Sfantul Ioan Botezatorul Sarcina de partid
#5074
Postat 10 June 2012 - 05:54 PM
Si eu consider modelistul o persoana diferita de majoritate,dar incet,incet ajung sa nu ma mai intereseze cerintele colegilor de forumuri,pentru in final ajung la acelasi raspuns:"NU AM MAI FACUT NIMIC CA MI-A FOST PREA LENE",iar acest raspuns il aud de vreo 3 ani.
In legatura cu lipsa de timp si spatiu de lucru,ii inteleg pe multi.Un caz concret ar fi Ovidiu ,care de cind a devenit tatic

#5075
Postat 10 June 2012 - 07:08 PM
Tunurile SIB-ului au lungimea țevii de cca 36 mm = 1,8 m la scară, diametrul exterior în dreptul camerei de ardere de 6 mm = 300 mm la scară, diametrul exterior la gura țevii 3 mm = 150 mm la scară (cam mic, dar, mă rog, nu asta este discuția), calibrul de 2 mm = 100 mm la scară. Volumul de metal este de cel puțin 0,08 mc, adică greutatea țevii este peste 600 kg. Nici vorbă ca cineva să ridice afetul de un căpețel ca să miște tunul.
Dacă am înțeles eu bine, tunurile de epocă erau „înhămate” cu două tipuri diferite de parâme. Unele erau niște parâme mai subțiri, care erau tensionate cu capete de berbec, iar rolul lor era de a permite manevrarea tunului inclusiv pentru ochirea în azimut. Ele erau ancorate (cu belciuge) de afetul tunului la un capăt și cu cârlige de bordaj. Neapărat aveau un sistem de eliberare rapidă deoarece înainte de darea focului trebuiau molate, ca să nu fie suprasolicitate de reculul tunului. După reîncărcarea tunului tot cu ele tunul era readus în poziția de tragere.
Al doilea tip era din parâme foarte groase, legate de cascabel și de bordaj. Rolul lor era să împiedice tunul să se deplaseze înapoi prea mult datorită reculului. Deci, înainte de darea focului nu erau tensionate, iar după darea focului trebuiau descățate de bord deoarece tunul trebuia retras complet în interior pentru a fi curățat de resturi fierbinți și încărcat, operații care se făceau pe la gură. Apoi era readus în poziția de tragere.
Vedeți și: http://en.wikipedia....the_Age_of_Sail
Cred că „mai e mult până departe” să avem pe SIB tunuri realistice.
@jeli: Cred că aveți o reprezentare foarte realistă a situației din modelism. După părerea mea ar merita un topic special „Vreau să fac un model" sau „Vreau să devin modelist”, în care s-ar putea explica de la bun început ce presupune asta, topic care s-ar adresa multora care tot întreabă pe forum.
#5077
Postat 10 June 2012 - 08:06 PM

#5079
Postat 11 June 2012 - 08:37 AM
Apropo de tunuri.
Daca tii la calcule iti sugerez sa le faci dupa tabelele cu dimensiuni reale ale modelului vizat, nu dupa ce da DeAgostini ca model. O sa fii surprins de diferente.
Mai trebuie avut in vedere o mare diversitate in materie de constructie, nu totul poate fi cuprins pe o pagina informationala, sunt tratate tehnice pentru fiecare model in parte. Posibilitatea de manevra a tunului/afetului poate fi modificata prin modificarea centrului de greutate pe afet. Ca paralela, caronadele sunt cu mult mai grele dar deplasarea tevii se facea doar prin alunecare, daca ne referim la operatiunile de incarcare si punere in pozitie.
O mica rectificare, manevrele tunurilor nu aveau capete de berbec, toate cele mobile erau prevazute cu sisteme de macarale numite caliorne. Pe parcursul evolutiei tehnicii militare, rotile tunurilor au fost prevazute cu un sistem de franare care atenua efectul reculului, dar e mult mai tarziu.
Strict pe galion, eu consider ca modelul lui Leo e una din piesele ,,realiste'' de la bord. Mai trebuie doar o caliorna pentru tragerea tunului inapoi, spre axa navei. In privinta armaturilor, desi nu sunt exact in normele functionale, la nivelul realistic al galionului se incadreaza.
#5081
Postat 11 June 2012 - 10:25 AM

Îi mulțumesc lui Traian pentru detalii, sunt foarte interesante și logice. Cei ce citesc vor putea înțelege diferența între un tun naval și unul de uscat, precum și diferite particularități ale tehnicii care țin de tactica luptelor navale din epocă.
#5082
Postat 11 June 2012 - 03:18 PM
"Buna ziua,Pentru mai multe informatii cu privire la asamblarea galionului sau daca aceste piese sunt corespunzatoare, va rugam sa apelati marti si joi, intre orele 16.00-18.00 la numarul de telefon 021.40.10.888, pentru a discuta cu D-l modelist Ovidiu Ionescu.
Va multumim si va dorim o zi placuta!"
Intrebare: Il cunoaste cineva pe "D-l modelist Ovidiu Ionescu" ???
#5083
Postat 11 June 2012 - 03:52 PM
Am o banuiala ca va spune ca noi suntem de vina...ca n-am facut cum trebuie ceva...ca ar trebui sa vina perfect acest tun. Singurul "tun" care se potriveste perfect acolo e cel dat de Dea. La propriu. Sau la figurat. Naiba mai stie.
#5084
Postat 11 June 2012 - 03:56 PM
"Domnul comandor in rezerva Ovidiu Ionescu, care este consultant la DeA pentru revista care insoteste piesele, a fost profesor universitar la Academia Navala, catedra de navigatie, daca nu ma insel. Il stiu, este un foarte bun cunoscator al termenilor de marina si poate pana la sfarsitul seriei vom afla si provenienta termenilor de babord si tribord. Daca il voi mai intalni il voi intreba sigur si va zic eu pe forum."
#5085
Postat 11 June 2012 - 04:17 PM
In principiu intrebarea ramane. Domnul comandor este si modelist asa cum se zice in e-mail sau numai consultant de specialitate.
Eu, prin "modelistul de serviciu", inteleg un modelist care executa lucrarea pas cu pas, putin in avans, pentru a observa singur problemele aparute
Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 11 June 2012 - 04:24 PM
#5087
Postat 11 June 2012 - 07:59 PM
#5088
Postat 11 June 2012 - 07:59 PM
#5089
Postat 11 June 2012 - 08:22 PM
#5090
Postat 11 June 2012 - 08:38 PM
jack, la 11 June 2012 - 03:56 PM, a spus:
"...vom afla si provenienta termenilor de babord si tribord..."
Intre timp am aflat provenienta termenilor respectivi, iar in ceea ce priveste priceperea domnului Ionescu la navomodele, nu ma pot pronunta in cunostinta de cauza. Stiu ca la dansul la catedra existau niste navomodele realizate de dumnealui, dar la vremea respectiva nu aveam (si imi pare rau) veleitati si pasiuni in acest domeniu, probabil si datorita faptului ca munca pe care o desfasuram nu imi oferea timpul la dispozitie si pentru asemenea ocupatii. Asta se intampla cam acum opt ani de zile, de atunci s-au schimbat multe, dar pentru domnul Ionescu am un respect deosebit ca om si caracter.
#5091
Postat 11 June 2012 - 08:42 PM
#5092
Postat 11 June 2012 - 09:11 PM
@jack: După cum s-a văzut pe forum, modeliștii cu experiență și-au exprimat disprețul față de kitul DeA și consideră că-și pierd vremea să dea sfaturi în legătură cu el, iar să-l facă li se pare curată nebunie. Așa că, eu cel puțin, îi sunt deosebit de recunoscător lui Traian că ne mai spune câte ceva, că ar putea face foarte bine ca alții, să privească de sus cu scârbă. Pentru mine, ce am făcut a fost o experiență. Am înțeles de ce am nevoie, adică practic un atelier de tâmplărie dotat destul de binișor, și niște fonduri cam la nivelul unui club ca să am șanse. Și de timp, bineînțeles, dar în Levant timpul nu costă bani... Bun... viitorul proiect va fi un scratchbuild, însă am fost șocat de-a binelea să constat că ce voiam eu să fac au făcut alții, ba chiar au luat locul I și medalia de aur la recentul campionat. În sfârșit... după ce termin SIB-ul și ce mi-am propus o să văd dacă am vreo șansă să fac ceva ca lumea sau nu. Nu pentru concursuri. Pentru mine. Însă nu-mi place să-mi pierd vremea cu ceva despre care cei ce se pricep să zică „ia - un rahat în ploaie”. Așa că eu contez pe sfaturi ca să nu ajung în situația respectivă.