie. Dupa terminare am facut petele laterale cu ajutorul aerografului Harder Steenbeck Evo cu duza de 0,15, peste ele dând foarte discret din nou cu RLM 65. Iata rezultatul : Un strat de Future peste tot si am aplicat decalurile fara niciun fel de probleme dupa tratamentul cu Mr. Mark Softer si Mr. Mark Setter, Gunze. Înca un strat de Future, peste decaluri si am trecut la spalare, facuta cu obisnuitul amestec de tus negru+tus maro+apa distilata+putin alcool izo. Dupa aplicarea voletilor din PE si a flapsurilor am mascat si executat petele nestandard de pe voletul radiatorului din stânga, rezultate probabil în urma unor reparatii.
Am montat trenul de aterizare, unde am adaugat furtunele sistemului hidraulic, aparatorile din PE, la fel si nervurile din baia trenului. A urmat coafa elicei, vopsita cu RLM 70, 3/4 si alb 1/4 si palele vopsite tot în RLM 70. Antena din fir elastic, izolatorii din CA, prafuirea discreta a rotilor, simularea urmelor de gaze de la esapamente cu Tamiya Smoke si cam atât. Mi-a facut placere sa montez acest relativ atipic " F " din punct de vedere al camuflajului dar si al unor reminiscente ale seriei " E ". Va las în continuare în compania pozelor si va rog sa va retineti ovatiile si sa treceti la observatii, pareri, reclamatii si sesizari.
Spor, Pozele la dimensiunile lor originale se pot deschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorul articolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care se gaseste aici: Messerchmitt Bf 109 F1 Werner Molders
|