Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 81 C, nr 446 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 14 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 81 C, nr 446

#1 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 August 2013 - 09:22 AM

Nu pun poze detaliate, cunoasteti kit-ul foarte bine.
O sa incerc sa fac si un fel de kit-reviuw, alturi de constructie.
Este prntru prima data cind abordez subiectul rasina cap-coada, asa ca am unele retineri. Am mai lucrat, dar probleme simple, tablou de bord, roiti, scaun, treburi din astea.
Sper sa ma descurc!
Imagine atasata: IAR 81 C_446 001.JPG

#2 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 August 2013 - 03:21 PM

Pentru inceput trebuie sa fac niste precizari.
Tot ce se va scrie mai jos, referitor la forme si dimensiuni, are ca referinta trei lucrari:
- The I.A.R. 80 & I.A.R. 81, Airframe, Systems & Equipment, de Radu Brinzan (1)
- IAR 80 "le Heros Meconnu", de Dan Antoniu si George Cicos (2)
- Revista Modelism. (3)
Parerile exprimate despre forme si dimensiuni sunt personale, deci pot fi si subiective.

Am decupat fuselajul, ca a fost mai usor, pe care am facut niste masurari. Prima, s-ar referi la celebra discutie cu "e racord curbat sau nu" pe cocoasa. Parerea mea este ca ...este.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 002.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 003.JPG
O problema exista totusi in zona: santul ce simbolizeaza tablaria este exagerat, 0,35 mm, fata de celelalte linii de panou, care au 0,2 mm. Se va chitui cu superglue apoi se va regrava.
Inca o problema la fuselaj, este baia trebului, care nu trebuie sa aiba acele gauri, ele vor trebui astupate cu chit.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 004.JPG
Privint fuzelajul din fata, mi s-a parut a fi cam prea oval. In urma masurarilor s-a dovedit ca totul este OK, la fel si distanta dintre calele rotilor, despre care inital afirmasem ca nu ar fi corespunzatoare numerelor 320 - 446.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 02 September 2013 - 11:59 AM


#3 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2767
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 26 August 2013 - 08:20 PM

Kit-ul este fain! Cu chifle sau fara, sunt multumit! Problema gaurilor din baia trenului o discutasem si eu cu Z. Si la mine vor disparea. Ma tot gindesc cum sa abordez problema : cu chit sau cu folie adeziva de aluminiu?

Z-mare, ma bucur ca te-ai incumetat. Cu toate ca mai este pe aici si pe acolo citeceva de lucru in plus, cind incepe sa se adune macheta din acele multe piese de rasina, ai sa zici - mai ce faine iese! :-)

#4 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 27 August 2013 - 08:07 AM

Bun, acum ca am lamurit problema, adica cu sau fara gauri, nu conteaza ca oricum nu se vad, sa trecem mai departe.
Cum spuneam, m-am hotarit pentru 446, din pacate apare o problema. 446 a fost dotat cu rac pentru bomba (cartea lui RaduB, pag 63 si 67), ori asta inseamna realizarea unuia si modificarea intradosului fuselajului, in zona respectiva. Voi mai cujeta. :search:
Pentru ca discutia pe tema "cala" se intinde, a fost mutata aici: http://www.cartula.r...me/page__st__60

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 27 August 2013 - 01:21 PM


#5 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 31 August 2013 - 04:25 PM

Ca sa nu ziceti ca stau, am terminat de "decuplat" toate piesele de pe "cotoarele" de rasina. Este mai altfel decit la plastic: mai mult praf, chiar daca smirgaluiesc la ud, mai multa atentie la menevrare, mai greu de devaburat decit la plastic, mai greu de slefuit, intr-un cuvint mai altfel decit la plastic. O chestie pe care o faceam frecvent la plastice: dupa ce terminam de debavurat si slefuit, faceam o curatare si "lustruire" cu o pensula cu foarte putin nitrosolv pe ea. E, aici nu mai merge si sunt unele locuri unde nu-mi place cum s-a finisat.
"Probleme" au fost la scaun, care e fost mai greu de decupat de pe cotor si la tunuri, unde partea legata de cotor a iesit cu gaurele. Le-am chituit cu superglue, le-am adus la o forma acceptanila. Ma gindesc sa vad daca le pot face din ace de seringa.

#6 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 02 September 2013 - 12:15 PM

Tunurile.
Tunurile date in kit arata asa.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 005.JPG
Ori, in toate pozele vazute in (2) teava este lisa, iar desenele din (1) arata acelasi lucru pentru tunul de 20 mm. Cu alte cuvinte, acea bucata cu diametrul putin mai mare, aproape de baza tevii, nu exista.
Un alt aspect in neregula este, dupa mine, diametrul exterior al tevii tunului. In chit este de 1,28 mm, care, inmultit cu 48 ar da cam 64,5 mm in realitate. Ori asta mi se pare cam mult! Din pozele din (2), pag. 145, 165, 175, pentru ca nu am gasit nicaieri dimeniunea diametrului exterior al tunului, raportul teva /gaura este de aproximativ 1,9, ori acelasi raport, dupa dimensiunile din kit, ar fi 3.7, ceea ce mi se pare exagerat de mult.
Daca are cineva dimensiunea diametrului exterior al tevii si alte detalii utile, il rog sa le puna pe forum. Avind in vedere rapotul de 1,9 si forma gasite in documentatie, am sa inlocuiesc tunurile cu ac de seringa de diametrul 0,8 - 1 mm diametru, in care voi practica, cu o freza, doau fante laterale, cam la o treime de baza tevii.
Intrebare: acea zona hasurata [(1), pag. 113 sus], ce reprezinta???
Trebuie sa mentionez ca varianta initiala de turnare a tevilor de tun si a verinului jambei trenului de aterizare, adica cu legaura spre cotor la baza lor, a fost mult mai inspirata, asa piesele raminind perfect rotunde si curate, fara sa mai fie nevoie de chituire sau inlocuire.
Intrebare: acea zona hasurata [(1), pag. 113 sus], ce reprezinta???

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 02 September 2013 - 01:23 PM


#7 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7087
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 02 September 2013 - 02:11 PM

MG 151/20 FF ...e clar ca avea teava "fara bosajele" date in kit
Imagine atasata: mg151.jpg

Pe de alta parte Zetule, un sfat: spala piesele de rasina (toate !) cu apa calda si sapun, inainte de a proceda la orice altceva, altfel nu o sa prinda vopseaua(prea)bine, sau deloc.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 September 2013 - 02:12 PM


#8 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4239
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 September 2013 - 02:13 PM

Z, la valoarea ta nici nu ma asteptam sa folosesti tevile din rasina.
Eu unul as baga degraba doua de la Aber - care sint mai simplificate:

Imagine atasata: 1938_min_6a865c2d1a62041608ee14fb6ca0e5d0.jpg

Sau master (xaba are pe stoc):

Imagine atasata: 3149_2-auto_downl.jpg

...care au si zona aia hasurata ( care era de fapt un grip, impreuna cu fantele laterale din spatele ei ajutau la desurubarea tevii)

...sau le poti face din ac de seringa de arox 0.6- 0.8 . Te mai iei si dupa ochi. Acul de seringa , la scara asta, nu stiu daca nu are atita "carne" cit ar trebui pentru o teava de tun, dar merge fara mari probleme.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 02:16 PM


#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4239
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 September 2013 - 02:21 PM

Salve Longinus!
La o privire mai atenta, si asta avea. Toate MG-151 de 20 aveau. De cele de 15mm nu stiu, dar 151/20 aveau.

Imagine atasata: Mauser_mg_151_20mm_cannon.gif


De Mg-151 20 FF nu am auzit.

Daca te referi la MG-FF, ala era alt tun.
Si ala avea gripul pe un model de teava, caci a avut doua. Una "clasica":

Imagine atasata: mgff.jpg
Imagine atasata: ff2.jpg


si alta mai...trompeta:

Imagine atasata: mgff_cannon-2.jpg
Imagine atasata: bf-109 canon copy.jpg

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 02:32 PM


#10 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7087
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 02 September 2013 - 03:06 PM

Edy, eu sunt de vina; intre 151/20 si FF trebuia sa pun o virgula.
Carcasa arcului recuperator ( reculul liber al tevii)arata diferit fata de ce se ofera in kit.
Paraflama...e alta poveste.
Aceleasi arme,le am si eu, up grade,dar la 1/35.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 September 2013 - 03:09 PM


#11 Userul este online   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 02 September 2013 - 03:14 PM

Diametrul exterior al tevii tunului de MG 151/20 (la gura) era 60 milimetri.
Striatiile de pe teava erau facute cu o randalina direct pe teava, nu ieseau in relief. Rostul striatilor era sa ii ajute pe armurieri sa roteasca si sa decupleze teava.

MG FF nu are treaba cu versiunea asta.

Radu

#12 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 02 September 2013 - 03:17 PM

Multumiri pentru lamuriri!! Inteleg, deci, ca un ac de seringa de 0,8 - 1mm isi face treaba.
1-0-9, nu merita investitia, oricum afara nu ramine decit teava, adica asa
Imagine atasata: post-21-0-90018600-1378123418_thumb.jpg

#13 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4239
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 September 2013 - 04:08 PM

...pai dupa cum zice Radu, daca teava avea 60 mm pe afara, ar merge si unul mai gros, de 1.2 ...vezi si tu ce da mai bine...uneori e poate mai bine sa subdimensionezi anumite detalii fine, da mai bine la ochi...

Partea "zimtzata" o poti face ca in realitate, zgiriind un pic acul cu o lama zimtzata (de-a ta) :)

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 04:10 PM


#14 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4239
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 September 2013 - 04:44 PM

Mi-am amintit ca in vara am pozat un tun din astea intr-un muzeu.

Imagine atasata: IMG-20130710-00303.JPG
Imagine atasata: IMG-20130710-00304.JPG
Imagine atasata: IMG-20130710-00305.JPG

Uitindu-ma la poze ...60 nu e cam mult ? Adica ma gindesc la un desen simplu, ar fi ca pentru diametrul interior de 20mm plus minus un pic, peretii sa fie la fel de grosi ca diametrul interior; ceva de genul asta :

Imagine atasata: teava.JPG

ori in poze, par un pic mai subtiri:

Imagine atasata: _DSC8773.jpg

#15 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 02 September 2013 - 06:59 PM

Si mie mi se pare ca 60 mm ar fi mult prea mult1 La nici o arma avuta pina acum in mina nu am vazut ca diametrul exterior al tevii sa fie de 3 ori diametrul intern. Si, in poza lui 1-0-9, se vede foarte bine acest lucru. RaduB, daca ai un desen tehnic, fotografie, etc care sa sustina acest lucru, ar fi bine. Cum ziceam mai sus, din masurarile mele facute pe pozele din (2) reiese un raport de cel mult 2 intre cele doua diametre. Am dat si o cautare pe la tata Gugle si am gasit niste poze ce pot sustine ca tunul nu avea diametrul exterior de 60 mm. Aici se vede foarte bine cit era diametrul exterior:
Imagine atasata: 4d1qf77.jpg
Si aici se poate vedea destul de bine diametrul exterior in raport cu cel interior
Imagine atasata: dmpobo.jpg
Le fel aici
Imagine atasata: Rustsatz M1.jpg
Imagine atasata: wb1511if3.jpg
Ce palma trebuie sa aiba acest mecanic pentru a tine pumnul inchis peste un diametru de 60 mm??
Imagine atasata: bundesarchivbild101i440.jpg
.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 02 September 2013 - 07:29 PM


#16 Userul este online   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 02 September 2013 - 08:27 PM

Am scris de pe mobil cand nu eram acasa. Imi aminteam eu ceva, dar nu cum trebuie. Am ajuns acasa si m-am uitat pe desene.
Diametrul exterior al tevii este de 52 milimetri. Filetul era de 60 de milimetri.
Cat despre restul speculatiilor... teava era destul de groasa. Iata o sectiune.
Radu
Imagine postata

Aceasta postare a fost editata de radub: 02 September 2013 - 08:28 PM


#17 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4239
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 September 2013 - 09:39 PM

Bune lamuriri , Radub. Am facut in sketch-up o simulare de 60 mm vs 52 mm :) .

Imagine atasata: Untitled.jpg

Ce e limpede e ca teava era, intr-adevar, "sanatoasa", iar un ac de seringa nu are destula "carnitza".
Asta s-ar putea sa fie vizibil la 48.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 09:39 PM


#18 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1884
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 02 September 2013 - 11:13 PM

Din pozele puse reiese clar o subtirime in " carne" a tevii.Poze cu un tun similar de pe un FW-190-D13 sustin ipoteza asta...
Imagine atasata: 800px-Fw_190D-12.jpg sau Imagine atasata: D-13.jpg
si un link de la o tragere cu acest tun....tragere
Edy.cred ca nici tevile de tunuri navale nu erau asa groase in carne cum le-ai desenat tu , daramite cele de aviatie...
Imagine atasata: yamato-dismantling08.jpg
si o poza cu tunul si cartusele,,,,se observa clar ca daca alaturi 3 cartuse de 20 iasa o teava supradimensionata...
Imagine atasata: mg151-1.jpg

Aceasta postare a fost editata de busila: 02 September 2013 - 11:54 PM


#19 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12221
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 03 September 2013 - 09:01 AM

Citeaza

iar un ac de seringa nu are destula "carnitza".
Se rezolva daca nu indepartezi bavurile de pilire.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 03 September 2013 - 09:20 AM


#20 Userul este online   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 03 September 2013 - 09:39 AM

Am manualul de intretinere si desene de uzina cotate, nu poze granulate de pe gugal. Nu pot pune desenele pentru ca mi-au fost date contra promisiunii ca nu le voi face publice. Am pus o sectiune a tunului din manualul de intretinere. E foarte simplu sa faci o extrapolare a grosimii peretelui tinand seama ca se stie calibrul.
Dar se poate si mai simplu de atat. La Muzeul Aviatiei din Pipera e o ramasita de tun cu teava sectionata (e bagata in lonjeronul de I.A.R.). Mergi acolo si masoara-l.
Teava de tun trebuie sa fie groasa. Nu e sarbacana pentru cornete de hartie lipite cu scuipat.
Raduo

Arata acest topic


  • 14 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi