Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR-80 DB - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 10 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR-80 DB Cu motor in linie 1/72 MPM.

#21 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 28 January 2014 - 11:13 PM

add2mix,
nici o problemă.
Iată ce a apărut în cartea d-lui Radu Brînzan, radub, paginile 74 și 75:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Cover1.jpg
  • Imagine atasata: DSCF2493 p74-75.JPG

Aceasta postare a fost editata de MRX: 28 January 2014 - 11:13 PM


#22 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 28 January 2014 - 11:20 PM

Asgard, din păcate, nimeni nu cunoaște în acest moment altă poză cu aceste două prototipuri. Vor fi existând aruncate și uitate pe undeva. Poate vom avea noroc și cineva le va descoperi, așa cum au fost găsite planurile de IAR-80, în anii 80, absolut din noroc și întâmplare. Tot așa cum sper că vom mai descoperi schițe originale de la Vlaicu 2. Sau filmele cu zborurile lui Vlaicu. Vom vedea.

#23 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 29 January 2014 - 05:14 PM

Bun si codul asta cacaniu, azi am tras chiulul si de pe la 3 dupa amiaza aproape am terminat DB-ul.

I-am dat un lac mat in cockpit si i-am mai pus citeva piese.
catarg- sirma de alama de la Lion Roar, pilita (ascutita spre virf)
mitraliere si tub pitot - ace de seringa.
un maner de sirma la cupola, o oglinjoara, un colimator.

Acum astept sa se usuce vopseaua corectoare aplicata cu pensula in zona cabinei ca sa-l inchid de tot cu nitel lac mat dat la pensula.
Mai am firul de antena de pus si e gata-gata.

Imagine atasata: DSCF9094.JPG
Imagine atasata: DSCF9096.JPG

Stiu ca are multe lipsuri si grosolanii, dar voi scapa de el si face altul cind mai apare ceva informatie.

#24 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 29 January 2014 - 05:25 PM

Vezi, de aia nu fac eu nimic la al meu, aici nu e cici un cod! (in afara de ela de la ...alimentara!) :-P
Pina la urma a iesit foarte bine, bravos maestre! :hi: :hi:

#25 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 29 January 2014 - 09:15 PM

Gata si cu asta...i-am pus antena si micul tub venturi de pe partea dreapta.

Imagine atasata: DSCF9101.JPG
Imagine atasata: DSCF9103.JPG
Imagine atasata: DSCF9105.JPG
Imagine atasata: DSCF9108.JPG
Imagine atasata: DSCF9110.JPG
Imagine atasata: DSCF9113.JPG
Imagine atasata: DSCF9115.JPG
Imagine atasata: DSCF9116.JPG

#26 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 368
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 29 January 2014 - 10:59 PM

Tatal meu îmi spunea asa:
-80% dintr-o lucrare o fac sculele,
-15% vopseaua și...
-5% meseriașul!
Well în acest caz nu știu ce sa mai zic. Dat fiind faptul ca ai plecat de la... sa-i zicem o "umbra" de IAR80, te-ai descurcat admirabil!!!
Jos pălăria domnule!

Cu stima.

PS: Sper sa nu aștept încă 10 ani pana îl faceți pe următorul...

#27 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 368
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 06 March 2014 - 10:08 PM

109 ia uitați-va un pic la poza asta:

Imagine atasata: Centura.jpg


Nu știu cât de clar se vede pentru-ca a trebuit sa o postez în format .jpeg.

Oricum se vede bine când te joci un pic cu contrastul pozei originale.

Deci ce "dr@c" de număr avea avionul asta. Este clar ca ceva nu "pușcă" Din nefericire am lăsat cărțile în Italia și nu pot verifica, dar centurile nu erau pe avioanele sub numărul 20, parca...
Pana la ce număr sau fabricat avioane cu centura și 4 mitraliere? Ar mai restrânge un pic nr posibililor candidați.

Cu stima.

#28 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 06 March 2014 - 10:44 PM

Pai 4 mitraliere au fost numai pina la 50 inclusiv.
INSA, unele din primele, vezi nr 3 de ex, au fost retrofitted cu acel inel care devenise standard incepind cu 21. Deci si nr 13 putea sa fi primit intre timp inelul de ranforsare. nu e nimic anormal.

#29 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 368
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 06 March 2014 - 11:05 PM

Buna treaba!

Mulțumesc. Clar tre sa "pun" centurile și pe al meu.

Acum deja sunt 99% ca este nr. 13.

Centura, 4 mitraliere, cruce veche, țevi eșapament caracteristice DB 601 . Ce a mai rămas... Ah.. Era sau nu camuflat? Eu zic ca nu... Dvs?
Daca au pus centura sigur a trecut prin "Reparație Capitala"... deci 90% ca l-au "aranjat" verde.

Cu stima.

#30 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 3996
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 07 March 2014 - 09:43 AM

- 80% dintr-o lucrare o fac sculele,
- 15% vopseaua și...
-5% meseriașul!
Am vazut destule cazuri in care procentul intre scule si meserias era invers. Cazul de fata este graitor prin comparatie cu cazul meu (care ma bazez mai mult pe scule)

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 07 March 2014 - 10:35 AM


#31 Useril este offline   Bill 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1856
  • Inregistrat: 06-December 04

Postat 07 March 2014 - 10:13 AM

Frumos Edi, felicitari. Imi plac in mod deosebit finisurile tale si weatheringul echilibrat. De detalii nu mai zic nimic....
Urata masinarie :crazy:
Spor,
Bill :drinks:

#32 Useril este offline   Mr32 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1476
  • Inregistrat: 24-December 05
  • Interests:Machete de avioane militare 1/32, aviatie.

Postat 07 March 2014 - 11:11 AM

Foarte fain a iesit jucareaua. Comparativ cu "chestia" de la care ai plecat, ceea ce a iesit este demna de toata lauda. Oricum, pana acum tot ce ai facut tu este demn de lauda, indiferent ca este IAR sau P-40 sau alte zburatoare. Sincer mi-ar placea sa am rabdarea si indemanarea ta. Imi scot palaria in fata ta.

Cu stima si respect,
Florin

#33 Useril este offline   Cantacuzino 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 717
  • Inregistrat: 22-February 05

Postat 07 March 2014 - 02:37 PM

Vezi postareaAsgard, la 06 March 2014 - 11:05 PM, a spus:

Buna treaba!

Mulțumesc. Clar tre sa "pun" centurile și pe al meu.

Acum deja sunt 99% ca este nr. 13.

Centura, 4 mitraliere, cruce veche, țevi eșapament caracteristice DB 601 . Ce a mai rămas... Ah.. Era sau nu camuflat? Eu zic ca nu... Dvs?
Daca au pus centura sigur a trecut prin "Reparație Capitala"... deci 90% ca l-au "aranjat" verde.

Cu stima.


Nu cred ca au trecut neaparat in reparatie capitala cand le-au pus centurile. Si oricum le-au pus centurile inainte de 1943 ( anul cand s-a inceput vopsirea culoarea extrados verde in fabrici si revizii).

#34 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 07 March 2014 - 04:22 PM

Crucile au dunga albastra groasa, un model care nu a mai fost folosit in 42. I.A.R.81-C a inceput sa iasa din fabrica in 43.
Asa cum a indicat si 1-0-9 mai sus, detaliile din poza au fost analizate cu destul de mult timp in urma (analize publicate - o poza cu pagina relevanta din carte apare mai sus in acest thread) iar aceste analize precum modelul de cruce, armament, etc, tind sa incline cu oarecare certitudine ca in poza nu prea pare a fi un avion bazat pe I.A.R.81-C.
Acum mai e o posibilitate: exista aluzii si povesti apocrife ca un avion a fost construit cu un motor luat de pe un JRS Savoia dar nu a zburat . Acest avion nu avea numar fiindca a fost facut cu piese luate de pe linia de constructie. E posibil sa fie asta.
Radu

#35 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 368
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 07 March 2014 - 05:30 PM

Mulțumesc pentru răspunsuri.

Dl. Radu e posibil... m-am gândit și la varianta ca ar putea sa fie J-Jumo, dar motorul asta are admisia compresorului pe dreapta și s-ar fi văzut în poza.
Nu știu însa, dacă la motoarele astea se poate muta priza de aer pe stânga, totuși.

Poza sigur a fost făcuta în vara. Având botul galben și crucile cu bordura albastra groasa, cred ca este vara lui 42. Deci nici nu se pune problema ca este 81C. Din partea mea nu mai sunt dubii. Eu doar am, sau mai bine spus aveam dubii ce număr avea. Fiind cu patru mitraliere se încadrează în seria primelor 50 fabricate.
Cum și centura se vede în poza rămânea doar seria 21 - 50. Dar cum bine spunea și 109 centurile sau montat și retroactiv pe prima serie 1-20. Deci asta ar cam face din nr. 13 candidatul perfect.

Cum dl. Cantacuzino m-a lămurit și cu camuflajul (mulțumesc!), pentru mine chiar nu mai rămân dubii.

Cu stima.

Edit: corectări gramaticale

Aceasta postare a fost editata de Asgard: 07 March 2014 - 05:41 PM


#36 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 07 March 2014 - 11:20 PM

In acea poza nu are cum sa se vada o admisie fiindca exact in acel loc sta un mecanic. Ca e sau nu e admisie in acel loc nu vom sti niciodata din aceasta poza.
Admisia nu are cum sa fie mutata nici pe JuMo nici pe DB fiinca duce la un compresor care nu poate fi "intors".
Radu

#37 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 368
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 07 March 2014 - 11:53 PM

Încep sa cred ca intradevar este jumo.

Cam asta ar fi desenul cu DB. Motorul este la scara, dar dacă cu DB605 da bine, cu 601... nu. Merde...

Imagine atasata: IAR80 DB.png


Din nefericire nu am găsit nici un desen cu jumo 211 la scara ca sa îl pot aplica peste desenul meu. Ar fi foarte interesant de văzut. (Ma poate ajuta cineva cu acest desen, pleaseeee!)

Acum cum vad eu rezolvarea problemei. Singurul indiciu care ne poate ajuta sunt țevile de eșapament care sunt foarte caracteristice pentru ambele motoare
Imagine atasata: Jumo211.jpg

Imagine atasata: DB 601.png


Cu toate ca sunt sigur ca voi fi refuzat o sa îl rog frumos pe Dl Dan Antoniu sa observe bine fotografia originala și sa ne spună cu care din cele doua postate de mine se aseamănă. Pentru-ca din carte nu se distinge clar, cu toate ca parca se vede un pic "cozile de peste"

Pe acest desen se vede ca distanta dintre ultima evacuare și compresor este mai mare la jumo ca la DB
Imagine atasata: Jumo211d.png


Soarele în fotografie este în partea stânga a avionului și m-am gândit ca dacă priza de aer a compresorului ar fi pe partea dreapta, atunci s-ar vedea o umbra pe panoul parafoc. Bineînțeles ca un compresor demontat nu lasă umbra...
Daca îmi aduc bine aminte varianta ca în poza este IAR80 cu DB aparține dl. Dan Antoniu, normal ca e dificil sa nu iei în seama ce spune domnia sa.

Cu stima.

PS: Când credeam ca nu mai am dubii... o iau de la început. Oh well...

#38 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 08 March 2014 - 11:19 AM

Iar o sa te superi, dar pozitia motorului DB in acel desen e incorecta.

Am o alta observatie este legata de fraza "un compresor demontat nu lasa umbra": compresorul nu poate fi "demontat" cand motorul e pe avion. Demontarea compresorului e posibila numai cu motorul scos si pus pe banc.

Radu

#39 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 368
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 08 March 2014 - 01:21 PM

Nu am de ce ma supăra! Am spus ca cu DB 601 nu "da" bine.

Problema e ca nici cu jumo 211 nu e ceva în regula. In poza trebuie sa se vadă admisia compresorului.
Daca nu l-au demontat atunci acest avion nu are motorul jumo, ci DB compresorul fiind pe partea stânga a avionului nefiind vizibil în poza.
Imagine atasata: schita.jpg

Ca sa fiu sigur îmi trebuie neapărat desenul motorului jumo 211 la scara, numai asa o sa îl pot compara.
Dupa poziția suportului motorului (cam dificil de văzut în poza, dar cred ca este cam în dreptul mâini mecanicului) pare a fi suport pentru DB pentru-ca acesta este paralel la partea superioara cu motorul, cel de jumo este înclinat și ar fi vizibil în poza deasupra mâini mecanicului.
Bineînțeles ca ingineri de la IAR puteau sa proiecteze un alt tip de suport pentru motor... Dificil de crezut ca au făcut-o totuși...

Cu cât aprofundez problema cu atât încep sa cred ca pe acest avion este... ceva "surogat" ca sa spun asa. Țevile de eșapament sunt intre doua "borduri" ca la jumo și sunt un pic parca evazate (coada de pește), plus "povestea" cu motor JJ211 înclin balanța în favoarea acestui motor.
Dar lipsa compresorului... ma arunca rău în ceata...

Cu stima.

#40 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 08 March 2014 - 04:10 PM

Asa cum am mai zis, poza asta nu lamureste ce motor e. De aia am folosit termeni de genul "probabil". Desene JuMo exista.

Radu

Arata acest topic


  • 10 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi