"Tsar tank"
Rusia 1914-1915. Laboratorul privat al lui N. Lebedenko.
In 1914, inginerul N. Lebedenko, lucrand in laboratorul privat sub comanda armatei la construirea unui dispozitiv de "aruncare a bombelor", a proiectat o masina de lupta in greutate de aproximativ 40 tone ce arata ca un afet de tun cu diametrul rotilor de 9 m.
S-a presupus ca aceasta masina (numita "Netopir" de catre proiectantii ei) va trece cu usurinta peste orice obstacol iar cele doua motoare " Maybach " ( 240 CP la 2500 rot/min fiecare ), cate unul pentru fiecare roata, vor ajuta la atingerea unei viteze de 17 km/h.
Dupa finalizarea calculelor, a fost facuta o macheta din lemn (diametrul rotilor avea 30cm) actionata de un sistem cu arc de la un gramofon. Aceasta macheta a fost prezentata de catre Lebedenko tarului Nicolae al II-lea care a fost fascinat de faptul ca macheta trecea cu usurinta peste cartile groase asezate in calea ei. Imediat a fost deschis un cont pentru finantarea proiectului in valoare de 210.000 ruble.
La sfarsitul lui iulie 1915 cand partile componente erau executate, s-a inceput montajul lor (proiectul prevedea ca partile componente sa fie montate la fata locului in zona frontului) la 60km de Moscova in vederea prezentarii si testarii.
Greutatea totala depasise de 1,5 ori pe cea proiectata din cauza utilizarii unui blindaj mai gros.
In august, in prezenta unei comisii de rang inalt au inceput testele. Masina s-a miscat cu usurinta pe terenul solid trecand si peste un copac pe care l-a daramat apoi s-a "avantat" pe un teren mai moale unde a ramas blocata cu roata din spate intr-un sant. Motoarele nu au fost in stare sa deblocheze monstrul din sant si pamantul moale.
Fara discutie, a fost cel mai mare dintre prototipurile functionale din intreaga istorie a constructiei de tancuri. Dupa un abandon pana in 1923, acesta a fost dezasamblat si dus la fier vechi.