Tupolev Tu-154M Imprimare
Scris de Mihai Grigoras   
Wednesday, 17 September 2008

Avionul

Primul zbor a ceea ce avea sa devina Tupolev Tu-154 a avut loc la 4 octombrie 1968 in urma unei licitatii organizate de Aeroflot pentru a inlocui pe rutele interne ale URSS-ului mai vechile reactoare Tu-104 precum si turbopropulsoarele Il-18 si An-10. Concurentul Il-62 a pierdut competitia pentru mediu-curier, fiind apreciat ca fiind mai potrivit pentru cursele lung-curier. In castigarea concursului un argument hotarator l-a avut designul novator al intregii aeronave. Aeronava este un monoplan cu aripa in sageata puternica pentru un avion de pasageri, trimotor, cu structura integral metalica.

Ca in cazul multor altor aeronave rusesti, o atentie deosebita s-a acordat capacitatii de a opera de pe piste prost intretinute si in conditii dificile de temperatura si altitudine. Ca urmare a supramotorizarii rezultate din indeplinirea acestor cerinte si a geometriei speciale a aripii, avionul este una din cele mai rapide aeronave de pasageri, avand si o foarte buna capacitate de urcare dar cu pretul unui consum marit de combustibil. Prin comparatie cu avioanele echivalente occidentale (Boeing 727, BAe Trident) Tu-154 este avantajat de caracteristicile dinamice foarte bune dar pierde in ceea ce priveste consumul de combustibil, spatiul pentru bagajele pasagerilor si confortul general al acestora. Produs in serie  incepand din 1970 si intrat in serviciu sub culorile Aeroflot in 1972, Tu-154 a cunoscut numeroase variante printre care si unele deosebit de interesante cum ar fi avionul experimental Tu-155/156 ce avea unul din motoare functionand cu hidrogen lichid si mai apoi cu gaze naturale lichefiate, aceasta in 1988 deci cu mult inainte de actuala criza energetica.

Macheta

Tu-154M. De obicei in cazul sufixului M atribuit avioanelor sovietice sau rusesti se afla o reproiectare profunda a aparatului, iar Tu-154M nu face exceptie. Avionul a primit motoare Soloviev D-30KU-154 in locul vechilor Kuznetov NK-8-2, un nou tip de voleti de bord de atac, au fost reproiectate fuselajul posterior si carenajul aerodinamic al jonctiunii aripa-fuselaj,a fost inlocuita mare parte din aparatura de bord, a fost mutata instalatia APU. Vizual varianta M poate fi usor identificata din aproape orice pozitie, din emisfera fatza datorita formei mai ovalizate a prizei de aer a motorului central iar din lateral si spate inca si mai usor datorita diferentelor in zona terminatiei fuselajului posterior date de mutarea APU. Prin urmare reprezentarea unuia din avioanele Tarom ar fi fost foarte dificila, eu renuntand la acest lucru inca de la inceput.

Macheta Zvezda de data foarte recenta (2008) se prezinta sub forma a trei rame de plastic gri injectate foarte bine, fara bavuri si a doua rame de plastic transparent ce ne furnizeaza geamurile si un stand de expunere. Liniile de panou sunt reprezentate printr-o gravura foarte fin executata si constanta in lungimea santului. Gravura este executata diferentiat functie de elementele sugerate: doua table alaturate, doua elemente articulate, articulatia elementelor de comanda, etc. La acest capitol e cea mai fina gravura pe care am vazut-o la o macheta de avion de pasageri incluzand Revell si Hasegawa. Suprafata exterioara a pieselor are un aspect foarte usor rugos, mai degraba mat, care nu a pus probleme la vopsire. Nefiind un numarator de nituri nu am stat sa verific fiecare trapa si antena daca este la locul ei dar cu siguranta, odata asamblata, macheta arata ca un Tu-154, lucru pe care din experienta proprie il gasesc foarte greu de realizat la aceasta scara 1/144, scapand de multe ori si celor cu mai multa experienta in domeniul machetelor de pasageri(Revell, Airfix, Minicraft). Per total este una din cele mai bune machete de avion de pasageri pe care am avut ocazia sa o studiez.

Constructia machetei

Constructia machetei nu a pus probleme deosebite, fiind necesari 7-8 pasi conform prospectului. Consider necesara atentia deosebita in urmatoarele locuri:

  1. alinierea corecta a celor doua jumatati de fuselaj, verificarea din fata pentru a nu avea torsiuni
  2. supravegherea pana la incheierea prizei adezivului in cazul lipirii semiaripilor pentru a nu rezulta deformate in anvergura
  3. smirgheluirea atenta a partii inferioare a geamului carlingii pentru a scapa de "pragul" ce se formeaza intre piesa transparenta si restul fuselajului in partea de sus (geamul vine prin turnare prea inalt, cam cu 0.2-0.3mm)
  4. ajustarea aripilor in dreptul jonctiunilor cu fuselajul, se face prin ajustarea placuteloirde fixare la fuselaj.
  5. trebuie sa ne asteptam la un oarecare luft (cam 0.5mm) intre aripa si fuselaj, avem posibilitatea sa il chituim, umplem cu fasie de stiren si apoi chitui sau ca in cazul meu sa le ajustez nelipite pana scapam de acel luft in cazul in care vrem sa montam aripile dupa vopsire si aplicarea decalurilor. Poate parea ciudat dar in cazul avioanelor de pasageri datorita formei generale si a decalurilor mari si pretentioase,lipirea aripilor si motoarelor dupa vopsire si aplicarea decalurilor e o varianta de luat in considerare.
  6. decalurile ne ofera posibilitatea de a realiza 3 scheme de vopsire, fiecare cu diferente de forma: un Aeroflot contemporan(atentie la montarea varfurilor corecte de plan, varianta speciala cu extensie), un avion de fotografiere din cadrul programul cer deschis (atentie la practicarea golurilor de mari dimensiuni necesare geamurilor aparaturii foto pe burta avionului) si o versiune de Aeroflot sovietic. Decalurile sunt subtiri si destul de rezistente , am reusit sa nu rup nici unul, dar au o oarecare tendinta sa faca silvering. Panoul anti-glare din fata carlingii are ceva probleme de geometrie sau am fost eu neindemanatic, acum l-as vopsi mai degraba decat sa aplic decal, cu ajutorul unul sablon facut dupa forma decalului.
  7. in fine trenul de aterizare executat la scara este EXTREM de fragil,eu personal nu ii dau la al meu mai mult de 3-4 manipulari ale machetei inainte de a se rupe. O varianta de protectie ar fi montarea pe suportul inclus in kit dar asta inseamna sa lasam inca de la asamblarea celor doua semifuselaje gaura necesara fixarii suportului.

Ca o concluzie mi se pare o macheta foarte ingrijit executata, un bun progres pentru firma Zvezda pe aceasta piata mai specializata a machetelor de avioane de pasageri. Constructia machetei a fost usoara si in general lipsita de frustrari, iar varietatea de variante si scheme de inmatriculara posibile precum si pretul avantajos (35 RON) ma vor face probabil sa mai fac una.

3
4
5
2
1
 

 

Pozele la dimensiunile lor originale se potdeschide fie facand click pe variantele lor reduse din interiorularticolului, fie vizitand galeria asociata acestui articol care segaseste aici: Tupolev Tu-154M

Comentarii pentru "Tupolev Tu-154M"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Tupolev Tu-154M" pe forum (11 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Friday, 24 October 2008 )