P-38J 1/48 Minicraft Academy Imprimare
Scris de Aurelian Sideri   
Sunday, 09 December 2007
P-38J10 Mon Amy 058m

Acest avion a fost o bijuterie tehnica si o foarte frumoasa realizare aerodinamica. Chiar si astazi silueta acestui avion uimeste prin eleganta desavarsita a formelor si proportiilor. O comanda a USAAC facuta catre Lockheed a dat nastere prototipului XP-38 in 1939. Proiectat de Clarence “Kelly” Johnson, cel care a desenat mai tarziu si U2 si SR-71, acest avion a reprezentat un soc in randul tuturor constructorilor de avioane. Pe parcusul intregului razboi acest aparat a suferit modificari si perfectionari multiple.Au existat variante de vanator, vanator de noapte si observatie. A fost utilizat in toate teatrele de razboi in dotarea USAAF cat si in dotarea aliatilor.

Pe mine m-a fascinat din copilarie, din momentul in care  l-am vazut pentru prima data. Au trecut multi ani pana am reusit sa obtin o macheta a acestui avion. De-a lungul timpului am incercat sa gasesc un kit care sa fie cat mai corect. Am motat P-38J la 1/72 in Frog, Revell, Italeri (Dragon) si Academy.  Nefiind multumit de niciuna dintre acestea, am hotarat sa incerc la 1/48, desi nu este scara la care lucrez de obicei. 

Lightning

Am ales P-38J 1/48 Academy. Alternativa ar fi Hasegawa. Kit-ul Hasegawa este mult mai facil la montaj insa nu este la fel de corect in forme.
Cand am deschis prima oara cutia de la  P-38J 1/48 Minicraft Academy am fost uimit de multitudinea detaliilor si de suprefetele curate trasate in negativ. Detalii frumoase pe un plastic gri deschis, de cea mai buna calitate.  Un detaliu inedit sunt  anvelopele machetei care sunt  produse din cauciuc. Acestea trebuiau montate pe jeanta de plastic.

Wheels
Cauciucuri

In documentatiile studiate am descoperit ca aceste cauciucuri au o mare hiba. Dupa montaj incep sa se distruga, probabil din reactia cu solventii adezivului. Nu am vrut sa risc, si am achizitionat rotile din rasina de la True Details.
Tot de la ei este si interiorul de rasina din care am folosit panourile laterale ale cabinei si scaunul. Pentru bord, grilele de la radiatoare si diverse alte piese am folosit fotoetched Eduard achizitioant in urma cu multi ani. Spun asta pentru ca in ultimul an, Eduard a lansat mai multe fotoetched-uri colorate si mult mai corecte pentru acesta macheta.
Principalul motiv pentru care m-am hotarat sa scriu acest articol este dificultatea cu care am reusit sa finalizez acesta macheta. In ciuda aspectului foarte frumos pe care il prezinta in cutie, acesta macheta este un dezastru la imbinarea diverselor piese.
Interiorul cabinei: este relativ corect in varianta care se gaseste in cutie. Cabina insa este generoasa ca spatiu interior si de aceea orice imbunatatire este binevenita.
Aripa  este facuta din 2 bucati, pe toata anvergura avionului (intrados + extrados). Din turnare intradosul nu are acelasi unghi fata de sectiunea centrala, comparat cu extradosul. De aceea la montajul dintre intrados si extrados aripa trebuie imobilizata pana la uscarea completa a adezivului, in unghiul corect. Pe intradosul aripii macheta avea figurate mai multe elemente specifice variantei J25. Am indepartat toate aceste elemente deoarece modelul ales de mine era un J15.

000000008521
Aripi
fuselaj
Fuselaj

Fuselajele  sunt formate fiecare din doua piese si se imbina relativ bine.
Baile trenului din fuselaje se monteaza separat. Diferit de instructiunile de montaj am lipit baile trenului in fuselaje doar superficial, in partea din spate ( pentru a permite ulterior pozitionarea corecta a fuselajelor). Lipirea fuselajelor de aripa este o operatiune dificila care necesita multa precautie. Fuselajele le-am  lipit printr-un compromis cu toate suprafetele de pe intradosul aripii.  Nu se potrivesc si de aceea a trebuit sa le incarc cu chit si sa le slefuiesc pe aproape intreaga suprafata de montaj. Toate fazele de montaj le-am facut cu pauze de cateva zile intre ele, pentru a lasa timp solventului din adeziv sa se epuizeze. Pozitia finala a fuselajelor  am realizat-o prin   montarea stabilizatorul orizontal. Cand si acesta piesa a fost bine fixata pe pozitie, am cimentat si baile trenului pe pozitia corecta.  Pasii descrisi de mine sunt singura solutie de montaj gasita pentru a obtine un rezultat satisfacator din punct de vedere al geometriei.

Fuselajul central si botul machetei sunt formate din mai multe piese. Acestea nu se potriveau intre ele asa cum ar fi trebuit. Dupa montaj, si aici am incarcat cu chit si apoi am slefuit pentru nivelare.  Toate suprafete slefuite au fost  si retrasate. 
Partea vitrata  a fost buna. Transparenta buna si s-a potrivit bine. Exceptie a facut partea frontala, care in dreptul blindajului era putin mai scurta. Si aici a fost necesara chituirea.
Pentru ca acesta macheta urma sa fie vopsita in argintiu, a fost necesar ca toate suprafetele imbinate si chituite, sa le finisez cu hartie abraziva cu granulatie de 1200 si apoi 2000.

La vopsire am folosit Alclad de mai multe nuante.  Plasticul a fost de calitate buna si nu a necesitat grund inainte de vopsire. 
Sistemul de prindele pentru eliciilor impunea montare lor inainte de vopsirea finala. Am modificat acest sistem de prindere pentru a putea asambla eliciile total separat. Ele au fost montate abia cand toata macheta a fost gata.
Pe macheta vopsita in argintiu am aplicat hartie adeziva pentru a vopsi panourile in olive drab si fuselajele in negru. Suprafata argintie nu a avut de suferit aproape deloc la indepartarea mastilor de vopsire. Patina finala am facut-o cu ajutorul vopselelor acrilice.
Armamentul din bot l-am facut din ace de siringa mai groase pentru armura si mai subtiri pentru teava armei. Mai exact 1.5 exterior cu 0.9 interior pentru tunul central si 1.0 exterior cu 0.7 interior pentru cele 4 mitraliere.

In data de 10 iunie 1944 Fifteenth Air Force a hotarat un atac surpriza asupra rafinariei Romano-Americane de la Ploiesti. In misiune au fost trimise doua grupuri care aveau in dotare P-38 care au decolat de la Fogia din Italia: grupul 82 vanatoare care avea misiunea de a bombarda obiectivul si grupul 1 vanatoare care avea rolul de  protectie. Intreaga misiune s-a desfasurat la altitudine foarte mica pentru a evita radarele apararii germane. Pe drumul spre obiectiv insa, inainte de a intra in spatiul aerian romanesc, formatia americana a fost reperata de radarele “Freya”. Mai multe escadrile de vanatoare romanesti si germane au plecat la interceptare. Astfel ca in drum spre obiectiv formatia americana a fost interceptata si atacata. Pierderile au fost mari pentru ambele parti. In galeria mea puteti vedea si un Lightning din drupul 82 care a cazut in Romania lovit de o baterie antiaeriana.

 

tn_MonAmy_P-38_nose_art
Nose art
Mon Amy, 49 negru facea parte din escadrila 71 grupul 1  vanatoare. Dupa acesta misiune  Lt. H.B.Hatch, pilotul acestui avion, a clamat doborarea a 5 FW-190 romanesti...(???). Cele 5 victorii de pe botul avionului sunt de fapt 5 IAR-uri 80 care i-au fost omologate.
Pentru inmatriculare am folosit deacaluri Superscale P-38J Aces (2); 328.49 71FS H.B.Hatch 'Mon Amy'

 

P-38J10 Mon Amy 057
P-38J-10 "Mon Amy"

In concluzie, recomand aceasta macheta celor care isi doresc un P-38 la 1/48, cu rezerva ca timpul necesar montajului va fi mult mai lung decat ar putea parea atunci cand vedeti macheta nemontata.

Referinte:
Aeromagazin nr.8,9 2003
Air Classics volume 41 no.4,5,6/ 2005
P-38  “Lightning” Uber Europa Squadron /Signal
P-38  In action Squadron /Signal
P-38 Lightning Aces of the ETO/MTO, Osprey

Pozele la dimensiunile lor originale se potdeschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorularticolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care segaseste aici: P-38J 1/48 Minicraft Academy

 

Comentarii pentru "P-38J 1/48 Minicraft Academy"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "P-38J 1/48 Minicraft Academy" pe forum (6 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )