Tupolev Tu-154M |
Scris de Mihai Grigoras | |||||||
Wednesday, 17 September 2008 | |||||||
AvionulPrimul zbor a ceea ce avea sa devina Tupolev Tu-154 a avut loc la 4 octombrie 1968 in urma unei licitatii organizate de Aeroflot pentru a inlocui pe rutele interne ale URSS-ului mai vechile reactoare Tu-104 precum si turbopropulsoarele Il-18 si An-10. Concurentul Il-62 a pierdut competitia pentru mediu-curier, fiind apreciat ca fiind mai potrivit pentru cursele lung-curier. In castigarea concursului un argument hotarator l-a avut designul novator al intregii aeronave. Aeronava este un monoplan cu aripa in sageata puternica pentru un avion de pasageri, trimotor, cu structura integral metalica. Ca in cazul multor altor aeronave rusesti, o atentie deosebita s-a acordat capacitatii de a opera de pe piste prost intretinute si in conditii dificile de temperatura si altitudine. Ca urmare a supramotorizarii rezultate din indeplinirea acestor cerinte si a geometriei speciale a aripii, avionul este una din cele mai rapide aeronave de pasageri, avand si o foarte buna capacitate de urcare dar cu pretul unui consum marit de combustibil. Prin comparatie cu avioanele echivalente occidentale (Boeing 727, BAe Trident) Tu-154 este avantajat de caracteristicile dinamice foarte bune dar pierde in ceea ce priveste consumul de combustibil, spatiul pentru bagajele pasagerilor si confortul general al acestora. Produs in serie incepand din 1970 si intrat in serviciu sub culorile Aeroflot in 1972, Tu-154 a cunoscut numeroase variante printre care si unele deosebit de interesante cum ar fi avionul experimental Tu-155/156 ce avea unul din motoare functionand cu hidrogen lichid si mai apoi cu gaze naturale lichefiate, aceasta in 1988 deci cu mult inainte de actuala criza energetica. MachetaTu-154M. De obicei in cazul sufixului M atribuit avioanelor sovietice sau rusesti se afla o reproiectare profunda a aparatului, iar Tu-154M nu face exceptie. Avionul a primit motoare Soloviev D-30KU-154 in locul vechilor Kuznetov NK-8-2, un nou tip de voleti de bord de atac, au fost reproiectate fuselajul posterior si carenajul aerodinamic al jonctiunii aripa-fuselaj,a fost inlocuita mare parte din aparatura de bord, a fost mutata instalatia APU. Vizual varianta M poate fi usor identificata din aproape orice pozitie, din emisfera fatza datorita formei mai ovalizate a prizei de aer a motorului central iar din lateral si spate inca si mai usor datorita diferentelor in zona terminatiei fuselajului posterior date de mutarea APU. Prin urmare reprezentarea unuia din avioanele Tarom ar fi fost foarte dificila, eu renuntand la acest lucru inca de la inceput. Macheta Zvezda de data foarte recenta (2008) se prezinta sub forma a trei rame de plastic gri injectate foarte bine, fara bavuri si a doua rame de plastic transparent ce ne furnizeaza geamurile si un stand de expunere. Liniile de panou sunt reprezentate printr-o gravura foarte fin executata si constanta in lungimea santului. Gravura este executata diferentiat functie de elementele sugerate: doua table alaturate, doua elemente articulate, articulatia elementelor de comanda, etc. La acest capitol e cea mai fina gravura pe care am vazut-o la o macheta de avion de pasageri incluzand Revell si Hasegawa. Suprafata exterioara a pieselor are un aspect foarte usor rugos, mai degraba mat, care nu a pus probleme la vopsire. Nefiind un numarator de nituri nu am stat sa verific fiecare trapa si antena daca este la locul ei dar cu siguranta, odata asamblata, macheta arata ca un Tu-154, lucru pe care din experienta proprie il gasesc foarte greu de realizat la aceasta scara 1/144, scapand de multe ori si celor cu mai multa experienta in domeniul machetelor de pasageri(Revell, Airfix, Minicraft). Per total este una din cele mai bune machete de avion de pasageri pe care am avut ocazia sa o studiez. Constructia macheteiConstructia machetei nu a pus probleme deosebite, fiind necesari 7-8 pasi conform prospectului. Consider necesara atentia deosebita in urmatoarele locuri:
Ca o concluzie mi se pare o macheta foarte ingrijit executata, un bun progres pentru firma Zvezda pe aceasta piata mai specializata a machetelor de avioane de pasageri. Constructia machetei a fost usoara si in general lipsita de frustrari, iar varietatea de variante si scheme de inmatriculara posibile precum si pretul avantajos (35 RON) ma vor face probabil sa mai fac una.
Pozele la dimensiunile lor originale se potdeschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorularticolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care segaseste aici: Tupolev Tu-154M |
|||||||
Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 ) |