Mig-21 SMT 1:72 Imprimare
Scris de Eduard Badescu   
Tuesday, 20 November 2007
1

Una din cele mai mari probleme ale Mig-ului 21 era autonomia sa redusa. Modificari succesive au sporit cantitatea de combustibil la nu mai putin de 2950 de litri! Aceasta s-a reflectat in cresterea coamei dorsale pina a ajuns sa se uneasca cu carenajul parasutei de frinare. Aceasta varianta, numita SMT nu a fost un mare succes, deoarece, desi uriasa cocoasa era plina de combustibil, nu-l putea folosi chiar pe tot din cauza unor probleme de centru de greutate. In plus, avind acelasi motor ca MF-ul, SMT-ul era foarte ingreunat, capacitatea utila acrosata scazind la doar o tona.

Cu toate problemele lui, anduranta sa a fost totusi foarte apreciata de sovietici, in special in patrularile de durata deasupra Marii Baltice. Pilotii sai l-au botezat cu afectiune Ceburashka - un personaj simpatic de desen animat.

Echipajele sovietice de 21PF si MF erau limitate la 20-30 minute de patrula, iar pilotii NATO obisnuiau sa ii ia la misto prin radio printre altele amintindu-le constant sa se uite la combustibil, ca e timpul sa plece acasa (Ivan, look at the fuel, time to go home!).

Debutul SMT-ului in teatrul Nord European a stirnit ceva agitatie, dupa cum isi aminteste un veteran al Migului-21, colonelul Podolyanko Grigorievich* , Zburind pentru prima data cu SMT-uri si chiar cu inca doua rezervoare suplimentare acrosate, formatia condusa de el a trimis acasa (in lipsa de carburant) mai multe patrule NATO de F-104G si F-4C, ei continuind sa zboare mai mult de o ora si 45 minute, facind la un moment dat un pilot american sa intrebe  exasperat "rusule, rusule, cu ce v-au alimentat?!?". In final, stiind ca mai trebuie sa se si intoarca, i-au anuntat pe americani pe un ton oarecum plictisit ca ei pleaca ca se strica vremea! Dupa o saptamina, contraspionajul Sovietic remarca vilva creata in vest, referitoare la un "nou tip de  combustibil"  folosit de aviatia sovietica!

Un incident dur, dar interesant s-a intimplat in 28 Noiembrie 1973 cind Capitanul Gennadii N. Eliseev, a interceptat un RF-4C Iranian aflat in recunoastere in spatiul aerian sovietic. Manevrind agresiv si cu ajutorul capcanelor termice, Phantomul a reusit sa pacaleasca doua rachete R-3S  trase asupra sa, determinind pilotul rus sa-l doboare prin coliziune voluntara, continuind legendara traditie de atacuri taran din al doilea razboi mondial. Echipajul Phantomului (pilotul iranian - Maj. Shokouhnia , RIO american - Col. John Saunders) a fost capturat, Eliseev murind in ciocnire**.

Aceasta este de fapt singura victorie confirmata a SMT-ului, desi unele surse sugereaza ca ar fi fost vorba de un SM (denumirea sovietica a MF-ului).

A fost folosit de asemenea in Razboiul din Afganistan, in misiuni de atac la sol insa (singurii potentiali inamici aerieni erau Pakistanezii, cu care au existat mai multe hirjoneli, insa fara victorii si fara pierderi pentru Miguri). Din pacate prea putine se cunosc despre activitatea sa de acolo (numar de misiuni, pierderi ).

Majoritatea publicatiilor ruse afirma ca SMT-ul a fost folosit exclusiv de Aviatia Sovietica.

Unele surse insa mentioneaza SMT-uri in dotarea Irakiana si Siriana, fapt evident contrazis de surse fotografice dar si documentare. S-ar putea totusi sa existe un simbure de adevar in povestea asta iar explicatia ar putea veni tooooocmai din indepartata Yugoslavie. Avind o industrie aeronautica puternica, Yugoslavia facea revizii si reparatii capitale pentru o sumedenie de avioane ale unor state straine, printre care si Irakul, care spre sfirsitul anilor '80 trimisese un numar de Mig-uri 21 la fabrica Zmaj din Pleso, linga Zagreb***.

Citeva avioane erau deja gata in momentul in care Irakul a invadat Kuweitul, asa ca in urma imposibilitatii de a le trimite inapoi, au fost incorporate in aviatia Yugoslava (mai tirziu, in urma acordului de la Dayton, au fost casate). Ce legatura au toate acestea cu SMT-ul? Faptul ca ele apareau in unele acte ca fiind SMT-uri, desi nu aveau cocoasa.

Personalul care a lucrat indeaproape la revizia avioanelor a remarcat ca celulele erau de fapt mai vechi SMT-uri, care inainte de a fi livrate Irakului au avut coama enorma inlocuita cu una de Bis, ele insa neavind nimic altceva in comun cu Bisul, care in fapt era un avion cu totul nou, mult mai modern.

Ce au mai remarcat inginerii Yugoslavi era ca avioanele aveau sisteme de racire si conditionare a aerului de origine vestica. Probabil ca multe alte SMT-uri au avut aceeasi soarta, fiind reconditionate, modificate si vindute la export, de aici eventualele confuzii.

4

Kitul

1/72 Condor

Achizitionat de la Parc Models

Foarte bun dpdv dimensional si cu panourile foarte finutz gravate, kitul de SMT mi-a placut. Avind in vedere ca urma sa primeasca cel putin 4 straturi de vopsea si doua de lac, mi-era teama ca detaliile se vor pierde asa ca l-am regravat complet. De asemenea, avind stoc de la modelele dinainte, am folosit citeva detalii din rasina, ca baile si capacele trenului, conul radar, jambele si rotile. Scaun KM-1 din rasina n-am mai avut, asa ca am fost fortat sa-l folosesc pe cel din kit, pe care am incercat sa-l detaliez un pic. Armamentul, din cutia cu maimute, containerele UB-16 avind corpul de la Revell (21-f13) si botul de Zvezda (21-bis). Rachetele nedirijate S-24 vin de la un Su-20 Mastercraft, lansatoarele Apu-7 fiind scratch.
Vopselele folosite au fost combinate in casa, am incercat sa ma apropii pe cit am putut de ce am vazut in poze, Decalurile sint din diverse surse, numarul 88 fiind cel din cutie, stelele si stencilsurile de la o foaie Techmod pentru Mig-21.
6
8
7
Surse :

Pozele la dimensiunile lor originale se potdeschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorularticolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care segaseste aici: Mig-21 SMT 1:72

Comentarii pentru "Mig-21 SMT 1:72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Mig-21 SMT 1:72" pe forum (5 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )