Forum Machete,Modelism,Hobby: Aerograf rusesc - pozitia relativa a celor 2 duze - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Aerograf rusesc - pozitia relativa a celor 2 duze

#1 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 10 January 2005 - 09:49 AM

As vrea sa va intreb ceva legat de aerograful rusesc in particular.
Dar si asa ca si chestie generala la alte aerografe.
Inainte insa “sa definim” niste termeni pt. a ne putea intelege mai usor.
Am observat ca indiferent de producator (ma insel ?), aerografele au la varf 2 duze, care se insurubeaza una peste alta. Una sa-i zicem duza interioara, prin care trece acul aerografului si o optureaza sau nu.
Cealalta sa-i zicem duza exterioara, care se insurubeaza peste duza interioara si prin a carei orificiu, iese varful duzei interioare.
Am zis corect pana acum ?!

Duza interioara se insurubeaza in corpul aerografului pana la capatul cursei.
Dar duza exteroara poate fi insurubata mai mult sau mai putin, astfel ca varfurile celor doua duze pot avea pozitii relative una fata de alta diferite. Pozitia finala fixa a duzei exterioare se fixeaza prin intermediul unei contra-piulite.

Am avea 3 situatii distincte vis a vis de pozitia varfurilor duzelor:
1. la acelasi nivel
2. varful duzei interioare in fata (mai inspre exterior) celei exterioare
3. varful duzei interioare in spatele (mai in interior) celei exterioare.
Care e pozitia relativa corecta ?!
Sau cand se preferi o pozitie fata de alta si de ce ?!

#2 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

Postat 10 January 2005 - 10:15 AM

Revin cu un mic desen explicativ, in care am redat 3 pozitii relative posibile.
Piesa cu hasura rara este duza exterioara, iar cea cu hasura deasa e duza interioara. Am uitat sa mentionez ca duza exterioara nu are orificiul de varf ca o gaura simpla cilindrica, ci mai degraba ca o semi-elipsa (vezi figura)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Duze.jpg


#3 Useril este offline   crios 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4898
  • Inregistrat: 29-November 04

Postat 10 January 2005 - 12:36 PM

Max, noi am mai discutat problema asta despre acest aerograf.
Nu exista pozitie relativa ci pozitie de lucru.
Duza exterioara e reglabila, cea interioara fixa.
Duza exterioara dupa reglaj se blocheaza cu o piulita randalinata dupa ce s-a reglat duza exterioara fixand-o pe aceasta ca o contra-piulita in pozitia definitiva de lucru.
Pozitia asta (de lucru) e relativa pentru ca la o alta vopsire, in functie de ce vei vrea sa iasa vei avea nevoie de o alta pozitie.
Iesirea mai mult sau mai putin a duzei interioare nu face altceva de cat sa micsoreze sau sa mareasca conul de vopsea.
Din punctul asta de vedere si distanta de la care vopsesti e relativa.
Dupa cum a spus si Z-mare in repetate randuri, problema e deja de "antrenament". Nimeni nu va putea sa te invete prin mesaje cum sa lucrezi cu aerogreful.
Daca ai unul, fa-ti rost de tempera, dilueaz-o, strecoar-o prin ciorap de dama si pur si simplu picteaza cu el.
Modifica distantele intre duze in diverse pozitii, modifica distanta intre "pictura" si aerograf, modifica presiunea compresorului si in final totul se va numi experienta pe care o poti folosi pe machete.
Foloseste sabloane diverse (fixe si deplasand in diverse pozitii), vata pe post de sablon si vezi ce iese.
Singura problema a aerografelor si regula de baza e ca tot timpul sa fie curate deci curatare dupa fiecare folosire.
De restul ....
Bafta!

#4 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

Postat 10 January 2005 - 01:18 PM

Incep cu o mica atentionare: desenele sunt usor incorecte, in ele nu apare spatiul dintre cele 2 duze, pe unde iese aerul.
Crios, multumesc de raspuns, dar din ce-mi spui tu, inteleg ca regula de baza e "ca nu e nici o regula" :lol: . Nu se poate sa fie asa !!!
De acord ca practica conteaza foarte mult, dar totusi cercul poate fi restrans mult fixand niste variabile. Sa zicem ca tot ce poate fi modificat e fix (presiune de aer, distanta fata de suprafata de vopsire, fluiditate a vopselei, etc) si poate varia doar pozitia duzei exterioare.
Intrebare: pt. care din cele 3 pozitii am jetul de vopsea cel mai focalizat ?

#5 Useril este offline   crios 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4898
  • Inregistrat: 29-November 04

Postat 10 January 2005 - 02:03 PM

Am vazut ce lipsea din schita, dar e totusi o schita si mai erau pe acolo si niste conuri pe fiecare duza. :lol:
Exista un mod general al discutiei pentru ca sunt cazuri particulare cate bordee.
De exemplu eu lucrez cu aer putin (0,8- 1,5 admosfere) iar Dr Oro cu mult aer (5-7).
Faza se reduce la scurgerea aerului pe duza interioara el fiind cel care antreneaza vopseaua. Daca duza interioara e iesita atunci aerul care iese se scurge de-a lungul partii drepte din capatul duzei interioare formand un con mai mic de cat daca micul con de iesire nu ar fi semi opturat de aceasta si ar urmari conul de iesire (duza exterioara). Iesirea duzei interioare micsoreaza calea aerului deci si presiunea de iesire deci trebuie marita presiunea la iesirea din vasul tampon al compresorului.
Din toti pe care ii cunosc si stiu ca lucreaza cu asa ceva, majoritatea lucreaza cu respectiva duza in afara (ma refer la pozitiile b si c), doar unul sau doi cu pozitia a) si nici unul cu ea in interior (pozitia d care nu e desenata, dar exista).
Dupa aia mai e o smecherie in datul drumu' la vopsea.
Arcul acului trebuie sa fie relativ moale in asa fel in cat parghia care actioneaza vopseaua sa porneasca cu o mica cursa libera. Parghia asta (clapeta) sare din lipitura destul de usor daca intampina forta asa ca arcul trebuie tensinat doar cat acul sa inchida bine duza interioara.
Jetul tau de vopsea este si in functie de cat dai drumul sa curga (cat eliberezi acul).
Asa ca pana la urma chiar e teorie cum si cat sa iasa.
In lucru vei vedea ca vei fi un alt caz care va diferi in oarecare masura de al meu sau al lui Oro. Pe al lui nu l-am inteles pana n-am stat de vorba cu el el lucrand total diferit de mine.
Probabil ca exista si niste reguli scrise pe undeva, dar multi dintre cei care lucreaza cu aerograf (designeri sau chiar pictori) le folosesc pentru ca au lucrat nu pentru ca au citit despre ele si nici unul nu cred ca a stat sa studieze cum si de ce fiind multumiti doar de rezultate.
M-am lungit cam mult asa ca ...
Bafta!

#6 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

Postat 10 January 2005 - 02:25 PM

Crios, nu te-ai lungit de loc. E foarte interesant ce-ai spus !!
Chiar daca pare mai greu de prins in cuvinte, trebuie sa existe reguli clare de folosire a aerografului (macar generale), care sa dea rezultate identice si repetitive !!
Si bineinteles ca se poate ajunge la aceleasi rezultate finale (ma refer la rezultatul vopsirii ) pe cai diferite.
As fi foarte curios si de parerea lui cartula si Z-mare, despre care stim ca stapanesc f. bine aerograful !

