Yak-23 |
Articole modelism - Avioane, elicoptere, si orice altceva zboara | |||||||||
Scris de Tatuca | |||||||||
Wednesday, 11 April 2007 | |||||||||
Yakul 23 a reprezentat pentru aviatia militara sovietica un fel de cantec de lebada al vanatorilor OKB Yakovlev in competitia acerba cu Birourile de proiectare Mikoyan si Suhoi. Desi a fost pretuit de piloti pentru manevrabilitate si viteza ascensionala,Yakul 23 a fost un esec in fata MiG-ului 15 si a La-ului 15. Acest lucru a fost reflectat in productia limitata - doar 310 aparate - dar si in faptul ca o mare parte au fost vandute tarilor satelit.(Polonia peste 100 de aparate, Romania 40, Bulgaria 40, Cehoslovacia 20). Fata de Yak-15 si 17 era un progres evident dar in continuare era un exponent al conceptiei retrograde si „prafuite” a inginerilor de la Yakovlev care nu s-au putut adapta la noul parcurs al aeronauticii mondiale. Datorita acestui fapt Yakul 23 a fost in dotarea VVS dar si a tarilor satelit doar o scurta perioada de timp, mai precis in intervalul 1949-1961. Primul zbor a fost efectuat la 8 Iulie 1947 iar in 1948 a fost demarata productia de serie. Yakul 23 a fost primul avion de vanatoare reactiv monoloc din dotarea aviatiei militare a Romaniei.Acestea au sosit in 1951 impreuna cu 8 Yakuri 17 UTI destinate antrenamentului, si au zburat pana in 1961 cand au fost scoase din serviciul de lupta pe aerodromul Caransebes.Yak-23 a facut pionierat in aviatia militara romana el fiind primul avion reactiv cu care s-a efectuat interceptarea unei tinte reale (un IL-28 sovietic) si primul avion reactiv cu care s-au efectuat zboruri de noapte. Cu cativa ani in urma , la o sedinta ARPIA un pilot de Yak a povestit despre primele zboruri cu Yak-23 si 17 in Romania.Acesta preciza ca din lipsa de dotari, primele aterizari de noapte se faceau cu pista luminata cu lampi cu gaz.
Cariera acestui avion a fost intrerupta fortat in toate tarile operatoare de MiG-ul 15.Mai mult, datorita Mig-ului 15, Yakul 23 nu a participat la coflictul korean, fiind considerat fara perspectiva. Chiar si asa Yakul 23 si-a pastrat blazonul adjudecandu-si multi ani doua recorduri mondiale pentru viteza ascensionala. Mai precis este vorba de un Yak 23 cu inmatriculare civila – SP GLK- pilotat de Andrej Ablamowitz care la data de 21 septembrie 1956 a urcat la 3000 metri in 119 secunde si la 6000 in 197 secunde.Avionul era proprietatea Institultului de Cercetari in Zbor din Warsovia. In Noiembrie 1953 un Yak-23 a fost transferat clandestin pentru cateva zile Fortelor Aeriene ale SUA. Afacerea a fost intermediata de Yugoslavia si s-a desfasurat intr-un secret deplin. Cat despre tara care a livrat Yakul se pot face doar presupuneri deoarece si in ziua de azi ramane un secret bine pastrat de arhivele SUA (se presupune ca a fost vorba de un avion cehoslovac). In zilele cat a fost evaluat la Air Force Test and Evaluation Center at Wright Field, Ohio Yakul 23 a purtat insemne americane si a fost in permanenta disimulat la decolare si aterizare de un grup de F-86 Sabre pentru a asigura o cat mai buna discretie. Mai mult, s-a fabricat si o poveste cum ca era vorba de prototipul Bell X-5 care efectua zboruri de testare. Ca fapt divers, trebuie precizat ca Yakul 23 a fost primul avion din dotarea URSS care era echipat cu scaun de catapultare.
Caracteristici:
Viteza maxima: 923 Km/h Macheta este KP.De altfel o macheta slabuta la care am fost nevoit sa refac de la 0 interiorul cat si inelul de bot cu interiorul acestuia si farul de aterizare. Inainte de toate macheta a fost gravata in negativ (cu exceptia unor capace).In lipsa altei machete de Yak-23 consider ca merita din plin efortul...cred ca se putea chiar mai mult mai ales la cupola de care nu sunt deloc multumit.Modelul are deja la activ o „aterizare fortata”, fapt care m-a adus in pragul unei caderi de calciu☺. Dar...a rezistat binisor singura paguba fiind doar tubul pitot care a fugit.In plus ar mai fi de lipit si o mica nervura pe cupola.
Mai multe poze gasiti in galerie, AICI
|
|||||||||
Ultima actualizare ( Wednesday, 22 October 2008 ) |