Nieuport 16c
Denumirea machetei: Nieuport 16c
Scara:1/72
Producator: Estern Expres La inceputul anului 1916 compnia Franceza “Society Anonyme des Establishment Nieuport” dezvolta noul vinator Nieuport 16, care, fata de predecesorul sau Nieuport 11Bebe (cel mai bun avion la acel timp, insa din cauza mototului sau Le Rohne 9C de numai 80 c.p. nu mai facea fata noilor avioane apartue in conflict), are un motor mult mai puternic, Le Rhone 9J de 110 c.p. Mai tirziu si acest motor a fost inlocuit cu Le Rhone 9Z de 120 c.p. Performantle avionului au crescut simtitor, viteza crescind cu 15 km/h.
Principala caracteristica a Nieuport-ului 16c au fost lansatoarele de rachete antibalon, Le Prieur, prima utilizare a rachetelor in aviatia militara. Au fost cosntruite mai mult de 1200 de aparate. Rusia a construit aproape 100 de astfel de aparate.
Kit-ul Plastic alb, de calitate, destul de multe bavuri insa, dar injectia e bine centrata, fara lipsa de material sau “dopuri” in zone sensibile. Nu toate piesele au numerele de identificare, iar elicea are profil numai pe o singura fata. Macheta este in sacra, destul de bine detaliata. Decalurile sint pentru cel putin trei inmatriculari diferite, dar in instrctiunile ce insotesc kit-ul nu sint date indicatii decit pentru varianta rusa, pe schiuri!
Constructia. Constructia s-a inceput cu cocpitul. S-au figurat ramforsarile de pe lateralele cocpitului, s-au manufacturat podeaua, rezervorul de combustibil, palonierele, mansa, maneta de gaze, ceasul de bord si altimetrul. Pe scaun au fost montate curele, realizate din folie de plumb. A urmat motorul la care s-au montat tijele supapelor si firele bujiilor. De asemenea, a fost refacut sistemul de montare a mitralerei, iar pe aripa superioara au fost figurate dispozitivele de actionare a eleroanelor.
Componentele s-au asamblat fara probleme, cu execeptia partiilor laterale a capotei motorului, ce trebuie montate invers decit se arata in prospect.
| ni.01.jpg (click pentru a mari) | | | ni.02_1.jpg (click pentru a mari) | |
| ni.03_1_1.jpg (click pentru a mari) | | | ni.04_1.jpg (click pentru a mari) | |
Vopsire. Interiorul cocpitului, podeaua, scaunul si montantii a fost vopsite in lemn, ranforsarile din cocpit in MM 1780, cilindri motorului in MM1403, tijele supapelor cu MM1456, acceleratia in MM1780, curelele cu Revell 314
| ni.08_1.jpg (click pentru a mari) | | | ni.06_1.jpg (click pentru a mari) | |
Pentru vopsirea generala s-a ales o varinta de inmatriculare engrezeasca, intradosul fiind vopsit cu MM1730, iar pe extrados cu pete de MM1713 si Humbrol 29, camuflajul fiind realizat cu masti.
S-au lipit montantii si aripa superioara, iar dupa uscare s-au tras hobanele din fire de nylon de pescuit cu grosimea de 0,08 mm.
| ni.09_1.jpg (click pentru a mari) | | | ni.06_1_1.jpg (click pentru a mari) | |
Ni.09 so ni.05
Deoarece stricau nitel aspectul avionului, dispozitivul cu rachete de pe montantii exteriori nu a mai fost pus.
La final macheta a fost lacuita cu lac Sinto mat, pulverizat cu aerograful.
Macheta a putut fi vazuta si la aepozitie.
Alexandru