Forum Machete,Modelism,Hobby: Sfaturi pt. un AFON - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Sfaturi pt. un AFON incepator ( afon)

#1 Useril este offline   rares 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 19-October 08

Postat 15 January 2010 - 10:46 AM

Salutare tuturor!
Din pacate am facut greseala de a-l duce pe fiul meu la o expozitie de trenulete din Brasov. A fost extaziat.
De atunci isi doreste un trenulet acasa, dar sa fie "ca la expozitie".
Experienta mea in domeniul modelismului se concretizeaza in "Machete Arhitecturale" mai mult sau mai putin reusite, citeva veliere mai mici sau mai mari, citeva diorame mici pt. prieteni. DAR NICI UN TREN.
In esenta, solicit informatii referitor la urmatoarele aspecte :
- care este cea mai mica scara la care se gasesc start chit-uri. ar fi vorba de seturi de tip locomotiva cu aburi + (2-3) vagoane scurte + alimentare + variator [ ~ 400 lei ] { am vazut ca ar fi PICO}
- se poate realiza o macheta in care curba de intoarcere sa fie de 600 mm ? max. 900 mm
[ asta pt. depozitare pe dulap]- lungime ~ max. 2000 mm
- setul kit original poate fi modificat prin adaugarea a 2-3 macaze pt. a se realiza 2 trasee pe 2 nivele ? asta fara a adauga alt variator si alte....... chestii?
- alimentarea locomotivei se face prin sina ?
- pe kit-ul in cauza pot rula 2 garnituri distincte? [2 locomotive cu vagoanele aferente]
- panta de urcare poate fi de 10 grade?, daca nu, puteti indica o cota functionala ?

Am citit o caruta de postari din domeniul acesta in ultima vreme dar recunosc ca tot nu m-am edificat. Pt. a fi total explicit, sunt curios daca se poate realiza o macheta functionala cu dimensiuni max. 1.80 x 0.70. daca nu, care ar fi dimensiunile minime al unei machete care sa se apropie de dimensiunile indicate, pe care sa ruleze 2 garnituri distincte.

Imi cer scuze daca creez neplaceri prin nepriceperea mea. Am un buget limitat si nu prea pot "experimenta".
Multumesc anticipat pentru orice sfat.

#2 Useril este offline   AdyAero 

  • Die-cast 1:72
  • Grup: Members
  • Postari: 1360
  • Inregistrat: 07-August 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Auto 1:72 plastic & diecast

Postat 15 January 2010 - 05:18 PM

Un link de la un magazin on-line: http://www.jucarii.c...hp?prodcod=1349
Diorama are 1,6 x 1,0 m asamblata, 950 RONi.
Un startset digital (permite comanda separata pentru mai multe locomotive pe aceeasi linie) la scara H0 ar fi cam 580 RONi http://www.jucarii.c...hp?prodcod=2214
Setul complet de sine pentru realizarea dioramei de mai sus... sa zicem 500 RONi (macaze, sine, elemente de fixare).
De aici se trage concluzia ca nu e un hobby prea ieftin si mai ales suma este prea mare pentru un copil care cine-stie, poate dupa 2 luni se plictiseste de ea.
Exemplul este dat la scara H0 adica aprox 1:87. Exista si scarile TT (1:120) si N (1:160) dar asta nu inseamna ca sunt mai ieftine, sunt mai mici dar necesita o miniaturizare mai mare si cam tot acolo se ajunge cu pretul.
Producatorul Mehano produce insa start-seturi simple analogice adica pe aceeasi linie pot rula mai multe locomotive dar in acelasi sens si cu aprox aceeasi viteza), un circuit simplu oval (cu ceva bifurcatii) si niste elemente de diorama din carton (care se pot imbunatati cu cladiri din plastic, vehicule, omuleti, pomisori). Astea sunt ceva mai ieftine, costa cam 500 RONi: http://fan-jucarii.ro/produse/198-jucarii-...u-diorama-.html

Sper ca am putut fi un pic de ajutor.

#3 Useril este offline   V200 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 38
  • Inregistrat: 15-January 09

Postat 15 January 2010 - 08:50 PM

http://forum.lokomotiv.ro

http://forum.railwayfanb.ro

Aceasta postare a fost editata de V200: 15 January 2010 - 08:51 PM


#4 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 18 January 2010 - 09:26 AM

Salut rares,
sunt disponibile in modelismul feroviar mai multe scari (sau ecartamente pentru a nu fi iarasi combatut), respectiv N, TT, H0 in ordine crescatoare. Mai exista si scara Z dar e foarte putin accesibila. Deci cea mai mica scara este N, eu unul lucrez pe H0, deoarece dimensiunile permit scratch build din belsug, nu recomand TT deoarece exista o lipsa acuta de material rulant in domeniu.

Dimensiunea de 600 mm este la limita, ai putea extinde un pic pentru a nu fi constrans la anumite compromisuri. In general cei care purced la drum in achizitionarea de material rulant pleaca pe doua directii: cumpararea de startseturi sau cumpararea de componente "discrete". In general, ca regula valabila, produsele din start set sunt mai ieftine, adica daca insumezi preturile tuturor componentelor pici bine sub cele adunate dar achizitionate individual, insa calitatea este ceva mai scazuta. In nici o situatie un produs din startset nu se ridica la nivelul de executie, detaliere, fiabilitate al produsului achizitionat separat. Orice startset poate fi ulterior imbunatatit, prin adaugarea de componente traseului, cu conditia respectarii compatibilitatii sinelor.

Alimentarea locomotivei (si a vagoanelor pentru cazul in care sunt iluminate) se face prin sina, in general cu tensiune continua, pentru anumite modele mai putin uzitate si alternativa. Variatia vitezei se face cu un variator de tensiune. Aceste componente sunt disponibile in startseturi, se pot achizitiona separat, se pot confectiona. Aici trebuie remarcat ca se poate merge pe sistemul digital sau pe cel analogic de alimentare cu avantajele si dezavantajele specifice fiecaruia in parte.

Poti rula doua garnituri simultan, cu conditia sa mergi pe sistem digital de alimentare, sau daca mergi pe cel analogic sa realizezi mici modificari ale traseului, cu blocuri de linie izolate.

Atentie, panta este de maxim 4% pentru majoritatea modelelor. Exista loko ce pot urca pante mai mari, daca sunt prevazute cu cauciucuri de tractiune, transmiterea miscarii pe toate osiile, dar in general sunt mult mai scumpe. Deci eu recomand ca peste 4-5% sa nu iei in considerare nimic. Este o masura general valabila.


La scara N poti realiza o macheta cu dimensiunile precizate.





Ca o completare pe linkul indicat de AdyAero, respectiv jucarii.com.ro, gasesti foarte multe produse, fiind unul din cele mai bine puse la punct magazine online. Oricum recomand cumparaturile online, fata de cele din magazinele clasice, unde oferta este extre de slaba si preturile mult pompate. Revenind la acel link, pentru sinele curbe o sa gasesti si dimensiunile cu pricina, pentru a avea o idee despre gabarit. O sa gasesti pe forumuri foarte multe informatii, daca abia ai intrat in domeniu cantitatea acestora o sa ti se para usriasa. O sa vezi ca exista discutii despre razele de curbura, multe modele neputand rula pe raze mici, datorita geometrei specifice, din acest motiv am recomandat extinderea pe latime a plansetei la maximum posibil.

De asemenea, la realizarea plansei, dupa stabilirea traseului si a configuratiei concrete, a dimensiunilor este bine sa ai in vedere cele care se spun pe forumuri cu privire la rigidizarea corespunzatoare a blatului. Dar asta vom mai discuta ulterior, cand te apuci de treaba. ca sfat general, mai bine intreaba inainte, pentru a evita consumul de bani intr-o directie care se dovedeste ulterior eronata.

#5 Useril este offline   rares 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 19-October 08

Postat 21 January 2010 - 10:21 PM

Multumesc celor care mi-au raspuns.
Intre timp am studiat toate link-urile ce au fost indicate. M-am edificat referitor la dimensiunu si mod de alimentare.
Ca si concept, voi porni de la un statrset achizitionat si voi extinde traseul.
Nu voi prezenta prea curind aspecte de constructie a dioramei feroviare dintr-un singur motiv : finantele. acestea sunt "asigurate" de junior.

totusi, mai doresc o singura explicatie, si anume :
exista starset-ul cu circuit oval si o linie interioara (probabil de garare a trenului - nu cunosc denumirile exacte). intrebarea este : se poate continua acea linie ca un al 2-lea circuit circular secundar (diferentiat pe verticala) care sa fie unit cu cel initial printr-un macaz suplimentar?

nu stiu daca am fost explicit. ar fi 2 ovale, unul in plan orizontal si unul mai mic aflat mai sus.
din pacate si la calculator sunt cam neinstruit, dar totusi voi incerca sa fac si sa incarc o poza a ideii mele.

scuzati desenul.
primul (ceea ce este cu negru ) reprezinta startchit-ul iar in al 2-lea desen, ceea ce este cu rosu ar fi circuitul secundar aflat mai sus.

ideea este ca trenuletul sa circule pe 2 trasee alternative. aici se impune intrebarea "cum se schimba macazul? ".
si a 2-a chestiune ; pe acest circuit pot circula 2 garnituri distincte?
am inteles ca ar putea circula daca ar fi o macheta digitala. ce presupune asta ?
banuiesc ca setul initial este analogic si necesita modificari. in cee ar consta acete modificari?


pina acum, in afara de starset-ul initial estimez ca am nevoie de un macaz, sine curbe si drepte suplimentare . este corect?

Si revin din nou. Plecarea ar fi de la un StartSET HO ICE3 PIKO 57194 prezentat pe jucarii.ro sau ceva similar.

pardon, Startset HO garnitura marfa ,cod PIKO 57160

Fisiere atasate

  • Fisier atasat  desen.bmp (327.99K)
    Numar de descarcari: 926


#6 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 22 January 2010 - 09:44 AM

Salut,
fiindca ai vorbit de startseturi si circuite dublate, sunt disponibile doua variante, sau la configuratie se poate ajunge cu linii suplimentare: un oval cu un macaz care determina o linie secundara infundata respectiv un oval care are o latura dublata prin existenta a doua macaze.

Este evident ca poti avea doua ovale, situate pe acelasi nivel sau pe niveluri diferite, daca dimensiunile placii iti permit acest lucru. Adica poti avea un oval de baza, cu un macaz care duce catre al doilea oval, dar exista si posibilitatea de a te intepa indoua puncte in ovalul principal, adica un oval exterior, unul interior, doua macaze care fac legatura dubla intre ele. Geometria pe care o alegi tine exclusiv de gusturile tale, evident dupa indeplinirea conditiei de incadrare geometrica.

Pe un circuit de acest fel pot circula doua garnituri, cu conditia ca ele sa incapa in ovalurile respective. Pentru a se intampla acest lucru, trebuie sa existe niste puncte de separare electrica a circuitelor. Adica, daca iei doua circuite conectate printr-un macaz de exemplu, la alimetarea lor vei avea tensiune pe toae portiunile circuitului. Pentru a avea blocuri sau tronsoane alimentate in sens contrar, fara scurtcircuit, ai nevoie de doua alimentatoare cu variator (cel putin) si izolatori intre blocuri. Evident este nevoie si de un minim de automatizare, daca doresti ca la un moment dat garnitura de pe un traseu sa intre pe celalalt traseu. O alta posibilitate consta evident in folosirea unor garnituri digitale, unde controlul este mult mai facil. Totul depinde de gusturi si de bani. Eu personal prefer varianta analogica, mai ales pentru machetele mici tocmai pentru placerea de a lucra putin si cu electronica aferenta.

Daca urmaresti schemele machetei pe care o am eu in lucru, o sa vezi cam despre ce este vorba. Intre timp am mai avansat cu acea macheta, dar voi posta in momentul in care termin cu partea de teraformare, in acest moment fiind postate sinele si fiind pus terasamentul.

Referitor la schimarea macazului sau macazelor, aceasta se poate face manual, sau electric. Exista motorase pentru macaze, care se pot comanda in acelasi sistem de automatizare al machetei.

Ideea de lucru ar cam fi urmatoarea:
Iti alegi modelul traseului, verifici ulterior de ce suprafata ai nevoie pentru ca traseul respectiv sa incapa pe blat. Aici exista doua curente, a celor care construiesc macheta pe un blat, si a celor care folosesc o constructie de tip frame. Iti recomand pentru acest nivel modelul cu blat.
Apoi stabilesti daca vrei ceva analogic sau digital. Discutiile ulterioare se aplica doar pe analogic.
Ulterior stabilirii configuratiei, iti alegi punctele de izolatie ale traseului, dupa care intrerupi continuitatea traseului. Acest lucru se face prin folosirea clipsurilor de sina izolatoare sau prin simpla taiere a sinei dupa fixare cu un disc abraziv de 1 mm.
Alimentezi fiecae traseu astfel rezultat separat, adica tragi firele care se vor folosi ulterior in circuitul de automatizare.

Aceasta postare a fost editata de stageexp: 22 January 2010 - 09:45 AM


#7 Useril este offline   rares 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 19-October 08

Postat 17 February 2010 - 08:38 PM

Salutare tuturor!
Dupa ce am citit TOT ce am gasit pe acest forum precum si pe altul ce mi-a fost recomandat aici( Locomotive - parca asa se numeste), am cam inteles despre ce este vorba. Am studiat aprox. 50-55 pagini Google cu site-uri dedicate dioramelor feroviare si am copiat/descarcat aprox.200-250 foto cladiri (gari, halte, depozite, turnuri de apa ori control, case, fabricute, mine, poduri, ..... ). Desii poate vi se pare incredibil dar nu am gasit nici una care sa-mi placa 100%. Asta este bine intrucit toate cladirile vor fi manufacturate. Dar, fotografiile mi-au permis sa-mi dau seama cam ce vreau.
Si astfel ajung la intrebarea mea :
In scara HO ( 1:87) am gasit in mod repetat urmatoarea echivalare " 3.5 mm = 1 foot". Stiind ca "1 foot = 0,33 m" pot considera ca este corect sa utilizez 10.5 mm la 1 metru de cladire?
Deci, prin rotunjire, 11 mm= 1 m. Corect? sau macar acceptabil la scara?

Intreb asta pt. a sti daca pot incepe sa construiesc unele din cladiri inainte de a cumpara trenuletul?

#8 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 18 February 2010 - 10:22 AM

Salut,
este bine ca lucrezi pe H0, dimensiunile iti permit sa faci cate ceva si singur.
Referitor la aproximari, probabil o sa primesti mai multe sfaturi, fiecare cred ca isi alege o metoda proprie in a determina dimensiunile cat mai apropiate de scara. Cea mai corecta metoda mi se pare cea utilizata de multe ori de LDH, care face masuratori concrete ale cladirilor, la fata locului, dupa care transpune cotele la scara.
Eu am procedat de cateva ori altfel, in situatia in care nu am putut masura direct o cladire sau instalatie: ai o fotografie, in care de regula poti gasi un reper cu dimensiune cunoscuta, cu conditia ca acest reper sa se gaseasca in plan cat mai apropiat de planul elementului de constructie pe care il reproduci. Cunoscand dimensiunea reperului, poti determina ca ordin de multiplicare dimensiunile celelalte, pe care le transpui apoi la scara. Tot ca sfat, este bine sa eviti translatiile dintr-un sistem de masura in altul (metric catre imperial sau invers), adica utilizeaza direct sistemul nostru pentru a scapa de eventualele rotunjiri si aproximari repetate generatoare de erori. Cunoscand dimensiunea reala, prin metoda indicata de mine, masuratoare, orice alta metoda, ecartamentul la care lucrezi H0, scara care corespunde acestui ecartament, restul e aritmetica.

#9 Useril este offline   rares 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 19-October 08

Postat 19 February 2010 - 12:33 AM

Cred ca or nu stiu sa ma exprim, ori nu vorbesc clar romaneste.
Intrebarea mea, din punctul meu de vedere, e simpla :
scara 1:87 inseamna 1000 mm : 87 = 11,49... mm. Deci, la un metru, 11,5 mm INDIFERENT CE CLADIRE/UTILAJ/VEHICUL. CORECT SAU NU ?????
daca nu am achizitionat inca trenuletul, MA POT BAZA PE FAPTUL CA DACA VOI CONSTRUII O CLADIRE IN CARE FOLOSESC pt. 1 M cite 11,5 mm (indferent ca e p verticala/orizontala/oblic ...) voi constata ca ESTE PROPORTIONAL CU TRENULETUL ????


RUGAMINTE :
Cine are un trenulet 1:87 (HO) si cunoaste dimeensiunile reale ale acestuia (fie ca e vagon/locomotiva - dar preferabil locomotiva ) poate sa-mi confirme prin masurare ca potfolosi echivalenta 1m = 11.5 mm sau sa folosesc 1m =11 mm ??

Ceea ce voi face eu NU ESTE PT CONCURS NATIONAL. Vreau sa fie o jucarie deosebita, dar Totusi o jucarie. Cladirile nu exista in realitate. Vor fi suma elementelor preluate de la diverse cladiri din acel gen, dar realizate PE GUSTUL MEU.
Va exista un Gater, o Mina, 2 fabrici, o biserica, o gara mijlocie, 1 gara mica, 1 halta, citeva casute dupa 3-4 modele, multi pomi si vegetatie, totul inghesuit pe 1.8x0.90 m si 0.30-0.40 m inaltime. Deci, peisaj montan cu un orasel, un sat si un catun minier.

Am idee cam cum le inghesui si cam pe unde, dar planul final va aparea cind vom cumpara trenuletul ( peste vreo 2 luni). Ideea e ca momentan imi finalizez Castelul Bran si vreau sa ma mentin in linia "machetelor arhitecturale" - deci vreau sa ma apuc de cladiri.

voi posta mai tirziu sau miine ceva foto cu ideile mele si cu ce am facut eu ( 1:150)

traseu asemanator :

una din "casutele" mele :

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: rabbit.jpg

Imagini atasate

  • Imagine atasata: monthly_02_2010/post-1746-1266532384.png


#10 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 19 February 2010 - 09:39 AM

Salut,
in ordine inversa: traseul mi se pare putin cam complicat pentru dimensiunile generale ale placii (insa este o chestie care tine exclusiv de gusturi), casuta in schimb arata extraordinar :drinks: . Geometric si cromatic este super ok.

Referitor la dimensiuni, te exprimi ok, am inteles despre ce este vorba, probabil e vina mea ca am incercat sa detaliez un pic in raspuns, pentru a incerca sa-ti conturez o imagine de ansamblu. Scara este scara, daca pot sa ma exprim asa, adica normal ca raportul de dimensiuni se pastreaza indiferent de componenta la care o aplici. Nici eu nu sunt un superpretentios din acest punct de vedere, sincer niciodata nu mi-am pus probleme la detalii atat de fine, adica diferenta finala dintre doua cladiri la care raportul de multiplicare diferea cu jumatate de mm. Sunt producatori de ziduri din caramida la care nu se respecta cotele in totalitate.
Voi masura cateva machete pentru a-ti spune dimensiunile lor exacte. Aici insa trebuie avut in vedere faptul ca depinde mult rezultatul studiului tau de ceea ce vei cumpara in viitor. Sunt machete realizate "perfect" la scara adica 1:87 dar si multe machete realizate la scara 1:100, in special in start seturi. Parerea mea este ca poti folosi raportul de multiplicare exact, cel pe care l-ai obtinut din calcul, fara a avea probleme de dicrepanta geometrica.

#11 Useril este offline   rares 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 47
  • Inregistrat: 19-October 08

Postat 19 February 2010 - 04:52 PM

mersi!
atunci numi ramine decit sa ma apuc de proiectat.
pina cind voi putea prezenta ceva cladiri cu caracter feroviar, pentru "placerea" ta ( si ca sa ma mai laud), inca 2 poze ale "operelor" proprii.

.....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: redimensionat.jpg
  • Imagine atasata: redimensionat_1.jpg


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi