Latime site: 800px 1024px Integrala

Machete,modelism,hobby

Prima pagina arrow Noutati arrow Noutati site arrow Continut nou arrow Hatzerim - Muzeul Fortelor Aeriene Israeliene
Hatzerim - Muzeul Fortelor Aeriene Israeliene Imprimare
Saturday, 12 January 2008

Ajuns oarecum din intimplare in Israel, aveam o singura zi libera in care puteam vizita ori Jerusalimul ori Muzeul Aviatiei de la Hatzerim. Evident ca am decis sa vad muzeul. Colegul meu neimpartasind mania mea pentru aviatie, a trebuit sa merg singur singurel.

M-am trezit asadar devreme, am luat un taxi pina la autogara centrala. De acolo am luat un autobuz, 370, cu care am mers cam o ora. Conditiile bune, tariful ~7 shekeli (un euro). Pe drum, am trecut pe linga niste orasele cu rezonantza autohtona : Rahat si Arad. Ajuns in Be’er Sheva , am asteptat cel putin o ora autobuzul 31 care duce catre Hatzerim. Autogara de acolo e un furnicar tipic oriental, plina de vinzatori ambulanti, cersetori si soldatzei. Pentru baieti serviciul militar de 3 ani e inca obligatoriu, pentru fete nu mai e dar odata facut, au diverse avantaje in cazul in care lucreaza “la stat”, asa ca multe prefera sa-l faca.

pic1-autogara berseeva_001

Din nou in autobuz, 2-3 shekeli si fuga spre Hatzerim, care e cam la 15 kilometri. Intrind in orasel, un Kfir pus pe batz intr-o intersectie mi-a confirmat ca sint in directia buna.

Dupa 20 minute de mers, autobuzul a oprit in mijlocul desertului, soferul mi-a facut semn ca ar trebui sa  cobor aratind cu mina oarecum spre orizont: "Air Force Museum!, Air Force Museum!". Am ajuns intr-o pustietate, marcata doar de un baraj al politiei si un pilc de palmieri printre care am vazut cu usurare silueta unui Meteor pe post de gardian. Am ajuns! Vremea superba, aproape 30 grade, numai buna de tricou, ma gindeam cu satisfactie la frigul din Bucuresti.

De la sosea, am mai mers cam 10 minute spre intrare, ma gindeam la tot felul de scenarii groaznice in care muzeul ar fi fost inchis din diverse cauze...
Ce bine, era deschis. Cu bucurie am platit biletul de ~20 Shekeli (3 Eu). Personalul muzeului e compus in exclusivitate din soldatzei si soldatzele de 16-18 ani, amabili dar oarecum detasati. Am luat si un pliant cu harta muzeului , dupa care am intrat in micutul magazin in care spre dezamagirea mea  nu aveau decit ceva postere si o sumedenie de cani, tricouri si brelocuri (ma asteptam sa gasesc o gramada de kituri, decaluri etc). Ceva mai incolo era un fel de cofetarie care insa era inchisa. Prevazator, luasem la mine papa si bauturica din autogara din Be’er Sheva.

DSCF1841
La intrare troneaza un Kfir C7 cu panoplia de armament expusa

Muzeul este foarte bine intretinut si organizat, fiind insa singurul vizitator, prima impresie a fost de loc pustiu, abandonat. Treaba mi-a placut, caci aveam senzatia ca pot face ce vreau.  Spatiul central de expunere al muzeului este foarte bine structurat, prima linie reprezinta inceputurile aviatiei israeliene (Spitfire, Mustang si S-199). Messerschmittul a fost pentru mine o mica dezamagire, avionul parea facut din fibra de sticla...rotile, elicea erau adaptate, toate liniile panourilor erau kituite si in general, pe sub vopsirea glossy, era destul de sifonat.

DSCF1745 DSCF1560

A doua linie, primele reactive ; o gramada de Meteor (vreo 6 in diverse variante).

DSCF1617

A treia si a patra linie, perioada franceza (Ouragan, Mystere, Super-Mystere si o linie cu trei imense Vautour).
DSCF1620

Urmeaza o superba linie de Mirage IIIC si derivate ale sale, Nesher si tot felul Kfir-uri, unele de recunoastere, altele de antrenament.
In spatele lor, americanii; 4 Phantom (3 din ele de recunoastere), un F-15C Eagle (vopsit ca A-ul cu Nr 695 cu 4 victorii din’82), un Kurnas 2000 (super Phantom) si un mic dar voinic Skyhawk. Raspindite prin tot muzeul mai erau de altfel inca vreo 3-4 Phantomuri, unul din ele avind  jumatatea stinga transparenta, numai buna de vazut ce e prin el.

DSCF1691
Phantoms & Kfirs

Un micutz hangar, mai degraba un sopron, adapostea un Stearman si un Spitfire inca zburabile. Tot acolo, ceva armament modern, Python V, Popeye, Spice, Jdam si un hilar simulator de zbor gen avionas de bilci.

DSCF1741

In spatele sopronului, un Hawkeye , un Avenger american ratacit si un soi de business jet cu bot de Mig-21 (testari de radar).

DSCF1566

Un alt sopron adapostea citeva “oldies”; un Texan, un alt Stearman , un vechi Dragonfly precum si ceva masini de epoca. Le-am pozat de departe, mi-a fost lene sa merg pina acolo :(.

DSCF1563

Pe lateral dreapta, linga cele doua Fouga Magister disponibile pentru “vizitare” se afla o linie cu "straini"; Gazelle-ul ex-sirian, un Mig-17 tot sirian aterizat din greseala pe un aeroport controlat de israelieni, Mig-21 si 23 dezertoare din Irak si Siria.; Un Mig-15 UTI, vopsit egiptean. Un Hunter vopsit ca iordanian, doua micutze Vampire vopsite cu inmatriculare libaneza si egipteana si un Venom in haine irakiene. Avioanele englezesti au fost primite din Elvetia si au fost vopsite ca “inamici”, nefiind capturi propriu-zise. Tot acolo se afla un Nesher, vindut la Argentinieni ca Dagger si cumparat inapoi.

DSCF1503 DSCF1502

Linga el, prototipul ingropatului proiect Lavi. In spatele lor, o micutza alee cu epave; elice, bucati din avioane, motoare recuperate din mare, cozi de Mig-19 si Su-7 doborite.

DSCF1498

Pe partea stinga a zonei centrale, o linie imensa de elicoptere. Nefiind subiectul meu de interes, le-am cam ignorat, dupa cum am facut si cu sumedenia de Dorniere, deHavillanduri, Stearmanuri si alte avionase mai “civile” . Tot acolo se aflau si o gramada de UAV-uri.

DSCF1569

Zona centrala a expozitiei e dominata de un amfiteatru, in spatele caruia se afla trei mari biute, unde sint ingramadite multe Phantomuri, Skyhawkuri si Kfiruri, pregatite din pacate de taiere. Accesul la ele e oprit, asa ca am urcat voiniceste (aproape in patru labe) dealul de nisip, ocolind de la distanta lanturile care marcau  zonele cu acces interzis. Odata sus pe malul de nisip, am putut poza in voie si oarecum de sus avioanele condamnate, de-abia cind am ajuns la ultima biuta a aparut un tip mai in virsta in uniforma de mecanic, tipand ceva de la distanta. L-am lasat perplex aratindu-i ca am urcat dealul si  nu am trecut barierele. M-a intrebat daca e asa important pentru mine sa pozez epavele alea, i-am raspuns ca vin de departe sa le vad, asa ca m-a lasat sa pozez in continuare. Toata atmosfera de acolo era foarte relaxata, eram oarecum surprins
asteptindu-ma sa fiu oprit cu mai mult "zel" antiterorist. E o diferenta mare fata de atitudinea celor care pazesc muzeul nostru de la Pipera unde Mig-ul 15 e inca secret...

DSCF1737

O zona importanta a vechiului aeroport este rezervata artileriei si antiaerienei, zona unde se pot vedea o gramada de tunuri AA si rachete din dotarea IDF sau capturate. Am remarcat un Sa-2 si un sistem Sa-9 si mi-a sarit in ochi improvizatia israeliana cu racheta antiradar Shrike pe sasiu de Sherman.

DSCF1740 DSCF1739

O zona care m-a distrat la culme era cea a “bazelor aviatiei” care adapostea , pe linga panouri cu teoria zborului...o gramada de galagioase ratze, giste, pelicani, pescarusi.... de la ele a pornit totul :)
Cele doua mari avioane de transport , Stratocruiserul si 707-le se pot vizita, in 707 vizitatorilor li se pune un filmuletz de 15 minute cu istoria un pic romantzata a IDF/AF.
In Stratocruiser sint expuse artifacte din prima perioada a aviatiei israeliene, razboaiele din ’48-’49.

Pe masura ce timpul trecea simtind ca se apropie vremea sa plec bazaiam ca o musca de la un avion la altul , nestiind ce sa mai pozez.
La ei se pregateau toti de Hanukkah, un fel de "mos Niculae" al nostru, si din ce intelesesem, cu ocazia asta se aduc la muzeu cele mai noi aeronave din serviciu:
F-15I (Ra'am), F-16I (Sufa), Uh-60L Blackhawk (Yanshuf) si AH-64D Apache (Saraf).
O detunatura puternica m-a anuntat ca ceva se intimpla. In timp ce pozam un Phantom, dupa un mal de nisip a aparut un tractoras care tragea dupa el un Sufa proaspat aterizat.

DSCF1766

Prefacindu-ma dezinteresat, am dat tircoale pozindu-l de departe cu zoomul la maxim.
Cind s-au terminat tircoalele, mi-am luat inima'n dinti si am intrebat pe cei doi mecanici care trebaluiau pe linga el daca ma pot apropia sa-l pozez mai bine. Nu numai ca m-au lasat, dar mi-au si povestit cu mindrie despre avionul “lor” si ne-am facut si citeva poze.

sufaaJPG DSCF1779

M-a impresionat Sufa, e mic dar arata foarte agresiv, era fierbinte dupa aterizare si traznea a kerosen..
M-a mirat un pic relaxarea cu care m-au lasat sa ma bag pe sub el sa pozez, mai ales ca era un avion "live". Mi-au zis ca daca mai astept un pic, mai vin si alte surprize.
Pe una din ele am pozat-o aterizind, era un Blackhawk. Pe celelalte nu le-am mai prins...

DSCF1619

La plecare am vizitat si baraca dedicata rachetelor si scaunelor de catapultare, unde am vazut citeva din rachetele mai putin comune, ca Shafir 2 si Matra 530.

DSCF1847 DSCF1848

Mai erau citeva scaune de catapultare, o multime de poze si ceva diorame interesante.
Cu parere de rau am plecat , cele 40 minute cit am asteptat autobuzul au fost facute mai usoare de acrobatiile batrinelor Fouga Magister care au bazait toata ziua deasupra muzeului.

DSCF1640

Inapoi la Be’er Sheva cu autobuzul 370, Tel-Aviv,taxi, hotel, somn, vise placute.

Ce nu mi-a placut:
Magazinasul din incinta muzeului e foarte slab. Speram sa gasesc lucruri interesante acolo. Am gasit pina la urma un magazin de modelism super in Tel-aviv, dar afara ma astepta taxiul sa ma duca la aeroport....

Ce mi-a placut:
Muzeul e fantastic de bogat. N-am numarat cite avioane sint acolo, dar se gaseste cam tot ce a fost zburat de IDF. E clar ca au grija de istoria lor.
Lumea extrem de relaxata, amabila si dispusa sa ajute.

Transportul in comun e ieftin si confortabil. Era de preferat ca din Hatzerim sa iau un taxi pina la muzeu, pentru ca am asteptat multishor in aerogara. La intoarcere nu scapam insa oricum de autobuz. Desi lung, mersul pina acolo a meritat din plin

Au fost adaugate la "Walkarounds" urmatoarele albume

 Aviatie Moderna / Mirage IIIC 
 Aviatie Moderna / Mig-23
 Aviatie Moderna / IAI Nesher
 Aviatie Moderna / Kfir C7
 Aviatie Moderna / Kfir C2
 Aviatie Moderna / F-15A Baz
 Aviatie Moderna / F-16I Sufa
 Aviatie Moderna / Kfir C1
 Aviatie Moderna / Phantom 156
 Aviatie Moderna / Mig-17
 Aviatie Moderna / A-4 Skyhawk
 Aviatie Moderna / RF-4E(s) 498
 Aviatie Moderna / Kurnas 2000
 Aviatie Moderna / Hunter Jordan
 Aviatie Moderna / Mystere Ouragan
 Aviatie Moderna / Super Mystere
 Aviatie Moderna / Venom
 Aviatie Moderna / Phantom 297
 Aviatie Moderna / Phantom 323
 Aviatie Moderna / Phantom 485
 Aviatie WWII / S-199 Sakin

Comentarii pentru "Hatzerim - Muzeul Fortelor Aeriene Israeliene"

Puteti comenta acest articol in cadrul forumului de discutii al acestui site. Pentru acest articol a fost creat un topic separat de discutii, tot ce trebuie sa faceti pentru a il deschide este sa urmati legatura de mai jos.

Click pentru a comenta articolul "Hatzerim - Muzeul Fortelor Aeriene Israeliene" pe forum (2 comentarii deja)

Pentru a putea posta mesaje in cadrul forumului este necesar sa fiti inregistrati. In cazul in care nu aveti un cont, va puteti inregistra aici: Inregistrare cont

Ultima actualizare ( Saturday, 12 January 2008 )
 
Urmator >