Forum Machete,Modelism,Hobby: Inca un 81C - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Inca un 81C Tot amodel, tot 1/72

#1 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 16 February 2014 - 06:58 PM

Acum ca Nina e aproape gata, vine vremea sa ma apuc si de celalalt 81C .

Vroiam neaparat sa fac unul din Grupul 6 , de preferat al boierului Vizanty.
Neavind alte date despre avionul sau, in afara de poza in care se vede coada cu numarul 344 , nu-l pot face pe al sau.

Ma gindeam insa sa-l fac pe 343, care e tot din Gr. 6, a luptat la 10 iunie si in plus are ca particularitate radiatorul din fata prizei de aer. Mi-ar fi placut sa-l fac si fara capacele inferioare de la trenul de aterizare ( cum aparea in iarna 43-44) , insa deja in vara lui 44 cred ca le montasera la loc.

Poza asta ( de altfel SUPERBA) din cartea lui Dan Melinte il arata fara filtru la priza de aer dar cu trapele complete.

Imagine atasata: DSCF9369.JPG

In cartea lui Radub de asemenea apare un profil al lui. Posibil si pe prima coperta , poza de jos, e tot el:

Imagine atasata: DSCF9370.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 16 February 2014 - 07:01 PM


#2 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 16 February 2014 - 08:51 PM

343 a avut instalatia de dezghetare la admisia compresorului. E singurul de care stiu ca avea asa ceva.
Radu

#3 Useril este offline   ovichelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 26-January 09
  • Location:Giarmata-langa TIMISOARA
  • Interests:Romanian Air Force in World War ll

Postat 16 February 2014 - 09:03 PM

Din Rumanian Air Force - The Prime Decade 1938-1947

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Iar 81C no344.JPG

Aceasta postare a fost editata de ovichelu: 16 February 2014 - 09:54 PM


#4 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 23 February 2014 - 02:16 PM

E posibil sa fi fost mai multe cu acea instalatie. Am gasit doua poze care nu par a reprezenta acelasi avion. Coafa unuia e alba, a celuilalt segmentata.

Imagine atasata: poza1asasd.JPG
Imagine atasata: 04.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 23 February 2014 - 02:16 PM


#5 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 23 February 2014 - 03:06 PM

Asa e, ai dreptate.
Am luat pozele la puricat din nou si intr-adevar sunt doua poze cu Dumitrescu pe schiuri in fata unui avion cu dispozitiv de degivrare. Unul are coafa alba iar celalalt are coafa verde-negru cu felie alba. Pozele sunt facute una dupa alta. Sunt sigur ca avionul cu "felia" alba e 343 dar celalalt avion cu coafa alba nu e chiar atat de clar - cred ca este 321. 321 a fost destul de fotografiat in vara urmatoare cu filtru obisnuit, deci se pare ca acest dispozitiv putea fi demontat si nu era "permanent".
Radu

#6 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 23 February 2014 - 03:38 PM

Am mai gasit doua poze, mentionez ca nu apartin niciunei colectii sau arhive personale, fiind achizitionate ca scanuri de la Muzeul militar.

Imagine atasata: F3-004.JPG

Vizanty si 343 (cred) in fundal, se vede ca are dispozitivul in loc de filtru.

O alta, cu numar necunoscut. Aici se vede mai clar contraptia. Se pare ca gazele arse din cele doua tevusti trec prin radiator , incalzindu-l si sunt evacuate pe partea cealalta printr-o teava mai mare in diametru. Daca ar exista si o poza mai clara din stinga ar fi grozav.

Imagine atasata: a352.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 23 February 2014 - 06:59 PM


#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 February 2014 - 08:05 AM

Vezi postarearadub, la 23 February 2014 - 03:06 PM, a spus:

Asa e, ai dreptate.
Am luat pozele la puricat din nou si intr-adevar sunt doua poze cu Dumitrescu pe schiuri in fata unui avion cu dispozitiv de degivrare. Unul are coafa alba iar celalalt are coafa verde-negru cu felie alba. Pozele sunt facute una dupa alta. Sunt sigur ca avionul cu "felia" alba e 343 dar celalalt avion cu coafa alba nu e chiar atat de clar - cred ca este 321. 321 a fost destul de fotografiat in vara urmatoare cu filtru obisnuit, deci se pare ca acest dispozitiv putea fi demontat si nu era "permanent".
Radu


True, true...

Din prima poza de sus de tot, pare ca si 343 a primit coafa alba pina in vara, dar pastrind "instalatia" de sub motor.

#8 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4245
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 24 February 2014 - 08:55 AM

Imagine atasata: 484338_119368484894401_685510546_n.JPG

#9 Useril este offline   Catta 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 300
  • Inregistrat: 24-January 12
  • Location:Brasov
  • Interests:Tehnică militară īn special Aviatie, īn particular cu īnsemne romānești și pentru simțul estetic cu elice daca se poate.
    Fotografie.

Postat 24 February 2014 - 11:39 AM

Pot sa va rog sa ne luminati si pe noi cei care nu suntem familiarizati cu detaliile IAR-ului ce e cu instalatia asta? Acolo ar trebui sa fie filtru de aer dar e aceasta instalatie, ce facea ea mai exact si de ce nu mai e filtrul de aer. Are legatura si cu anotimpul?

#10 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 February 2014 - 11:43 AM

Mai sus am gresit eu cand am zis ca "felia" de pe coafa era alba, era de fapt galbena. Se vede ca "felia" si capota motorului au aceeasi culoare.
Pozele cu avioanele Grupului 6 pe zapada au fost facute in aceeasi zi, Dumitrescu a fost forgrafiat trecand pe schiuri pe langa 321 (coafa alba) si 343 (coafa feliata) din Esc.61Vt./Gr.6Vt. si se stie ca ceste poze au fost facute la Popesti-Leordeni. Esc.61Vt. a fost la Targsor in 43 si a fost transferata la Popesti-Leordeni in Ianuarie/Februarie 44. Cel mai probabil, coafa feliata a fost insemnul folosit la Targsor iar coafa alba a fost folosita la Popesti-Leordeni ca insemne de recunoastere. Probabil aceasta poza a fost facuta imediat dupa transfer in perioada de tranzitie cand coafele erau in curs de revopsire si poate de aia una e in un fel si cealalta altfel.
Radu

#11 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 February 2014 - 11:56 AM

Vezi postareaCatta, la 24 February 2014 - 11:39 AM, a spus:

Pot sa va rog sa ne luminati si pe noi cei care nu suntem familiarizati cu detaliile IAR-ului ce e cu instalatia asta? Acolo ar trebui sa fie filtru de aer dar e aceasta instalatie, ce facea ea mai exact si de ce nu mai e filtrul de aer. Are legatura si cu anotimpul?


Era o instalatie de degivrare, adica prevenea crearea de gheata in admisia compresorului - gheata formata pe peretii conductei de admisie poate reduce performanta motorului. Daca te uiti de exemplu la Mosquito (uite aici un link: http://www.largescal.../wk.php?wid=123) in fata admisiei de aer are o sita pe un cadru. Acel cadru este incalzit si previne formarea de gheata.

Acest dispozitiv de pe I.A.R.81-C folosea gaze fierbinti de esapament pentru incalzire. Dispozitivul nu a fost folosit prea mult pentru ca nu era prea eficient. Era folositor iarna cand era frig dar cand nu era frig avea efect negativ pentru ca introducerea de aer cald in carburator reduce performanta motorului.

Radu

#12 Useril este offline   aur 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 403
  • Inregistrat: 15-February 14
  • Location:Ploiesti
  • Interests:1/72, 1/48 Scale Models

Postat 24 February 2014 - 12:50 PM

Sa-nteleg ca vara erau dotate cu filtre clasice, cele care sunt pe 81C, in mod normal ?

#13 Useril este offline   Catta 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 300
  • Inregistrat: 24-January 12
  • Location:Brasov
  • Interests:Tehnică militară īn special Aviatie, īn particular cu īnsemne romānești și pentru simțul estetic cu elice daca se poate.
    Fotografie.

Postat 24 February 2014 - 12:59 PM

Multumesc Radu.

#14 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 24 February 2014 - 01:19 PM

Vezi postareaaur, la 24 February 2014 - 12:50 PM, a spus:

Sa-nteleg ca vara erau dotate cu filtre clasice, cele care sunt pe 81C, in mod normal ?


Asta cam asa ar trebui sa fie - acest dispozitiv nu prea este necesar vara.
Acest dispozitiv este sudat direct pe cele trei tevi de esapament de sub motor, iar tevile la randul lor sunt indoite in un mod unic. Inlocuirea dispozitivului se poate face prin demontarea celor trei tevi de esapament de sub moptor direct de pe motor si remontarea tevilor standard in loc. Dupa aia se poate pune filtrul normal. Inlocuirea se poate face pe teren, dar trebuie tinut seama de faptul ca motoarele aveau nevoie de revizie dupa 30 de ore de zbor si motoarele erau schimbate cam o data sau de doua ori pe an la fiecare avion. Asa ca un avion care avea asa ceva iarna putea trece prin o revizie pana la vara si sa aiba un motor nou. Rapoartele fiecarui avion contin numerele de serie ale fiecarui motor montat si se vede ca acelasi motor a trecut pe la cateva avioane.
Dar tinand seama ca nu a fost folosit pe scara larga, se pare ca dispozitivul asta nu prea avut vreun efect si s-a renuntat la el.
Radu

#15 Useril este offline   aur 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 403
  • Inregistrat: 15-February 14
  • Location:Ploiesti
  • Interests:1/72, 1/48 Scale Models

Postat 24 February 2014 - 01:29 PM

Multumesc foarte mult pentru lamuriri, Radu !

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi