Forum Machete,Modelism,Hobby: Mercedes Benz W196 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Mercedes Benz W196 1955

#1 Useril este offline   ionut 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 08-November 05

Postat 29 November 2007 - 01:59 AM

Vazând topicul lui LDH despre o maşină de Grand Prix, mi-am amintit că am şi eu una în colecţia mea. Deşi la aceeaşi scară (1/18), n-am prea luat-o în considerare din cauza stării ei precare. Nu cunosc istoria acestei maşinuţe, dar cel mai probabil un copil s-a jucat în exces cu ea, reuşind s-o lipsească de volan, de parbriz, de o oglindă retrovizoare, de ceasurile de bord, a reuşit de asemenea sa-i strâmbe serios articulaţiile roţilor şi spiţele. Dintr-o întâmplare a ajuns la mine, dar am abandonat-o într-un sertar. Şi asta cu mult înainte de a începe să colecţionez modele metalice la această scară. Am scos-o acum la lumină şi sper că merită efortul unei prezentări.


Imagine postata


Marca

Despre Mercedes Benz am mai avut ocazia să vorbesc pe acest forum. Nu este doar una dintre cele mai prestigioase mărci de automobile din lume şi din toate timpurile, ci şi una din mărcile favorite ale producatorilor de machete. Mercedes are însă nu numai o bogată istorie în ceea ce priveşte automobilele de stradă, fiind implicată serios în decursul anilor în istoria sporturilor cu motor. La sfârşitul anilor ’20 şi mai apoi în anii ’30 maşinile de curse Mercedes s-au impus deseori în competiţiile din Europa, culoarea acestora atrăgându-le supranumele de “săgeţi argintii”. O poveste spune că inginerii uzinei, încercând să reducă drastic greutatea unei astfel de maşini de curse, au eliminat întreaga vopsea ce acoperea caroseria. A rezultat astfel o masină argintie, întrucât caroseria era realizată din aluminiu. Ulterior, toate maşinile Mercedes implicate în competiţiile de viteză au fost argintii, cu sau fără vopsea, iar tradiţia se mai pastrează şi astăzi, maşinile de Formula 1 are mărcii fiind parţial decorate cu această culoare.


Imagine postata


Contextul

Dupa cel de-al doilea război mondial, desigur că şi compania Mercedes Benz a fost afectată de grava criză economică în care se găsea Germania distrusă de aliaţi. Revenirea în cursele auto a mărcii a fost însă relativ rapidă şi spectaculoasă. Mercedes Benz 300 SL, un prototip revoluţionar ce va deveni mai apoi automobil de serie, cîstiga cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1952, la 7 ani dupa razboi. Doi ani mai târziu, Mercedes revenea şi în întrecerile Grand Prix, cu o maşină ce dispunea de multe soluţii similare din punct de vedere tehnic cu cele ale 300 SL. În acelaşi an începea şi producţia automobilului de stradă 300 SL, cunoscut şi sub numele de “Gullwing”.


Imagine postata


Competiţia

Cursele “Grand Prix” îşi au originea în Franţa, la începutul secolului XX. Mai intâi organizate pe drumuri publice, mai apoi mutate pe circuite, aceste competiţii n-au avut până la al doilea război mondial un regulament unitar, de cele mai multe ori neexistând limitări de natură tehnică. Febra Marilor Premii a cuprins Europa interbelică, mai multe ţări din vestul Europei organizând o multitudine de astfel de curse. În anii ’30 mărcile germane Mercedes Benz şi Auto Union au ajuns să domine aceste întreceri, iar de acest fapt s-a folosit în propaganda sa regimul nazist din Germania, sponsorizând diviziile de curse ale celor două companii şi încercând să demonstreze supremaţia tehnologiei din această ţară.

După război, nou înfiinţata Federaţie Internaţională de Automobilism a impus un set de reguli pentru desfăşurarea curselor de Grand Prix, subsumându-le competiţiei “Formula 1”, în sensul de cea mai avansată formulă tehnologică pentru maşini de curse. Un fel de campionat mondial al celor mai rapide maşini, Formula 1 a debutat în 1950. Au mai existat totuşi Grand Prix-uri independente, dar acestea au dispărut treptat din motive financiare.


Imagine postata


Maşina

Mercedes Benz şi-a făcut intrarea în Formula 1 în 1954, cu modelul denumit după codificarea de firmă W 196. După ce la primele curse (Reims, Silverstone) maşina a fost “îmbracată” într-o caroserie aerodinamică (streamline), ulterior s-a utilizat soluţia pe care o vedeţi şi în poze, roţile fiind poziţionate în afara caroseriei. W 196 era dotată cu un motor de 8 cilindri în linie şi capacitate de 2,5 litri, cu 2 axe cu came in cap, fiecare deservind câte 4 supape desmodromice. Se puteau astfel obţine turaţii mari (de până la 8500 rpm) prin scurtarea axelor şi eliminarea arcurilor de la baza supapelor. În varianta îmbunătăţită, puterea creştea de la 257 până la 290 CP, alimentarea fiind asigurată de un sistem Bosch cu injecţie directă de benzină. Pentru coborârea centrului de greutate motorul era înclinat la 37 de grade, acesta fiind fixat pe o structură de rezistenţă tubulară uşoară şi foarte rigidă.

Conduse de piloţi celebri (Juan Manuel Fangio, Stirling Moss), cele aproximativ 10-15 automobile W196 şi-au trecut în cont 9 victorii din cele 12 GP-uri la care au participat. Un teribil accident petrecut în 1955 la Le Mans în care a fost implicat un Mercedes 300 SLR şi care s-a soldat cu moartea a 80 de persoane a dus la suspendarea curselor de F1 în acel an şi la retragerea Mercedes Benz din Formula 1. Revenirile ulterioare nu au mai putut aduce însă gloria anilor ’54-’55.

Macheta reproduce cel mai probabil o maşină condusă de Stirling Moss în anul 1955, dar nu am reuşit să identific cursa la care a participat cu numărul de concurs 6.


Imagine postata


Producătorul

Producătorul machetei reprezintă excelenţa în domeniu, cel puţin pentru scara 1/18. Cu o grijă pentru detaliu absolut uluitoare, CMC lansează doar câteva modele pe an, îndelung aşteptate de entuziaşti. Plasticul este folosit cât mai puţin, iar cele mai recente modele înglobează peste 1000 de piese. Dar şi preţurile sunt pe măsură, iar orice detaliu controversat (culoarea unei anumite componente, prezenţa vizibilă a unui anumit şurub etc) dă naştere la critici severe.


Imagine postata


Macheta

Nu este atât de detaliată ca modelele recente, fiind asamblată “doar” din circa 180 de piese. A făcut parte dintr-o serie limitată de 1000 de exemplare inscripţionate cu numărul de start 6. Aşa lovită si maltratată cum e, se poate observa calitatea ireproşabilă a vopselei pe caroserie. Grila calandrului radiatorului precum şi cea a prizei de aer sunt realizate dintr-o plasă metalică foarte fină, vizibilă în pozele macro. Caroseria este de fapt o structură unitară cu şasiul, însă acesta din urmă e vopsit în altă culoare şi respectă foarte bine reţeaua tubulară. Ţevile de eşapament de pe partea lateral-dreaptă sunt de asemenea metalice (inox probabil). Jantele roţilor au spiţe adevărate, metalice, însă fragilitatea lor şi-a spus cuvântul, acum marea lor majoritate fiind curbate iar unghiurile de înclinare verticală a roţilor incorecte. Un aspect mai puţin corespunzător par să-l aibă pneurile, cu un profil generic şi parcă nu foarte bine finisate (nu ştiu dacă arată aşa pentru că maşina a fost folosită ca jucărie). Totuşi, cauciucurile sunt marcate cu inscripţiile originale cu detaliile mărcii, ţării de fabricaţie şi dimensiunilor.


Imagine postata


Compartimentul motor este zona unde s-a făcut un compromis utilizându-se plasticul, detaliile nefiind foarte convingătoare. Există totuşi o coloană de direcţie care virează roţile şi care se articulează printr-o minicruce cardanică cu axul volanului (bine, acesta nu mai există) chiar sub bord.


Imagine postata


Ce a mai rămas din cockpit arată însă calitatea înaltă a execuţiei: pe lângă podeaua acoperită cu un fel de velur, scaunul este confecţionat dintr-un material textil, cu model chiar, se poate vedea destul de bine în poză. Tot aici se pot observa o serie de detalii ale cadrului tubular, ceva cablaje care traversează longitudinal maşina şi un minuscul schimbător de viteze.


Imagine postata


Pe ansamblu, mini-modelul este într-adevăr excelent. Îl voi păstra în această formă întrucât deteriorările sunt minore – trebuie remarcat şi faptul că este foarte rezistent, grilele metalice de la radiator şi priza de aer sunt ramforsate pe dedesubt şi au rămas în starea iniţială – şi pentru că aşa are un farmec aparte, de maşinuţă cu o istorie probabil cam grea, dar care şi-a găsit până la urmă liniştea în vitrina mea :spiteful:


Imagine postata

#2 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 29 November 2007 - 01:19 PM

"ionut" a spus:

O poveste spune că inginerii uzinei, încercând să reducă drastic greutatea unei astfel de maşini de curse, au eliminat întreaga vopsea ce acoperea caroseria.


Nu este o poveste este un fapt real petrecut inaintea Marelui Premiu al Marii Britanii la verificarea greutatii masinilor de curse.
Mercedesurile erau mai grele si mecanicii au procedat exact cum ai spus.

Modelul este de exceptie. Modelul tau Mercedes W169 este miniatura masinii lui Stirling Moss din 1955, proaspat cooptat in echipa lui Alfred Neubauer.

#3 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 29 November 2007 - 08:20 PM

Felicitari Ionut pt. topic, prezentare, poze, "story", .....
Ar merita "salvat" intr-un articol separat !!

Dupa fiecare interventie exhaustiva a ta, imi promit sa-mi ofer odata ... :spiteful:  ... si eu, macar un model de astfel de masina .....

#4 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 29 November 2007 - 09:13 PM

"Ionut" a spus:

...dar nu am reuşit să identific cursa la care a participat cu numărul de concurs 6.

In acei ani numerele de concurs erau diferite de la cursa la cursa si asta deoarece desi pilotul devenea Campion Mondial, masina inscrisa in cursa cu un numar putea fi pilotata de oricare dintre pilotii firmei
In cadrul curselor pentru Campionatul Mondial de Formula 1 din 1955 Moss nu a avut numarul 6 si nicio masina Mercedes nu a avut acest numar, el fiind atribuit unei masini Ferrari, iar in anul urmator Moss trece la Maseratti.
Poate sa fi purtat numarul 6 intr-o cursa care nu facea parte din Campionatul Mondial desi ma indoiesc.

Am sa mai fac sapaturi.

"Blue-Max" a spus:

Ar merita "salvat" intr-un articol separat


Ca toate celelalte articole ale lui Ionut.

#5 Useril este offline   ionut 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 08-November 05

Postat 30 November 2007 - 12:54 AM

Multumesc pentru aprecieri Blue-Max, dar eu nu le consider exhaustive. Cand ai ocazia, ofera-ti un astfel de model, merita. Anul asta n-am achizitionat decat 2 modele, dar cireasa pe tort o sa vina de Craciun, sper sa fac atunci un articol complet si pozele sa iasa bine.

LDH, iti multumesc pentru completarile aduse. Pe de o parte, ma indoiesc de faptul ca cei de la CMC au pus cu totul intamplator numarul 6 pe masina: au produs serii limitate ale acestui model cu numerele de start 2, 6, 8, 10 si 12 - 2 si 10 cu steagul argentinian, 6 si 12 cu cel britanic, 8 cu cel al Germaniei. Pe de alta parte, nici eu nu am reusit sa gasesc vreo referinta despre o cursa de GP in care S. Moss sa fi avut numarul 6. Dar a avut numarul 16 la marele premiu de la Monte Carlo in 1955 (conform Wikipedia). Oare o greseala de redactare? Intr-o alta sursa am citit ca la Monte Carlo Mercedes a folosit o masina putin modificata, cu sasiu scurtat si tamburi de frana pozitionati "la roata", iar in cazul modelului meu acestia sunt plasati spre centrul sasiului.

#6 Useril este offline   AdyAero 

  • Die-cast 1:72
  • Grup: Members
  • Postari: 1360
  • Inregistrat: 07-August 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Auto 1:72 plastic & diecast

Postat 30 November 2007 - 09:49 AM

Toate aceste review-uri ar trebui salvate articole! Felicitari Ionut pentru prezentare, se evde ca esti pasionat in ceea ce faci si investesti timp in reserch :spiteful:

#7 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 30 November 2007 - 08:21 PM

"Ionut" a spus:

...au produs serii limitate ale acestui model cu numerele de start 2, 6, 8, 10 si 12 - 2 si 10 cu steagul argentinian, 6 si 12 cu cel britanic, 8 cu cel al Germaniei


Este posibil sa nu faca referire exclusiv la cursele pentru CM F1 1955 ci si ale anilor precedenti cand pe masina Mercedes a lui Hans Hermann apare nr.6 (!!!!!). Atunci ce cauta steagul britanic.

Singura explicatie ramane o cursa din 1955 ce nu facea parte din CM F1 la care Moss a primit numarul 6 de concurs sau, poate, numarul de pe model este al altei masini.
Pe situl firmei CMC am vazut ca pentru moment modelul nu este in fabricatie si, daca am inteles bine, se ofera in kit, care cost in jur de 140 E, tot felul de fotodecupaje pentru detalii, despre piloti dar nimic despre decaluri. Poate nu am vazut eu.

Cum o fi, cum n-o fi?
Am sa mai caut detalii despre Mercedesul W169 No.6 al lui Stirling Moss.

Pot spune ca ai un model de exceptie care merita putina munca de restaurare.
Poze cu detalii sunt pe net cate vrei.

Uite modelul pe care-l propune CMC. Nu are trecut pilotul deci decalul este posibil sa fie de la alt kit asa cum ziceam

http://www.marksf1mo....uk/CMC/CMC.htm

#8 Useril este offline   ionut 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 289
  • Inregistrat: 08-November 05

Postat 30 November 2007 - 09:41 PM

CMC nu face kituri, acela este un model ce se vinde gata asamblat, aproape identic cu modelul meu. Sunt diferente minore (tapiseria scaunului bunaoara) si, desigur, decalurile. Dupa cum spuneam, au existat cateva serii limitate cu decaluri, insa modelul "de baza" este fara (si inca se mai fabrica).

O restaurare ar presupune existenta pieselor originale, dar acest lucru este posibil intrucat CMC trimite piese de schimb celor care le solicita. Lipsesc doar o oglinda, volanul cu axul sau, parbrizul, un amortizor in spate, sigla de pe capota. Despre revopsire nu paote fi vorba, greu de ajuns la calitatea si nuanta originala.Ar mai ramane indreptarea spitelor. Sistemul e destul de ciudat, din cate mi-am putut da seama spitele nu se termina la butucul central ci pleaca de la janta si ajung pe partea opusa tot la aceasta, fixand practic intre ele butucul.

Ma gandeam sa ramana asa, cu dovada trecerii timpului peste ea. Dar mi-ai dat o idee, as cere macar piesele lipsa la producator. :spiteful:

PS: e W196, nu 169.

#9 Useril este offline   LDH 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1430
  • Inregistrat: 20-September 06
  • Location:Bucuresti

Postat 01 December 2007 - 03:59 PM

"ionut" a spus:

PS: e W196, nu 169.


Viteza, viteza bat-o vina. Masina, cum am spus, este grozava din toate punctele de vedere: fabricant, istorie, piloti cat si ca model.
Din dorinta de a ajuta mai gresesc si eu tastele Imagine postata
Ma bucura decizia ta.
Asteptam continuarea istoriei restaurarii modelului.

Spor!

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi