Mig-19 - Primul supersonic al arabilor Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Eduard Badescu   
Thursday, 08 February 2007
Header.JPG

Ceva istorie

Migul 19, desi o realizare tehnologica remarcabila pentru vremea lui, a fost considerat in general un underdog al istoriei aviatiei, in special datorita aparitiei Migului-21. Mult mai greu de intretinut si operat decit Migurile 15 si 17, dar in acelasi timp cu o capacitate de acrosare foarte redusa, n-a fost prea apreciat de piloti si mecanici .

La sfirsitul anilor 50, aviatia israeliana primea avioane supersonice Super Mystere, ceea ce a determina UAR (alianta dintre Egipt si Siria) sa comande la rindu-i Migul-19S cu performante similare. In jur de 100 au fost primite pina in 1962. Unele surse precizeaza ca Egiptul a avut in dotare si variantele P si PM, dar in numar foarte limitat, in orice caz nu exista documente fotografice care sa demonstreze asta.
Desi performant, primul supersonic al arabilor avea sa primeasca destule critici, in special din cauza razei de actiune reduse, vitezei si unghiului mari de aterizare, vizibilitatii reduse in fata. De asemenea, capacitatea foarte limitata de acrosare nu-l facea foarte capabil in atacul la sol. Problemele de intretinere cit si accidentele au redus imediat si substantial numarul de avioane operationale, astfel ca se ajunsese ca escadrile cu efective incomplete sa se uneasca in asa numite escadrile mari.
Prima lupta a Mig-ului 19 in culori arabe a avut loc in 19 nov 1966 cind doua au fost interceptate de doua Mirage III israeliene. Treaba s-a terminat prost, unul fiind doborit de o Matra 530 (de asemenea pentru prima data folosita), altul cu tunul. Deja din 1961 Egiptul dorea achzitionarea de Miguri 21, asa ca in aviatia egipteana Migul 19 avea sa joace un rol secundar. In 1967 aproximativ 40 mai erau operationale, putine aveau sa supravietuiasca masacrului (29 distruse, din care 16 in aer). Imediat dupa razboiul de 6 zile, Egiptul a mai primit in jur de 60 de exemplare, se pare ca de la Siria si Irak).

Despre victorii, nu prea multe, In timpul razboiului de 6 zile, 3 avioane de transport Noratlas au fost revendicate de pilotii egipteni de Mig-19, doar unul confirmat. De asemenea, pe 19 mai 1969, in timpul Razboiului de uzura (cind deja nu mai era folosit in prima linie), un Mig 19 a doborit cu o rafala de tunuri un Mirage IIICJ israelian, evident acestia din urma negind pierderea. Tot in aceasta perioada insa, 4 aveau sa fie doborite de Mirajurile israeliene.

Dupa racirea relatiilor cu URSS-ul , Egiptul a cumparat de la chinezi un numar destul de mare de F-6, ca diferente exterioare vizibile fiind containerul parasutei de frinare si lansatoarele Apu-13 pentru rachete Atoll. Cu ajutor pakistanez (unde se faceau reparatiile), in anii 90 inca zburau, ultimile 40 fiind trecute de curind in rezerva.

Siria a primit in jur de 40 de Miguri-19S, se pare ca operationale inca din 1962. Din pacate foarte putin se cunoaste despre activitatea lor operationala. In timpul razboiului de 6 zile, citeva au fost distruse la sol, niciunul insa in aer. O singura victorie (5 iunie 67- un Mystere) este confirmata, un alt Super Mystere fiind avariat pe 6 iunie... Cert este ca dupa 1967 nu s-au mai primit alte Miguri 19, iar cele ramase au fost transferate Egiptului.

6.JPG
(click pentru a mari)

Note despre colorit si inmatriculari.

Toate avioanele egiptene (exceptind un lot de miguri 19 imprumutate de la irakieni - vopsite in griuri) erau, la vremea razboiului de sase zile, argintii si sclipitoare ca niste banuti. Evident ca asta nu le-a ajutat foarte mult, asa ca imediat dupa 67, toate avioanele egiptene aveau sa fie camuflate, Migurile 19 primind un camo in doua nuante de gri..
In general au disparut de pe avioane coloratele embleme de unitate precum si dungile de pe aripi si fuselaj. In anii 80, odata cu imprietenirea cu fostii inamici israelieni, au primit mari zone galben-portocalii pe coada si aripi .
Inmatricularea egipteana din perioada UAR-ului era cercul rosu-alb-negru (negru in interior) cu doua stele verzi pe zona alba.. De asemenea, pe coada, un steag compus din trei dungi orizontale rosualb-negru (negru jos) , cu doua stele verzi in zona alba.
Steagul se gasea in doua variante; una mai alungita (sa-i zicem 16:9 ), alta mai patratoasa (sa-i zicem 4:3 ). Dupa perioada UAR stelele verzi au inceput sa dispara de pe cocarde si steag, care are (si) acum, in zona alba, vulturul lui Saladin.

Sirienii aveau deja dinainte de 67 Migurile 19 camuflate in aceeasi schema folosita la Gloster Meteor (crem inchis si kaki). Schema aleasa si pentru migul meu.
De remarcat cocardele siriene care s-au schimbat de 3 ori. Din 1948 pina in 1961 s-a folosit cocarda verde-alb-negru cu trei stele rosii, pentru ca in perioada UAR-ului sa se treaca la o cocarda similara cu cea egipteana (rosu-alb-negru cu doua stele verzi) dar cu o stea verde la in plus.Dupa desfiintarea UAR-ului, sirienii au scos o stea, formula ceare este folosita si azi .

In ambele cazuri, Egipt si Siria, au existat mari perioade tranzitionale, in care nu era de mirare sa vezi in aceeasi escadrila avioane avind diferite variante ale cocardelor sau chiar combinatii intre ele.
O diferenta minuscula, dar foarte importanta, care face diferenta dintre un avion sirian si unul egiptean este ca avioanele siriene au intotdeauna numarul tactic de pe fuselaj repetat cu cifre mai mici deasupra steagului de pe deriva.

2.JPG
(click pentru a mari)

Concluzii

Desi istoric vorbind a fost clar eclipsat de Migul 21, 19-le imi place la nebunie, are acel aspect sinistru care mi se pare esenta intunecosilor ani 50 .
S-a luptat in Vietnam, conflictele dintre India si Pakistan (65 si 71) , ceva razboaie locale din Africa (Somalia, Sudan, Tanzania) si evident razboaiele din orientul Mijlociu si Golf. A fost implicat in interceptii de avioane NATO in Europa de Vest, in doborirea unui RB-47 american si in doborirea celebrului U-2 a lui Gary Powers cind un Mig-19P care incerca si el interceptia a fost de asemenea lovit de o racheta Sa-2 trimisa dupa avionul spion.
Testat in secret de americani in 1965, Migul 19 a fost considerat mult mai periculos decit 21, in special datorita manevrabilitatii, vitezei ascensionale, acceleratiei neasteptate si armamentului artileristic formidabil (3 X 30 mm o salva de o secunda trimitea 18 kg de proiectile spre inamic.).
Pe termen lung, se pare ca a fost un succes . Fabricat in peste 8500 de exemplare ( pina in 1981 ! ), zboara si acum reincarnat in F6 si Q5 (variantele chinezesti) in China si Coreea de Nord iar F-6 Pakistaneze au fost retrase de-abia la sfirsitul lui 2005.

1.JPG
(click pentru a mari)

Kitul: Mastercraft 1/72

Este o replica imbunatatita a clasicului KP. Gravajele sint in negativ, destul de clare, dar pe alocuri se mai pierd, fiind nevoie de un pic de regravare. Plasticul este dur asa ca se poate grava destul de bine. Dimensional vorbind kitul este in limitele rezonabile pentru 1/72. Unghiul de atac al aripilor este cu 2-3 grade mai mare, iar virful cozii ar trebui pilit un pic pentru a-l aduce la forma corecta. Nu-s chestii foarte grele. Ampenajele se potrivesc destul de greu la fuselaj, asta ar fi cam singura problema mare a kitului.
Cockpitul era destul de basic, asa ca l-am inlocuit repede cu un set Pavla, care oferea si cupola vacuformata.
Eu se pare ca n-am pus destula greutate in bot, asa ca mai pica pe coada

3.JPG
(click pentru a mari)
4.JPG
(click pentru a mari)
5.JPG
(click pentru a mari)

Comentarii pentru "Mig-19 - Primul supersonic al arabilor"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Mig-19 - Primul supersonic al arabilor" pe forum (3 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )