Citeaza
Iar din cate stiu, camuflajul "dubios"al acelui Yakovlev Ut-1 apartine rusilor nu poporenilor "eliberatori".
Camuflaje relativ similare apar si pe I-urile 16 (Rata-Mosca), ce-au zburat prin Spania in cursul razboiului civil.
De data asa , Adi , chiar nu stiu si mi-e usor ciuda fiindca nu-mi pot da seama cam ce culori ar fi putut sa fie utilizate .
Cunosc destul de bine culorile sau camuflajele rusilor ,atat cele standardizate cat si exceptiile de la regula sau cele conjuncturale , daca pot spune asa .Totodata cunosc si camuflajele mai iesite din comun ale nemtilor . Nu tin minte ,insa , sa fi vazut ceva asemanator care sa ma faca sa ma decid carei tabere ai apartine "licenta artisitca ".
Una dintre probleme ar fi faptul ca de foarte multe ori avioanele rusesti de dinainte de razboi , structuri mixte , erau vopsite in argintiu + gri deschis pe partea metalica . In mai toate fotografiile cu UT-1 , capturat ori ba ,lasand la o parte cele vopsite in camo verde +negru , acesta apare vopsit in acel argintiu ( + /- niste detalii rosii) .
Nu cunosc aparate UT-1 (sau UT-2) vopsite in gri deschis , desi acesta era utilizat , e adevarat mai des pe avioanele metalice , insa uneori si pe cele cu structuri mixte . Dupa inceputul razboiului , daca imi amintesc bine , au inceput sa le mascheze prin scheme de camo fie inspirate din perioada conflictului din khalkhin-gol , fie inspirate dintr-o schema noua in 2 tonuri ,aparuta chiar inainte de inceperea atacului german . Aici cunosc cateva variatiuni ,insa mereu apropiate de schema de baza. Nu vad vreo legatura aparenta intre schemele ( tipice) descrise mai sus si ceea ce apare in poza .
Daca spunem ca e totusi vopsit de rusi , atunci care ar fi culoarea de baza ? Sa fie griul deschis ? Atunci ce culoare ar fi petele mai deschise , peste care vin "spiralele"? Maroniul deschis apare prin '43 : daca foatgrafia a fost facuta inainte de aceasta data , nu prea sint sanse sa avem maroniu deschis.
Sa fie verdele AMT-4 ?
Acesta apare de obicei mai inchis in fotografii ( doar daca nu s-a utilizat vreun filtru) . Daca insa intradevar baza e verde ,atunci e posibil ca petele deschise sa fie gri deschis iar "spiralele" posibil negre , desi nuanta din foto le arata mai deschise.
De partea cealalta , cunosc vreo cateva exemple in care avioane de captura sovietice au fost vopsite de nemti intr-o culoare deschisa ( I-16 , I 15bis , Il2 parca , etc). Eu spun ca era posibil sa fie RLM-02 . Ei bine culoarea de baza de pe acel Ut -1 aduce destul de mult cu ceea ce se vede ( in fotografiile a/n) pe avioanele germane vopsite in RLM-02 , sau chiar cu gri-violetul RLM 75 . Atunci petele deschise ar putea sa fie RLM-65 sau 76 sau poate chiar galbene ca si braul de pe fuselaj , iar "spiralele" in RLM -71 sau 74 ...
Ar mai putea sa fi o " combinatie " ruso-germana ... as spune baza verde sau gri deschis sovietic de dinainte de captura ,cu pete deschise galbene ca si braul de pe fuselaj sau albastru deschis si "spirale" un RLM ( 74 sau 71)
Nu cred ca are de-a face cu camo-ul spaniol .E total alta " mancare "
I-16 republicane nu au avut pete , din cate tin minte ,poate cu o exceptie ,un Type 10 reconstruit si care trebuia sa fie parca un " deschizator " de serie , dintre cele pe care doreau sa le fabrice in licenta , dar care nu stiu exact daca a fost vopsit in 2 tonuri de republicani sau nationalistii care-l capturasera .
Cele nationaliste imitau schemele de vopsire italienesti . Parca aveau chiar si culori italienesti . Dupa mine nu exista ( aparent ) absolut nici o legatura intre I-16 spaniole si acest UT-1 .
Aceasta postare a fost editata de dany: 23 December 2012 - 06:02 PM