Sopwith Strutter "Comic fighter", 1/48, Roden Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Tudor Nicorici   
Sunday, 02 October 2005

 

Sopwith Strutter Comic fighter, Roden 1/48

Istoric:

Proiectat de Sopwith Aviation Company de către Thomas Sopwith avionul a zburat întâia oara în Decembrie 1916 şi în urma testelor reuşite a fost introdus în producţie limitată la cererea Amiralităţii.
Işi datorează numele (Strutter, strut = braţ, de susţinere) braţelor cabinei care aveau o forma neobişnuită de litera W. Avionul a avut alte inovaţii absolute, fiind primul vânător aliat prevăzut cu o mitralieră Vickers ce trăgea sincronizat prin elice, primul cu frâne de aer şi cu ampenaj codal reglabil.
Ulterior au fost comandate şi produse, variantele dublă comandă (9400) şi  bombardierul cu simplă comandă(9700).
Spre sfârşitul anului 1917, pentru a reduce pierderile, germanii şi-au modificat tactica aeriană împotriva britanicilor, începând să folosească bombardamentele de noapte. Noua creată British Home Defence (Apărarea terioriului) se baza pe aparate retrase de pe teatrele de operaţii, incluzând câteva aparate Sopwith Strutter dublă comandă. Căpitanul F.W. Honnett, Flight Commander al "A" Flight No. 78 Sqn (HD) RFC, a sugerat modificarea unuia dintre cele două Struttere dublă comandă prin mutarea postului pilotului, incluzând toate comenzile, în locul observatorului pentru a îmbunătăţi vizibilitatea. Rezultatul a fost desfinţarea postului pilotului, din fata şi echiparea avionului cu un far.
Piloţii care au zburat pe acest tip de avion modificat, l-au botezat „Comic fighter” . Iniţial armamentul consta dintr-o mitralieră Vickers. Ulterior au fost echipate cu o mitralieră Lewis montată pe un cadru, iar un aparat înmatriculat „B762” avea 2 Lewis montate pe cadru ele executând foc la un unghi de 70 grade. Macheta prezentată este a acestui avion cu numarul de înmatriculare „B762”.  


Strutter Comic a fost folosit intensiv în Escadronul 78 până în februarie 1918, la misiuni de noapte, de interceptare a bombardierelor Gotha. Datorită performanţelor slabe Comicul nu a fost introdus în producţie de serie şi la începutul lui 1918 a fost înlocuit de varianta de noapte a avionului Sopwith Camel.
  
Specificatii:
Motorul :Clerget, 95 kW, anvergura : 10.21 m,  lungime: 7.69 m, înalţime: 3.12 m, greutate la plin : 975 kg,  viteza maximă: 161 km/h, timp în care ajungea la 4000m - 19 minute, plafon maxim de zbor, 4000m, autonomie de zbor: 3 ¾ ore.
 

 

Constructia:
 Kitul Roden are 8 rame cu piese din plastic de culoare gri deschis. Multe piese prezintă bavuri şi unele sunt descentrate. Mai găsim o coală de fotodecupaje şi una din plastic subţire transparent pentru parbriz. Coala de decaluri a fost inutilizabila ea sfărâmându-se dupa ce a stat 2 secunde în apa. Am scris la adresa de e-mail a firmei şi într-un final mi-au trimis o coală nouă ce a putut fi folosită deşi decalurile erau un pic groase (boala decalurilor Roden). Coala de instrucţiuni este precisă si completă, exceptând instrucţiunile de întindere a hobanelor care lipseau cu desăvârşire iar boxartul este neconcludent pentru întinderea hobanelor. În consecinţă am folosit  cartea Windsock Data Files pentru schema capelaturii. Recomand acest lucru tuturor celor care montează WW1 pentru că de cele mai multe ori schema de întindere a capelaturii este cel puţin incompletă pe instrucţiunile kiturilor (Roden, Smer).
 
 
 
Construcţia a fost anevoioasă datorită lipsei fitului. Când am fixat cele doua plane de fuselaj a fost de-a dreptul enervant. Braţele aripilor şi cele ale cabinei (10 puncte de contact pe aripa superioară) s-au potrivit foarte dificil necesitând superglue, dar până la urmă a mers. Dar operaţiunea e nerecomandată cardiacilor J
 Am facut o preumbrire cu negru acrilic. Vopsirea de baza a fost facută cu un PC 10 de producţie proprie iar intradosul cu un bej(linen) tot de producţie proprie. Din cauza faptului ca PC 10 mi-a ieşit cam închis preumbrirea nu se prea vede decât cu ochiul liber.  Hobanele sunt fir de pescuit de 0,08 vopsit ulterior cu negru metalizat.  Elicea a fost vopsită prin simularea lemnului cu metoda Z-mare (multumesc Alexandru).
Între vopsire şi aplicarea decalurilor am suflat un strat de Future. Decalurile noi nu au mai făcut mari probleme doar câteva crăpături mici reparate prin vopsirea zonei crăpate.
Per total un kit destul de dificil cu câteva probleme majore, dar nu de nerezolvat.
Bill
(sursele utilizate sunt prospectul kitului si internetul)
Mai multe poze gasiti AICI

 

 

 

 

Comentarii pentru "Sopwith Strutter "Comic fighter", 1/48, Roden"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Sopwith Strutter "Comic fighter", 1/48, Roden" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )