Postat 13 July 2011 - 05:55 PM
Am mai discutat despre asta. Gratarele acopereau in special gurile bocaportilor care dupa cum am spus sunt deschideri mari in punti situate in special deasupra magaziilor, in cazul nostru deasupra unei alte punti unde se incarca materiale voluminoase. mai sunt cunoscuti si ca guri de magazie. Constructia in sine consta dintr-o decupare in punte care e inconjutara cu o rama ceva mai sus de nivelul puntii inaltimea variind functie de modelul constructiv. Rama e ptevazuta cu un ,,guler'' pe laturile interioare pe care se sprijina obloanele. Obloanele, iarasi functie de tipul de nava puteau fi simple capace din scandura de dimensiuni care sa le poata face usor manevrabil sau gratare deasemeni dimensionate pentru o facila deplasare. Gratarele se foloseau in marea majoritate a cazurilor dat fiind ca asigurau si aeresirea spatiilor de dedesubt. Suprafata capacelor nu trecea sub marginea ramei, pe vreme rea peste aceste capace se intindeau foi de vela (tenda) croite la dimensiuni si impregnate in seu sau gudroane numite musamale pentru a nu permite apei sa intre ori tocmai pentru a nu balti apa, suprafata obloanelor nu era sub cantul ramelor. Treaba cu inundatul puntilor e discutabila dat fiind multiplele saborduri ce trebuiau etansate ( saborduri sunt si orificiile din bordaj la nivelul puntilor care asigurau scurgerea apei de pe punte ), necesitatea unei suprafete facile pentru deplasarea echipajului ( nu vad o gasca de marinari lipaind prin balta de cativa cm ca sa isi ocupe urgent posturile de lupta } necesitatea unui mediu uscat in preajma tunurilor ( chiar si proiectilele moderne nu lucra sau prezinta pericol la utilizator daca sunt ude ) ingreunarea posibilitatilor de manevra a navei prin schimbarea centrului de echilibru intr-un moment cand asta era un lucru vital. Multi dintre noi am facut armata si stim cate reguli erau elaborate pentru pregatire in vederea pornirii la atac. Multe din ele erau absurde chiar si pentru un cretin si la fel de multe s-au dovedit practic in timpul razboaielor a fi ineptii dar pentru asta exista serviciile de strategii militare si trebuie sa isi justifice activitatea desi practic se tin foarte departe de campul de lupta. Cam asta ar fi si situatia cu inundarea puntilor.
In privinta directiei traverselor, pe lung sau pe latul navei cu cantul necrestat e luat in primul rand in calcul tezistenta la rupere a unei traverse si expunerea suprafetei la lovituri care ar putea cauza deteriorarea. Daca in privinta rezistentei la rupere sub greutate diferentele nu sunt prea mari in schimb expunerea la lovituri e mai mare din lateral decat axial ori majoritar loviturile pe punte sunt laterale. Canturile necrestate a traverselor sunt rezistente la astfel de lovituri pe cand cele crestate isi pierd din rezistenta si se pot rupe chiar si la o lovitura de bocanc mai puternica. La navele de lupta gratarele erau la fek de circulate ca si puntea in timpul bataliilor practic toata suprafata devenind un camp de lupta. Si in urma si ca design arata mai bine.
Asa ca staric ai cujetat bine