Forum Machete,Modelism,Hobby: American Trucks ( II ) - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

American Trucks ( II ) DIAMOND T 980/981

#1 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 08 January 2012 - 02:03 PM

Cateva consideratii ce tin de istorie :
-in armata britanica , inainte de 1939 ,cu greu se pot identifica transportoare de tancuri ,conceptul fiind aproape necunoscut. Tancurile erau transportate pe calea ferata ,iar de pe vagoane coborau direct pe senilele lor.Putinele transportoare existente ,erau folosite preponderent ca masini de depanare/recuperare a tancurilor cu probleme mecanice. In curand a devenit clara nevoia de asemenea autovehicule ,in numar cat mai mare. Pioneer Scammell era alegerea evidentă, dar Scammell lucra deja la capacitate maxima ,producind modelele Tractoare pentru Artileria Grea (tip R100) şi Tractor/Depanare (tip SV/2S).
In general ,in Marea Britanie ,inainte de izbucnirea razboiului ,tot transportul pe distante mai mari se facea pe calea ferata ,iar distributia prin mijloace trase de cai sau autovehicule de tonaj mic. Nu a existat nici o nevoie şi nu au fost acordate stimulente in vederea dezvoltarii vehiculelor de mari dimensiuni sau cu motoare mari. Sistemul de impozitare a vehiculelor in functie de mărimea motorului ,a încurajat utilizarea de motoare mici.Astfel,cand nevoile militare au constrans-o, Marea Britanie a privit spre Statele Unite ale Americii pentru a-i fi asigurate vehicule transportoare grele. Unele modele Mack şi White ,au fost folosite ca transportoare pentru tancurile mai uşoare, insa in cazul deplasarii pe drumuri a blindatelor mai grele de 40 tone , era nevoie de ceva mai mare.
În 1940, Comisia de Achizitii Militare britanica a solicitat in Statele Unite ,companiei Diamond T ,producerea unui transportor greu. Designul reprezenta un compromis între ceea ce isi dorea British Army şi ceea ce putea fi construit din piesele disponibile la acel moment. Diamond T a proiectat un sasiu solid si simplu ,a adaugat un motor diesel puternic, Hercules, suspensii şi ansambluri/directie de la diversi alti producatori, au adaugat o capota şi o cabină plus o bena pentru balast ,simpla ,din oţel. Astfel, s-a născut clasicul tractor Diamond T 980/981.
Contractul iniţial a fost pentru Modelul 980 - 702 exemplare ,respectiv 133 ,pentru Modelul 981.
Singura diferenţă dintre cele doua modele este aceea că 981 are scripeti şi tole directoare in bara de protectie frontala pentru a permite troliului să fie condus si spre înainte,in timp ce modelul 980 avea troliul cu pozitie de lucru doar spre spate. Un cablu mai lung a fost, de asemenea, furnizat in cazul lui 981. Acest lucru a fost destinat pentru autorecuperarea vehiculului ,in caz de impotmolire.
Primul contract a fost livrat în 1941 şi 1942. Exemplarele destinate trupelor din Africa de Nord ,au fost livrate în Coronado Tan în timp ce cele livrate in Marea Britanie erau vopsite in verde kaki.
Al doilea contract ,pentru 1000 de exemplare din Modelul 980 ,a fost livrat în 1942. 677 de bucati din Modelul 980 au fost, de asemenea, livrate si Canadei.
Cu SUA ,acum deja intrate in razboi,multe exemplare au fost furnizate în temeiul Acordului Lend Lease şi este dificil de stabilit exact câte bucati au ajuns în Marea Britanie. Totusi,se pare ca 1835 au fost livrate în temeiul contractelor iniţiale directe din cca 2250 cate au fost livrate în total. Multe tractoare Diamond T ,au fost furnizate diferitor alte forţe din Commonwealth si armatei sovietice.


Tractoarele remorcau trei tipuri diferite de remorci. Un trailer de 40 tone a fost proiectat în Regatul Unit şi acesta a fost cunoscut cu denumirea de MKI 40.Comisia de Achizitii britanica a comandat o remorcă similara, dar imbunatatita ,de la Rodgers. Acest lucru a fost evaluat la 45 de tone, dar de tonele standard SUA sunt mai usoare ,asa ca intr-un final a rezultat o remorcă tot de 40 tone/britanice. Unele dintre îmbunătăţirile aduse de Rodgers au fost încorporate în modelul britanic Mk II 40 ton Trailer. Îmbunătăţirea cea mai semnificativa a constat din eliminarea a şinelor de folosite la exterior, care a permis transportul tancurilor mai late.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 08 January 2012 - 02:53 PM


#2 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 08 January 2012 - 03:16 PM

Pentru utilizarea rutiera (pe drumuri amenajate) Diamond T 980/981 s-a comportat foarte bine, dar roţile duble de pe spate si lipsa tractiunii pe fata ,au limitat serios utilizarea sa pe drumuri desfundate .Remorcile Rodgers aveau un sistem facil de încărcare/descărcare, anvelopele folosite fiind insa mici ,erau predispuse la explozii ,ceea ce putea conduce la răsturnare. Remorca model Mk II britanic a fost mai bună în acest sens, dar nu imuna.

O companie de transport avea in compunere trei plutoane, fiecare cu cate 30 de vehicule. Astfel , o singura companie putea muta un intreg regiment de blindate . De obicei 3 companii de transport ,erau combinate pentru a forma o coloană, capabilă să transporte o brigadă de blindate.

Introducerea unor astfel de vehicule grele,ce cantareau ,atunci când erau încărcate,pana la 70 de tone fiecare ,a cauzat probleme infrastructurii ,mai ales podurilor. La începutul războiului, podurile erau concepute sa suporte cele mai grele elemente ce presupuneau a fi transportate,si care se aflau atunci in dotarea armatei ,anume piesele de artilerie grea (cele mai mari cantareau aproximativ 18 de tone). Pentru transportul tancurilor a fost nevoie în curând ,de poduri de 24 de tone, apoi 30 de tone şi, în final 40 de tone.Totusi, circulatia vehiculelor ce totalizau o masa de 70 de tone , însemna o planificare atentă a rutelor pentru a se asigura că podurile, atât militare cat şi civile ,ar putea să le reziste.


Unele state au pastrat in dotarea armatelor nationale ,exemplare de T 980/981 ,pana in anii 70 sau chiar 80.

Imagine atasata: Diamond_T_Model_980_tractor.jpg Imagine atasata: Diamond_TM-20_Tanktransporter_B&W.jpg


Imagine atasata: DSC03954-1.jpg Imagine atasata: DSC03957.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 08 January 2012 - 03:31 PM


#3 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 14 January 2012 - 01:58 PM

Kitul din rasina,vine de la Real Model .Nu cunosc numele celui care a pus la punct kitul ,dar owner-ul marcii este cehul Miloslav Hraban -nickname Bulivyf pe Armorama. S-ar putea el sa fie si autorul si masterului.

In cutie ,kitul vine cu doua optiuni :masina in versiunea hard cab sau soft cab. Planurile de asamblare ,nu exista ,in sensul cunoscut de majoritatea celor ce asambleaza kituri.Ti se ofera doar un set de foto cu piesele insirate si numerotate si cateva poze ale masterului cu numerele si sagetile aferente : cine si unde se afla.Nu exista faze de lucru enumerate ,la capitolul asamblare te cam descurci..In linii mari ,piesele sunt turnate corect,fara cine stie ce bavuri si fara bule de aer.Nu sunt oferite decaluri si nici un istoric/legenda privitor la eventuale inmatriculari.Aici te descurci singur ,din nou.
Numarul de piese...cred ca vreo 120 ,poate mai mult.Nu le-am numarat.

Exemplificare:
sasiul ,nu vine turnat intreg ,ci se compune din jumatati si sectiuni transversale.
Asa arata inainte de asamblare :

Imagine atasata: DSCN3433.jpg

Motorul Hercules Diesel ,turnat destul de "curatel"
aici apare exact cum l-am scos din pungulita lui:
Imagine atasata: DSCN3434.jpg Imagine atasata: DSCN3435.jpg Imagine atasata: DSCN3436.jpg

Arcurile suspensiei spate ; inainte si dupa curatare

Imagine atasata: DSCN3437.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 14 January 2012 - 02:07 PM


#4 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 15 January 2012 - 01:28 AM

Citeaza

masina in versiunea hard cab sau soft cab

Ce versiune alegi ? :rolleyes:
P.s. Am vazut si unul " no cab" .( cel capturat de D.A.K. , daca-l sti )

Aceasta postare a fost editata de dany: 15 January 2012 - 01:50 AM


#5 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 15 January 2012 - 09:58 AM

Salut Dany.
Al meu va fi un 981 soft cab.
Cel capturat de DAK il stiu (cred ca vorbim despre aceasi fotografie ,in care apar si niste engleziP.O.W.).
Tocmai am asamblat parte din suspenia spate si buteliile de aer comprimat de sub sasiu.
Partea proasta este ca multe dintre reperele marunte apar doar in fotografiile kitului/master.Cum spuneam ,RealModel nu ofera planuri si faze de lucru explicite.Ba mai mult,acum observ ca unele piese nu sunt nici macar numerotate.
Nu vreau sa dau verdictul (prea) repede ,insa cred ca in kit sunt cateva greseli.
Am gasit ceva fotografii cu restaurarea unui T 980 pe siteul HMFV.com.uk ,operatiune inceputa in 2008 si care continua si astazi. Am inteles cateva chestii din pozele alea ,insa ,asa cum se intampla intotdeauna, au aparut alte intrebari.
De pilda : in poze apar cat se poate de clar ,cilindrii receptori pentru franele/fata ,in timp ce kitul nu ofera decat 4 cilindrii pentru rotile spate ;
- nu-mi dau seama cum anume se asamblau fuliile pe motor; in "planuri" apar doua ,iar eu am date in cutie ,trei. Nu am gasit fotografii cu motorul Hercules , luate dintr-un unghi concludent;
- in kit teava de esapament este reprodusa pana la toba ,dupa care... N-ar fi mare lucru sa o continui eu ,dar nu i-am "determinat" traseul.Exista o foto in care se vede iesirea tevii ,la capatul sasiului.
adica:
Imagine atasata: CIMG1286.jpg

Oricum,te rog ,daca ai fotografii cu elemente ale sasiului,motorului,suspensiilor si in general orice poze de detaliu ,posteaza-le ca poate ma ajuta.

Am "rasfoit" si walk around-ul de la Duxford si am mai tras unele invataminte si de-acolo.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 15 January 2012 - 10:03 AM


#6 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 15 January 2012 - 02:16 PM

Vezi si p-acilea :

http://maquettegarde...0T980/index.xml
http://www.toadmanst...om/diamondt.htm

http://data3.primepo...t981_5_of_5.jpg

Precum si astea :
Imagine atasata: 1-1024.jpgImagine atasata: 2-1024.jpg
Imagine atasata: 3-1024.jpgImagine atasata: 4-1024.jpg
Imagine atasata: 5-1024.jpgImagine atasata: 6-1024.jpg
Imagine atasata: 7-1024.jpgImagine atasata: 8-1024.jpg
Imagine atasata: 9-1024.jpgImagine atasata: 10-1024.jpg
Imagine atasata: 11-1024.jpgImagine atasata: 12-1024.jpg
Imagine atasata: 13-1024.jpgImagine atasata: 14-1024.jpg

Iar legat de evacuarea masinii, vezi incepand cu secunda 15 , din filmuletul asta :


Motorul ala Hercules DFXE n-avea cum sa aiba doar doua fulii, Hraban ti-a dat trei pentru ca trei ii trebuiesc si motorului tau. Una era legata pe arborele cotit, a doua pentru "accesorii" iar a treia antrena si pompa de apa. Nu stiu ce desene tehnice ai tu insa sunt eronate daca iti indica doar doua fulii.

Mai multe discutii, dupaamiaza, la mine.

#7 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 15 January 2012 - 06:39 PM

Multam. :hi:
Bineinteles ca-s trei fulii ,dar in pozele kitului eu tot doua vad(vedeam).Acuma-s lamurit :
aici sunt doua
Imagine atasata: diamond_t_model_t981_5_of_5.jpg

iar aici apare a treia
Imagine atasata: Diamond T980 - 36.jpg

#8 Useril este offline   caporalmusat 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1048
  • Inregistrat: 03-January 09
  • Location:BRAILA
  • Interests:Tehnica militara sovieto/rusa in general dar mai ales aflata si in dotarea RO ARMY !

Postat 16 January 2012 - 11:16 PM

Poate ajuta http://modelarmour.c...books&Itemid=60

Aceasta postare a fost editata de caporalmusat: 16 January 2012 - 11:18 PM


#9 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 17 January 2012 - 09:41 AM

Multumesc Caporale.Il stiam ,dar orice ajutor este binevenit. :hi:
Am mai deslusit(si asamblat) axele spate ,dar mai am inca de lucru in zona aceea.
Imi mut atentia spre motor,acum.
O sa pun si poze.

#10 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 21 January 2012 - 08:04 PM

In stare buna de functionare ,in 2007. Nu pare sa aiba vreo "jena".
Este un T 980 hard cab.


Mentinune speciala: motocicleta legata pe scara,langa rezervor : excelent. Cred ca este un BSA.



si o fotgrafie elocventa:
Un Elefant ce cantareste cca 70 de tone ,incarcat pe un trailer Rodgers (de 40 de tone).Englezii nu par sa-si faca griji.
Nici Diamond-ul nu da semne ca n-ar face fata.

Imagine atasata: 60up40.jpg

In zilele noastre,exista si moduri/idei mai...originale ,de a folosi un Diamond T 980 :lol:


Aceasta postare a fost editata de Longinus: 21 January 2012 - 08:44 PM


#11 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 22 January 2012 - 06:02 PM

Asa arata transmisia spate (inainte de curatare si dupa)
Imagine atasata: Picture.jpg

motorul si cutia (inca nu este gata):
Imagine atasata: Picture 003.jpg Imagine atasata: Picture 004.jpg

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 22 January 2012 - 06:03 PM


#12 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 28 January 2012 - 01:39 PM

Sasiul,transmisia,suspeniile,motorul si inca ceva acareturi.

Imagine atasata: Picture 005.jpg
Imagine atasata: Picture 007.jpg
Imagine atasata: Picture 008.jpg
Imagine atasata: Picture 009.jpg

...si tot nu-i gata.

#13 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 28 January 2012 - 02:07 PM

Arata bine ansamblul Imagine postata
Frumoase subiectele pe care le tratezi,spor in contiuare !

Alex

#14 Useril este offline   Teo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 172
  • Inregistrat: 10-October 06
  • Location:Bucuresti

Postat 28 January 2012 - 08:18 PM

Poate iti este de folos ceva de aici.
Interesanta masina, am sa urmaresc si eu evolutia ei.
Spor.

#15 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 29 January 2012 - 09:24 AM

Multumesc baieti.
Alex ,kitul asta ma cam "munceste" - da' nu ma las :aggressive:
Teo,multumesc pentru link ; exista acolo cateva unghiuri care ma dumiresc in anumite detalii.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 29 January 2012 - 09:24 AM


#16 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 30 January 2012 - 06:32 PM

Nu te da , nu te lasa ! ( :showoff: )
Din pacate la Diamonduri T 981 e tare subtirica documentatia pe care o am .
Uite unu " dat dracului " , insa nu se poate distinge nici o inmatriculare ( http://www.dolin.est...bone_____-1945/ )

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: zzzzzzzzzzz zzzzz cech americky-diamond.jpg


#17 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 30 January 2012 - 07:23 PM

Eheee.Multam Dany.
Pe asta-l stiu si e sovietic. Daca te uiti "pe sub/printre roti" vezi si ce(pe cine)transporta(intr-un oras din Cehia - vezi statuile sfintilor). :drinks:

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 30 January 2012 - 07:25 PM


#18 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 30 January 2012 - 07:44 PM

Un urias convoi american (de remarcat, la poalele colinei), inaintea debarcarii din Normandia.
Postern Hill, Marlborough, in Wiltshire. Un T981 si-a abandonat trailerul, pentru a tracta un alt Diamond aflat in lipsa de putere.
Pe trailerele Rodgers sunt vanatori de tancuri M10, cu partea de sus sigilata de acele chesoane din placaj.

Imagine atasata: Postern_Hill Wiltshire_Marlborough.jpg

Frumos proiect, total pe gustul meu !

#19 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 30 January 2012 - 07:57 PM

:hi: Multam Dragos.
Interesanta fotografia.Imi pare amuzant ca si-au deghizat M10 intr-un fel de ...case ,ori ceva ce sa semene(din aer) a constructii cu rol defensiv sau adaposturi.
Cat despre proiect ... sa stii ca am "in programul de inzestrare" si un Pacific M26 ,dar adun materiale(inca) ;il vreau mai...special.
Pana acum n-am reusit sa pun mana decat pe motor si cutia de viteze (rasina,desigur). I'm still digging dupa o softcab de la Real Model (producator de care,intre noi fie vorba,nu-s foarte entuziasmat) .Restul : Tamyia ,desigur.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 30 January 2012 - 07:59 PM


#20 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 30 January 2012 - 08:18 PM

Citeaza

Pe asta-l stiu si e sovietic

Citeaza

vezi statuile sfintilor

Stiu , de asta ziceam ca-i " dat dracului " (adica sovietilor ) :-D ; pe linga faptul ca e o foto tare faina si e una dintre foarte putinele care reprezinta un " softcab" in action . Cu atat mai interesant e acel T-34 deturelat ( cred ca e un vehicol de pionieri/ geniu ).

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi