Forum Machete,Modelism,Hobby: Noutati Turbo Sania Henri Coanda 1910 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Noutati Turbo Sania Henri Coanda 1910 Articol si poze

#1 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 11 April 2012 - 12:20 PM

Un articol foarte interesant despre Turbosania Coanda 1910 a aparut in numarul din noiembrie 2011 al revistei americane Hemmings Motor News sub semnatura lui David Traver Adolphus.
Fotografii si informatii absolut inedite. De unde le-o avea, nu stiu, dar sunt super.
Articol

Iata pozele:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: The Grand Duke\'s Turbo Sleigh 01-sharp.jpg
  • Imagine atasata: The Grand Duke\'s Turbo Sleigh 02-sharp.jpg
  • Imagine atasata: The Grand Duke\'s Turbo Sleigh 03a-sharp.jpg
  • Imagine atasata: The Grand Duke\'s Turbo Sleigh 03b-sharp.jpg
  • Imagine atasata: The Grand Duke\'s Turbo Sleigh 04.jpg

Aceasta postare a fost editata de MRX: 11 April 2012 - 12:26 PM


#2 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 11 April 2012 - 12:32 PM

Ceva din The Washington Post duminica, 25 decembrie 1910, pagina 01 si ceva in Scientific American din 24 decembrie 1910 pagina 501.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: The Washington Post 1910-12-25 duminica p01.jpg
  • Imagine atasata: x Scientific American 1910-12-24-p501-l-s-c.jpg


#3 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 04 February 2014 - 11:47 AM

Mi-am permis sa pun aici fotografia aceasta, am gasit-o pe net.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: f22.jpg


#4 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 04 February 2014 - 04:18 PM

Imaginea de jos o știu, dacă nu mă înșel, a apărut în cartea d-lui Antoniu. În schimb, poza de sus este fantastică și absolut inedită.
Vă mulțumesc!
Ați putea să postați linkul exact unde ați găsit-o? Ar fi grozav.

#5 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 04 February 2014 - 04:29 PM

Imaginea este la adresa
http://gallica.bnf.fr/
Am dat o cautare pe google la imagini dupa cuvintele "salon de l'automobile paris 1910 gregoire"
SIncer ar fi fost interesant de gasit un pliant ceva al saniei (de genul celui al avionului lui Coanda), dar nu cred ca sunt sanse. Daca mai gasiti ceva va rog sa postati.

Aceasta postare a fost editata de paul: 04 February 2014 - 05:09 PM


#6 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 04 February 2014 - 09:23 PM

Paul, mulțumesc!
Am reușit să le descarc de pe http://gallica.bnf.fr la o rezoluție mai bunicică. În același album este încă o poză cu mașina Gregoire carosată de Coandă, pare ușor îmbunătățită.
Collection Jules Beau. Photographie sportive: T. 36. Années 1910 à 1913 / Jules Beau. F. 9v. (Salon de l'automobile, Exposition internationale de l'automobile, du cycle et des sports, Grand-Palais des Champs-Élysées, 3 - 18 décembre 1910).
Din această foto cu turbosania se vede clar că era acoperită cu mahon lăcuit (nevopsit) (Gregoire făcea și bărci de curse care, la ora aia erau, de regulă, din mahon), doar partea de sus și marginile cock-pit-ului fiind vopsite cu alb. Tronconul ce adăpostea compresorul pare vopsit tot cu alb, doar admisia și evacuarea fiind cromate sau nichelate.
Turbosania Coanda-Gregoire
Automobilul Gregoire Torpille

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: p22a.jpg
  • Imagine atasata: p22b.jpg
  • Imagine atasata: p57-crop.jpg


#7 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 04 February 2014 - 10:49 PM

Iti multumesc si eu, in special pentru observatii, sunt foarte utile pentru realizarea unei machete. Din cate vad sunt ceva diferente intre sania ce apare la salonul auto si cea care este testata, pe langa vopsire. Pare o diferenta de orientare a esapamentului, de asemenea la admisia celei de pe teren, in interior apar cateva cercuri concentrice de diametre diferite care nu sunt la cea de la expozitie.Ochiometric mie imi pare a avea o lungime cam intre 3,7 si 4,2 m. Ce parere aveti?

Aceasta postare a fost editata de paul: 04 February 2014 - 10:58 PM


#8 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 05 February 2014 - 12:02 AM

Pe aia cu așa-zisul eșapament am văzut-o și eu. Probabil că nu era așezată definitiv. Mai curând, cred că, așa cum se vede din poza găsită de tine pe gallica, este priza de aer a motorului. Conul de admisie avea rol de radiator pt lichidul de răcire al motorului Gregoire (conform brevetului FR13502E, solicitat la 3 decembrie 1910).
Atenție la așa-zisele poze de pe teren. De fapt, sunt făcute în atelier (se vede clar în cele 2 poze, cu mecanicii la bord, din setul de poze de la David Traver Adolphus), în timpul construcției și retușate (așa se prelucrau pozele în epocă, cu lama și creionul, pt contrast în vederea publicării pe hârtie de ziar).
Iată brevetul FR13502E, solicitat la 3 decembrie 1910, și care descrie amănunțit, având și desen, propulsorul cu care a fost echipată turbosania (este o perfecționare a propulsorului de pe avion).

Fisiere atasate


Aceasta postare a fost editata de MRX: 05 February 2014 - 12:08 AM


#9 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 05 February 2014 - 08:34 AM

Tot de pe acelasi site, inclusiv o poza cu Coanda la volan (daca nu ma insel)!!!

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: f1.jpg
  • Imagine atasata: f2.jpg
  • Imagine atasata: 3.jpg
  • Imagine atasata: 4.jpg
  • Imagine atasata: 5.jpg
  • Imagine atasata: 6.jpg
  • Imagine atasata: 8.jpg


#10 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 05 February 2014 - 02:15 PM

Maître Paul, deci, mi-ai rupt gura și doi dinți din față, cu pozele astea. Absolut fantastice.
Zi-mi mai exact link-ul unde le-ai găsit, să văd dacă le pot scoate la rezoluție mai mare.
Încep să apară detalii foarte interesante și să se clarifice niște chestii. Cred că te-ai lămurit în legătură cu cercurile alea concentrice. Erau false. Așa i s-a părut celui care a făcut retușul pozelor.
Da, într-una din poze, la volan, este Coandă.

#11 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 06 February 2014 - 09:18 AM

Pozele (la rezoluție bună) din timpul construirii turbosaniei Coandă-Gregoire, la șantierul naval Despujols (yahturi, bărci de agrement și de curse).
Fuzelajul avea structura de lemn, acoperită cu placaj de mahon fixat cu cuișoare de alamă și, probabil, încleiat, șlefuit și lăcuit. Are o singură deschizătură pt cele două locuri în tandem, separate doar de spătarul scaunului din față. Volanul este mai în spate decât sunt în desenele d-lui Robert Șutic (de înțeles pt că nu a avut aceste fotografii).
Tronconul ce adăpostește turbina pare a fi tot din lemn (deci, probabil, nu mai avea rolul de radiator de răcire al motorului așa cum era în brevet.
Statorul are 12 palete ce canalizau și schimbau mișcarea aerului dintr-una axială în una radială, înainte de a întâlni paletele rotorului turbinei, apoi, datorită formei evacuării, se revenea de la o curgere radială la una axială a aerului.
Schiurile din față, se vede clar, erau orientabile din volan și ajutate la curbe de ghearele ce agățau zăpada diferențial. Aceste gheare puteau acționa și simultan, ca frâne, acționate, prin bara din spate de susținere a corpului. Acționarea o făcea ocupantul locului din spate (veți remarca acest lucru comparând pozele, se văd pozițiile diferite).
În pozele de la montaj, muncitorul din față ține volanul în mâini, nefiind montată coloana de direcție, iar priza de aer a motorului este așezată invers.
Cum am spus, finisajul era pe fuzelaj mahon lăcuit, cu marginea cockpitului vopsită cu alb, plus capota motorului Gregoire (6 cilindri în linie, răcire cu lichid, aprox 40CP) tot albă. Tronconul era și el vopsit alb, cu muchiile, probabil, întărite cu alamă sau o tablă nichelată ori cromată.
Lungimea turbosaniei era de 4,115 m.

Sursa fotografiilor este:
http://gallica.bnf.f...ls%22&x=17&y=14
http://gallica.bnf.f...ne%22&x=15&y=16

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: N9019569_PDF_1_-1DM light-crop.jpg
  • Imagine atasata: N6915001_PDF_1_-1DM-light-100.jpg
  • Imagine atasata: N9019568_PDF_1_-1DM light.jpg
  • Imagine atasata: N6915003_PDF_1_-1DM-light-100.jpg
  • Imagine atasata: N6915002_PDF_1_-1DM light30.jpg

Aceasta postare a fost editata de MRX: 06 February 2014 - 09:22 AM


#12 Useril este offline   MRX 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 109
  • Inregistrat: 16-November 07
  • Location:Alexandria
  • Interests:Aviatie, Istorie

Postat 06 February 2014 - 09:41 AM

Fotografii din ziua de 1 decembrie 1910, când turbosania a fost sfințită de un sobor de preoți ai bisericii pravoslavnice ruse, la ora 10,30 AM, în prezența Marelui Duce Kiril Vladimirovici Romanov, vărul primar al țarului Nicolae al II-lea, și a soției sale. Marele Duce era cel care comandase și plătise sania (ar fi interesant de știut dacă ar mai exista, în Rusia sau ...?).
În două fotografii apare și Henri Coandă, foarte tânăr, într-una în cockpit și într-una văzut din spate (fotografia din revista americană de auto, cu vederea din spate a saniei).
După acest eveniment, sania a fost transportată, de la șantierul naval Despujols de pe cheiul Senei, la Salonul Auto de la Paris găzduit de Grand-Palais des Champs-Élysées, deschis între 3 și 18 decembrie 1910, și unde a făcut senzație.
După închiderea salonului, planul era să fie transportată la St. Moritz, unde Marele Duce Kiril dorea să o testeze.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: N6915000_PDF_1_-1DM-light-100-crop.jpg
  • Imagine atasata: N6914999_PDF_1_-1DM light-100.jpg

Aceasta postare a fost editata de MRX: 06 February 2014 - 09:50 AM


#13 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 17 February 2014 - 11:27 PM

Nu aduce ceva nou, insa nici pe aceasta nu am vazut-o pana acum. Aceleasi personaje....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 9edec5e0c2ea.jpg


#14 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 23 July 2014 - 09:34 PM

Atasez mai jos 3 poze cunoscute dar la o rezolutie care permite identificarea multor detalii. Pozele le am de la Michele, un pasionat de istorie, in special a Romanovilor. El are originalele, din cate am inteles, achizitionate de la un anticariat din Milano. Ii multumesc pentru amabilitate si ajutorul sau neconditionat.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG_20140723_0001.jpg
  • Imagine atasata: IMG_20140723_0002.jpg
  • Imagine atasata: IMG_20140721_0001.jpg

Aceasta postare a fost editata de paul: 23 July 2014 - 09:34 PM


#15 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 27 July 2014 - 01:49 PM

aceeasi sursa a pozelor din postarea precedenta

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 02(1).jpg


#16 Useril este offline   argon 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 2
  • Inregistrat: 05-March 15

Postat 05 March 2015 - 09:38 PM

Exista pe undeva date despre forta de tractiune pe care o exercita (la punct fix) turbo propulsorul saniei invirtit de, inteleg, un motor de 30 CP?

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi