Polikarpov I-5 - ICM 1:72 Imprimare
Scris de Iulian Macovei   
Saturday, 10 January 2009

Povesti

Cum aviatia puterii sovietice nu se putea dezvolta altfel decat intr-un sistem planificat, era normal ca temele de proiectare sa fie incadrate in planul cincinal. Echipa coordonata de catre constructorii D. P. Grigorovici si N. N. Polikarpov primeste sarcina realizarii unui nou avion de vanatoare, in mai putin de doi ani. Obiectivul nu este atins si asa se face ca in anul 1929 aproape 500 de specialisti de aviatiei sunt arestati. Polikarpov, considerat principalul vinovat, este initial condamnat la moarte pentru ca mai apoi sentinta sa-i fie comutata la 10 ani de munca. Pentru o scurta perioada, biroul sau de proiectare se transforma intr-unul special (o echipa de ingineri, chiar condamnati, este mai utila la planseta decat la spart de piatra in cine stie ce capat uitat al spatiului sovietic) iar tema de proiectare este nesemnificativ modificata - un avion de vanatoare, cu o constructie aproape de standardele epocii, ce imbina judicios structura clasica din lemn si elemente metalice.

Sub aceste auspicii se naste, in 1930, avionul I-5. Prototipul, echipat cu un motor in stea de origine britanica - Bristol Jupiter VII - cu cilindrii carenati individual, ce dadeau o linie extrem de eleganta intregului aparat, efectueaza primul zbor la 29 Aprilie 1930. Pentru al doilea exemplar se opteaza pentru versiunea Mk. VI a aceluiasi motor (argumentatie tehnica sau pur si simplu lipsa unui exemplar identic primului, cine stie?), geometria fuselajului anterior fiind neschimbata. Dupa realizarea exemplarelor de pre-serie, grupul moto propulsor este inlocuit cu unul indigen, M-22. Aceasta schimbare aduce cu sine modificari de ordin aerodinamic ale fuselajului anterior, carenajele in picatura lasand locul unui inel Townend, mai putin elegant dar ceva mai eficient; solutie ce fusese testata, impreuna cu un motor M-15, pe cel de-al treilea prototip. Productia totalizeaza ceva mai mult de 800 de exemplare intre care se regasesc, in numar mic, bilocuri destinate antrenamentului, denumite I-5UTI. Avionul s-a aflat in dotarea unitatilor operative ale Aviatiei Sovietice pana in anii premergatori celui de-al doilea razboi mondial. Succesul acestui avion a adus cu sine eliberarea lui Polikarpov si a colaboratorilor apropiati.

Intamplarea face ca un tanar absolvent al Academiei de Aviatie "N. E. Jukovski" sa fie repartizat la Uzina Aeronautica de Stat nr. 21 (GAZ-21) in perioada in care se pregatea productia de serie a I-5-ului. Cel ce avea sa devina mai tarziu un celebru constructor de avioane, dar si birocrat al aparatului de stat insarcinat cu productia aeronautica, are convingerea ca un aparat cu performante superioare poate fi realizat folosind acelasi motor M-22, dar in solutia monoplan. Preluand o serie de subansamble ale I-5-ului - motorul si carenajele aferente, o parte din fuselajul anterior, ampenajele - echipa condusa de catre A. S. Iakovlev realizeaza un avion biloc cu cabina inchisa, aripa joasa cu profil subtire si tren de aterizare fix, carenat. Chiar utilizant solutii aerodinamice amestecate, AIR-7 (Ia-7) reuseste sa depaseasca cu mult cei 300 km/h propusi, atingand un maxim de 330. Desfasurarea ulterioara a evenimentelor este departe de a aduce faima lui Iakovlev. Un eleron se desprinde in timpul unui zbor oficial si numai indemanarea pilotului - Piontkovski - face ca totul sa se termine doar cu o aterizare agitata pe un teren viran. Este salvata aeronava dar mai ales viata pretiosului pasager, L. P. Malinovski, adjunct al Aviahim. Acheta identifica drept cauza a accidentului o eroare de proiectare si astfel tanarul colectiv de proiectanti este trimis sa-si continue activitate intr-o fabrica ... de paturi. Ceva mai putin decat un Gulag.

Kit-urile

I_5_01.jpg

I_5_02.jpg
I_5_03.jpg
I_5_04.jpg
I_5_05.jpg
I_5_06.jpg
I_5_07.jpg
I_5_08.jpg
I_5_09.jpg
I_5_10.jpg
I_5_11.jpg
I_5_14.jpg
I_5_12.jpg
I_5_13.jpg
 

ICM ofera doua modele ale acestui avion la scara 1/72:
- I-5 early (ref. 72052), pentru aparatele de preserie, usor de recunoscut prin carenajele in forma de picatura ce imbraca individual cilindrii motorului;
- I-5 (ref. 72053), reprezentand aparatele echipate cu motorul M-22

Sunt doua kit-uri cu destule similaritati, concepute in maniera obisnuita a producatorului ucranian: doua rame ce grupeaza piesele opace si o a treia - de mici dimensiuni - pentru piesele transparente. Rama ce contine aripile, ampenajul orizontal si detaliile postului de pilotaj este comuna celor doua versiuni; piesele ce compun fuselajul si trenul de aterizare fiind grupate pe rame specifice.
Reprezentarea suprafetelor exterioare este extrem de realista, fara exagerari artistice. Sunt de remarcat suprafetele impanzite precum si separarea suprafetelor de comanda. Pentru fuselajul anterior - care la aparatul original era acoperit cu tabla - avem parte de linii in negativ.

Gradul de detaliere este ridicat pentru aceasta scara, fiind oferita structura interioara a fuselajului, elementele postului de pilotaj si batiul motorului. Daca bavurile prezente pe unele piese nu pun probleme deosebite, contaminarea suprafetelor cu agent demulat constituie o surpriza neplacuta; indepartarea acestuia trebuind facuta cu deosebita atentie pentru a evita deteriorarea componentelor de mici dimensiuni.

O notita tehnica inghesuita pe doua pagini format A4 prezinta, in maniera expeditiva, cele 5 faze de constructie ale modelului si diagramele de vopsire. Coala de decaluri permite realizarea a cate doua inmatriculari pentru fiecare versiune a aparatului. Indicatiile de culoare contin nume generice si referinte Model Master. De remarcat faptul ca modelul I-5 (ref. 72053) contine contine cateva piese - carenaje aerodinamice pentru rotile trenului de aterizare (specifice I-5-ului "etalon 1933") si o elice din lemn (I-5 tip "Zveno-2" ) - versiuni pentru care nu este oferita o varianta de inmatriculare. Scapare sau o viitoare declinare pregatita de catre ICM?

Constructia - fara prea multe detalii

Cum spuneam, notita kit-ului inghesuie constructia in doar 5 faze si este nevoie de ceva atentie pentru a putea identifica ordinea in care trebuiesc montate piesele de la interiorul fuselajului. Eu unul am optat pentru montarea scaunului si a plansei de bord dupa inchiderea celor doua jumatati, introducandu-le prin decuparea in care urma sa fie incastrat planul inferior. Aceste doua piese (scaunul si plansa de bord), alaturi de motor, au avut parte de o sedinta de vopsire in comun. Aluminiu - pasta metalica Agama - ca si strat de baza, urmat de negru acrilic diluat, aplicat cu pensula, in exces; capilaritatea se ucupa de restul. Rezultatul il apreciati singuri.

I_5_15.jpg

Lipsit de imaginatie, folosesc intotdeauna aceeasi succesiune de montaj pentru biplane. Construiesc mai intai un "monoplan", eventual nu montez motorul daca acesta este expus - asa cum este cazul de fata, iar apoi distribui montantii. Cel mai adesea incep cu cei centrali - pe care ii fixez la planul superior - verificand ca distanta dintre extremitatile "libere" sa corespunda cu reperele de pe fuselaj. Dupa uscarea completa a lipiturilor, trec la montantii exteriori, pe care ii lipesc doar de fuselaj. Pentru pozitionarea corecta, atasez pur si simplu planul superior la "monoplan" (de obicei pun o cala sub bechie pentru a-l aduce la orizontala). Las totul la "solidificat", verificand din cand in cand pozitia relativa (plan superior / plan inferior). Ulterior, dau la o parte planul superior (cu montantii atasati), urmand ca asamblarea finala sa fie realizata dupa vopsire. De cele mai multe ori functioneaza.

I_5_16.jpg
I_5_17.jpg

Vopsirea

Initial intentionam realizarea primei variante de vopsire propusa in notita kit-ului, dar perspectiva aplicarii unui decal ICM de dimensiuni generoase peste detaliile fine ale fuselajului posterior m-a pus pe ganduri; alternativa o constituia vopsirea terna in verde si albastru deschis. Cum bibliografia mea pe tema I-5 se limiteaza la foarte putin, m-am decis sa vopsesc avionul mai mult sau mai putin "dupa ureche", folosind doua fotografii ca si sursa de inspiratie. Vopselele utilizate au fost Agama acrilic; R31 P pe post de AII Blue si un amestec (B1M + B16 M) pentru AII Green. Pentru fiecare culoare, dupa aplicarea unui prim strat uniform, am evidentiat detaliile folosind setul "tamiya weathering master B" iar apoi am aplicat o vopsire usoara (culoare de baza amestecata cu putin alb si puternic diluata) pentru reducerea contrastului. Pentru partea de fuselaj de culoare aluminiu, evidentierea a fost realizata putin diferit, vopsea acrilica neagra diluata urmata de pasta metalica Agama.

I_5_21.jpg
I_5_18.jpg
I_5_20.jpg
I_5_19.jpg
I_5_22.jpg
I_5_23.jpg
I_5_24.jpg

Decalurile si detaliile

Intregul model a fost acoperit cu un strat de lac lucios acrilic Agama. Decalurile au fost decupate cat mai strans - dar insuficient, asa cum se poate vedea din imagini - si aplicate folosind solutiile aceluiasi producator. Cum spuneam, inmatricularea nu este una riguros studiata, mai mult generica. La final am aplicat lac satin, tot Agama acrilic. Efectul nu este tocmai cel dorit, contrastul dintre elementele supuse intemperiilor si cele oarecum protejate fiind nerealist.

Hobanele - cu diametrul potrivit din ochi - sunt fire trase din coloane de turnare si "vopsite" cu marker permanent de culoare neagra (din cel cu varful mare). Pentru a determina lungimea fiecarui segment am folosit un distantier cu surub micrometric (amintire a unei epoci in care inginerii inca mai stiau sa deseneze frumos). Lipirea pe model am realizat-o cu Ponal - adeziv tip "aracet", cunoscut celor ce construiesc aeromodele. Acelasi Ponal l-am utilizat pentru fixarea parbrizului. Nu-mi mai ramane decat sa fixez luminile de pozitie pe planul superior, sa le vopsesc si sa adaug scarita postului de pilotaj.

 

Pozele la dimensiunile lor originale se pot deschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorul articolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care se gaseste aici: Polikarpov I-5 - ICM 1:72

Comentarii pentru "Polikarpov I-5 - ICM 1:72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Polikarpov I-5 - ICM 1:72" pe forum (4 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont