jack, la 27 April 2012 - 04:42 PM, a spus:
No la treaba cu antena m ai incuiat
De ce ? E un element de arborada asemanator vergilor la navele vechi, la cele actuale e o anexa a aparaturii radio. Evolutiv, pe perioada trecerii de la propulsia cu rame la cea cu vele, cele mai utilizate vele erau cele latine, farte larg utilizate de arabi fapt ce le-a modificat denumirea in vele arabe. Sistemul era usor de manevrat si eficient pentru zonele de coasta cu vant constant dintr-o directie iar arabii s-au dovedit maestri in utilizare. Velele aveau forma triunghiulara si erau invergate pe o verga lunga, de multe ori din doua bucati, orientata longitudinal, prinsa pe catarg aproximativ la jumatate si inclinata spre prova numita antena. Sistemul a fost preluat de portughezi si utilizat pe caravele insa datorita conditiilor de navigatie din largul oceanelor, diferite de cele de coasta unde navigau arabii, pe parcurs a fost complectat pana la inlocuire cu vele patrate. S-a mentinut insa odata cu aparitia galioanelor, la artimon, vela triunghiulara, modificata apoi in vela aurica invergata la catarg, cu pic si ghiu si numita randa. Vela cu antena a fost larg utilizata si pe navele noastre vechi, exemplu fiind caicele si mai e folosita si in zilele noastre la unele ambarcatiuni pescaresti.
Galionul apare ca evolutie a caravelei, dimensiunile generale de la inceputul evolutiei ( sec. XIV ) fiind 28 m lungime si 9 m latime. Era folosit initial pentru transport, ulterior urmare ,,modernizarilor'' a fost larg utilizat in special de portughezi si spanioli ca nava militara. Asta inseamna ca scara modelului se poate raporta la aceste dimensiuni. Au fost construite si galioane mai mari, cu patru catarge, 1000 T capacitate. cu cinci catarge, dar flota spaniola s-a axat in special pe galioanele de tonaj mic.
Spre sfarsitul sec. XVI, Anglia construieste galioane militare cu lungimi de 48m si latime de 12 m.
Aceasta postare a fost editata de traian: 28 April 2012 - 09:50 AM