Forum Machete,Modelism,Hobby: Culoare de baza vehicule germane 43-44 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Culoare de baza vehicule germane 43-44 83 vs.94

#1 Useril este offline   Panzer_Grenadire 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 893
  • Inregistrat: 11-October 05

Postat 11 January 2006 - 10:40 AM

Am remarcat ca majoritatea machetelor de vehicule germane din perioada 43-44 de pe la noi au ca si culoare de baza Humbrol 94 "Sand" sau nuante similare de pe la alte firme.
Eu prefer Humbrol 83 "Ochre", mi se pare mult mai apropiata culoarea aceasta de culoare de baza a vehiculelor germane din perioada februarie 43-octombrie 44 care apar in poze color.
Nu spun ca "Sand" ar fi incorect, e corespondentul lui Dunkelgelb, dar "Ochre" e corespondentul lui Dunkelgelb nach Muster, a doua culoare de baza a vehiculelor din acea perioada.
Atasez si unele din cele mai reusite poze color pe care le am, sunt excelente, iar culoarea de baza se poate vedea perfect.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: puma1.JPG


#2 Useril este offline   Panzer_Grenadire 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 893
  • Inregistrat: 11-October 05

Postat 11 January 2006 - 10:43 AM

Inca o poza

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: hetz.sized.JPG


#3 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 11 January 2006 - 11:47 AM

Ai dreptate... dar...
Incearca si TAMIYA XF-60 !

#4 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 11 January 2006 - 12:11 PM

Acum, ce sa zic... Ca in amandoua pozele e evident ca exista niste 'mici' modificari ale culorilor datorita conditiilor de fotografiere, timpului si imbatranirii filmului, prelucrarilor, afisarii?
A doua cel putin are o tenta rosiatica de toata frumusetea...

#5 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 11 January 2006 - 01:05 PM

Dunkelgelb,chiar este un galben inchis cu o usoara tenta verzuie si nu rosietica sau maronie cum este gresit folosit mult laudatul "sand"

Pentru conformitate,mai jos doi galeti de Sdkfz 251,pe care se poate vedea vopseaua originala folosita din 1943 si aplicata peste panzergrau.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: p1.JPG


#6 Useril este offline   Vali 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 694
  • Inregistrat: 06-October 05
  • Location:Lugoj

Postat 11 January 2006 - 01:07 PM

...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: p2.JPG


#7 Useril este offline   Panzer_Grenadire 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 893
  • Inregistrat: 11-October 05

Postat 11 January 2006 - 01:24 PM

Nici eu nu folosesc Sand-ul, nu-mi place si tocmai de aceea am si lansat aceasta discutie, fiindca majoritatea machetelor de la noi sunt vopsite cu Sand.
Insa, de corect, e corect si Sand-ul, a fost folosita si aceasta nunanta in perioada 43-44, cu toate ca apare foarte rar, cel putin in pozele color din acea perioada.
In ceea ce priveste luminozitatea pozelor puse de mine, e perfect adevarat, dar sub nici o forma nu e Sand.
Au fost folosite mai multe nuante apropiate de Dunkelgelb nach Muster.
In ceea ce priveste Dunkelgelb (Sand), trebuie sa mai spun ca initial era folosita aceasta culoare la masinile agricole, fiind apoi adopta si de armata in 42.

#8 Useril este offline   SteelMaster 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2446
  • Inregistrat: 12-April 05

Postat 12 January 2006 - 09:37 PM

Culorile germane cred ca vor fi permanent subiect de discutii, controverse si dezbateri. Am gasit intr-un Steel Masters mai vechi un articol, dintr-o serie mai mare, scris de Jean RESTAYN, despre culorile folosite de germani incepind din 8 Februarie 1943.
Cred ca J. Restayn este bine cunoscut majoritatii celor de aici fiind autor a sute de profiluri color de vehicule militare, carti de specialitate si articole in Steel Masters si SM Hors Serie. Si iata ce spune despre acest subiect, pe scurt.
- se pare ca au existat mai multe nuante ( ulori ) de baza. Prima a fost una "civila", aplicata de obicei pe vehiculele agricole - RAL 7028, un fel de galben spre bej. Utilizata la inceputul perioadei dar si spre sfirsitul conflictului.
- daca griul ( Panzergrau ) se caracteriza printr-o paleta larga de nuante, galbenul-nisip are o gama mult mai mare, cum o demonstreaza vehiculele ce au reusit sa supravietuiasca.
Dintre aceste multe nuante, Restayn prezinta 6 principale :
_ galben inchis spre ocru. Folosita in perioada 1943-44 si care ar putea fi RAL 8020.
- galben inchis verzui. Folosita in machetism si care se regaseste in multe foto de epoca.
- galben inchis rozaliu. Se regaseste pe vehiculele utilitare si pe accesoriile metalice.
-galben inchis brun. Vizibila in foto de epoca si pe vehiculele bine conservate.
- galben inchis bej. Foarte apreciata in restaurarea vehiculelor, putind fi asociata RAL 7028.
-galben inchis cenusiu. Folosit pe cele 2 Tiger de la Saumur. De notat ca tonul de gri poate fi accentuat de folosirea Zimmerit-ului.

- denumirea oficiala a culorii - Einheitsfarbton Dunkelgelb nach Muster - culoare inregistrata si standardizata galben inchis.
- diversitatea nuantelor s-a datorat mai multor factori :
- mai multi producatori care, chiar daca au folosit aceeasi reteta, au avut pigmenti de calitati si origini diferite.
- diversitate diluant - diversitate baze vopsele - de la rasini pina la materiale mai sofisticate.
Vopseaua era livrata sub forma de pasta si se putea dilua cu benzina sau alti diluanti iar aplicarea se facea cu ce avea fiecare la indemina : perii, pensule, bureti, pistol de vopsit.
De notat faptul ( interesant ) ca vopseaua era usor lucioasa, vizibil in foto de epoca.
Amestecul culorilor de camuflaj, brun si verde, dadea de multe ori efecte ciudate de : galben verzui, brun galbui, brun verzui.

Cred ca aceste informatii, putine si condensate, pot face sa vedem un pic altfel lucrurile si sa ne dea o mai mare libertate de abordare.
Am sa revin si cu o parere de modelist mai experimentat.

#9 Useril este offline   uhu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 851
  • Inregistrat: 12-August 05
  • Location:Lugoj

Postat 12 January 2006 - 11:06 PM

Eu folosesc ca vopsea de baza pentru Panzere dupa 1943 Revell 16-Sandy Yellow Matt-care la o comparatie vizuala cu galetul lui Vali aduce destul de bine.Nu zic ca este exact aceasi culoare,dar in proportie de 85-90% se apropie.

#10 Useril este offline   bogy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1364
  • Inregistrat: 26-May 05
  • Location:Bucuresti

Postat 13 January 2006 - 08:38 AM

Salutare!

Din cate stiu si din ce am citit, Dunkelgelb era vopsea care se dadea in fabrica, si era utilizata intr-adevar incepand din 43, de fapt am inteles ca de la sfarsitul lui '42.

Pasta de care se vorbeste aici, era folosita de echipajele care-si camuflau tancurile direct pe front. Adica tancul venea vopsit direct din fabrica, in Dunkelgelb si echipajele le camuflau avand acele "paste" de culoare verde mediu si brun roscat - nuante standard utilizate dupa '43.

Acele "paste" puteau fi intr-adevar diluate si cu benzina dar ele erau insotite de o solutie de diluare si toata chestia se gasea sub forma de "kit" adica fiecarui echipaj i se dadeau recipientele cu pasta, recipientele cu solvent si un recipient in care se facea amestecul si care era insotit de o pompa de mana, gen pompele pe care le foloseau ai nostrii, pe vremea luii Ceausescu, la zugravit.

Ideea e ca acele paste diluate puteau fi aplicate ca si vopsea pe tancuri dar puteau fi si usor spalate odata cu schimbarea sezonului.

In general, germanii-si vopseau (camuflau) taraboantele de patru ori pe an, existand nuante utilizate pentru camuflare pe timp de iarna, primavara, vara si toamna. In Rusia au aparut si camuflajele intermediare adica toamna-iarna si iarna-primavara. Interesanta era nuanta folosita pentru toamna - era un galben destul de crud, de strident.

#11 Useril este offline   grek 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 617
  • Inregistrat: 20-December 04
  • Location:Bucuresti
  • Interests:blindate si aviatie

Postat 13 January 2006 - 08:55 AM

Sincer si eu am ales sa merg tot pe Revell 16. Culoarea da foarte bine pe machete chiar si atunci cand este folosita fara alte pete de camuflaj.

#12 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12631
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 13 January 2006 - 04:42 PM

Interesanta interventia lui SteelMaster. Cu toate ca nu sint tanchist (da nu se stie niciodata :lol: ) astept si partea a II-a!
Nu stiu daca ceea ce zice bogy nu sint vopsele lavabile?! In acest caz, camuflajul ar fi trebuit sa fie destul de sters/decolorat datorita ploilor, ori in fotografiile de epoca nu prea pare asa. Restaurarile nu prea le-as pune la socoteala.
Si daca tot veni vorba de camuflare, o "vopsea" des utilizata a fost si ...noroiul stepei ruse!
Asa de incheiere, trebuie sa remarc ca pentru noi astia cu capul in nori, situatia e mai clara, RLM-urile, chiar daca uneori par a pune probleme, sint nitel mai ...stas! :lol:.

#13 Useril este offline   SteelMaster 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2446
  • Inregistrat: 12-April 05

Postat 13 January 2006 - 09:28 PM

Urmeaza si partea a 2-a, desi mai seaca si pentru multi poate aiurea, avind in vedere ca este vorba de culori folosite de un alt modelist.
Ce culoare foloseste fiecare, asta este altceva si tine de multe ... chichite. Fiecare cum vede, apreciaza, intelege, doreste si-i place. Ceea ce spune amicul francez este interesant pentru ca te lasa sa te joci cu nuantele. In nici un caz nu am vazut ceva de genul - culori recomandate sau - astea-s culorile, va spun eu. Si asa fac majoritatea celor care scriu.
2 aspecte interesant de remarcat : vopsele pe baza de apa, adica LAVABILE si kiturile de vopsele de camuflaj.
-Daca erau vopsele lavabile inseamna ca toata munca "pictorului" tinea pina la prima ploaie sau zapada, dupa care iarasi zugraveala. In stilul asta cred ca razbelul ar fi fost gata de mult, inamicul profitind din plin de momentele de ... vopseala. Doar camuflajul de iarna era lavabil si asta pentru ca nu tot timpul era iarna.
-In cea ce priveste kit-ul de vopsire, cred ca si Sven Hassel ne-ar putea spune cite ceva. Sa nu uitam ca de multe ori lungimea si adincimea fronturilor a constituit un handicap pentru transporturile germane. Nevoile stringente, si de multe ori nesatisfacute, se numeau munitie, carburant, piese de schimb, alimente, echipament si probabil ca pe undeva pe la coada isi mai aduceau aminte si de vopsele. Cit despre existenta unor kit-uri cu tot tacimul ( vopsele, diluanti, scule de vopsit si alte alea ), foto de epoca arata destul de bine ( Panzer Colors ) - camuflaj de iarna cu var dat din lighean cu bidineaua sau somoiogul de crengi. Sau camuflarea cu lut umed in desert.
Relativ la sezoane - atit timp cit viata medie a unui vehicul de lupta era de ( in medie ) 2-3 sezoane, grija de a schimba la 3 luni camuflajul devenea inutila.
Si cum spune Z-mare, cel mai bun camuflaj era cel natural.
Normal ca restaurarile sint facute cam cu ce are fiecare, incercind sa se apropie cit mai mult de o posibila realitate. Mi se par, in acest sens, extrem de reusite restaurarile din Muzeul Militar Natinal, mai ales Sherman-ul adus din Moldova.

#14 Useril este offline   SteelMaster 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2446
  • Inregistrat: 12-April 05

Postat 14 January 2006 - 02:48 PM

Sia cum partea a 2-a sau ceea ce spune despre culoare un modelist.
Este vorba tot de Alex Clark si anume ultima parte a cartii de care aminteam, unde vorbeste despre culorile folosite. Iata ce spune ;
- Obtinerea unor culori sau amestecuri de culoare cit mai precise si autentice poate fi un subiect discutabil, de gilceava, de circotit, litigios ( traducerile termenului folosit ). Culoarea unui vehicul real poate fi influentata de multi factori, mai ales de varietatea de efecte de weathering. Chiar si conditiile de lumina exterioara, functie de particularitatile zilei. Loturi diferite din aceeasi culoare pot prezenta variatii ( functie de materia prima utilizata ), modul de aplicare al vopselei de catre echipaj, pot influenta culoarea finala. Din perspectiva modelistica, culorile folosite isi schimba nuanta, luminozitatea in timpul procesului de weathering si shading. Acestea sint motivele pentru care nu pierd timpul ingrijorindu-ma asupra precizieei culorilor si nuantelor. Sample-urile atasate reprezinta preferintele mele in obtinerea anumitor culori ( A. Clark foloseste enamel-uri Humbrol ).
1. 94 - Dunkelgelb ca baza pentru camuflaje de iarna.
2. 94 ca baza si 34 ( Alb ) deasupra - punct de start pentru camuflaje de iarna. Albul aplicat peticit, neuniform.
3. 102 ( Matt Cream ) - folosit pentru Dunkelgelb. Nuanta se inchide odata cu folosirea weathering-ului.
4. 113 ( Matt Rust ) - folosit pentru reprezentarea Rotbrau in cazul camuflajelor in 2-3 culori.
5. 120 ( Matt Light Green ) - folosit ca Olive grun in camuflaje in 2-3 culori, mai ales in cazul camuflajelor cu contur net. Se inchide dupa weathering.
6. 148 ( Radome tan ), 113 ( Rust ) si 102 ( Army Green ) - o alta reteta de camuflaj in 3 culori. Nuantele se schimba dupa ce se foloseste 148 si 29 ( Dark Earth ).
7. 70 ( Brick Red ) si 60 ( Scarlet ) - primer. Compozitia o face de fiecare data la ochi, dupa cum simte.
8. 34 ( White ) si 148 - amestec folosit pentru a vopsi interiorul ( Elfenbein ).

Cam asta este, pe foarte scurt.
Cum spunea Z-mare, la vehicule nu este ca la avioane, unde este mai multa rigurozitate si unde se stie mai exact ce anume culori s-au folosit. Si poate ca asta-i tot farmecul. Pina acum au aparut o gramada de opinii si sint sigur ca vor mai aparea.
O tema asemanatoare se poate deschide si in privinta vehiculelor rusesti, unde au existat 2-3 nuante de verde si unde au existat o gramada de tipuri de camuflaje.
Concluzia ? Fiecare-si picteaza modelul cu ce are, cu ce s-a obisnuit, cum poate si nu conteaza decit rezultatul final.

#15 Useril este offline   bogy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1364
  • Inregistrat: 26-May 05
  • Location:Bucuresti

Postat 16 January 2006 - 08:27 AM

Vopselele erau intr-adevar lavabile dar nu se luau la apa. Se curatau cu un solvent special.

#16 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12631
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 16 January 2006 - 07:54 PM

Lavabil dar fara ...apa suna cam ..aiurea! Defapt, lavabil inseamna o spalare fara ca materialul, textil in general, sa-si strice propietatile. Si, cum spalarea se face cu apa,.... :lol: Termenul s-a extins si a devenit ..."spalabil" cu apa, lucru oarecum incorect. Acum, daca extapolam, ori ce vopsea e "lavabila" cu diluantul ei :lol:!
Revenind la culori, vopseaua de pe rotiile din fotografiile prezentate imi pare un RLM 02 (de, deformatie ...profesionala :lol: ), nitel mai deschis sau chiar RLM 63!
Eu am folosit, pentru cele citeva blindate pe care le-am facut acum ceva ani, Humbrol 63, care dupa aplicarea "ing-urilor" s-a mai inchis ca nuanta.
Acuma, cum zicea si Steel Master "Concluzia ? Fiecare-si picteaza modelul cu ce are, cu ce s-a obisnuit, cum poate si nu conteaza decit rezultatul final. ". Totul este sa nu exagerezi :-D

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi