Forum Machete,Modelism,Hobby: Experienta zero - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Experienta zero Incepator cu experienta zero vreau sa imi construiesc un layout

#1 Useril este offline   ThP 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 02-August 15
  • Location:Bucuresti

Postat 02 August 2015 - 09:00 PM

Salut

Sunt nou in domeniu si am experienta zero, dar vreau sa imi construiesc un layout.
Am cateva intrebari (la care sper sa gasesc un raspuns aici) inainte de a ma apuca de achizitii / constructia layout-ului.

Este posibil sa nu folosesc denumirile corecte.

M-am hotarat sa folosesc HO + DCC.

Pentru inceput am sa folosesc Roco GeoLine pana descopar anumite secrete pe care nu le descoperi decat dupa ce te lovesti de "pragul de sus".

- Am vazut ca exista mai multe tipuri de controlere digitale. Care sunt cele mai versatile dpdv al numarului de trenuri, macaze, semafoare etc care pot fi controlate? Iau in calcul ca voi extinde layout-ul si nu vreau sa am "surprize": controlerul X poate controla doar 6 trenuri, macaze, semafoare etc. La ECoS am vazut ca scrie pe site ca daca ai nevoie de mai multe device-uri controlate, mai adaugi un modul, la Z21 nu am vazut acest lucru. Si tot la ECoS parca erau 64 de trenuri maxim ce puteau fi controlate (este posibil sa nu fi inteles eu corect).

- In cazul in care folosesc (de exemplu) ECoS si veau sa trec pe Z21, trebuiesc modifcate/schimbate macaze / senzori / semafoare / booster-e / etc? Daca trebuiesc modificate numai conexiunile (sau parte din ele) nu este o problema (intetionez sa las ceva cabluri libere pentru fiecare device in parte).

- In cazul in care folosesc fir aerian de alimentare, trebuie modificata si partea de alimentare din sine? Daca incep constructia layout-ului si mai tarziu doresc sa adaug fir aerian trebuiesc facute multe modificari?

- Unde pot gasi un tabel cu compatibilitatea intre controlere - decodere - boostere - senzori de "prezenta" (nu stiu exact cum se numesc - declara segmentul de linie ca este ocupat)?

- Intrucat este vorba de curent continuu, locomotivele pot fi puse pe sine in orice directie sau trebuie avuta in vedere polarizarea de pe sine?

- Ce tensiune este pe sine (parca modelul vechi pe care l-am avut mergea la 12V daca imi aduc aminte). Sa spunem ca vreau sa alimentez din sina, un bec intr-un anumit punct al layout-ului. Pot aparea probleme in receptia semnalului de catre locomotive/vagoane (nu luam in considerare curentul consumat de becul respectiv)?

- Exista vreo regula intre lungimea liniei/tronson si numarul de booster-e folosite sau este strict legat de numarul de trenuri care vor trece/stationa/alimenta simultan in acel tronson?

- Luminile din vagoane (care au in doatare) se aprind in momentul in care exista curent pe linie sau au decodor si sunt iluminate numai cat timp este "pornita"/se misca locomotiva?

- Daca am locomotiva cu decodor cu sunet, poti sa opresc sunetul sau sa modific volumul?


- Care este raza minima / maxima in cerc din puctul de vedere al sinelor existente - cele fixe? Eu am gasit la magazine: 356 mm, 420 mm, 483.5 mm, 547 mm (dimensiunile sunt aproximative intrucat nu am gasit aceleasi valori nici macar pe acelasi site de la acelasi producator). Mai exista si alte valori?

- Am vazut ca sunt mai multe tipuri de cuple. Exista conexiune electrica/electronica intre vagoane-vagoane si vagoane-locomotive?

- Daca am un tren cu 2 locomotive, cum "le declar" in controler ca cele 2 sunt de fapt un singur tren/unitate?

- Un tren cu 1 locomotiva + 15 vagoane este considerat un tren mare sau mic (dpdv al puterii unei locomotive obisnuite)?

- Care este panta maxima (unghiul) pe care poate urca un tren? Sau care este panta pe care NU voi avea probleme cu un tren sa zicem de 1 locomotiva + 15 de vagoane?



- Ma intereseaza ce soft exista pe PC, Windows sau Linux, cu care sa pot controla simultan (in mod autonom/automat mai multe trenuri pe acelasi layout). Ma intereseaza sa daca se pot implementa reguli cum ar fi:

a
- Trenurile de marfa merg cu viteza mai mica decat cele de pasageri, iar TGV este cel mai rapid. Daca aceaste reguli se pot implementa, atunci se pot diferentia trenurile de pasageri in Rapid, Accelerat, Personal etc (dupa denumirile de la noi, mai noi sau mai vechi).

b
- Prioriate 1 au TGV, prioritate 2 au trenurile de pasageri si 3 trenurile de marfa, cu alte cuvinte daca un TGV "ajunge din urma" un marfar, acesta din urma se opreste pe o linie secundara (nu cunosc exact denumirea) si TGV il depaseste pe linia principala (cine depaseste pe ce linie este neimportant). Aceasta manevra implica senzori de linie, semafoare, macaze plus faptul ca PC-ul trebuie "sa stie" ce trenuri sunt, ca sa stabileasca prioritatea lor.

c
- Se pot porni toate trenurile si din acel moment sa functioneze autonom dupa regulile de mai sus?

d
- Se pot stabili rute pentru fiecare tren in parte? Marfar 1 merge la statiile M1, M2, M3. Marfar 2 la statiile M4,M5, M6. Reguli asemanatoare pentru pasageri. Probabil plecarea din "depou" se va face dupa regulile stabilite mai sus.
- Se pot implementa aceste reguli pe un controler digital (ex ECoS sau Z21, pe aceastea 2 le-am studiat cat de cat)? As prefera un controler decat un PC/Laptop.



P.S. Nu am gasit nicaieri un ghid "step by step".
De exemplu:
- In marea majoritate a cazurilor, brandul X de vagoane, are cuple A si suporta B, C, D. Exista si exceptii.
- In marea majoritate a cazurilor, brandul X de controlere suporta decodoarele A, B, C in mod direct si E, F, G, cu anumite modificari. In functie de evolutia tehnologica, aceasta regula poate sa mai fie sau nu valabila.
- In marea majoritate a cazurilor, brandul X de controlere suporta decodoarele cu 2, 4, 6 pini/canale/etc in mod direct si cele cu 10, 12, 14 pini/canale/etc cu anumite modificari. In functie de evolutia tehnologica, aceasta regula poate sa mai fie sau nu valabila.
- Nu am gasit pe nici un site inaltimea sinei (a partii metalice). Producatorii A, B si C folosesc inaltimea X. Am vazut pe site-uri ca exista adaptoare. Ma gandesc sa implementez NFC (nu stiu daca se foloseste sau nu de catre producatorii din domeniu). Deocamndata ma gandesc sa il implementez (macar sa las loc fizic).
- Cam care este viteza maxima pe care o poate atinge o locomotiva performanta in conditii ideale, in cm/s? Intreb tot dpdv al implementarii NFC.
- Nu am gasit pe nici un site dimensiunea traverselor/terasamentului (latimea).
- Nu am gasit pe nici un site inaltimea terasamentului (in cazut E-Z Track sau GeoLine).

Nu prea am gasit informatii in alte forumuri in limba romana (de fapt nu prea am gasit forumuri pe aces subiect).
Poate nu am gasit eu.

Va multumesc anticipat pentru raspunsuri.

#2 Useril este offline   V200 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 38
  • Inregistrat: 15-January 09

Postat 03 August 2015 - 05:24 PM

De studiat:
http://forum.lokomotiv.ro/
http://caiferate.fr.yuku.com/
http://forum.railwayfan.ro/index.php
Succes!

#3 Useril este offline   ThP 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 02-August 15
  • Location:Bucuresti

Postat 03 August 2015 - 10:12 PM

Multumesc pentru raspuns.

La intrebarile de mai sus nu am gasit raspuns in forumurile specificate (nu prea am gasit raspunsuri pe nicaieri).
Nu am gasit nici macar raspunsul la intrebarea foarte simpla: locomotivele pot fi puse pe sine in orice directie sau trebuie avuta in vedere polarizarea de pe sine?


Vezi postareaV200, la 03 August 2015 - 05:24 PM, a spus:



Din pacate forumul lokomotiv nu il pot accesa DACA sunt logat.
Am incercat sa iau legatura cu ei, dar adresa de email de pe care trimit mailurie de confirmare este "virtuala". Pe pagina de FB nu mi-a raspuns nimeni.

Logat
Imagine postata

Si daca ma deloghez

Imagine postata

Cand sunt logat apare ca si cum ar fi o eroare codul sursa si setarile sunt facute sa nu afiseze acele erori - error_reporting(0);

... sau mai trebuie sa activeze vreun administrator contul.

#4 Useril este offline   andrei_nsts 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 326
  • Inregistrat: 13-December 10
  • Location:bucuresti

Postat 03 August 2015 - 11:15 PM

Salut

Din punctul meu de vedere ordinea lucrurilor ar fi urmatoarea:
1. prima data ar trebui sa vezi ce spatiu ai la dispozitie; spatiul iti va dicta si dimensiunile dioramei,
2. in ce epoca feroviara vrei sa te integrezi cu traseul (I, II, III, IV, V, VI); poti face si trasee neutre pe care sa rulezi mai multe generatii de trenuri,
3. pct. 1 + 2 iti vor da un buget (linii + macaze + material rulant + iarba + altele); vezi daca varianta este fezabila avind in vedere ca un macaz nou te costa 67lei si o linie dreapta de 23cm 6,50 lei;
4. realismul dioramei - poti prelua un traseu din realitate pe care sa il adaptezi nevoilor tale; exista tipuri de trasee in functie de spatiu si de lungimea trenurilor pe care vrei sa le rulezi (trasee pentru trenuri cu vagoane lungi pe boghiuri si trasee pentru vagoane scurte cu 2 osii); de asemenea exista trasee pentru manevra;
5. timpul in care doresti sa o faci -cu cit este mai vast traseul inseamna timp mai indelungat de executie.

Un alt aspect pe care trebuie sa-l lamuresti din capul locului se refera la ce achizitionezi si ce faci tu de la zero. Ca fapt divers daca ma gindesc numai la copaci vei avea de munca daca vrei sa ii faci de la zero. Materialul rulant si de tractiune o sa fie greu sa il produci de la zero, dar nu imposibil.

Ti-as sugera sa incerci un program de proiectare specializat sau daca te pricepi la Autocad si lucrurl in trei dimensiuni le poti face si personal.
Si o alta sugestie ar fi sa faci o macheta de mici dimensiuni sa experimentezi diverse tehnici de manufacturare.

Alaturi de ce ti-a recomandat colegul de forum iti mai recomand si youtube unde gasesti multe informatii legate de tehnicile de realizare ale unei diorame. Ca natii feroviare iti recomand cu caldura francezii si americanii dar nu i-as omite nici pe nemti sau turci.

#5 Useril este offline   ThP 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 02-August 15
  • Location:Bucuresti

Postat 04 August 2015 - 06:41 PM

1. Spatiul, pentru moment, este suficient (aprox 15-20 m / 20-30 m, nu stiu exact dimensiunile si nici nu ajung in locatie prea curand ca sa le masor). Se poate extinde, iar cu cheltuiala si birocratie pot ajunge pe la 50 m / 100 m (poate si mai mare dar sunt niste conducte in zona si nu stiu exact unde sunt pozitionate). Este un fost garaj pe care l-am tot extins/transformat intr-un fel de depozit + are mult teren in jurul lui.

2. Pentru inceput o sa folosesc epocile V si VI (poate si ceva din IV).

3. Din orice unghi privesti, nu este ieftin. :whistle:. Incep sa devin fanul sinelor flexibile.
Tu ai spus de un macaz sinplu la 67 lei. Eu nu l-am gasit la pretul asta (cel mai ieftin era pe la 97 lei). Daca imi poti da niste linkuri (in forum sau in privat) de la magazine (preferabil din Ro).
Ma concentrez in primul rand pe layout-ul liniilor, dupa care vin garile (de pasageri si marfa). Partea "eye candy" este pe ultimul plan. Imi place sa migalesc, dar cred ca cedez nervos daca trebuie sa plantez 20cm/20 cm de floarea soarelui. Acolo o sa cer ajutor.

4. Vreau trenuri lungi (exceptie vor face trenurile ICE). Aici vin intrebarile din primul post:
- Cate vagoane poate trage o locomotiva normala pe o panta de 2gr (am inteles ca 2gr este panta maxima folosita)?
- Bine ar fi ca producatorii sa dea niste cifre (macar informative): Locomotiva X poate trage (de exemplu) 10 kg (ca sa ramana consumul sub 1A cat am vazut ca suporta decodoarele). Deci 10 kg / 500g per vagon = 20 vagoane. Producatori locomotivelor ar trebui sa declare puterea.
Sau producatorii vagoanelor ar putea sa spuna: ca sa tragi vagonul Y iti trebuie o putere Z, adun si stiu exact ce si cum.
Ma duc la magazin cumpar 10 m de linie dreapta, 2-3 locomotive, 100 vagoane. Construiesc o rampa de 2gr si vad cate vagoane trage. Aaaa ... stai ca aia e locomotiva X. Y trage mai mult/putin. Bajbaim. Improvizam.
Neavand aceste date, nu pot sa calculez lungimea trenurilor corect/real/pe hartie, deci nu pot sa stabilesc o distanta intre semafoare/senzor/macaze, nici macar nu pot calcula lungimea depoului/triajului.
Ma trezesc ca fac distanta intre macaze pentru 21 unitati (20 vagoane + 1loco), dar pentru ca 1 locomotiva nu imi trage cele 20 vagoane trebuie sa folosesc 20+1+1=22...

Poate sunt eu mai "catolic decat Papa", dar asa mi se pare normal.
Si tot paragraful asta pentru ca producatorii nu vor sa tipareasca 2-3 randuri pe site/manual.

5. Nu cred ca la o asemenea lucrare poti sa spui "gata, am terminat". Intotdeauna mai adaugi ceva (eventual scoti).

Eu am o idee in ansamblu cam cum ar trebui sa arate, dar sunt foarte atent sa las spatiu sa mai pot adauga/modifica.

Ca o scurta descriere o sa arate ca 2 litere E puse fata in fata (unul din ele in oglinda), distanta intre "litere" undeva la 1-2 m. Intre aceste 2 litere vor fi poduri (sau parti care pot fi demontate temporar foarte usor/repede). Oricum vor avea aspectul unui pod.

Va avea cel putin 2 etaje. Cel mai de jos va avea rol de yard si partea de incarcare marfuri "vrac" (carbune, grau, pietris). Deasupra statiilor de incarcare (pe etajul superior) voi amlpasa statiile de descarcare.

Stiu ca pare o idee ciudata, dar ma gandesc sa fac si o parte de incarcare/descarcare a vagoanelor de marfa. Incarcare prin cadere libera (ce se revarsa din vagoane va curge printre sine undeva sub diorama intr-un recipient) si la descarcare porbabil rasturnarea vagonului cu tot cu sina sau fara, eventual rastorn tot trenul minus locomotiva/ele (detalii pe care le voi stabili mai tarziu). Evident vagoanele nu vor fi pline, vor avea un fund fals (in forma de V la 45-60 de grade ca sa nu trebuiasca sa rastorn vagonul/trenul mai mult de 45 de grade. Daca gasesc un material similar cu pietrisul fin dar foarte usor, nu voi avea nevoie de fundul fals al vagoanelor.

Probabil pe al 3-lea o sa fie zona epocilor I, II, III si IV.

Mai am o intrebare: Daca trenul se afla in miscare si din diverse motive ramane fara semnalul digital (tensiunea din sine ramane) ce se intampla? Se opreste sau continua sa mearga?

Vreau multe trenuri. Vreau automatizare 100% (o sa adaug cateva trenuri pe "manual"). Am vazut ca "TrainController Gold 8" functioneaza cu Z21 si ca are limite pe la 2048 de trenuri (daca am citit eu bine) si cam tot atatea accesorii. Ma intereseaza numarul de accesorii.

Daca reusesc sa cuplez un soft bun si capabil pe un controler digital bun si capabil, voi face automatizare "la greu" la modul ca "dimineata" incepe cu compunerea trenurilor, iar seara se termina cu "descompunerea" lor. Exemplu https://www.youtube....h?v=7FsSh2YYHwQ

Nu ma inteleg cu *CAD. Prefer sa lucrez Corel la scara 1:1 si tiparite alb/negru draft pe A0 (pentru template). Dimensiunile le pot extrage si din Corel. Mai greu cu 3D dar nu ma intereseaza pentru ca planurile oricum sunt pe fiecare nivel in parte.

Cam asta este ideea mea. Poate am exagerat in unele parti. Multe idei nu le-am spus aici ca sa nu ma considere lumea nebun "de tot".

P.S. Raspunsurile mele nu apar imediat pe forum, Trebuiesc moderate pentru ca sunt user nou.

#6 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 04 August 2015 - 06:49 PM

Vezi postareaThP, la 02 August 2015 - 09:00 PM, a spus:

Salut

Sunt nou in domeniu si am experienta zero, dar vreau sa imi construiesc un layout.

Va multumesc anticipat pentru raspunsuri.



Buna seara,

Eu sunt putin mai pragmatic si avand in vedere experienta altora si, de ce nu, a mea as zice sa nu te apuci direct de o macheta functionala, complicata si asa mai departe.
Nu stiu de ce material rulant dispui, am inteles doar ca ai linii Roco GeoLine.
Acest hobby, ca oricare altul, cand l-ai "imbratisat" te face sa fii "dus" de val si sa cumperi material rulant si accesorii fara sa tii cont de cheltuieli.
Este aceiasi "Marie cu alta palarie" ca la ceilati machetisti - vezi subiectul "Stiva noastra" de pe acest forum si ai sa intelegi ce vreau sa spun.
Sper ca nu ai cazut in "pacatul" "cumpar si asta ca-mi trebuie".
Eu am sfatuit pe toata lumea care a imbratisat Modelismul feroviar sa-si ia un set de start, sa mai aduge ceva pe langa el, putin ca sa aibe variatie, sa se "joace" si dupa un timp, mai scurt sau mai lung sa traga concluzia daca este cu adevarat pasionat de acest hobby care este foarte costisitor in comparatie cu multe altele din categoria modelism.
Ca sa intelegi sistemul digital zic ca ar fi bine sa incepi cu un start set digital, indiferent de sistemul pe care-l are, adica infrarosu/radio sau prin cablu, sa citesti cat se poate de mult despre el si apoi sa faci urmatorul pas daca ai ajuns la concluzia ca esti "muscat" de trenulism.
Despre digital nu pot sa-ti spun prea multe deoarece este o latura a "trenulismului" pe care am atins-o tangential.

Revenind la macheta ta eu zic ca nu ai nevoie de cine stie ce program ca sa-ti proiectezi traseul ci ai nevoie de clasicele instrumente de desen daca si numai daca ai "umblat" pe net si ai gasit un catalog cu geometria liniilor folosite.
Orice producator de linii pentru trenulete are un catalog cu geometria liniilor: raze de curbura, lungimea dreptelor, unghiul si lungimea macazurilor, distanta minima intre axele linilor in aliniament si curba, distanta minima in cazul intercalarii intre linii a peroanelor, care te ajuta foarte mult la desenarea traseului.
Atentie foarte mare ca daca ai o curba R2 Roco nu are aceiasi raza cu un R2 PIKO sau un R2 Fleischmann. Sunt diferente notabile si de aceea am spus ca trebuie cautat catalogul/brosura cu geometria liniilor producatorului.
Acolo gasesti toate combinatiile posibile cu macazuri si linii pentru a obtine o anumita distanta intre axele liniilor, combinatii ale macazurilor curbe si drepte in cazul liniilor duble.
O alta sursa de documentare in ce priveste gabaritele in aliniament, curba, linie simpla, dubla, sectiuni transversale prin calea de rulare, tuneluri si multe, multe, altele le gasesti in normele NEM de pe situl MOROP
http://www.morop.eu/

Versiunea in franceza este completa.

Pana sa te apuci de o diorama compexa iti propun sa te “joci” cu ceva mai simplu.
O diorama simpla in care poti experimenta tot ce ai scris ca ai vrea sa faci.
Ai, mai jos, mai mule exemple

http://modelism-fero...macheta-01.html

http://modelism-fero.../06/depoul.html

Imagine postata

Imagine postata

Imagine postata

Imagine postata

Si unul ce ar trebui urmat de toti cei care incearca acest hobby

http://forum.lokomot...&t=2199&start=0



Idei pentru circuite

http://www.carendt.com/

http://www.modeltrai...ion=3&article=3

Evident, daca ai sa cauti pe net ai sa gasesti o multime de pagini cu scheme pentru machete feroviare, de la cele mai simple la cele mai complicate.

Ziceai ceva de catenara si de modificarile ce trebuie aduse circuitelor lectrice/electronice in acest caz.
Eu nu sunt un fan al catenarei. Am montat pe machete asa ceva si nu se potriveste nimic.
Seturile care se gasesc in comert nu se potrivesc cu raza de curbura a liniilor si vorbesc de linii Fleischmann, trebuie facute adaptari pese adaptari, modificari, taieturi si lipituri ca sa arate cat de cat bine.
Chiar daca am montat-o nu a fost niciodata alimentata cu tensiune.
De ce? O complicatie in plus iar, pe deasupra, frecarea pantografului de linia de contact duce la uzura acestuia si inlocuirea lui induce costuri care nu se justifica asta daca gasesti piesa de schimb la producator. Asa ca firul aerian, stalpii si toate instalatiile aferente au fost de décor iar pantografului I s-a limitat inaltimea activa pentru a nu freca de sarme.
Chiar daca este spectaculoasa catenara constituie o pacoste, pe de o parte vezi cele de mai sus, la care adauga dificultatea de a pune materialul rulant pe linii, dificultati intampinate in momentul interventiilor pentru remedierea anumitor deranjamente la linii si peisaj. Daca iti place monteaz-o dar gandeste-te de doua ori.
Cat priveste digitalul poate te ajuta

http://forum.lokomot...iewtopic&t=4693

http://forum.lokomot...ewtopic&t=13373

http://forum.lokomot...ewtopic&t=11624

Si multe altele de la adresele

http://forum.lokomot...=viewforum&f=83

http://forum.lokomot...=viewforum&f=66

Adevarul este ca sunt multe de intrebat si lamurit la inceput de drum dar trebuie luat gradat. Nu o sa reusesti, oricat te-ai documenta si oricate lamuriri ai primi, sa le intelegi si sa le faci bine pe toate de la inceput.
Stiu ca exemplele sunt si nu sunt bune dar lucrand la o macheta, complet digitalizata si legata cu un PC, am ramas surprins sa aflu ca pana a comanda lucrarea proprietarul s-a documentat mai bine de doi ani legat de programarea in digital. Sa nu crezi ca era incepator intr-ale trenulitului. Nu, are pasiunea din 1970 dar s-a hotarat sa faca altceva decat facuse pana atunci. I-a reusit. Daca vrei detalii despre acea macheta ce are dimensiunile 2,70 m x 1,70 m cu mare placere. De cand i-am facut-o a tot modificat programele si ajuns la efectuarea manevrei cu trenurilor folosind cuple digitale in locul decuplatoarelor clasice, schimband locomotivele ce tracteaza garniturile dupa bunul plac.
Desi totul este atomatizat si are cateva scenarii de joc poate interveni oricand.
Regretul este ca nu m-a ascultat sa faca macheta cu cel putin 1 m mai lunga ca sa aiba posibilitatea trecerii, inainte de statii, de pe orice linie pe orice linie iar panta la statia din munte sa fie mai “dulce”
A dorit, neaparat, catenara si, intr-un final, a scos-o din cauza neajunsurilor enumerate mai sus.

Cam atat.
Am scris mult, poate prea mult, poate nu totdeauna coerent dar mai discutam.
Hai sa le luam pe rand. Mai putine intrebari puse in acelasi timp si ne lamurim.

Spoor!

#7 Useril este offline   andrei_nsts 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 326
  • Inregistrat: 13-December 10
  • Location:bucuresti

Postat 06 August 2015 - 08:41 AM

Cred ca cel mai eficient ar fi sa e duci la una din firmele care fac machete pentru expozitii (vezi macheta de la Muzeul C.F.R.). Manopera te va costa inca odata cit te costa ce pui pe macheta (cladiri, vegetatie etc.). La dimensiunile avansate de tine o vei termina peste 10 ani daca nu mai mult lucrind de unul singur.
Cum ti-am zis si eu si dupa LDH, incearca sa faci ceva mic sa vezi ce iti iese si ce inseamna ca timp termini.

Legat de bani iti va trebui un buget generos, avind in vedere ca o locomotiova cu aburi si cu decodor de sunet ajunge pe la 3-400e iar un vagon intre 30-50e (noi). Fa un calcul simplu numai din locomotive si vagoane si vezi ce inseamna. Ca sa ai o automatizare cum vrei tu te va costa probabil spre 1000e sau ceva mai mult in functie de situatie. In plus partea de electronica este destul de complicata si ar fi bine sa apelezi la cineva care stie cu ce se maninca. Oricum vei avea nevoie de acel cineva sa iti faca fine tuning chiar daca faci personal montajul centralei si al senzorilor.

Cum zicea si LDH, sunt multe exemple de oameni care au investit mii de euro (3-5-10...) in trenuri si care le-au dat dupa pe jumatate de pret pentru ca s-au plictisit. In general o pasiune de genul asta o verifici in 5-10-15 ani. E posibil ca intr-un timp atit de lung sa te orientezi catre o subramura a modelismului feroviar si sa constati ca ce ai cumparat pina la acel moment este pur si simplu inutil. Gindeste-te cum ar fi sa faci o diorama cu subiect epoci mari (V -VI) si peste citiva ani sa constati ca tie iti place doar epoca I si ca trebuie sa defrisezi tot decorul de epoca moderna (masini, cladiri etc.).

#8 Useril este offline   ThP 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 02-August 15
  • Location:Bucuresti

Postat 06 August 2015 - 02:19 PM

Salut.

Trebuie sa recunosc faptul ca am mintit (prin omisiune): am ceva experienta cu DC (nu cu DCC). Primul set l-am primit la 10 ani (1984) Sunt multi ani de atunci, dar imi aduc aminte destul de multe.

/Off topic
De exemplu stiu ca erau niste cuple un fel de trapez cu baza mica spre vagon si baza mare descria un semicerc (foarte asemanatoare cu 40243 de la Roco).

Tin minte ca am cumparat muuuutle sonerii rusesti "din targ" (erau niste sonerii "ding-dong" aveau 2 lamele de metal in care batea un "ciocanel").

Foloseam bobina mare iar ciocanelul il transformasem intr-un mecanism pentru actionarea macazelor).

A fost frumos pana a decis cainele sa se "joace" si el cu materialul rulant (~1994). A scapat alimentatorul (ra un PIKO unul mare gri si foarte greu) pe care cu mici modificari l-am folosit ca sursa pana acum 2-3 ani. Tin minte ca am mai avut unul partat portocaliu cu buton alb, dar ala parca era pe baterii (4xR20)

/On topic

Pe mine nu constructia ma "sperie". Poate putin preturile, dar daca esti atent cand cumperi (ceea ce este mai scump si nu cumperi "sa fie acolo") nu este o problema. Ca iti raman 10 sine in plus, asta e, pana la urma le vinzi daca esti absolut sigur ca nu mai ai nevoie de ele si chiar nu mai ai unde sa le "inghesui" in diorama.

Partea digitala am inteles-o.

Mai am niste necunoscute:

1. cuplele

- Din ce am citit (si daca am inteles bine) este important tipul ei daca este scurta sau nu (in relatie directa cu raza cercului). Deci folosim normale/lungi ca sa nu avem probleme.
NEM362 este tipul de conectare al cuplei la vagon (acel spatiu in forma de dreptunghi)? Pentru ca am vazut cuple standard care au sistemul de prindere (pe vagon) cu 2 "ace de peste" (ca nu stiu cum sa il descriu mai bine).

- Ce inseamna "KK-cinematica"?

2. rotile

La DCC rotile trebuie sa indeplineasca o conditie obligatorie si anume sa fie izolate dpdv electric una fata de cealalta.
Cumpar un vagon de la un producator care foloseste "third rail". Trebuie sa schimb rotile (in mod obligatori) si periile colectoare pentru curent (optional)?
Cand foloseam eu PIKO, rotile erau prinse intre 2 lamele de arc/otel si aveau in capat 2 conuri care intrau in 2 "locase sapate" in acele lamele. Acum sistemul de prindere este asemanator sau trebuie sa desfac 75% din boghiu?

3. Controlere, Decodoare etc.

Sa zicem ca nu o sa am probleme daca folosesc absolut tot (controlere, boostere, decodoare etc ) de la acelasi producator. Nu vreau sa combin decodorul de la producatorul X cu booster de la producatorul Y si controlerul Z. Si daca trebuie sa fac debugging am o problema.

Intrucat nu lucrez la planuri in *CAD mai sunt cateva necunoscute:

- latimea traverselor la Fleischmann
- latimea traverselor la Fleischmann Profi
- latimea (cred ca roadbed ii zice) la sinele Fleischmann Profi
- la sinele Fleischmann Profi matrialul de sub traverse este un fel de burete ? Ma gandesc la cele flexibile.
- eventual detaliile pentru Roco/Roco GeoLine.

Pot sa ma duc la un magazin cu sublerul in mana si sa le masor.

Diorama este gandita cumva sa fie construita in timp (pe tronsoane sa zicem). Nu am apuc acum sa monez cativa zeci de metri (daca nu sute) de sine

Ca sa evit pe cat posibil surprizele neplacute, o sa merg pe un singur producator de sine (pe cat posibil), pe un singur producator de vagoane/locomotive (cel putin pentru inceput si char daca nu o sa fie o diversitate mare) sau 2-3 producatori pe care ii stiu eu ca au locomotive/vagoane compatibile.

P.S. LDH te rog, da imi poti da un link cu catalogul/brosura cu geometria liniilor producatorului (Fleischmann profi). Am cautat si nu am gasit. Poate nu am stiu eu sa caut.

La partea cu documentatia in limba franceza o sa ma chiuniesc pentru ca aia au obiceiul sa traduca absolut orice termen tehnic de nu mai intelegi nimic (la souris est sur le tapis de souris). Nu mai zic de MO(cteti).
O sa fac eforturi sa citesc in franceza (pe care o stiu bine).

Te rog daca poti sa imi trimiti toate detaliile disponibile despre acea diorama de 2,70 m x 1,70 m (in mod deosebit detalii despre partea automatizare).

Multumesc.

Daca cineva ar la indemana un vagon de 303mm (daca exista si are cineva mai mare si poate sa masoare distanta intre punctele de prindere ale boghiurilor si distanta dintr axele de pe acelasi boghiu.
Nu cred ca ma lasa la magazin sa intorc un vagon cu fundul in sus si sa pun sublerul pe el. Oricum parca sublerul are maxim 20 cm.

Care aveti amabilitatea, puteti sa imi dati in mesaj privat niste linkuri de la magazine (preferabil Romania). Am mai intrat pe siteuri de magzine, dar multe sunt facute la repezeala (in anumite pagini au textul ala default cu Lorem Ipsum...). Este clar ca acel magazin ori nu este interesat de partea de online (lol), ori este semi-abandonat. In caz de retur/garantii ... cata incredere sa ai?

Am vazut de exemplu pretul unui macaz pomenit de andrei si eu nu am gasit macaz sub 9x ron. Este posibil ca el sa imi fi dat pretul de la un producator si eu sa ma uit la alt producator.

Cam atat deocamdata, sunt la munca si tastautra asta este terminata (probabil exista litere lipsa/inversate in text).

Multumesc.

#9 Useril este offline   andrei_nsts 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 326
  • Inregistrat: 13-December 10
  • Location:bucuresti

Postat 06 August 2015 - 11:43 PM

http://jucarii.com.r...php?prodcod=867

https://www.google.r...ulete+electrice

#10 Useril este offline   catalinkat 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 171
  • Inregistrat: 04-January 15
  • Location:Arloev,Sweden
  • Interests:modele CFR,camioane romanesti 1:87

Postat 07 August 2015 - 08:01 PM

Trennet.ro
hgd.ro
trains-addicted.ro

Astea sunt magazinele pe care le stiu din Romania.

#11 Useril este offline   stageexp 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1116
  • Inregistrat: 18-January 08
  • Location:Timisoara
  • Interests:Fotografie, modelism, frumosul cotidian

Postat 26 August 2015 - 06:54 PM

Salutare,

nu imi dau cu parerea pe partea de digital, nu o cunosc.
La unele din elementele scrise pot aduce cate o informatie suplimentara. Rotile sunt izolate electric, adevarat, atat la sistemul digital cat si la sistemul analogic, singurul sistem care foloseste alt concept fiind Marklin, un sistem mai vechi.
In modul analogic se trimite o tensiune continua variabila, prin intermediul celor doua sine, iar in sistemul digital lokomotiva este comandata pentru a prelua atat cat are nevoie. De asemenea, daca in sistemul analogic polaritatea tensiunii pe cele doua sine determina si sensul de deplasare, in sistem digital comanda permite miscarea in directii opuse.

Referitor la producatori, mai ales la material rulant nu conteaza de unde cumperi. Sunt producatori care au anumite modele, in timp ce pentru altele cumperi de la altii. Sistemele sunt perfect compatibile, mai ales ca nu folosesti sistemul Marklin de care am pomenit. Astfel poti cumpara de la Amintiri Feroviare care produce material rulant romanesc de exemplu, Piko, Roco fara probleme. Vagoanele sunt identice functional, sistemul de decodare iti va permite aprinderea luminilor interioare daca este cazul, iar pentru lokomotive functionarea am descris-o mai sus.

Mai exista un magazin in tara, trenuleteelectrice.ro, care are un site cu preturi similare cu cel din Bucuresti, stoc mai mult decat suficient, iar daca ai drum poti manipula si vedea in magazinul fizic modelele in cauza.

Cuplele le poti schimba dupa necesitate si preferinte.

Referitor la sine, exista sisteme de cuplare care asigura compatibilitatea intre diferite modele, aici insa ar fi de preferat ca sa folosesti un singur producator din motive de comoditate si mai ales de calitate. Daca nu esti pretentios poti folosi aproape orice model, daca doresti calitate, evident folosesti produse mai scumpe. Pentru o macheta de dimensiunile prezentate in ultima parte, adica 2.70 x 1.70 nu merita insa prea mari batai de cap cu privire la tipul de sina aleasa. Problema apare la machete mari, expozitionale, sau eventuale de tip "afacere" cum ar fi cea de la Hamburg, unde km de sina te determina sa alegi cea mai buna calitate posibila.

#12 Useril este offline   andrei_nsts 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 326
  • Inregistrat: 13-December 10
  • Location:bucuresti

Postat 04 October 2015 - 04:32 PM

Cum mai merge cu traseul?

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi