Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR-80B/W - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

IAR-80B/W

#1 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 24 June 2013 - 08:17 AM

Pe forum la sectiunea http://www.cartula.r...ar-81bw/,Z-mare face urmatoarea afirmatie:



In anul 1942, directorul IAR, ing. Grosu Viziru si ing.Pete i. Carp, nemultumiti de performantele motorului Gnome-Rhone- IARK-14 II C-32, iau legatura cu inginerul german Kurt Tank, pentru a studiaposibilitatea montarii unui motor BMW 801 pe fuselajul unui avion IAR-80/81. Proiectul a fost denumit IAR-81B/W si a fost inceput lafinele anului 1942. A fost realizat doar unsingur prototip, care a zburat, cu sucecs, la inceputul anului 1944.Situataia forntului si evenimentele din 1944, au dus la sistarea productiei deserie.

Cum ziceam, ce-ar fi fost daca cele de mai sus s-ar fi intimplat.



Z-mare, este formidabila sideosebit de importanta informatia de mai sus, te rog sa mentionezi sursa ta de informare, sunt interesat in modspecial. Consider ca am in acest moment scanate toate dosarele din arhivelemilitare care fac referire la IAR-80 si nu am identificat aceastainformatie.

Deasemeni, vreau sa fac uneleobservatii legate de aceste afirmatii:

-Pe 3 februarie 1938, ing. CarpI. Petre a fost pus sub acuzare pentru masluirea datelor bancului de probepentru testarea motorului IAR 14K, la scurt timp a fost arestat. Din acelmoment nu a mai calcat prin IAR Brasov, dupa ce a fost eliberat a plecat definitivin Elvetia.

-Directorul General al IAR,ing. Mircea Grossu Viziru in anul 1942, in urma nationalizarii IAR din 1938,era salariat al statului, respectiv al Ministerului Aerului si Marinei iar fisapostului nu-i permitea sa incheie conventii sau contracte cu firme terte, deciin nici un caz nu putea aduce de la firma FW un motor pentru teste.

- "Proiectul a fostdenumit IAR-81B/W" - vreau dovada.

- "Afost realizat doar un singur prototip, care a zburat, cu sucecs..." vreaudovada.

-Sa admitem prin absurd ca MAMcumpara la cererea lui Grossu un motor pentru teste, in nici un caz nu achizitionausi proiectul acelei capote de pe FW-190, echipat cu acest motor IAR-80 arataaltfel, motor mai usor, centrajul cerea mutarea lui mai in fata decat 14K, etc.

Cred ca asemenea informatii nuaduc decat confuzie si dezimformare pentru cei ce abordeaza pentru prima datasubiectul IAR-80.

Doresc sa se respecte doaradevarul, nu vreau ca cineva sa se simta jignit. Astept in continuare sa aflusursa de informare a lui Z-mare, voi fi bucuros sa aflu informatii legate de acest prototip.

Dan Antoniu



#2 Useril este offline   LiviuMaff 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 453
  • Inregistrat: 08-December 09
  • Location:Bacau
  • Interests:istorie, aviatie militara, modelism

Postat 24 June 2013 - 09:07 AM

Domnu' Antoniu, ati ratat cel mai important cuvant din toata postarea: "what-if" - `in romaneasca neaosa se traduce "ce-ar fi daca...".

#3 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 24 June 2013 - 09:14 AM

Hm.

Intreaga "istorie" scrisa de Z-Mare cu titlu de prezentare a constructiei machetei sale, este doar rodul imaginatiei deschizatorului topicului ce frumos este intitulat IAR 81B/W "ce-ar fi daca...." (sublinierea imi apartine insa ea este vizibila la subtitlul respectivului topic)

Era mai mult decat evident ca toata povestea descrisa de Z-Mare a fost frumos imaginata si apoi asociata cu cateva date/nume/etc istoriceste corecte, insa din pacate a condus la confuzia pe care o citesc mai sus.
Sunt ferm convins ca doar lipsa unei subsectiuni intitulata simplu "IAR 80/81 What If" a dus la aceasta confuzie iar nu dorinta de a sublinia existenta/posesia tuturor datelor privind madretea de aparat produs de mintile scotocitor naucitoare ale romanilor din acea vreme.

Daca ar fi existat o subsectiune clara si bine definita pentru orice doritor de a reproduce un IAR 80/81 in variante imaginate/ imaginare, sau daca Z- Mare si-ar fi ales mai cu grija titlul subtitlul topicului (gen "ce-ar fi fost dacă..."), sunt ferm convins ca nu ar mai fi existat nici confuzii si evident nici acest topic.

Z-tule, mare imaginatie ai dom'le; bine ca nu ti-ai ales sa produci o varianta hidro a aparatului, cine stie ce ar fi iesit....

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 24 June 2013 - 09:16 AM


#4 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 June 2013 - 10:18 AM

Pentru carcotasi... BMW 801 nu avea nici o treaba cu Kurt Tank. Motorul a fost folosit si pe alte avioane precum Ju 88 sau Do 217.
Dupa umila mea parere, eu as fi mers mai degraba pe aranjamentul folosit pe Junkers sau Dornier.
http://www.enginehis...MW%20801-ML.jpg
Asta se poate monta direct pe zidul parafoc fara nici o modificare la vreo altceva.
Radu

#5 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 24 June 2013 - 03:55 PM

Z-mare, pe mine mai pacalit datorita neatentiei mele dar sa-l pacalesti pe marele Dan Antoniu care stie toate niturile de pe un IAR 80 asta este tare!! Probabil d-l Antoniu a citi tot ca mine - in graba si nu a citit gafa mea si dezvaluirea acestei povesti. Pe de alta parte vad ca subiectul IAR 80 poate genera dispute. Asa cum am mai scris in alt topic, am invitat pe cei care cunosc acest avion ca pe biblia sa ni se alature grupului. Presupun ca este mai usor sa apesi clapele de la tastatura si sa fi rautacios decit sa te apuci de o macheta si sa areti lumii cum se face!

#6 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 24 June 2013 - 05:24 PM

"Ce-ar fi daca povestea ar fi adevarata…" am vrut sa spun ca afirmatia nu-ti permite sa inventezi povesti cu personaje reale, in mod special cand unul din acestia era departe de IAR.

"Ce-ar fi daca povestea ar fi adevarata…" IAR-80 motorizat cu... - in acest mod era altceva. Nu uitati ca o asemenea fantezie se poate perpetua in povesti reale (pentru unii).

Pe cei care au sarit in apararea lui Z-mare ii inteleg, acestia nu au inteles demersul si intentia mea.

#7 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 June 2013 - 05:25 PM

Vezi postareatibi22, la 24 June 2013 - 03:55 PM, a spus:

Asa cum am mai scris in alt topic, am invitat pe cei care cunosc acest avion ca pe biblia sa ni se alature grupului. Presupun ca este mai usor sa apesi clapele de la tastatura si sa fi rautacios decit sa te apuci de o macheta si sa areti lumii cum se face!


Draga tibi22, nu vad unde e "rautate" in cele spuse de mine. Multumesc de invitatie, dar una e sa imi deschizi usa, si alta e sa ma faci sa ma simt binevenit.
Am fost membru, chiar membru foarte activ, aici era "casa" mea dar nu prea mai scriu pentru ca de cativa ani nu mai pot posta vreo ceva fara sa primesc o impunsatura - un exemplu imediat este chiar aici.
Nu iti inteleg acuzatia ca as fi "rautacios". Am ajutat pe oricine care mi-a cerut ajutorul, de fiecare data.
Radu

#8 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 24 June 2013 - 05:53 PM

Draga Radu, ce te face sa crezi ca era vorba de tine? Vorbesc la general. Nu am treaba cu nimeni atita timp cit nu se depasesc limitele bunului simt.
Esti binevenit aici si ar fi frumos sa ne surprinzi cu o lucrare.
Tibi

#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4974
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 June 2013 - 06:09 PM

Haideti sa revenim la IAR-80, ca el e vedeta...acum, daca te-am "prins" din nou, RaduB, ne zici si noua cind apare foaia de decaluri pentru 81C la 1/72? ;)

#10 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2061
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 June 2013 - 06:22 PM

Vezi postarea1-0-9, la 24 June 2013 - 06:09 PM, a spus:

RaduB, ne zici si noua cind apare foaia de decaluri pentru 81C la 1/72? ;)


Au sosit de la tipar chiar azi. Sunt14 subiecte pe coala, la trei scari ca de obicei.
Acum lucrez la coala de instructiuni. Cred ca vor fi gata de livrare saptamana asta.
Radu

#11 Useril este offline   LiviuMaff 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 453
  • Inregistrat: 08-December 09
  • Location:Bacau
  • Interests:istorie, aviatie militara, modelism

Postat 24 June 2013 - 06:48 PM

Vezi postarearadub, la 24 June 2013 - 06:22 PM, a spus:

Au sosit de la tipar chiar azi. Sunt14 subiecte pe coala, la trei scari ca de obicei.
Acum lucrez la coala de instructiuni. Cred ca vor fi gata de livrare saptamana asta.
Radu


Vor fi si IAR-80 cuprinse pe coala, sau doar IAR-81?

#12 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12681
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 24 June 2013 - 07:13 PM

Imi pare rau daca sunt, din pacate, prea abscons.
Subtitlu topicului este : Ce-ar fi daca... Adica, nu a fost, nu este, ci ar fi fost. Asta, in limba romanerasca, inseamna deja o supozitie, nu?
Apoi topicul incepe cu: Ce-ar fi daca povestea ar fi adevarata Deci un alt semnal, mai clar de data asta, ca povestea este o fantezie.
Topicl se termina cu: Cum ziceam, ce-ar fi fost daca cele de mai sus s-ar fi intimplat. Inca un semal, de data asta si mai puternic, si mai clar, ca cele de mai sunt nu sunt decit simple fantezii! Imi pare rau daca s-a sarit, la citirea textului, peste aceste parti.
Da Rabub, BMW 801 nu avea nici o treaba cu Kurt Tank, dar introducerea unor nume reale, nu face decit sa sporeasca si mai mult alergatul liber al imaginatiei. Nu eu am descoperit gaura la macaroana, procedeul este folosit si de alti muuuuulti, multi autori, mult mai celebri decit mine, l-as numi aici pe Radu Tudoran, de exemplu, ca mi-a venit primul in minte. Acelasi scop a avut si apleul la numele inginerilor Grosu Viziru si Pete I. Carp. Ba mai mult, pentru a mai trage un semnal de atentionare la faptul ca vorbim de o fantezie, in anul 1942 ing Petre I. Carp era deja plect din tara, dupa celebrul scandal Carp, care s-a lasat cu 2 ani de inchisoare pentru inginer si inca un an pentru
Ion Lascu.

Citeaza

Astept in continuare sa aflusursa de informare a lui Z-mare, voi fi bucuros sa aflu informatii legate de acest prototip.
Fara rautate, sursa de informare ste doar citirea cu atentie a ceea ce se scrie pe forum.
Cred ca doar fraza Cum ziceam, ce-ar fi fost daca cele de mai sus s-ar fi intimplat., ar fi fost suficenta sa se intelega ca e vorba de o pura fantezie!!!
Pentru a nu mai pierde vremea cu discutii inutile, o sa inchid topicul, cred ca treaba a fost suficient de bine lamurita!
Orice alte lamuriri sau nelamuriri, via PM, va rog.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 24 June 2013 - 07:13 PM


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi