Vopsele pentru incepatori si avansati Tehnici de modelism, tutoriale
#2
Postat 30 October 2007 - 03:28 PM




scuzati-ma ca am pus aici intrebarea dar in alta nu cred ca o sa-mi raspunda nimeni , ca am mai pus-o ,si nu mi-a raspuns nimeni nici macar cu un "nu stiu"
Aceasta postare a fost editata de cristi: 30 October 2007 - 03:30 PM
#3
Postat 31 October 2007 - 01:01 PM

A, stai,

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 31 October 2007 - 01:04 PM
#4
Postat 05 April 2014 - 07:43 PM
Nu am mai vopsit o macheta pana acum si in incercarea de a ma informa am citit articolul scris de Z-Mare. Gratie lipsei de experienta am cateva intrebari legate de diferentele dintre vopselele acrilice si emailuri mentionate in articol.
Punctul 9 mentioneaza pentru acrilice:
Citeaza
iar pentru emailuri:
Citeaza
Sa inteleg de aici ca vopseaua acrilica odata ce este complet uscata poate fi deteriorata prin simpla atingere cu degetele sau era vorba despre altceva?
Daca macheta este spalata, asa cum se mentioneaza in ghid, mai pot exista probleme cu urme de grasime? Daca da, despre ce este vorba mai exact?
Citeaza
Cat de grava este aceasta degradare a culorii si cat de rapida? Este vorba de o usoara schimbare de nuanta sau, in timp, se realizeaza o adevarata decolorare? Se poate face ceva - altfel decat ferirea de lumina - pentru a evita aceasta problema? Lacuirea machetei, de exemplu, ajuta in acest sens?
Multumesc!
#5
Postat 06 April 2014 - 01:27 AM
Daca macheta este degresata si stratul de vopsea este lasat sa se usuce suficient inainte de aplicarea "tratamentului" urmator, nu ar mai trebui sa apara probleme.
Referitor la decolorare, cred ca se refera la expunerea la lumina naturala. Doar daca lacul are protectie UV, altfel, cea mai buna protectie este evitarea expunerii indelungate la lumina soarelui.
Spor!
#6
Postat 06 April 2014 - 03:50 PM
Citeaza
Cand este cel mai bine sa se realizeze aceasta degresare? Am citit ghiduri conform carora piesele se spala cu apa si putin detergent lichid inainte de a le desprinde din cadru. E nevoie sa se mai faca o curatare si dupa ce modelul a fost asamblat/lipit, inainte de vopsire?
Intreb pentru ca in alt thread am gasit un post de Z-mare care spune:
Citeaza
Teama mea e ca spalarea dupa asamblare ar putea afecta macheta (lipiciul, chitul). E vreo tehnica de care sa tin cont cand fac asta?
De asemenea am citit recomandari privind stergerea machetei cu alcool inainte de vopsire pentru eliminarea petelor de grasime. Imi poate cineva recomanda un produs anume pentru asta?
Citeaza
Exista un asemenea lac pentru machete care merita recomandat?
Intre timp am mai citit cateva zeci de thread-uri, imi mai sunt cateva lucruri neclare, dar cred ca trebuie sa las informatia sa se aseze inainte de a mai pune intrebari. :D Poate nu e nevoie de ele in cele din urma.
#7
Postat 07 April 2014 - 10:20 AM
Degradarea vopselii in timp are loc dupa ani buni si dupa expunere la lumina solara. Daca lacul are protectie UV treba este rezolvata.
Nu trebuie spalate piesele inainte de desprinderea de pe rama, oricum ele vor fi devaburate, gravate, slefuite, deci se va depune praf, grasime. Exceptie fac piesele din rasina, care este bine sa fie spalate si inainte de a te apuca de lucru, pentru a inlatura urmele de grasime sau praf rezultate de la turnare. Cum spuneam mai sus, inainte de vopsire, indiferent de material, rasina, metal, plastic sau tipul vopselii, macheta trebuie obligatoriu spalata, iar pentru rasina si metal se recomanda un strat de grund.
Citeaza
Lacurile auto sunt singurele cu protectie UV.
Trebuie insteles ca vopselele dedicate modelismului trebuie sa indeplineasca anumite criterii izvorite, in special, din necesitatea protectiei sanatatii utilizatorului. Anume, ele fiind utilizate de copii (mai mari sau mai mici

#8
Postat 07 April 2014 - 02:09 PM
Ce macheta ti-ai luat ?
Presupun ca nu ceva foarte complicat.
Probabil mai vrei sa investesti catva zeci de lei in vopsele lipici si scule.
Ce risti daca o zbarcesti putin la prima macheta ?
Crezi ca daca te apucai de orice altceva nu aveai nimic de riscat/pierdut ?
Mai mult curaj frate !
Fa o incercare cu vopsea de doua feluri pe un interior de aripa sau ce faci, si vezi cum rezista.
Care vopsea nu-ti place cum tine, o vei folosi in curand la altceva.
Nu o sa faci machete 100% bune de la inceput, oricum. Dar peste un timp (1 an 2, nu 4 ore), privind in urma vei simti un pic de mandrie, ca se va vedea cum ai avansat.
Daca esti de la inceput un robot care nu greseste nimic, hobby-ul asta nu mai are nimic interesant.
Spor la lucru !
#9
Postat 07 April 2014 - 08:27 PM
Citeaza
Bun, daca sentimentul este reciproc (nici lipiciul si chitul nu au o problema cu apa) totul e bine.

wurger, la 07 April 2014 - 02:09 PM, a spus:
Ce macheta ti-ai luat ?
Tocmai am primit-o. Este un kit Italeri 1:72 de F-16:
http://www.italeri.c...idProdotto=1112
Nu citisem prea multe ghiduri cand am comandat-o si ideea de a avea tot ce este necesar in pachet mi s-a parut seducatoare.
Citeaza
Da, intentionam sa cumpar chit, grund si lac Vallejo. Partea proasta este ca vopseaua inclusa in kit nu cred ca e Italeri de fapt. Nu scrie nimic pe ea in afara unui cod (127, 125, 164 si 128), dar in pachet este un tabel de conversie Italeri - Humbrol, iar codurile mentionate se regasesc pe coloana Humbrol (si reprezinta Light Ghost Gray, Gunship Gray, Dark Gull Gray si Dark Ghost Gray). Deduc de aici ca am vopsea acrilica Humbrol. Pe deasupra, modelul contine indicatii de vopsire si cu culorile Flat Black, Insignia White, Chrome Silber, Flat Gull Gray, Gun Metal, Olive Drab (doar pentru o bomba cred) si Red. Practic imi mai trebuie 7 culori, pe langa talentul mentionat pe cutia kit-ului. Ma gandesc sa le iau de la Vallejo. Pe site-ul Humbrol scrie ca acrilicele Humbrol sunt tot pe baza de apa, deci sper sa se impace bine cu Model Color si celelalte produse Vallejo.
Citeaza
Din ce citisem la inceput imi facusem o parere general buna despre acrilice si eram hotarat sa merg in directia asta, dar am dat peste articolul acesta si dintr-o data mi-am adus aminte de soldateii de plastic din perioada comunista. Cum ii luai in mana se ducea si vopseaua.

Multumesc pentru incurajari!
#10
Postat 08 April 2014 - 10:03 AM
Odata uscate bine, straturile de dopsea, chiar de la diferite firme sau tipuri, nu reactioneaza intre ele decit cu putine exceptii. Există asa zisa regula LEA. Adica Lacuri, Emailuri, Acrilice. Practic, orice produs care apare la stinga de celalalt poate fi acoperit cu succes de aceasta. Adica, emailurile pot acoperi bine lacurile dar nu si acrilicele, de exemplu. In experienta de modelist am incalcat des aceasta regula, fara sa am probleme vreodata, e drept, folosind doar aerograful.

#11
Postat 08 April 2014 - 01:09 PM
Citeaza
Deși articolul era despre noile acrilice de la Revell cānd vorbim despre acrilice nu trebuie să uitam un lucru

și dacă sunt pe bază de apă de ce oare să nu se poată combina īntre ele fară probleme chiar dacă sunt producători diferiți?
Cele care nu se pot combina īntre ele sunt de regulă struțocamile cum ar fi Gunze sau Tamiya și chiar și Agama.
De altfel este foarte simplu de făcut testul combinānd vopselele celor doi, trei, etc. producatori īntre ele și vāzut rezultatul.
Modelismul īnseamnă și relizarea de experimente, dar care este bine să fie facute pe orice altceva decat pe machetă.
Soldațeii din vremea comunistă erau facuti din "plastic de galeată", material pe care nici acum nu prea stă vopseaua indiferent de care ar fi ea.
Bafta!
#12
Postat 08 April 2014 - 01:26 PM
Asa ca, la gramada, regulile postate de Z-Mare sunt EXTRASAFE.
Normal ca pe cine mananca in c.r ca pe noi, descopera tot felul de chestii posibile pe care literatura si teoria le dau ca imposibile.
Daca ar afla aia de la Tamiya ca romanii amesteca acrilicele lor cu nitro, probabil ca ar sista exporturile spre noi..... Sau ar inaugura o noua linie de produse.
Dar asa cum spuneam, daca incerci aflii chestii uimitoare.
Am avut de invatat de la multi incepatori care nu stiau ca e o "regula nu stiu care" si ajungeau la niste tehnici foarte utile.
De asemenea se intampla deseori sa redescoperi apa calda sau roata pe care o descoperisera aia care faceau modelism prin anii '60 si nu aveau cu ce.
Totul e sa-ti iei inima-n dinti si sa incerci. Poti sa pierzi 20 de lei sau sa (re)descoperi fierastraul din lama de ras.
Oricum daca te apucai de ciclism dadeai 250 pe bicicleta si dup'aia vreo 1000 pe pedale, claxoane, faruri si alte alea.
Daca te apucai de pescuit, nu mai vorbesc, ca erai in pericol de divort ca ajungeai sa arunci 2 saci de boilis de 400 lei, intr-o baltoaca unde zicea vreun specialist ca sunt crapi de 10 kile.
Sau la modelism faceai praf barca, avionul sau masina la care ai lucrat 3 ani, cu nervi si dormit in pod sau pivnita.
Asa ca la machetism....Sa tot incerci.
#14
Postat 08 April 2014 - 03:19 PM
George_B, la 08 April 2014 - 02:39 PM, a spus:
singurele vopsele pe care poti sa le amesteci fara sa ai griji sunt Italeri si Vallejo
de fapt Italeri este Vallejo reboxed sau resticlata

bafta
Salut! Pe asta ma bazam si eu cand credeam ca am cumparat un kit cu vopsea Italeri inclusa (in realitate e probabil Humbrol). Pe de alta parte, informatia cum ca vopseaua Italeri este facuta de Vallejo am citit-o doar pe forumuri, nu pe site-ul unuia dintre producatori, iar pe alte forumuri am gasit pareri opuse (cum ca nu ar fi acelasi lucru). Oricum, eu nu intentionam sa amestec direct vopseaua, ci doar sa dau o alta vopsea peste cea de baza (dupa ce prima s-a uscat) acolo unde este nevoie sa evidentiez un amanunt sau sa dau cu lacul de la Vallejo peste partile vopsite cu Humbrol. Pe baza a ce am citit pana acum cred ca este in regula.
Multumesc tuturor pentru raspunsuri!
#15
Postat 09 April 2014 - 10:30 AM

Dar, tot la acel articol este un moto:
NU stricat o macheta de 30$ facind economie de 2$ la ...vopsea!
