Polikarpov I-5 - ICM 1:72 |
Scris de Iulian Macovei | ||||||||||||||||||||||||||
Saturday, 10 January 2009 | ||||||||||||||||||||||||||
Povesti
|
|
||
ICM ofera doua modele ale acestui avion la scara 1/72:
- I-5 early (ref. 72052), pentru aparatele de preserie, usor de recunoscut prin carenajele in forma de picatura ce imbraca individual cilindrii motorului;
- I-5 (ref. 72053), reprezentand aparatele echipate cu motorul M-22
Sunt doua kit-uri cu destule similaritati, concepute in maniera obisnuita a producatorului ucranian: doua rame ce grupeaza piesele opace si o a treia - de mici dimensiuni - pentru piesele transparente. Rama ce contine aripile, ampenajul orizontal si detaliile postului de pilotaj este comuna celor doua versiuni; piesele ce compun fuselajul si trenul de aterizare fiind grupate pe rame specifice.
Reprezentarea suprafetelor exterioare este extrem de realista, fara exagerari artistice. Sunt de remarcat suprafetele impanzite precum si separarea suprafetelor de comanda. Pentru fuselajul anterior - care la aparatul original era acoperit cu tabla - avem parte de linii in negativ.
Gradul de detaliere este ridicat pentru aceasta scara, fiind oferita structura interioara a fuselajului, elementele postului de pilotaj si batiul motorului. Daca bavurile prezente pe unele piese nu pun probleme deosebite, contaminarea suprafetelor cu agent demulat constituie o surpriza neplacuta; indepartarea acestuia trebuind facuta cu deosebita atentie pentru a evita deteriorarea componentelor de mici dimensiuni.
O notita tehnica inghesuita pe doua pagini format A4 prezinta, in maniera expeditiva, cele 5 faze de constructie ale modelului si diagramele de vopsire. Coala de decaluri permite realizarea a cate doua inmatriculari pentru fiecare versiune a aparatului. Indicatiile de culoare contin nume generice si referinte Model Master. De remarcat faptul ca modelul I-5 (ref. 72053) contine contine cateva piese - carenaje aerodinamice pentru rotile trenului de aterizare (specifice I-5-ului "etalon 1933") si o elice din lemn (I-5 tip "Zveno-2" ) - versiuni pentru care nu este oferita o varianta de inmatriculare. Scapare sau o viitoare declinare pregatita de catre ICM?
Cum spuneam, notita kit-ului inghesuie constructia in doar 5 faze si este nevoie de ceva atentie pentru a putea identifica ordinea in care trebuiesc montate piesele de la interiorul fuselajului. Eu unul am optat pentru montarea scaunului si a plansei de bord dupa inchiderea celor doua jumatati, introducandu-le prin decuparea in care urma sa fie incastrat planul inferior. Aceste doua piese (scaunul si plansa de bord), alaturi de motor, au avut parte de o sedinta de vopsire in comun. Aluminiu - pasta metalica Agama - ca si strat de baza, urmat de negru acrilic diluat, aplicat cu pensula, in exces; capilaritatea se ucupa de restul. Rezultatul il apreciati singuri.
Lipsit de imaginatie, folosesc intotdeauna aceeasi succesiune de montaj pentru biplane. Construiesc mai intai un "monoplan", eventual nu montez motorul daca acesta este expus - asa cum este cazul de fata, iar apoi distribui montantii. Cel mai adesea incep cu cei centrali - pe care ii fixez la planul superior - verificand ca distanta dintre extremitatile "libere" sa corespunda cu reperele de pe fuselaj. Dupa uscarea completa a lipiturilor, trec la montantii exteriori, pe care ii lipesc doar de fuselaj. Pentru pozitionarea corecta, atasez pur si simplu planul superior la "monoplan" (de obicei pun o cala sub bechie pentru a-l aduce la orizontala). Las totul la "solidificat", verificand din cand in cand pozitia relativa (plan superior / plan inferior). Ulterior, dau la o parte planul superior (cu montantii atasati), urmand ca asamblarea finala sa fie realizata dupa vopsire. De cele mai multe ori functioneaza.
Initial intentionam realizarea primei variante de vopsire propusa in notita kit-ului, dar perspectiva aplicarii unui decal ICM de dimensiuni generoase peste detaliile fine ale fuselajului posterior m-a pus pe ganduri; alternativa o constituia vopsirea terna in verde si albastru deschis. Cum bibliografia mea pe tema I-5 se limiteaza la foarte putin, m-am decis sa vopsesc avionul mai mult sau mai putin "dupa ureche", folosind doua fotografii ca si sursa de inspiratie. Vopselele utilizate au fost Agama acrilic; R31 P pe post de AII Blue si un amestec (B1M + B16 M) pentru AII Green. Pentru fiecare culoare, dupa aplicarea unui prim strat uniform, am evidentiat detaliile folosind setul "tamiya weathering master B" iar apoi am aplicat o vopsire usoara (culoare de baza amestecata cu putin alb si puternic diluata) pentru reducerea contrastului. Pentru partea de fuselaj de culoare aluminiu, evidentierea a fost realizata putin diferit, vopsea acrilica neagra diluata urmata de pasta metalica Agama.
|
Intregul model a fost acoperit cu un strat de lac lucios acrilic Agama. Decalurile au fost decupate cat mai strans - dar insuficient, asa cum se poate vedea din imagini - si aplicate folosind solutiile aceluiasi producator. Cum spuneam, inmatricularea nu este una riguros studiata, mai mult generica. La final am aplicat lac satin, tot Agama acrilic. Efectul nu este tocmai cel dorit, contrastul dintre elementele supuse intemperiilor si cele oarecum protejate fiind nerealist.
Hobanele - cu diametrul potrivit din ochi - sunt fire trase din coloane de turnare si "vopsite" cu marker permanent de culoare neagra (din cel cu varful mare). Pentru a determina lungimea fiecarui segment am folosit un distantier cu surub micrometric (amintire a unei epoci in care inginerii inca mai stiau sa deseneze frumos). Lipirea pe model am realizat-o cu Ponal - adeziv tip "aracet", cunoscut celor ce construiesc aeromodele. Acelasi Ponal l-am utilizat pentru fixarea parbrizului. Nu-mi mai ramane decat sa fixez luminile de pozitie pe planul superior, sa le vopsesc si sa adaug scarita postului de pilotaj.
Pozele la dimensiunile lor originale se pot deschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorul articolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care se gaseste aici: Polikarpov I-5 - ICM 1:72