Sfaturi pentru un necunoscator
Postat 12 December 2015 - 11:21 PM
Numele meu este Mihai, am 21 de ani si vreau sa incerc sa patrund in aceasta lume a machetelor(si daca imi place, sa raman :) ). Astfel, am decis de sarbatori sa imi fac cadou o macheta. Am 0(zero) experienta in acest domeniu, dar sunt dornic sa invat. In ultimele 2 zile, am urmarit forumul si am citit cateva posturi foarte interesante.
As vrea sa imi achizitionez o macheta care sa includa toate "tools-urile" necesare si, evident, sa nu fie exagerat de complexa(totusi nici prea simpla, as vrea un challenge). Am vazut pana acum modele de la Revell, insa nu stiu daca sunt bune pentru incepatori. Fiind la inceput, "modelul"(masina/avion/etc) nu e foarte relevant, dar as vrea daca se poate sa imi faceti mai multe recomandari, sa am de unde alege :D (pentru moment, ma gandesc ca nu merita sa investesc mai mult de 150/200 lei; o sa imi para rau daca stric ceva sau daca nu ma pasioneaza)
Astept cu mare interes rapunsul dumneavoastra, si daca mai sunt alte intrebari la care ar fi bine sa raspund, le astept cu drag.
Mihai
Postat 13 December 2015 - 12:41 PM
Pai, prima intrebare ar fi: ce vrei sa faci????? Adica, aviatie, nave de epoca sau moderne, militare, figurine diorame. Apoi, ce scara???? Scara mai mica (1/200...1/720,1/144,1/72), medie (1/48) sau mai mare (1/35, 1/32)? Functie de asta, vin si sculele, vopselele, accesoriile, desi, tehnic vorbind, ele sunt cam generale.
Pentru inceput, poti achizitiona o macheta de avion sau tanc, fara pretentii, pe care sa-l faci direct din cutie, il vopsesti cu pensula si....daca te prinde microbul, ala esti!

Citeste sectinile Tehnici, Unelte si instrumente, Materiale si sectiunea Articole, o sa afli multe trucuri si tehnici privind constructia machetelor.
Postat 13 December 2015 - 01:05 PM
Fiind la inceput, modelul e mai putin important. Important este sa nu fie exagerat de complicat de "asamblat". Sa zicem(de dragul exemplului), ca as alege o masina/tanc/avion. Despre scara, nu prea stiu ce sa zic, cred ca as alege ceva mediu(nu prea imi dau seama acum cat de mare/mic este 1/48), dar probabil ca pentru primul model as alege 1/48 sa vad cum e. Legat de scule,vopsele,accesorii as fi tentat sa aleg un set care deja le contine(am vazut cateva de la Revell care contin toate accesoriile necesare pentru montaj).
La inceput, asta vreau sa fac, sa aleg o macheta fara prententii, doar ca nu stiu care sunt acelea. Ce inseamna mai exact sa-l fac direct din cutie? As vrea totusi sa nu vina facut direct, eu doar sa vopsesc, ci sa si asamblez la piese(am vazut ceva scheme pe net). Cam asta as vrea, sa asamblez(sa lipesc?) si sa vopsesc nu vreau (inca) sa ma bag la operatii mai complicate.
De exemplu eu am vazut de la Revell un kit cu doua masini de F1. Am vazut ca au gradul 3 ca si grad de dificultate. Neavand un etalon, mi-e greu sa imi dau seama cat de mult efort presupune. Nu timpul este neaparat problema, sunt dispus sa acord destul de mult timp pentru a iesi totul cum trebuie.
Daca puteti sa imi dati cateva exemple de machete fara prea mari pretentii, ar fi perfect. Cam dupa ce nivel de dificultate ar trebui sa ma uit, si de ce nu, si la ce producator?
Postat 14 December 2015 - 10:47 AM
Gradul de dificultate inscris pe cutie se refera, de cele mai multe ori, la numarul de piese, adica cele cu putine piese sunt considerate cu un grad mic de dificultate. Din pacate nu e chiar asa, "dificultatea" constind in remedierea imperfectiunilor de asamblare. De aceea, pentru inceput si pentru a nu suferi dezamagi, e bine sa achizitionezi un kit de calitate, chiar da e mai scump nitel. Care e acela? E, si aici sunt probleme, adica, aceeasi firma poate pune pe piata un kit reboxat (preluat de la o alta firma) de calitate mai slabuta, la care adauga niste rasini si/sau fotoincizii. Deloc recomandat incepatorilor. Pe de alta parte, cind vorbim de calitate, nu ne referim doar la imbinarea pieselor, ci si la acuratetea in fome si detalii a componentelor machetei. Si in acest caz, aceeasi fima poate avea kit-uri excelente sau bilbe jenante.
Scara o alegi functie de pret, loc de depozitare si expunere a machetelor. O scara mica, normal, ocupa mai putin loc, dar nu intotdeauna ofera detalii suficente. Apoi, multe machete se gasesc la o anumita scara, mai accesibila, ca pret si loc de depozitare. Greu de gasit, de exemplu, un Me 262, B-24 sau B-17 la scara 1/32, pe cind la scara 1/72, gasesti o multime de kit-uri in diverse variante.
"Seturile" de care vorbesti, contin doar kit-ul in sine, citeva vopsele, un lipici si o pensula, de cele mai multe ori, inutilizabila. Scule...ioc. Trebuie sa-ti achizitionezi singur sculele minimal necesare: o penseta buna, un bisturiu, un mic fierastrau, un set de pensule de calitate, de diferite marimi, o scula de gaurit cu citeva burghie foarte subtiri, capacele in care sa pui vopseaua, ceva diluanti pentru spalat pensulele si diluat vopseaua, o forfecuta, o rigla, lipici. Restul vin pe masura necesitatiilor, ti le procuri sau le faci singur. Scule dedicate pentru modelism, nu se prea gasesc, dar cauti ce-ti trebuie, chiar daca initial ele sunt pentru desen tehnic sau stomatologie.
Parerea mea este sa aprofundezi studiul individual, pica para malaiata nu serveste nimanui! Achizitionezi un kit care crezi de cuvinta, il asamblezi si "gusti" modelismul. Daca iti place, mergi mai departe, daca nu, ia totul ca pierderi colaterale. Totul se face exersind, nu povestind. Niciodata nu o sa inveti sa mergi pe bicicleta daca iti spun sa apesi, alternativ, cu frecventa de 3 apasari/secunda, pe pedala dreapta cu 10 kN iar pe stinga cu - 3 kN, tii ghidonul aliniat cu calea de rulare, stai inclinat, in fata, 45 de grade si vertical la sol.
Postat 14 December 2015 - 01:14 PM
discutia lansata de tine este complexa, deoarece trebuie sa atinga foarte multe aspecte. Multe din intrebarile pe care ti le pui isi vor gasi raspunsul dupa ani de modelism, eu de exemplu am inceput sa asamblez machete in 2008, si inca mai am foarte multe de invatat. Voi incerca totusi sa abordez sistematic si inginereste tematica propusa de tine in speranta ca cele cateva sfaturi iti vor fi de folos.
In primul rand, ca sa vezi daca te pasioneaza acest hobby cumpara kitul respectiv. Te poti limita la suma propusa, si din moment ce nu ai o preferinta ca si tematica, asa cum ai descris, poti alege din orice domeniu. Este de preferat, fiind incepator, sa nu ai repere excesiv de multe, astfel incat poti alege o macheta mai simpla, cu mai putine componente. Daca vrei sa cumperi de la Revell, asa cum mi se pare ca ai propus, poti folosi codul lor scris pe cutie, care descrie gradul de dificultate al machetei. La 2 sau 3 nu ar trebui sa ai probleme in schimb la 4 sau 5 da.
Incepe asamblarea, cumpara vopsele putine, sau daca gasesti cumpara acel set de cere tot tu povesteai, care contine si adezivul respectiv vopselele folosite.
Aceste etape fiind parcurse, ceea ce trebuie sa faci este sa treci la asamblare, moment in care iti vei da singur raspunsul la intrebare: daca pozitionarea pieselor, dupa decupare si pilire, respectiv lipirea lor, ti se pare ceva extrem de plictisitor si enervant, atunci acest hobby nu te caracterizeaza. Daca dimpotriva, ti se pare o activitate relaxanta sau provocatoare, poti avansa. Si atunci vei cumpara a doua macheta, iti vei face un stoc de vopsele si pigmenti, vei completa incetul cu incetul necesarul de scule intr-o activitate continua.
Deci pe scurt, cumpara kitul si incearca sa-l asamblezi. Pana nu ai control asupra senzatiei provocate de aceasta actiune, nu putem decat sa zicem povesti.
Postat 14 December 2015 - 01:33 PM
Mihak, la 12 December 2015 - 11:21 PM, a spus:
As vrea sa imi achizitionez o macheta care sa includa toate "tools-urile" necesare si, evident, sa nu fie exagerat de complexa(totusi nici prea simpla, as vrea un challenge). ...(pentru moment, ma gandesc ca nu merita sa investesc mai mult de 150/200 lei; o sa imi para rau daca stric ceva sau daca nu ma pasioneaza)
Bine ai venit, Mihai.
Eu citesc de 6 ani pe forum si de fiecare data mai apare ceva interesant...
O macheta cu toate "tools"-urile si sa nu fie exagerat de complexa... Hmm! E cam greu... cum zicea si Z, sunt cateva "tools"-uri pe care nu le vei primi niciodata in cutia unei machete. Pensete, pile, pensule, vopsele, cutter-e de modelism, burghie, adeziv etc.
Mihak, la 13 December 2015 - 01:05 PM, a spus:
La inceput, asta vreau sa fac, sa aleg o macheta fara prententii, doar ca nu stiu care sunt acelea. Ce inseamna mai exact sa-l fac direct din cutie? As vrea totusi sa nu vina facut direct, eu doar sa vopsesc, ci sa si asamblez la piese(am vazut ceva scheme pe net). Cam asta as vrea, sa asamblez(sa lipesc?) si sa vopsesc nu vreau (inca) sa ma bag la operatii mai complicate.
...Cam dupa ce nivel de dificultate ar trebui sa ma uit, si de ce nu, si la ce producator?
O macheta simpla la scara 1/72 (avion, zic eu) e suficient pentru inceput. Nu costa mult si daca o gresesti nu-i bai. La 1/48 deja te duce la 60-100 lei, dar ai mai multa lejeritate la montare (plus detalii pe care 1/72 nu le ofera). Pe cutie (la Revell, Italeri) scrie si ce dimensiuni de gabarit va avea macheta finala. Iti poti face o parere.
Producatorii (toti) au si machete bune si proaste (cum a mentionat si Z-mare). Nu exista o macheta recomandata pentru incepatori, dar la fiecare macheta poti sa-i gasesti un review pe google.
Vei vedea ca la prima macheta cheltuiala e destul de mare. Fata de pretul machetei (25-40 lei) va trebui sa cumperi sculele, vopselele, diluant etc. (dar pe care la vei folosi la mai multe machete). Exista magazine online sau aici, la rubrica Vanzari.
Direct din cutie (sau OOB - out of box) inseamna ca montezi/asamblezi doar ce ai primit in cutie. Pentru majoritatea machetelor sunt seturi suplimentare de piese, detalii, decaluri din materiale diferite (metal, plastic, rasina) care au scopul de a imbunatati macheta la nivel profi... care de obicei costa mult mai mult decat macheta. Nu e cazul pentru inceput.
Vopselele sunt email sau acrilice. Daca nu te deranjeaza mirosul de diluant, poti lua email (dar se lucreaza in spatii cu ventilatie, vaporii sunt toxici). Se lucreaza bine la pensula, dar se usuca mai greu (minim 24 ore functie de temperatura).
Varianta e vopsea acrilica (pe baza de apa). Nu miroase deloc, dar se usuca foarte repede ceea ce o face pretentioasa la pensulare.
Pentru vopsire sunt pensulele si/sau aerograful. Cu un aerograf se vopseste cu orice fel de vopsea, straturi uniforme. Dar, necesita compresor de aer, experienta si ceva bani in plus... Aerograful nu exclude pensulele (sunt detalii care se pot vopsi doar cu pensula).
Adezivul este special pentru stiren (Revell are un adeziv bun cu ac de aplicare).
Mai citeste pe Forum (la rubricile dedicate) si-ti vei face o idee poate mai aproape de ceea ce iti doresti.
Spor
Aceasta postare a fost editata de kromag: 14 December 2015 - 01:48 PM
Postat 14 December 2015 - 04:22 PM
Intradevar, cer putin cam multe.
M-am gandit la acest set: http://www.revell.de...s/id/05717.html , la care sa adaug un set de accesorii care contine un sfic,o penseta, un cutter si o pila(set 29619). De asemena, m-am gandit si la un set cu 3 pensule,2 pensete si un diluant de vopsea(set 29690).
Trebuie sa recunosc ca ma simt putin pierdut in atatea informatii noi.
Ce parere aveti de setul pe care as vrea sa il achizitionez? Imi pare dpdv calitativ ok, si este un buget. Legat de accesorii nu prea stiu exact ce sa aleg(seturile mi se par ok). Ce am ales eu,este "suficient" pentru a-mi permite sa realizez machetele(sunt 2 in set)?
Multumesc frumos de ajutor si imi pare rau ca va stresez cu atatea intrebari "banale", vreau sa ma asigur ca iau o decizie buna,mai ales in legatura cu accesoriile necesare(sa le am pe toate).
Postat 14 December 2015 - 07:36 PM
Seturile de scule sunt OK pentru inceput. Mai ai nevoie de putin chit, ceva hirtie abraziva de 400, 600, 800, 1000.
Postat 15 December 2015 - 06:18 PM
Mai am o singura intrebare dupa care ma pun pe lucru: am observat ca sunt recomandate si un set destul de consistent de vopseluri. La pretul de aproximativ 11 Ron pentru o culoare as ajunge la cel putin 200 de Ron doar pentru vopseluri.
Citind instructiunile de "asamblare" am observat codurile culorilor si piesele ce trebuiesc vopsite. Mai mult ca sigur nu o sa achiziotionez toate vopselurile, ci voi alege 3-4 culori. Cat de mult o sa se piarda din farmecul machetei?
Promit sa revin cu poze si impresii despre experienta asamblarii.
Postat 16 December 2015 - 08:57 PM
Z-mare, la 15 December 2015 - 09:54 PM, a spus:
Exista un proverb romanesc, care zice cam asa: daca numeri foile de la placinta, s-ar putea sa ramii flamind!
Ma refer la setul de avion. In total sunt 18 culori necesare. Cum fac sa aleg culorile "importante"? Intelegand mai bine lucrurile realizez ca nu este nevoie neaparat sa cumpar un set(pentru ca oricum imi cumpar accesoriile separat). Astfel, sunt dispus sa cumpar si machete fara accesorii incluse. Desi nu imi displace deloc modelul propus de Z-mare(multumesc frumos), ma sperie putin numarul foarte mare(in opinia mea) de culori necesare.
Vreau ca la sfarsitul acestui weekend sa comand/cumpar macheta si accesoriile necesare.
Daca aveti recomandari, le astept cu interes. Oricum o sa ma documentez mai puternic, si revin cu cateva machete "canditat" (o sa ma rezum la nivelul 3 de dificulate), urmand ca in masura in care puteti, sa imi spuneti ce macheta sa aleg(dpdv al dificulatii, cum mi-ati spus si ca setul de masini cere putin mai multa experienta).
Postat 17 December 2015 - 09:38 AM
Nu trebuie sa cumperi toate culorile o data. Eu, de exemplu, am cumparat culorile de baza, apoi, fiecare kit achizitionat, cumparam si culorile de camuflaj de care aveam nevoie. In timp, am ajuns sa am aproape suta de recipiente cu vopsea. Si asa cred ca a facut fiecare de aici. Mai exista o modalitate, adica sa cumperi vopsele de baza, email/acrilic din comert, in cantitate mai mare, pe care, daca te pricepi, le amesteci ca sa obti culoarile de care ai nevoie.
Kit-ul recomandat are cullrile de camuflaj, mai ai nevoie de culoarea din cocpit, pentru cauciucuri.
- ← Modelismul de la o varsta frageda (5 ani)
- Discutii libere
- Colectia Masini de Legenda, Iasi, Kaufland Alexandru, pret redus →