#7 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 10 January 2005 - 02:44 PM

Hmmm...
Referitor la aerograful rusesc, eu nu prea am ce spune, pentru ca nu am avut niciodata.
La cele care le am (un Paasche VL si un H&S Evolution) insurubez suportul duzei pana la capat, tocmai pentru a avea un rezultat reproductibil de fiecare data. Si mai ales din cauza ca aerografele sunt facute sa insurubezi complet duza si suportul, altfel ai probleme. :) Aici sunt clar diferite fata de cel rusesc, din cate imi dau seama.

In cazul VL-ului, sunt 3 piese in varful aerografului..... Duza , un suport de duza (care se insurubeaza complet pentru a fiza duza, si un ghid conic de aer. Am incercat sa experimentez cu insurubarea/desurubarea ghidului de aer, dar neavand cum sa reproduc facil pozitia acelui ghid de aer, am renuntat... E drept, prin pozitionarea ghidului de aer reuseam sa micsorez sau sa maresc conul de vopsea, dar dupa ce dezasamblam pentru curatare aerograful, nu mai puteam sa-l potrivesc in aceeasi pozitie. Am preferat sa-l tin insurubat complet, si sa-mi fac mana cu el asa.

Am rezolvat problema vopsirii de suprafata si a vopsirii de detaliu cumparand pentru fiecare aerograf seturi de ace+varfuri de diverse dimensiuni, asa ca acum daca vreau altceva, schimb duza+acul aferent... In plus, VL-ul il tin pentru vopsiri de suprafata mare/medie si lacuiri, iar H&S-ul pentru detalii fine, weathering, etc... La 1/72 aproape sigur merge cu un singur aerograf, la 1/48 sau peste apare la un moment dat necesitatea unui al doilea aerograf pentru a nu schimba tot timpul varfuri/ace...

Realitatea e ca la un aerograf, conteaza cel mai mult experienta cu el, si nu neaparat ce stie aerograful... VL-ul il am de aproape 4 ani, si daca stau sa compar ce reuseam sa fac cu el acum 2 ani sa zic fata de ce reusesc acum, e o diferenta de la cer la pamant.

Ca tehnica de lucru, vopsesc la presiuni foarte mici (10-14psi, mai putin de 1atm)... Pe vremuri mizam pe o presiune mare (2-3 atm) pentru a vopsi, dar mi-am dat seama ca presiunea mare e o solutie care ascundea problema diluarii incorecte a vopselei...

Spor la treaba :)

#8 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 10 January 2005 - 04:26 PM

Problema consta in principiul lui Bernuli care zice ca la o trecere printr-o sectiune S produsul PxV= constant (P presiune aer, v = viteza aerului) :hammer: :lol: . Ce se intimpla? Cind aerul iese cu presiunea p si viteza v din prin sectiunea compusa din suprafata dintre duza interioara si cea exterioara (pacat ca desenul nu este corect, ar fi fost mai lesne de inteles, iar eu nu am posobilitatea se fac altul!) si ajunge in sectiunea din zona imediat in fata duzei, creste viteza aerului v si scade presiunea p. Din aceasta cauza vopseaua este "subta" din duza inerioara si "improscata" in amestec cu aer, pe liniile "laminare" de aer formate de conul exterior. De aici se deduce ca functionarea optima este in cazul b) din desenul tau. In cazul a) mareste diametrul conului de aer si micsoreaza oarecum cantitatea de vopsea, iar in cazul c) se micsoreaza dramatic cantitatea de vopsea.
Asta e pertea teoretica, cea practica a explicat-o Crios foarte bine. Sa nu uitam ca aerograful este un dispozitiv aerodinamic si trebuie tratat ca atare!
Diametrul conului de vopsea + aer se poate vizualiza folosindu-ne de efectul [tindal] (scuze dar acum nu-mi aduc aminte cum se scrie corect :evil:).
Alexandru

#9 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

Postat 10 January 2005 - 05:33 PM

Multumesc tuturor pt. raspunsuri !
Z-mare, asa tineam minte ca ai spus odata (var. b) undeva pe raposatele forumuri, dar nu mai eram sigur !

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi