Forum Machete,Modelism,Hobby: Tot despre IAR-93 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 16 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Tot despre IAR-93

#1 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 07 May 2007 - 11:23 PM

Salut tuturor! Este primul meu post aici si se refera la un avion, care este de mare interes pentru mine:
IAR-93 este un subiect foarte dispretuit in Romania.
Nimeni (aproape) nu se ocupa cu el, zici c-ar fi blestemat, sau ca ar duce dupa sine vina ca a fost o “ctitorie” a defunctului.
De fapt el reprezinta cea mai mare izbinda in domeniul constructiilor aviatice de uz militar, nu doar ale Romaniei, ci si printre realizarile aviatice ale tarilor zise mici, el ocupa un loc de virf.
Astfel initiez topicul respectiv, ca sa incercam a face bine in acest sens. De aceea va rog pe toti: Postati orice ar prezenta interes si anume fotografii, planuri, profile, modele, informatii si inca ce mai considera fiecare ca ar fi interesant. (As ruga sa ne pastram atentia asupra IARului si sa nu ne incurcam cu Orao)

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 00193.jpg


#2 Useril este offline   Romi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1881
  • Inregistrat: 05-September 05
  • Location:Bucuresti-Brasov
  • Interests:Aviation

Postat 07 May 2007 - 11:32 PM

asa ceva

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-3-1178573572.jpg


#3 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 08 May 2007 - 12:14 AM

Romi, la May 7 2007, 11:32 PM, a spus:

asa ceva

Foarte misto

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: gallery1_1a.jpg


#4 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 08 May 2007 - 12:36 AM

Topic-ul asta l-ai vazut?
http://cartula.net/m...?showtopic=1299

Are si lucruri care tin de Orao, dar multe din poze sunt ale Iar-93-ului romanesc

#5 Useril este offline   Suburban 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 414
  • Inregistrat: 13-December 04
  • Location:In the Dark Crown Vic parked outside

Postat 08 May 2007 - 07:36 AM

George_nkl, la May 7 2007, 11:23 PM, a spus:

IAR-93 este un subiect foarte dispretuit in Romania.
Nimeni (aproape) nu se ocupa cu el, zici c-ar fi blestemat, sau ca ar duce dupa sine vina ca a fost o “ctitorie” a defunctului.

Intradevar IAR-ul 93 este un avion prea putin cunoscut din pacate. Nu stiu daca termenul "dispretuit" este chiar potrivit; personal cunosc un fost pilot de la Regt 67 Craiova, care considera avionul ca fiind la nivel cu altele din dotarea FAR(din vremea respectiva), numai ca suferea de probleme tehnice frecvente. Si totusi pentru ceva facut in Romania este totusi...not bad :lol:

#6 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 08 May 2007 - 07:43 AM

cartula, la May 8 2007, 12:36 AM, a spus:

Topic-ul asta l-ai vazut?
http://cartula.net/m...?showtopic=1299

Are si lucruri care tin de Orao, dar multe din poze sunt ale Iar-93-ului romanesc

Da, cunosc topicul indicat, intrucit de mult urmaresc ce se posteaza prin forum.
M-am gindit insa ca un fresh start, n-ar fi rau, mai ales daca este profilat exclusiv pe IAR-93. Deci daca asta nu e o problema, as ruga sa se mentina topicul initiat de mine.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 972415f1aad1456rs8.jpg


#7 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 08 May 2007 - 08:28 AM

[quote name='Suburban' date='May 8 2007, 07:36 AM']
[/QUOTE]
Intradevar IAR-ul 93 este un avion prea putin cunoscut din pacate. Nu stiu daca termenul "dispretuit" este chiar potrivit; personal cunosc un fost pilot de la Regt 67 Craiova, care considera avionul ca fiind la nivel cu altele din dotarea FAR(din vremea respectiva), numai ca suferea de probleme tehnice frecvente. Si totusi pentru ceva facut in Romania este totusi...not bad :pint: [/quote]
Bine, probabil ca termenul "dispretuit" este putin exagerat, Insa am argumente de partea mea-poate le discutam mai departe. Ar fi foarte interesant, daca ai putea sa "scoti" ceva, printr-un eventual contact cu cunostinta ta!

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 93200.jpg


#8 Useril este offline   Robotzel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 175
  • Inregistrat: 18-April 06

Postat 08 May 2007 - 11:58 AM

Ceva informatii am incercat sa strang aici:
http://en.wikipedia.org/wiki/IAR-93

#9 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 08 May 2007 - 01:48 PM

Robotzel, la May 8 2007, 11:58 AM, a spus:

Ceva informatii am incercat sa strang aici:
http://en.wikipedia.org/wiki/IAR-93

Stiam de linkul asta, dar nu vazusem poza lu' 204 inainte.
Deci a inceput dezasamblarea...
Dupa cite am vazut, poza tre sa fie trasa pe 18 Aprilie. E a ta?
Oricum, nr. 204 era intreg vara trecuta:Airliners.net

#10 Useril este offline   Robotzel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 175
  • Inregistrat: 18-April 06

Postat 08 May 2007 - 02:14 PM

Nu e a mea... http://en.wikipedia....CristianChirita
Ma intreb unde e facuta, inteleg ca demontarea se face la Aerostar, in lipsa altor doritori...

#11 Useril este offline   electric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 207
  • Inregistrat: 06-December 04

Postat 08 May 2007 - 02:18 PM

[pozele sunt 1024*768]

Desen de Ion Taralunga, expo Muzeul Aviatiei, 3 sep 2006
Imagine postata

Tot din Muzeul Aviatiei.
Imagine postata

Imagine postata

Imagine postata

Imagine postata

Aceasta postare a fost editata de electric: 08 May 2007 - 02:21 PM


#12 Useril este offline   ovi one 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 99
  • Inregistrat: 02-June 06

Postat 08 May 2007 - 06:57 PM

Aveti aici niste poze de 93 nu prea frumoase.......................http://www.targeta.co.uk/craiova_2006.htm

#13 Useril este offline   Kamob 50 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1970
  • Inregistrat: 13-May 06

Postat 08 May 2007 - 07:07 PM

http://www.airliners...file/1138654/L/

#14 Useril este offline   Romi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1881
  • Inregistrat: 05-September 05
  • Location:Bucuresti-Brasov
  • Interests:Aviation

Postat 08 May 2007 - 07:55 PM

mie imi place den pozitia asta

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: P1040834_.JPG


#15 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2915
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 08 May 2007 - 08:16 PM

tarzan, la May 8 2007, 05:57 PM, a spus:

Aveti aici niste poze de 93 nu prea frumoase.......................http://www.targeta.co.uk/craiova_2006.htm

super tare link-ul tau

ia uite ce am gasit:
http://www.targeta.c.../062_2724w5.htm
si uite ce zice de el:
the sole LIA-88 Soimul (YR-LIA). This aircraft was built by the school at Bacău in 1983 and has not actually flown.

#16 Useril este offline   hartman 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 385
  • Inregistrat: 17-October 06
  • Location:Mangalia
  • Interests:Aviatie,marina,tehnologie.

Postat 08 May 2007 - 10:10 PM

Poate multora dintre voi parea mea o sa li se pare ciudata,si imi cer scuze fata de lansatorul topicului dar ca sa imi expun parerea despre IAR 93,o sa deviez un pic.IAR 93 nu are nici o legatura directa cu conducatorul tarii dinainte de 89.Are legatura insa cu dorinta strategilor nostrii militari din anii 70' ,de a face Romania o tara independenta militar de marele bloc sovietic.Din acest motiv am obtinut si mai usor licenta de fabricatie( de la englezi) pentru motoarele care urmau sa fie instalate pe IAR 93.Se urma un pic exemplu Suediei,dar industria noastra aeronautica,aproape interzisa la noi pina in 1970,nu era capabila sa produca un motor reactiv propiu.Dotarea IAR 93 cu cele doua motare Viper,de mica putere si fara postcombustie a fost o solutie de compromis,IAR 93 era proiectat pentru zbor supersonic.Imaginati-va 93-ul cu motoarele de pe Jaguar,si cu avionica adusa la zi.Dar treaba asta nu avea voie sa se intimple nici atunci si nici acum.Romania este constrinsa de tot felu de factori sa sa cumpere avioanele altora la mana a doua.Deci concluzia mea despre IAR 93 :a doua incercare a Romaniei de a avea un avion propiu de lupta (dupa,IAR 80).Paul.

#17 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 08 May 2007 - 11:14 PM

Hartman salut.
Nu pot sa fiu de acord cu tine, mai ales ca este bine cucoscut tuturor, cine a fost incontestabilul sef al strategilor din anii '70, ca sa nu spun "primul strateg" cum s-ar, autoproclama insusi. Dealtfel,nu se poate sustine plauzibil, ca licentele pentru motoare, scaunele catapultabile s.a.m.d, s-au acordat datorita personalitatii, sau politicii urmarite din partea unora dintre "strategi". Pentru mine este clar ca fostul controla si aproba pina si ultimul amanunt al vietii de zi cu zi, dar mai proiectul IAR-93, care de altfel presupunea si o intelegere politica inainte de toate, cu partenerul iugoslav.

Aceasta postare a fost editata de George_nkl: 08 May 2007 - 11:17 PM


#18 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 09 May 2007 - 12:04 AM

Robotzel, cunosti cite aparate au fost demontate pina acum?
Iar despre nr.157, a fost transferat la Kosice, sau se mai afla la Bacau?
Slovacii se aratau optomisti in Octombrie, ca ar pexpune IARul curind, se pare insa ca inca nu l-au primit. Stie cineva mai multe?

#19 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12425
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 09 May 2007 - 08:23 AM

George, hai sa lasam legendele la o parte! Chiar si nea Nicu, cit era el de "priceput" in toate, si-a dat seama ca aveam nevoie si de altceva decit MiG-21 ori 29. De IAR 93 s-au ocupat oameni seriosi, ambitiosi si tare entuziasti, pusi, ca de obicei la noi, sa faca din rahat bici!
Pacat a fost ca, pe de o parte, nu am avut fortna financiara necesara pentru asa ceva, iar pe de alta parte, cretinismul ideii " totala asimilare in tara", adica reinventarea rotii, au tras proiectul in jos.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 09 May 2007 - 08:27 AM


#20 Useril este offline   George_nkl 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 07-May 07

Postat 09 May 2007 - 08:52 AM

Z-mare, n-am nici o intentie de a-l lauda pe priceputul, insa din momentul in care cineva sau ceva face perte din istorie, cred ca (si asta este valabil pentru toti) trebuie sa-i fie atribuit ceea ce ii se cuvine. Guvernele in toata lumea, adopta proiectele care se dovedesc sau se prezinta ca reusite, fara bineinteles ca presedintii sau prim-ministrii sa munceasca personal pe santiere, iar pe de alta parte, obisnuiesc ca se spele pe maini pentru fiecare naizbinda. In contextul acasta, bineinteles ca au lucrat oameni seriosi in cadrul programului in discutie, si fara indoiala el a avut de suferit de insuficientele sistemului, rolul lui nea Nicu fiind insa marcant in initierea si completarea pina la un anumit punct, a programului.
P.s. politica a fost evident urmata, si nu urmarita cum am scris mai sus.

Arata acest topic


  • 16 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi