Forum Machete,Modelism,Hobby: MiG-21 UMD,Baza 92 Croatia - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

MiG-21 UMD,Baza 92 Croatia Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo

#1 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 17 November 2006 - 11:33 PM

Salut! Dupa lupte seculare m-am hotarat in sfarsit sa public si eu o macheta pe forum.Sper sa fie Ok

Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo

Aviatia Militara Croata

MiG-21 UMD,Baza 92



Producator: ParcModels
Scara 1/72


Scurt Istoric:

Inceputurile aviatiei militare croate se afla in perioada tulbure de dupa declaratia de independenta din iunie 1991 si izbucnirea razboiului in vara,cu etnicii sarbi sprijiniti de armata iugoslava.


Prima unitate de aviatie croata a fost infiintata la 28 iunie 1991 pe micul aerodrom Pribislavec de langa oraselul Cakovec din nordul Croatiei.Aceasta prima unitate era denumita “Eskadrila Lakih Borbenin Zrakoplova” (Escadrila de avioane usoare de lupta) si era echipata cu cateva avioane An-2,UTVA-75 si Piper-18 adaptate pentru misiuni de razboi.De mentionat ca primele avioane ale aviatiei croate au fost o “adunatura” ,practic tot ce putea zbura de la aerocluburi sportive pana la avioane agricole. Asa se face ca avioane gen An-2 au fost echipate cu lansatoare PRND sau bombe.Mai mult exista mentiuni conform carora autoritatile croate ,in lipsa de material volant(intr-un razboi in care sarbii ocupau sat dupa sat iar orasul Vukovar era asediat) ,au incercat sa scoata un avion F-47 Thunderbolt din Muzeul Tehnic din Zagreb,l-au pregatit de zbor si l-au vopsit fiind gata sa il foloseasca la misiuni de lupta.


Primele misiuni de lupta ale aviatiei militare croate au fost efectuate incepand cu luna septembrie 1991,la ele participand in majoritatea cazurilor avionul An-2.De obicei atacurile erau nocturne si se efectuau impotriva pozitiilor sarbesti din zona orasului asediat Vukovar.Atacurile erau asemanatoare cu cele ale avioanelor Po-2 din al doilea razboi mondial, asa zisele “escadrile de deranjament”.Au fost lovite pozitii ale fortelor sarbe la Tenja,Mirkovici,Bobota,Jankovici samd in timp ele devenind atat de “sacaitoare” incat armata Yugoslava a fost nevoita sa aduca o baterie de rachete sol-aer 3M9 “Kub”(SA-6).Rezultatele nu au intarziat sa apara, in decembrie 1991 un An-2(YU-BOP) fiind doborat langa Vukovar.
Avioanele An-2 au participat la misiuni de aprovizionare pentru fortele incercuite de la Vukovar.

Primul avion de lupta specializat al aviatiei croate a fost –asa cum sta bine la case mari- MiG-ul 21.Primele 3 avioane au sosit in Croatia in plin razboi civil, dezertate fiind din Aviatia Militara Yugoslava.De mentionat ca pilotii acestora erau de origine croata.
La data de 4 ianuarie 1992 Capitanul Daniel Borovici a dezertat cu un MiG-21 bis nr 17133 al armatei yugoslave si a aterizat langa Zagreb la Baza aeriana Pleso aducand practic primul MiG la inventarul aviatiei croate.Au urmat la 15 mai 1992 Capitanii Ivan Selak si Ivica Ivandic care au dezertat cu Mig-urile 17167 si 17235.Aceste doua avioane dupa reinmatricularea sub culorile croate au fost denumite “Osvetnik Vukovara” si “Osvetnik Dubrovnika” adica razbunatorii Vukovarului si Dubrovnikului.Aceste 3 avioane au inceput deja sa efectueze misiuni de lupta in luna iunie 1992,lovind pozitiile sarbe din zona ocupata a Croatiei.
Misiunile primelor Mig-uri croate au fost deosebit de periculoase deoarece sarbii erau foarte bine inarmati dar si pentru ca fortele croate aveau probleme cu identificarea unui avion care era ‘coloana vertebrala’ a aviatiei adversarului.Datorita acestei situatii,pierderile nu au intarziat sa apara.
La 24 iunie 1992 Mig-ul 21 cu numarul 101, primul 21 al croatilor a fost doborat de o racheta 9K34 Strela-3 trasa…… din pozitiile croate!Pilotul, Anton Rados a catapultat deasupra tertoriului controlat de sarbi si nu a mai fost gasit niciodata.Un an mai tarziu, la 14 septembrie 1993 al doilea MiG-21 a fost doborat de o racheta Strela trasa de aceasta data de sarbi, Capitanul Miroslav Peric,pilotul Mig-ului fiind ucis.
Misiunile celor 3 MiG-uri nu au fost marcate de un prea mare succes iar din septembrie 1993 pana in 1995 singurul supravietuitor nu a mai fost implicat in misuni de lupta.
In anul 1994, in urma unor tratative dificile purtate clandestin de autoritatile croate s-a reusit achizitionarea a 25 de avioane MiG-21 bis din Ucraina.Acestea au fost aduse in zbor in Polonia dupa care demontate, ambalate in cutii si aduse cu auto-tiruri in Croatia trecand prin Slovacia si Ungaria.Mai tarziu s-au mai adaugat inca 15 avioane aducand inventarul croat la un total de 40 de Mig-uri 21 bis si UM.Impreuna cu aceste avioane au mai fost achizitionate si rachete aer-aer R-60 si R-3R,munitie de calibrul 23 mm cat si bombe de 250 de Kg.
In 1995 au fost formate doua unitati avand la zbor 20 de avioane, restul fiind canibalizate pentru piese de schimb.Prima ‘reintrare in scena’ a Mig-ului 21 pe frontul croat a fost cu ocazia Operatiunii ‘Flash ‘ cand fortele croate au reusit sa recupereze o mare parte din teritoriul national ocupat inca din 1991.Cu aceasta ocazie a fost pierdut in misiune un MiG-21, nr 119, pilotat de Maiorul Rudolf Perisin(pilot care in octombrie 1991 dezertase cu un MiG-21 R in Austria) in zona Bosanska Gradiska.
In august 1995 Mig-urile croate au fost implicate in multe misuni,lovind tinte fara discriminare,inclusiv posturi ale ONU ducand la o situatie in care avioane F-16 ale OTAN au fost chemate in sprijin.Situatia era asa de tensionata incat aparitia F-urilor nu a dus la un rezultat decisiv, din contra si acestea au fost incadrate de o baterie de 3M9 Kub ale sarbilor.
In acele zile Mig-urile croate au savarsit un adevarat carnagiu in zona Petrinja, lovind coloanele de refugiati sarbi care incercau sa ajunga in Bosnia, coloane lungi uneori de cativa kilometri.La 7 august a fost mentionata o incercare esuata de interceptare a unor avioane Orao sarbesti in zona Kutina.Datorita vremii nefavorabile si a cetii Mig-urile s-au intors la baza fara a fi reusit sa ia macar contact cu tintele.
Dupa razboi MiG-urile 21 croate au continuat sa zboare intrand deseori in ‘clinciuri’ cu avioanele OTAN care patrulau deasupra Bosniei.
In anul 2002 autoritatile croate au ajuns la un acord cu Romania, in vederea modernizarii a opt simple de bis si patru duble UM.Aceasta miscare a fost facuta in ideea prelungirii duratei de viata a MiG-urilor dar si a compatibilizarii cu avioanele OTAN.Avionul care l-am facut face parte din lotul acelor 4 modernizate la Bacau.Ca o intamplare hilara ,este faptul ca Aviatia Militara Croata nu a fost deloc multumita de lucrarea efectuata de romani,la o saptamana dupa sosirea de la Bacau toate aceste 21-uri fiind oprite de la zbor si retrimise inapoi la fabrica pentru corectarea deficientelor datorate muncii stil ‘romanesc’.
Mig-ul 21 UM modernizat actualmente se numeste UMD si include anumite subansamble care il fac foarte asemanator la prima vedere cu ‘Lancer-ul’ romanesc.
Per ansamblu azi Aviatia Croata este o forta bine inchegata,pilotii de MiG efectuand in jur de 150-160 de ore de zbor pe an, cu mult peste multe tari din zona estica a continentului european.De asemenea echipamentele pilotilor -casti,costume de suprasarcina- sunt de origine vestica.
Toate avioanele MiG-21 zboara actualmente la Baza Aeriana 92 langa un oras aflat pe coasta Dalmatiei al carui nume scarbavnic nu se poate pronunta public in Romania decat cu ocazia unor conflicte, mai ales pe sosele si in taxiuri. :-D


Macheta este ParcModels la 1/72 si a suferit ceva modificari prin taierea la bisturiu a franelor aerodinamice, a flapsurilor cat si o detaliere mai buna a interiorului cabinei.Decalurile sunt de la Tally Ho Super Decal Sheet.
Vopsirea MiG-ului cu numarul 165 este una aniversara,el participand la mitinguri aeriene si in scurt timp devenind o mica vedeta.

In loc de Post Scriptum : Modelul inca nu este finisat dar mi-am dat seama ca nu va fi prea curand avand in vedere ca de vreo 2 luni ma tot codeam sa il public.Am facut-o acum in conditiile in care nu am montat capacele de la jamba de bot si antenele lamelare de pe deriva.


Iata si un link...urmand sa postez in alta ocazie si cele de pe airliners

http://www.patricksa...eos/Demon6/582/

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 165_Croat_UMD_01.jpg


#2 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 17 November 2006 - 11:33 PM

inca o foto..

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 165_Croat_UMD_07.jpg


#3 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 17 November 2006 - 11:34 PM

si inca una..

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 165_Croat_UMD_05.jpg


#4 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 17 November 2006 - 11:36 PM

si ultima seara asta...urmand ca sa mai dau detalii cu alta ocazie :-D

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 165_Croat_UMD_10.jpg


#5 Useril este offline   Schumy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 181
  • Inregistrat: 27-September 06

Postat 17 November 2006 - 11:37 PM

Bravo!Mie chiar imi place.Pacat ca nu pot sa postez si eu poze cu lancerul meu,da eraoare

#6 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 November 2006 - 11:47 PM

Super fain... Si textul e fain de tot, imi place.

Schumy, fa si tu ca pozele sa aiba mai putin de 150KB...

#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 17 November 2006 - 11:52 PM

Straaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Ma bucur ca ti-ai invins lenea legendara tatuca...
Macheta e super...imi plac detaliile fine la care te-ai muncit...oglinda, frinele aerodinamice....

#8 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 17 November 2006 - 11:54 PM

:-D

Superb! Si ai tinut cabina ascunsa atata vreme....

:-D :-D ;-) :-D :pint: :pint: :pint:

:hammer:

PS: Aparent coordonatele orasului cu "probleme" sunt astea: 44°52′10″N, 13°50′45″E. :-D

Aceasta postare a fost editata de kamob: 17 November 2006 - 11:57 PM


#9 Useril este offline   tomi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 771
  • Inregistrat: 11-January 05
  • Location:Constanta / Trier
  • Interests:Aviatie - WW II & Jets

Postat 18 November 2006 - 09:21 AM

Felicitari!!!L-ai tinut ascuns atata timp...rusinica :-D

#10 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 10:16 AM

Buna Dimineata!
Am promis ca revin cu alte detalii...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Colaj_165.jpg


#11 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 10:17 AM

Emblema Aviatiei Militare Croate..

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-3-1163837867.jpg


#12 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 10:19 AM

si emblema celor care zboara MiG-ul 21

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-3-1163837985.jpg


#13 Useril este offline   zapacitu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 335
  • Inregistrat: 13-August 06

Postat 18 November 2006 - 10:58 AM

Excelenta prezentare, excelenta macheta!
I-ar sade bine in sectiunea de Articole, langa MiG-urile lui 1-0-9 :hammer:

#14 Useril este offline   Schumy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 181
  • Inregistrat: 27-September 06

Postat 18 November 2006 - 12:25 PM

Dar unde sunt capacele baii trenului de ateriz de pe fata?

#15 Useril este offline   Schumy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 181
  • Inregistrat: 27-September 06

Postat 18 November 2006 - 12:29 PM

sorry,nu citisem tot

#16 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 02:20 PM

Mai am trei poze mici de postat...si scapati de mine :-D

prima este asa...la fandoseala

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 165_Croat_UMD_13.jpg


#17 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 02:21 PM

2..

#18 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 02:22 PM

2...sorry de probleme...am dat-o in bara

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 165_Croat_UMD_06.jpg


#19 Useril este offline   Tatuca 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 236
  • Inregistrat: 09-August 06

Postat 18 November 2006 - 02:23 PM

si ultima.......

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG_0042.jpg


#20 Useril este offline   tomi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 771
  • Inregistrat: 11-January 05
  • Location:Constanta / Trier
  • Interests:Aviatie - WW II & Jets

Postat 18 November 2006 - 02:55 PM

Apropo ai schimbat plansa de bord?

Aceasta postare a fost editata de tomcat_ct: 18 November 2006 - 02:55 PM


Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi