Forum Machete,Modelism,Hobby: Sfantul Ioan Botezatorul - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Sfantul Ioan Botezatorul Varianta tm

#1 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 08 January 2016 - 10:36 PM

Salutare,

o sa surprinda probabil lumea ca postez in acest topic, dar am inceput lucrul la acest kit, dupa o lunga perioada in care deja ecourile machetelor terminate de alti modelisti s-au stins.
Asa cum am comentat la vremea respectiva, am fost foarte entuziasmat de aparitia kitului in varianta cu revista foileton. Stiu ca acest lucru ii nemultumeste pe unii, am citit la acea vreme si chiar recent cand am rasfoit lucrarile celor care au construit macheta, ca acest kit este considerat inferior, necorespunzator din punct de vedere al unei machete sa zicem de concurs. Eu am privit lucrurile din alt punct de vedere: nu imi plac deloc navele cu panze, machetele de acest tip, nu am cumparat si nu voi cumpara vreodata un kit din aceasta categorie. Motivul este simplu, e o chestie de gust, de optiune proprie, imi plac navele moderne, mai ales cele civile in detrimentul celor militare. Nu contest insa in nici un fel maiestria celor care construiesc astfel de machete, extrem de complexe, dificil de abordat si de mare spectaculozitate. Asadar, am apreciat kitul din perspectiva impactului la public: o revista cu reclama platita din belsug la tv, care a avut sansa de a atrage in acest hobby multi copii, tineri, mai putin tineri care nu auzisera niciodata cuvantul modelism intr-o lume a "smartfioanelor" si a computerelor. Astfel, am considerat, ca desi nu asta e intentia, meritul educational al editorului a fost de necontestat. Din acest motiv, in principal, am cumparat kitul, ca un mic aport la ceea ce a insemnat aparitia seriei. Un alt motiv, secundar, a fost si curiozitatea, de a vedea cum "se face" o astfel de macheta.

Ulterior am cumparat si kitul Bismarck, ce se gaseste si el asamblat intr-o stare incipienta si asteapta continuarea.

Astfel, nu am abordat lucrarea la momentul in care componentele au aparut pe piata, din motivele descrise, dar si din alte multe lucrari si experimente, proiecte cum se numesc acum, de toate felurile, intr-un timp insa nedilatabil. Am rasfoit aproape zilnic (deoarece aproape zilnic intru pe forum) ceea ce se scria la momentul respectiv, am vazut multe pasiuni si opinii, loviri de orgoliu, iar acum a venit momentul sa vad si eu ce inseamna o astfel de macheta.

Componentele au asteptat cuminti in cutii tot acest timp decizia de a demara actiunea.

Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata

Din start precizez ca nu ma astept la un rezultat deosebit, va fi probabil mult sub ceea ce am vazut ca au reusit alti modelisti. Nici nu am cum sa obtin ceva deosebit, avand in vedere ca este o premiera, si recunosc faptul ca nu ma strabat sclipiri de geniu in domeniu, dar, asa cum va iesi, imi va aduce multumirea ca am incercat si aceast tip de lucrare.

Prima faza a fost sa citesc instructiunile preliminare, nu am de gand sa adopt solutii extra fata de ceea ce a oferit editorul, deoarece nu stiu nimic in domeniu. Daca insa voi considera ca in anumite momente improvizatia poate avea un rol, voi experimenta.

Am scos din plastic tot ceea ce tine de coastele navei si de piesele care prin placare vor forma puntile.

Imagine postata
Imagine postata

Am vopsit componentele cu o vopsea acrilica, o combinatie de culori Revell care se apropie de ceea ce am considerat ca artrebui sa fie. Culoarea este mata, am oscilat intre acest tip de vopsea si posibilitatea de a folosi un material dedicat pentru lemn, si anume baitul. Am mers pe prima varianta, avand in vedere ca in final putine elemente vor mai fi vizibile, iar lipirea cu aracet nu va creea probleme cand suprafetele se mentin relativ poroase si mate.

Imagine postata

Dupa vopsire am asamblat pe rand elementele de structura. Evident, conform indicatiilor am folosit echere si o varietate extrem de larga de clesti si menghine de fixare, pentru a asigura pozitionarea corecta fara de linia de baza a coastelor. Ceea ce am remarcat eu, a fost ca elasticitatea componentelor este extrem de mare, astfel incat acestea se pot trage dupa elementele puntii, chiar daca au fost fixate la baa intr-o pozitie data.

Am asamblat si suportul de lucru, inlocuind suruburile pentru lemn care mi s-au parut foarte proaste cu unele mai lungi si de calitate mai buna, dar si asa solutia de fixare nu mi s-a parut extraordinara avand singurul avantaj al unei pozitii rectilinii a bazei.

Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata

#2 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 08 January 2016 - 10:55 PM

Am pregatit pe rand elementele puntii. Filele au fost lipite cu aracet Moment, ca si restul structurii, dupa care am slefuit intreaga punte si am aplicat doua straturi de lac. Am optat pentru montarea ca in revista, adica simularea terminatiilor de fila folosind un creion si nu intercalarea filelor, la fel cuiele de fixare le-am simulat tot cu ajutorul unui creion. Am vazut ca exista diferite posibilitati, mult mai avansate, folosirea unor burghie fine si a sarmei de cupru, precum si a diferitelor solutii de simulare a spatiului dintre file. Nu am complicat problema astfel, deoarece in anii in care am invatat sa mai bricolez cate ceva, am ajuns la maturitatea de a-mi cunoaste limitele.

Dupa asamblare, am montat puntile respective in pozitie, moment in care au aparut si primele nedumeriri. Cu toata pozitionarea zic eu riguroasa a elementelor de structura, apareau nealinieri ale sectoarelor de punte. Probabil ca o solutie mai buna ar fi fost realizarea dintr-o bucata a puntii (editorul nu putea face asta fiind limitat de dimensiunile revistei). Am mai vazut pe aici prin topice si solutia de a monta ulterior filele puntii, care astfel sa asigure continuitatea suprafetei. Acest lucru mi s-a parut nesustenabil, avand in vedere necesitatea decupajelor care se fac dupa lipirea filelor. Astfel, am mers pe solutia clasica, descrisa in revista, am incercat a alinia cat mai bine structurile puntii, iar acolo unde nu am fost multumit de rezultat am intervenit cu o fila transversala care sa mascheze zona de imbinare.

Stiu ca aceasta solutie este "neprofesionala", nu respecta realitatea, insa am avut de ales intre doua variante: de a lasa acel spatiu transversal care mie mi se parea extrem de inestetic si a opta pentru aceasta solutie de compromis. Prima varianta mi s-a parut inacceptabila, asa ca am optat pentru varianta mascarii.

Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata

Am fost mirat insa de aceasta lipsa de potrivire, deoarece cand am studiat piesele, m-am gandit ca fiind debitate laser erorile sunt minime, structura de rezistenta imbinandu-se cu acele decupaje perpendiculare trebuia sa fie de asemenea destul de precisa pentru a nu permite astfel de abateri, astfel incat am pus rezultatul pe seama lipsei mele de experienta si am trecut peste aceasta etapa.

Am confectionat si restul de componente pentru aceasta faza, scari interioare, bordurile decupajelor de pe punte, urmand a detalia constructia pe masura ce avansez.

Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata

Momentan sunt in faza de asamblare a tunurilor, am terminat de asamblat afeturile, si urmeaza a modifica din punct de vedere cromatic partile metalice, adica mai pe romaneste am de gand sa schimb culoarea din acel auriu in bronz ceva mai inchis. De asemenea am de gand si sa modific putin fazele de asamblare, astfel incat in loc de montarea elementelor decupate din partea din fata a navei, sa trec la bordare, partiala, deoarece acele componente mi se par destul de fragile pentru a le monta in aceasta faza, inainte de a ajusta prin slefuire scheletul navei.

#3 Useril este offline   petrutviulet 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 18
  • Inregistrat: 08-March 10
  • Location:ploiesti
  • Interests:aero si navomodele

Postat 16 January 2016 - 05:25 PM

Bravo! Si eu am colectia cumparata dar nu m-am apucat de lucru...timpul...

#4 Useril este offline   radu_me 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 27
  • Inregistrat: 30-January 11
  • Location:Bucuresti

Postat 29 January 2016 - 08:40 AM

Mi-ai facut si mie chef sa continui lucrul la ea. Am toate numerele (sper) dar m-am oprit pentru ca a intervenit o lucrare la scara 1:1 (o casa) si nu am mai avut timp.
Spor!

#5 Useril este offline   Andr3y7 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 1
  • Inregistrat: 21-April 16
  • Location:Piatra Neamt

Postat 21 April 2016 - 10:21 PM

Si eu am zis sa ma apuc de ea, insa am constatat ca imi lipsesc doua nr.(96 ,98). Chiar si asa, pana ajung la sfarsit ma intrebam daca ma poate ajuta vreun coleg cu ultimul ghid de ansamblare( cred ca apare la nr 96 care nu il am) in varianta scanata (piesele din nr. Lipsa am sa incerc sa le fac singur dupa ghid). Spor celor care s-au apucat cam tardiv de lucru!

#6 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 10 June 2016 - 10:43 PM

Salutare,

revin pentru a completa acest topic, deoarece am terminat aceasta nava. Repet ceea ce am spus si in deschiderea subiectului, nu imi place acest gen de modelism, este o chestie de gust, de optiune personala, si am descris si motivele care m-au determinat sa cumpar modelul in serial, dar faptul ca am lucrat la acest model m-a facut sa imi dau seama de volumul de munca si talentul extraordinar care este necesar pentru a face o macheta din lemn. Este un gen de modelism care foloseste unelte si dispozitive proprii, are secrete proprii, este nevoie de un volum imens de munca si mai ales de timp pentru a obtine un rezultat satisfacator. Dupa ce am asamblat nava, am ajuns la cateva concluzii, care sunt utile in sine, desi este un experiment care nu il voi mai repeta. O prima concluzie este ca perpendicularitatea coastelor pe chila este esentiala in dezvoltarea ulterioara a modelului. La aceasta nava mi s-a parut ca exista un joc mare, netolerabil din acest punct de vedere, fata de exemplu de Bismark, unde piesele se imbinau perfect. Aici exista cateva deficiente de calitate, si cred ca mai mult timp petrecut pentru fixarea pana la uscare a coastelor cu menghine in pozitia dorita, ar fi determinat un rezultat mai bun. Studiind ulterior cateva tutoriale cu nave de mare calibru, am remarcat o metoada interesanta de fixare a coastelor care sunt imobilizare initial cu superglue dupa care se foloseste aracetul pentru lemn, mult mai elastic si cu proprietati net superioare pentru lipirea materialelor lemnoase. O alta concluzie este ca timpul petrecut pentru fixarea cat mai precisa a primului strat de bordaj este de asemenea foarte pretios ulterior. Kitul din punctul meu de vedere a avut unele minusuri, cum ar fi calitatea proasta a scripetilor, cantitatea insuficienta a paramelor livrate, iar uneori, cel putin dupa parerea mea, cronologia de asamblare sau ordinea de asamblare prezenta anumite lacune.

Chiar daca in tutoriale se descria modalitatea de introducere a paramelor prin scripeti folosind o picatura de superglue pentru rigidizarea materialului textil, diametrele scripetilor si a restului de piese pareau necorespunzatoare. Eu am folosit burghie fine pentru a largi si debavura toate gaurile pieselor necesare a fi montate.

Un volum mare de munca si de timp mi-a luat slefuirea chitului de pe primul strat de bordaj, prin care am incercat sa corectez imperfectiunile aparute. Nu am asamblat barca modelului, deoarece nu am fost placut impresionat de calitatea acesteia. De asemenea, am decis sa fac macheta inchisa, fara zonele laterale libere impuse de acest kit, din considerente personale. Filele pentru al doilea strat de bordaj au fost suficiente pentru aceasta actiune, dupa care am realizat unele adaptari sa le zicem ale machetei. Daca se pastra varianta originala cu o laterala libera, prin aceasta laterala, in modul descris in instructiuni, cu ajutorul unor baghete se puteau insera ulterior tunurile pe toate puntile. Deoarece am decis sa inchid nava, aveam doua optiuni: prima sa lipesc tunurile de punti inainte de bordare, a doua sa nu le montez pe cele de pe puntile inferioare. Folosirea de adeziv in primul caz ar fi fost riscanta, deoarece in timpul manevrelor de slefuire ale bordajului, cu nava intoarsa pe toate partile, exista riscul ca sa se desprinda punctele de contact. In acest caz as fi avut la interior piese libere fara posibilitatea de a interveni asupra lor. Ar mai fi exista posibilitatea de fixare mecanica prin cuie sau suruburi mici ale afetelor la interior, insa am decis sa optez pentru varianta in care nu exista tunuri pe puntile inferioare, iar panourile acestora se monteaza inchise.

O alta problema a fost si numarul insuficient al ferestrelor tunurilor. Am optat in acest caz pentru confectionarea unora in varianta scratch build.

Ceea ce am invatat din constructia acestei machete a fost constatarea ca cea mai anosta parte este evident sfeluirea stratului de bordaj, iar cea mai spectaculoasa este realizarea elementelor de suprastructura.

Ceea ce am povestit aici poate parea prostesc sau pueril. Probabil ca este de natura sa starneasca rasul modelistilor care realizeaza astfel de machete. Nu am vrut sa fac filozofii, este pur si simplu o sinteza needitata a gandurilor si ideilor pe care le-am avut in timpul si ulterior constructiei acestui model, cu bucuria ca am inteles ce inseamna a face o astfel de macheta. Cu modelismul cochetez de ceva ani, am incercat diferite domenii, cu unele imi iese mai bine, cu altele mai putin bine, dar intotdeauna am fost cumva preocupat de modul in care se face o macheta din lemn. Am oscilat intre curiozitate si evitarea debutului in acest domeniu, deoarece eram cumva convins ca nu se muleaza pe stilul meu. Acest model, livrat episodic, mi-a oferit posibilitatea de a avea o idee a ce inseamna acest gen, si cu satisfactia unei curiozitati satisfacute, am pus punct acestui gen de modelism.

In imaginile urmatoare se vede cam ce a iesit.

Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata
Imagine postata

#7 Userul este online   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12342
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 June 2016 - 06:22 AM

Excelent, toata stima pentru lucrare! :hi: :hi: :hi:

#8 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 11 June 2016 - 09:10 AM

Multumesc Z pentru vizualizare si cuvintele frumoase.
Sunt constient ca macheta "vuieste" de imperfectiuni, am explicat si motivele pentru care e asa. Am vazut ca aceasta latura a modelismului nu ma atrage, motiv pentru care ma orientez spre ceea ce imi iese mai bine.

Vin si cu o completare a locului in care sade acum macheta. Este o vitrina special conceputa pentru a stoca nave de mari dimensiuni care se afla in proiect sau in lucru, cum ar fi Bismark, Queen Mart II, si cea din imagine. Vitrina are si o parte superioara, pentru ca aceste machete de mari dimensiuni sunt mari consumatoare de spatiu. Imaginea oricum arata bizar, probabil la prima vedere ar da de lucru unui psihanalist, pentru ca daca intre flacoanele cu combustibil lichid si velier ar mai putea exista o legatura sa zicem, cu zburatoarea cosmica insa nu prea ar avea ce sa fie. Insa cum dimensiunile pe verticala ale machetei cosmice erau impresionante, acest loc a fost singurul in care a putut fi indesata.

Imagine postata

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi