Forum Machete,Modelism,Hobby: AVIOANE POLONEZE IN ROMANIA 1933-1946 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

AVIOANE POLONEZE IN ROMANIA 1933-1946

#1 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 13 December 2014 - 11:26 AM

Avioane poloneze înRomania 1933-1946

Dan Antoniu



Pâna la sfârşitul celei de a douaconflagraţii mondiale când marile puteri au impus graniţe noi, România seînvecina la nord cu Cehoslovacia şi Polonia. Această vecinătate între Rmânia şiPolonia a dus la menţinerea din vechime a unor relaţii de colaborare şi bunăconviețuire, dar, inevitabil şi de conflict uneori. După prima conflagraţiemondială, pentru preîntâmpinarea şi descurajarea unor noi conflicte statale,ţările europene încheie alianţe de neagresiune şi de ajutor militar în cazul încare una din ţările semnatare este supusă unei agresiuni armate. O astfel dealianţă este încheiată în anul 1920 între România, Jugoslavia şi Cehoslovacia,numită "Mica Înţelegere" sau "Mica Antantă", la care înanul 1921 aderă şi Polonia.

Urmare acestor concursuri, Romania aapreciat şi achiziţionat în anul 1933 pentru dotarea aeronauticii sale militareavioane PZL P-11b. Colaborarea a continuat, prin achizitionarea licenţei defabricaţie a acestui tip de avion, construit sub denumirea de IAR-PZL P-11F,dar şi a variantei ulterioare PZL P-24 cu denumirea IAR-PZL P-24E.

În urma unor conjuncturi favorabilecreate de puterile centrale, Germania nazistă începe să-şi manifeste făţişpretenţiile teritoriale faţă de anumite ţări europene. Cu intenţia vădită de aocupa teritorii spre est, elimină o eventuală ripostă din partea URSS încheindcu aceasta la 23 mai 1939, un pact de neagresiune "PactulRibentrop-Molotov", ce împărţea Europa de est între cele două. URSS, bineînţelesavea la rândul ei pretenții teritoriale faţă de vecinii săi.

Urmare acestui pact, România se simteameninţată în primul rând de URSS, apoi de Ungaria, Bulgaria, dar şi deGermania care viza rezervele uriaşe de petrol din subsolul său. În aceastăsituaţie România îşi declară neutralitatea. Cu toate aceste măsuri, Româniaprimeşte la 28 iunie 1940 un ultimatum pentru cedarea unor părţi importante dinteritoriul naţional, refuzul însemnând intervenţia armată a celor două puterisemnatare ale pactului. În această situaţie, România cedează fără luptă.

Imediat Germania se dezlănţuie şi ocupă,fără rezistență, Cehoslovacia, Austria şi Albania. Pe 1 septembrie 1939, ceidoi aliați atacă simultan Polonia, operaţiune încheiată la 6 octombrie 1939,când armata Poloneză a capitulat.

Guvernul României aprobă trecerea peteritoriul său a refugiaţilor refugiaţilor Polonezi. A fost o conduităumanitară de ajutorare a unor dezrădăcinaţi de toate categoriile.Oficialităţile române, dar şi ziarele au condamnat acestă agresiune ce a condusla o gravă dramă umanitară. Ignorând consecinţele grave pentru România, urmarea atitudinii sale umanitare, s-a acordat asistenţă refugiaţilor, cazare,îmbrăcăminte și alocaţii băneşti pentru întreţinere.

La 9 septembrie 1939, Radio România afăcut publică ştirea că guvernul polonez a cerut azil în România, a urmat oreacţie imediată şi cât se poate de ostilă din partea Berlinului, fiindconsiderat "un act incompatibil cu statutul de neutralitate alRomâniei". Au urmat, începând cu 12 septembrie 1939, presiuni politiceprin ambasada Germaniei la Bucureşti, în care recomandau: "Să nu se acordeazil guvernului de la Varşovia sau Înaltului comandament al armatei poloneze;să nu se permită trecerea peste frontiere a unităţilor militare; la nevoie săse opună cu armele; trupele ce vor trece totuşi să fie dezarmete; să seîmpiedice orice tranzit de materiel de război spre Polonia; să se ceară energicguvernului României o declaraţie în acest sens".

Numărulrefugiaţilor polonezi s-a ridicat la 100.000, dintre aceştia 60.000 de militarişi 40.000 civili. Pentru a putea gestiona această situaţie deosebită, la 29septembrie 1938 guvernul român a înfiinţat un "Comisariat General" care să se ocupe de problemeleacestor oameni.

Pe calea aerului au sosit în România1.416 cetăţeni polonezi militari şi civili cu 286 avioane militare şicivile.

Cele 286avioane poloneze refugiate şi abandonate pe teritoriul României necesitauadăpost şi întreţinere, astfel încât, la 1 octombrie 1939, Ministerul ApărăriiNaţionale Român dispune rechiziţionarea acestora şi repartizarea lor înunităţile aeronautice civile şi militare, funcţie de specificul fiecărui tip. Toateaceste avioane au fost trecute pe la Escadrila de Experienţe Pipera pentruevaluarea stării tehnice şi a performanţelor.

Lucrarea face referire la evoluţia aceastor avioane în serviciul Aeronauticii Militare Romane, accidente, repatrierea după finalul conflagratiei.

Format A4, 272 de pagini bogat ilustrate cu peste 400 fotografii, coperta cartonată, Editura STRATUS 2014. A aparut in limba poloneza, urmeaza un tiraj in engleză.





Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Avioane Poloneze in Romania.jpg

Aceasta postare a fost editata de Radu-Dan: 13 December 2014 - 11:31 AM


#2 Useril este offline   aviatie 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 564
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 15 December 2014 - 03:29 PM

Stitii cumva cind o sa apara si editia in limba engleza ?Cu stima.

#3 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 28 December 2014 - 11:55 AM

Manuscrisul l-am predat in urma cu trei ani, acum au gasit finantare, varianta in engleza este pregatita si nu stim cand va fi editata.

#4 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 05 January 2015 - 12:03 AM

Recent am primit cartea si pot spune ca sunt extrem de impresionat de aceasta.
Sute de poze publicate din care foarte multe nu au fost publicate niciodata, printate la marime mare si o calitate extraordinara, o adevarata sursa de informare / inspiratie pentru modelisti.
Un singur inconvenient ar fi ca este doar in limba poloneza, insa nu este imposibil, in zilele noastre, de a afla si informatiile scrise din carte, la nevoie se poate folosi orice translator online pe PC-uri, tablete sau smartphone-uri.

O carte pe care o recomand cu mare placere.
Multumim Dl.Dan Antoniu, mare pacat ca nu se poate publica asa ceva si la noi in Romania.
Sper sa reusiti a publica si alte carti de acest gen, poate Avioane Italiene in ARR, sau Avioane Germane in ARR .... cine stie ... poate prind la public....
Felicitari si multumim inca o data.

Mai jos cateva poze, sper sa va placa...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG001.jpg
  • Imagine atasata: IMG002.jpg
  • Imagine atasata: IMG003.jpg
  • Imagine atasata: IMG004.jpg
  • Imagine atasata: IMG005.jpg
  • Imagine atasata: IMG006.jpg
  • Imagine atasata: IMG007.jpg
  • Imagine atasata: IMG008.jpg
  • Imagine atasata: IMG009.jpg
  • Imagine atasata: IMG010.jpg

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 05 January 2015 - 12:06 AM


#5 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 06 January 2015 - 05:07 PM

MCG......, multumesc pentru aprecieri, este simplu, cartea poate fi ediata in Romania oricand, la acelasi fomat fara rabat de calitate. Se cunosc cartile mele la ce calitate au fost tiparite, nu toate cele mai importante. Calitatea inseamna bani, editurile sunt de acord sa le tipareasca dar cu finantare din exterior, vi cu banii, tiparesc carti pe banii lor si le pun in librari, dar calitatea este sub nivelul acceptat pentru carti istorice, poate au dreptate distribuitorul si libraria retin fiecare cate 30%.

ILUSTRATED HISTORY OF ROMANIAN AERONAUTICS am editat-o pe banii mei, o carte cu 80% fotografii nu putea fi tiparita pe o hartie de 2 lei, am fost la edituri, au avut cele mai bune intentii dar pentru ei la asemenea calitate nu este rentabila.

Asa cum am mentionat pot edita Avioane poloneze in Romania, dar am garantia ca pasionatii o vor cumpara, nu am. Pot edita oricand carti bine ilustrate pe tari ca aceasta sau pe tipuri: He 111 in serviciul Aeronauticii Militare Romane, la fel pentru toate avioanele importante, dar intreb: Cine le cumpara? Cand Horia a stabilit sa scoata revista l-am atentionat - Toata lumea doreste revista, putini sunt dispusi sa sustina aparitia, respectiv sa o cumpare, am avut dreptate?

Am o imensa cantitate de materiale din arhive pe care nu le voi putea acoperii, va fi nevoie de istorici tineri pe care sa-i lansez dotandu-i cu documente, conditia este sa fie dornici de munca, istoria ilustrata a necesitat 4 ani de documentare in arhive numai pe subiectul dotare. Muncesti, le publici, apoi te trezesti agresat fara un motiv coerent.




#6 Useril este offline   Radu-Dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 244
  • Inregistrat: 10-December 08

Postat 06 January 2015 - 05:16 PM

Am omis un lucru, manuscrisul meu pentru avioane poloneze cuprinde si listele pilonezilor refugiati cu specificatii referitoare la: avionul cu care s-au refugiat, numele echipajelor si aerodromul pe care au aterizat. Deasemeni ce s-a intamplat cu cei care cu ajutorul guvenului roman au plecat cu trenul si vapoare mai departe, ce s-a intamplat cu cei ramasi, dar si cu conducerea statului polonez si tezaurul piloniei, situatia acestora dupa 1945.

Redactia poloneza a renuntat la acest capitol fara sa ma consulte, a fost totusi o drama pentru mii de amarati polonezi ce au fugit de moarte. Nu sunt respectati cum nu-i respectam nici noi pe ai nostrii.




#7 Useril este offline   aviatie 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 564
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 06 January 2015 - 05:18 PM

Poate ca aveti dreptate domnule Antoniu,dar...trebuie sa mergem mai departe.Si pentru noi dar si pentru alti.Un exemplu ar fi acel student ceh care se intereseaza de aviatia romana.Pentru el dar si pentru altii trebuie sa mergeti mai departe.Eu unul va ...admir.Cu stima.

#8 Useril este offline   florin44 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1542
  • Inregistrat: 27-April 10
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Machete 1/48 de avioane, blindate şi alte vehicule militare.
    Machete 1/72 de avioane.

Postat 06 January 2015 - 05:23 PM

Vezi postareaaviatie, la 06 January 2015 - 05:18 PM, a spus:

Eu unul va ...admir.Cu stima.


Şi eu îl admir de când l-am cunoscut, acum vreo...30 şi ceva de ani! :rolleyes:

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi