Su-24 Fencer C, Italeri (Dragon), 1:72 Imprimare
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara
Scris de Ahmed   
Thursday, 31 March 2005
 
poza5.JPG
Su-24 Fencer C, Italeri (Dragon), 1:72
 
 

 

Am facut acest kit nu pentru mine ci pentru Maverick. Avand in vedereca eram curios cat de bun este kitul si cat de dornic era "clientul" saaiba acest aparat, am considerat ca nu este mare tragedie sa fac omacheta care ulterior nu va fi a mea. Initial chiar am crezut ca nicinu o sa dureze prea mult constructia, vai insa cum m-am inselat.
Cineva spunea despre kiturile Dragon ca arata foarte bine in cutie.Odata ce incepi insa sa asezi piesele laolalta, impresia se schimba.
Kitul este scos prin 1994, la vremea aceea fiind un subiect nu foartecunoscut, cu putine documentatii disponibile despre el in lumeaOccidentala. Drept urmare, putem sa-I iertam putin pe cei de la Dragonde cateva din impreciziile kitului. Dar nu de tot.
Am pus la dispozitie cateva poze luate de Maverick in care se vede fuselajul montat si restul ramelor.
 
poza2.JPG 
poza3.JPG 
poza4.JPG

Mai intai plusurile acestui kit: detaliile sunt in negativ si destul declar conturate, sunt oferite destul de multe dotari auxiliare(proiectile si rezervoare), schita de montaj si vopsire e bine facuta,partea mobila a cupolei e oferita in doua variante (deschisa siinchisa) iar aripile au geometria variabila, ca si in realitate.

Minusuri :
pentru un aparat atat de complex sunt redate un numar redusde detalii de suprafata, botul aparatului real are o curbura extrem desubtila pe care modelul nu reuseste sa o captureze, cockpitul esteextrem de simplist facut, plansa de bord e copilaroasa fata de aparatulreal (este oferit si un decal dar acesta e mult prea mare si vopsit inculori tipatoare si aiurea), trenul de aterizare e si el subdetaliat,lipsesc usile principale ale trenului (adica sunt figurate inchise,initial ai crede ca locasul trenului e prea mic), luminile din capeteleplanurilor nu se integreaza cum trebuie in plan. Cel mai enervant lucrueste insa modul in care aproape toate subansamblele majore ale kituluiau probleme de imbinare. Desi nu este nevoie de chit (nu exista lufturiprea mari), practic fiecare imbinare trebuie "cusuta" cu superglue(asta folosesc pentru fisuri mici) si slefuita apoi la greu. Aici intrapartea conica a botului, intake-urile motoarelor (cele mai rele),partea din spate motoarelor si stabilizatorul vertical. Aripioarele destabilizare de pe partea inferioara spate a fuselajului si aripioarelerezervoarelor au avut nevoie de chit pentru a face invizibilaimbinarea. Cele doua jumatati ale fuselajului (inferioara sisuperioara) trebuie unite cu grija pentru a fi corect aliniate si alimita cat mai mult nevoia de slefuire a imbinarii.
Mai trebuie mentionat ca in unele locuri apar urme de scufundare(gropite in plastic) si pini de scoatere a matritei (ejector pins) caretrebuie chituite si sablate.
 
poza6.JPG 
poza7.JPG 

Dupa cum se vede in poze, am ales varianta cu cabina inchisa. Dupavopsirea in acel albastru-verzui atat de caracteristic aparatelorrusesti, am inchis cupola iar partea fixa a fost chituita si slefuitapentru a fi integrata in fuselaj. Si aici sunt probleme si a trebuit saiau din plexi cu o pila pentru a face piesa sa stea bine pe fuselaj.Partea escamontabila nu trebuie slefuita, se imbina bine cu fuselajuldar din pacate scaunele lovesc in geam si nu permit instalarea corecta.Am razuit deci din scaune pana s-a potrivit totul. Am mascat ulteriortoate partile vitrate cu aracet in care am amestecat putin axion(“mascolul saracului”, dupa reteta lui Wurger). Nu folosesc banda demascare pentru asa ceva pentru ca lasa urme de adeziv si uneori pateazageamul. Acest "mascol" insa e usor de aplicat cu o scobitoare (nu maiai de decupat banda dupa toate curbele) si vine jos sub un jet de apacalda ajutat de razuirea cu o bucata de lemn sau plastic.
 
poza8.JPG 
poza9.JPG 
 

Partea interioara a motoarelor a fost vopsita separat argintiu, spalatacu solutie de negru si instalata in interiorul fuselajului.
Am finalizat constructia prin instalarea antenelor, aveti grija saeliminati urmele de injectare (linia de imbinare a matritelor). Si dupamontare trebuie sa aveti mare grija cum manuiti modelul, eu am reusitsa rup sonda din fata iar cea din spatele cabinei am inlocuit-o de tot.
Aparatul a fost vopsit dupa schema de desert data in instructiuni,adica in albastru deschis inferior si galben nisip (desert sand) simaro roscat (cocoa brown) superior. Pe desenul de pe cutie in loc demaro apare verde dar e probabil gresit, nu am gasit poze cu o astfel devopsire (mai frecventa la Su-25). Inainte de a aplica cele 3 culori debaza am grunduit totul cu gri. Acest grund a functionat si ca strat depre-umbrire pentru albastru deschis. Botul si o banda ingusta pestabilizatorul vertical au fost date cu un aproape-alb (of-white),adica alb cu putin gri. In interiorul duzelor de admisie am dat cunegru, aplicat atent cu aerograful pentru a se imbina cu albastrul dinexterior (degrade).
 
 

Au urmat apoi cateva straturi bune de Future pe toate suprafele afara de motoare si duze.
Am aplicat in continuare decalurile, care au putin cam mult film dar seaplica bine si nu fac bule de aer (silvering). Nu se mentioneaza in kitcand si unde a actionat aparatul inmatriculat de aceste decaluri. Le-amsigilat apoi prin inca cateva straturi de Future. In liniile de panouriam aplicat apoi solutie de ulei negru si umbra naturala, excesul desolutie l-am sters in sensul curentului de aer pentru a simula“scurgeri” de lubrifianti. Acest efect a fost intarit pe suprafatainferioara si prin aplicarea cu aerograful a unor urme de negru diluat,in special in zona flapsurilor si a eleroanelor. Sper sa nu paraexagerate, va asigur ca aparatul real e chiar mai murdar.
Dupa instalarea si vopsirea ultimelor detalii (antene, lumini si faruri) am dat cu lac mat acrilic peste tot afara de cupola.
Armamentul si rezervoarele au fost montate si vopsite separat. Nu suntprobleme majore dar e nevoie de putina slefuire a imbinarilor si aici,cam nici o imbinare nefiind chiar perfecta. Rezervoarele sunt vopsitein alb si neimbatranite in nici un fel (fiind de unica folosinta),bombele de pe pilonul central in albastru iar tuburile cu rachete(PRND) in argintiu si spalate cu solutie de ulei negru.
 


Trenul de aterizare a fost si el instalat la sfarsit. Interiorul baitrenului precum si bratele propriu-zise sunt vopsite in gri deschis,cateva actuatoare in argintiu, gentile in verde si cauciucul in grifoarte inchis (off-black). Totul a fost apoi spalat in aceeasi solutiede ulei.
Un ultim detaliu a fost razuirea vopselii pe muchia de atac a aripilorpentru a ajunge la stratul de argintiu aplicat dupa grund (doar inacest loc si protejat cu Future).
 


Concluzie :
Un aparat frumos insa o constructie dificila. Si nici macarnu am incercat sa rezolv toate problemele (sub-detalierea de ex.), doarpe cele mai mari. Recomand kitul doar celor care il vor neaparat, maiexista insa doua oferte, una de la Zvezda (care insa ar putea sa fietot acest kit, data find relatia cu Italeri!) si una de la Stream (totun producator ex-sovietic care sigur nu e aceeasi matrita).Nerecomandat incepatorilor.
Pozele au fost facute afara, in lumina naturala pe un cer acoperit de colegul meu Tibi cu un aparat Konica Minolta.

 

Comentarii pentru "Su-24 Fencer C, Italeri (Dragon), 1:72"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Su-24 Fencer C, Italeri (Dragon), 1:72" pe forum (0 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )