Forum Machete,Modelism,Hobby: Automacara AM-5 pe sasiu Bucegi - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Automacara AM-5 pe sasiu Bucegi

#1 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 10 July 2018 - 11:13 AM

Salut,



De curand am intrat in posesia unei machete extraordinare,dar care necesita o restaurare complexa si de durata.

Este vorba despre o macheta de macara AM5, fabricata(ambele: macaraua reala si macheta) la uzina de utilaj petrolier (UPET)Targoviste. Intrucat nu am o experienta foarte vasta in ale modelismului (inafara de cateva adaptari/modificari/reparatii ale unor machete metalice 1:50 sicateva kit-uri la diverse scari, realizate in decursul anilor), sper sa gasescaici indrumari si raspunsuri la intrebarile mele.

Automacaraua AM-5 a fost fabricata in anii '60 si '70 (credca si la inceputul anilor '80) si a fost montata pe sasiu de SR113 Bucegi siSR113-D (SR-DAC).

De-a lungul timpului si macaraua propriu-zisa(suprastructura) a trecut prin niste modernizari succesive. Avand in vederemodelul reprodus de machete (si anume, sistemul de scripeti pentru ridicareabratului), pot trage concluzia ca ea a fost fabricata inainte de 1971.

Macheta are o poveste mai lunga. Eu am cumparat-o de la uncolectionar din Braila, care, la randul lui, o are de la familia unuia dintredirectorii fabricii UPET care a primit macheta cadou la iesirea la pensie.

Macheta a fost realizata manual in sectia de prototipuri siscularie a fabricii si era folosita la diversele targuri si expozitii din tarasi strainatate la care fabrica participa. Este realizata integral din metal:sasiul si suprastructura sunt facute din table zincata ambutisata si imbinatacu suruburi sau prin cositorire, rotile, osiile si cabina Bucegi-ului sunt dinaluminiu (prelucrat prin frezare, cred), iar bratul din tije de otel zincat cudiametrul de 3mm, de asemeni cositorite la imbinari.

Macheta a suferit de-a lungul timpului diverse stricaciunisi are nevoie de o restaurare completa. Astfel, vopseaua era sarita in maimulte locuri, anumite piese erau deteriorate (dezlipite sau rupte), iar altelelipsesc cu desavarsire: carligul de remorcare, roata de rezerva, rezervorul debenzina, oglinzile retrovizoare, un geam de la cabina macaralei si, unul dintrecele mai greu de realizat repere, cred, va fi parbrizul panoramic de la cabina “Buceagului”.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DSC_2228_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2229_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2230_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2233_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2240_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2253_small.JPG


#2 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 10 July 2018 - 11:49 AM

Faina masina.

#3 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 6748
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 10 July 2018 - 12:37 PM

Foarte frumoasa lucrare.
Avind in vedere unicitatea acestei machete si desigur,istoricul ei, eu o apreciez ca fiind valoroasa,chiar si in starea in care se afla.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 10 July 2018 - 12:37 PM


#4 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 10 July 2018 - 02:26 PM

Vezi postareaLonginus, la 10 July 2018 - 12:37 PM, a spus:

Foarte frumoasa lucrare.
Avind in vedere unicitatea acestei machete si desigur,istoricul ei, eu o apreciez ca fiind valoroasa,chiar si in starea in care se afla.

Intr-adevar este (sau, cel putin, eu o consider) foarte valoroasa. A fost si scumpa la achizitie si este o piesa unica. In plus, mai am cateva "raritati" romanesti, langa care va da foarte bine.
Insa e drum lung pana departe. Cand m-am apucat sa o desfac nu mi-am inchipuit cata munca va fi,



#5 Useril este offline   mielu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2112
  • Inregistrat: 30-November 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie, blindate

Postat 10 July 2018 - 06:21 PM

Macheta arata foarte bine din punct de vedere modelistic, dar vei avea mult de munca la restaurare.
Spor la lucru.

#6 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 10 July 2018 - 08:49 PM

Vezi postareamielu, la 10 July 2018 - 06:21 PM, a spus:

Macheta arata foarte bine din punct de vedere modelistic, dar vei avea mult de munca la restaurare.
Spor la lucru.


Multumesc!
O sa am nevoie si de ceva ajutor (sfaturi).
De exemplu: ce fel de vopse imi recomandati? Acrilica (si de care - avand in vedere suprafetele, ar fi nevoie de o cantitate mai mare, asa ca ma gandeam la ceva de genul Pentart sau ComArt. Are cineva experienta cu asa ceva? Sau email? Inteleg ca emailul este mai prietenos cu incepatorii, insa necesita mai multa munca pentru curatatul aerografului (am un set aerograf+compresor Tamyia Spray Work). Am facut doar cateva probe cu niste acrilice mate de la AirFix (din niste kit-uri de-ale lui fie-miu:) ).
In al doilea rand, poate cineva sa ma ajute cu niste fotodecupaje "custom made"? As vrea sa-i refac sigla de V8 de pe capota si i-as face si o sigla cu Bucegi.
In al treilea rand, ar fi parbrizul. Aveti ceva idei (cineva ma sfatuia sa fac o matrita din tabla, pe care sa modelez plexiglass prin incalzire)?
Maine sper sa apuc sa revin cu evolutia lucrarilor (am demontat-o, am decapat vopseaua de pe sasiu si cabina si vreau sa ma apuc de vopsit).

Aceasta postare a fost editata de ampopa: 10 July 2018 - 08:55 PM


#7 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 6748
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 10 July 2018 - 10:04 PM

Eu aş recomanda pentru vopsire email . Nu e deloc unfriendly cu aerograful, iar procedura de curățare nu mi se pare mai complicată.
Părerea mea: email.
Problema ar fi nuanța, asta dacă vrei să păstrezi culoarea originală.
Cât despre parbriz, eu aş sugera o matriță din lemn de tei, cu plexiglas mulat peste. Matrița din metal...s-ar putea să facă probleme la căldură. Lemnul este relativ neutru.
PE -uri...cu V8 şi sigla prpducătorului :unknw: ...habar n-am, dar s-ar putea să rezolvi mai uşor cu o imprimantă 3D . Cel puțin aşa cred.

#8 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 10 July 2018 - 10:48 PM

Culorile sunt cele reale.
Geamul rotativ "de aerisire" al usii trebuie lucrat caci este prea ingust.

#9 Useril este offline   mielu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2112
  • Inregistrat: 30-November 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie, blindate

Postat 10 July 2018 - 10:55 PM

Eu te sfatuiesc sa dai si cu un grund inainte de vopsire.
Ca si Longinus as merge pe email, dar vopsele dedicate machetelor(Revell, Humbrol, Italeri, etc).
Apropo ce scara este macheta?

#10 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 12 July 2018 - 09:13 AM

Vezi postareamielu, la 10 July 2018 - 10:55 PM, a spus:

Eu te sfatuiesc sa dai si cu un grund inainte de vopsire.
Ca si Longinus as merge pe email, dar vopsele dedicate machetelor(Revell, Humbrol, Italeri, etc).
Apropo ce scara este macheta?

Macheta este la scara 1:10.
Cu siguranta voi aplica un grund, avand in vedere ca este facauta din alama, aluminiu si tabla zincata, materiale ce necesita, in principiu, un grund special.
Grundul pe care intentionez sa-l folosesc este : http://www.hammerite...als_primer.html
O sa merg, atunci, pe emailuri. Pentru sasiu, am luat, deja niste vopseluri Rainbow, de la Maimeri (am niste dubii legate de culoare, dar o sa ma joc cu ele inainte, sa-mi fac mana).



#11 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 12 July 2018 - 09:17 AM

Vezi postareaflo, la 10 July 2018 - 10:48 PM, a spus:

Culorile sunt cele reale.
Geamul rotativ "de aerisire" al usii trebuie lucrat caci este prea ingust.

Culoarea aia rosie decolorata nu am vazut-o niciodata. cabina, da, este apropiata de albastrul original. Insa, pentru ca vreau un pic de variatie, cred ca raman opope albastru la macara (asa cum era si primul strat de vopsea) si cabina rosie (cu bratul galben, ar iesi chiar un pic de tricolor :) ).
Cat depsre geamurile mici, asa este, insa, cum spuneam mai devreme, vreau sa pastrez cat mai mult din autenticitatea ei, astfel incat interventiile/modifcarile vor fi minime. Mai sunt multe inadvertente la cabina (asta, cu geamurile, este cea mai mica dintre probleme): cabina reala era cu scaune, nu cu banchete, caouta motorului era diferita, chenarul botului era un pic diferit, aripile erau mult mai rotunjite, etc.





#12 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 12 July 2018 - 09:25 AM

Intre timp, sa va mai spun ce-am mai facut la ea.
Primii pasi au fost sa incep sa demontez subansamblele mari:cabina si suprastructura macaralei. Aici a mers repede, acestea fiind fixate desasiu cu niste suruburi M3.

In prima faza, din lipsa de spatiu, dar, mai ales, ca sa nuincurc piesele intre ele, ma voi ocupa de restaurarea sasiului si a cabinei.

Am inceput prin a demonta tot ce se putea demonta:interiorul (adica o tabla pe care erau fixate bancheta - scaune, in realitate, si pedalele –schimbatorul de viteze lipsea si va trebui facut – din sarma zincata de 1.2mm),bordul, geamurile, panoul din spate al cabinei, farurile, grilele transversaleale radiatorului.

Am incercat sa inlatur vopseaua veche, cu decapant (amfolosit un gel decapant din comert), ocazie cu care am descoperit ca subvopseaua albastra era un alt strat de vopsea portocalie, iar sub aceasta spritzchit si grund.

Am curatat mai toata vopseaua si am inceput sa slefuiesc unpic cabina.

Urmatorul pas va fi sa aplic un strat de grund acrilicpentru neferoase (cu aerograful, probabil) si un strat de spritz chit (amcumparat de la un magazine de vopseluri auto un spray cu spritz chit), dupacare sa slefuiesc cabina, pana o aduc la o stare care sa permita vopsirea ei.


Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DSC_2262_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2290_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2291_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2292_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2317_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2318_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2319_small.JPG


#13 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 12 July 2018 - 09:32 AM

Cam asa arata acum sasiul. In plus, cu ajutorul colegului Prognosis, am si roata de rezerva (nu seamana cu rotile ei, dar, avand in vedere ca va sta sub sasiu, nu e chiar un capat de tara).
Am descoperit si ca sasiul are niste piese dezlipite. S-au rezolvat relativ usor cu un letcon. O sa ii pun si indicatoarele de gabarit de pe bara din fata )0o sa le fac din sarma zincata de 1,2mm cu cate o margea in capat).

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: DSC_2345_small.JPG
  • Imagine atasata: DSC_2347_small.JPG


#14 Useril este offline   mielu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2112
  • Inregistrat: 30-November 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie, blindate

Postat 12 July 2018 - 09:43 AM

Spor la treaba.

#15 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 13 July 2018 - 08:41 AM

Culoarea aia rosie este o vopsea care oferea o rezistenta mai buna la coroziune. Un fel de grund -vopsea. In plus, reglementarile vremii , obligau sa fie vopsite in culori stridente (galben sau portocaliu) partile mobile ale utilajului.
Spor la treaba.

Aceasta postare a fost editata de flo: 13 July 2018 - 08:41 AM


#16 Useril este offline   ampopa 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 01-February 08
  • Location:Bucuresti
  • Interests:machete (de camioane si utilaje de constructii), off-road

Postat 13 July 2018 - 09:01 AM

Multumesc tutror pentru incurajari si va tin la curent cu evolutia proievctului. Intre timp, orice idei, sfaturi, etc sunt binevenite.

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi