Forum Machete,Modelism,Hobby: Nava de pasageri Tudor Vladimirescu - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 17 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Nava de pasageri Tudor Vladimirescu

#1 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 22 January 2013 - 12:12 PM

Salutare la toata lumea dupa terminarea impingatorului a urmat o perioada in care am fost de servici timp indeajuns de indelungi cugetari si am hotarat sa fac aceasta nava pe care am mai incercato sa o fac cu ani in urma totul ramanand la stadiul de corp la scara de 1/60 si acum sa va prezint o mica istorie a acestei nave.
Nava de pasageri cu zbaturi" Tudor Vladimirescu "este ,fara indoiala nu numai cea mai veche nava functionala din flota romaneasca ,nava cea mai norocoasa dinte toate pasagerele cu zbaturi ,nava amiral a flotei de pasagere de pasagere de Dunare ,dar si-a adjudecat deja si tititlu , de invidiat de cel mai vapor cu zbaturi din lume .Datele extrase din planurile succesive de reconstructie ale navei din 1919 , 1954 ,1963 si din Anuarul Dunarii din 1936 releva faptul de necontestat ca legenda navei amiral a flotei de Dunare "Tudor Vladimirescu a inceput exact acum 150 de ani in Inperiul hazburgic .Comanda pentru constructia navei a fost data in 1850, de celebra societate de navigatie dunareana Austriaca DONAUDAMFSHIFFE GESELLSHCHAFT (DDSG) care facea comert cu Principatele Unite .Aceasta a comandat santierului naval GANZDANUBIUS din Budapesta un foarte puternic remorcher de cataracte ce trebuia sa faca fata conditiilor de navigatie de la Cazane ,caracterizate de pescaje mici si curenti puternici.Nava a fost data in explopatare in 1854 si fost botezata Croatia.Nava avea corpul din otel cu file de tabla dispuse longitudinal si inbinate prin nituire, iar masina cu aburi cu cilindri verticali oscilanti, cu dubla expansiune era de ultimul tip in epoca .
Principiile constructive ale masinii cu aburri cu dubla expansiune ,suprafetele mari ale pistoanelor ,dar si calitatea materialelor au permis obtinerea unor bune randamente de navigatie cu turatii mici si a unei longevitati de admirat .
La aceasta s-a adaugat si sistemul de ungere ,cu fitile ,solutia extrem de simpla de lubrefiere asigurind o functionare sigura ,corecta si fara mari uzuri.Astfel ,s-a reusit performanta ca masina cu aburi alternativa sa fia si astazi in perfcta stare de funtioanare dupa trecerrea a 150 ani de serviciu pe Dunare
CROATIA isi schimba proprietarul in 1919 ,la sfirsitul PRIMULUI RAZBOI MONDIL ,fiind cedata de Comisia Aliata societati de navigatie de Stat Romaneasca NFR ,in contul despagubirilor pentru pierderile suferite in razboi.Lung de 60,8 m si lat 14,4 m ,cu o vechime in exploatare de 64 ani remorcherui Croatia este prima nava dintr-o serie de patru nave ce au constituit o comanda pentru Santierul Naval Turnu Severin de amenajare a unor nave de pasageri pentru liniile interne .
Croatia este modificata si reamenajata complet pentru functiunile de nava de pasageri si rebotezata Sarmisegetuza ,a funtionat pe liniile de pasageri Braila -Galati-Sulina si pe ruta Turnu Severin-Cafat -Giurgiu -Oltenita -Turtucaia .
In 1923 Sarmisegetuza este cumparata de societatea de navigatie pe acctiuni SRT si i se schimba numele in Grigore Manu ,in cinstea directorului Regiei Monopolurilor Statului ,care a pus bazele flotei fluviale Romanesti si asigurat o dezvoltare sanatoasa a acesteia ,prin achizitionarea santierului naval Turnu Severin .
Nava avea o lungime maxima de 60,8 m si o latime la casa rotilor propulsoare de 14,4 m si dispunea de conditii de transport a cca. 250 de persoane dispusi pe doua punti ,in cabine si saloane ,la prova si pupa .
Caracterstica navei era data de amplasarea timoneriei in zona centrala a navei , intre cosurile inalte si subtiri .
Inceputul celui de-al doilea razboi mondial gaseste nava Grigore Manu pe liniile de transport pasageri de-a lungul intregului curs al dunarii Romanesti .Ruta turnu severin -Calafat -Corabia -Giurgiu-Calarasi-Hirsova -Braila -Galati-Tulcia-Sulina era parcursa timp de o saptamana ,vaporul pleca de la Sulina lunea si se reintorcea Simbata .
Grigore Manu a indeplinit functiuni de nava spital pe toata perioada razboiului,preluind ranitii de razboi adusi de la Odessa de nava Borcea.Acestia erau transportati la Galati ,deorece spitalele din zona deltei erau putine si supraincarcate .Inpreuna cu iahtul egal Luceafarul ,Grigore Manu a scapat de cofiscarile sovietice mascate sub numele de despagubiri de razboi ,fiind considerate mult prea batrine pentru a suporta sarcinile de transport ale momentului.
In 1948 se infiinteaza SOVROMTRANSPORT NFR ,iar nava Grigore Manu nu a putut fi acceptata in inventar sub acest nume fiind rbotezata .
Din pura intaplare noul nume Tudor Vladimirescu a fost considerat de rusii revolutionar ,dar acesta este si numele unui mare erou national si s-a pastrat pana astazi ,fiind unanim acceptat .
In 1954 nava Tudor Vladimirescu intra in santierul naval Orsova pentru o refacere compleeta.Au fost pastrate doar corpul ,masina cu abur ,vinciul ancorei si zbaturile .Toata suprastructura si interioarele au fost modernizate si reamenajate dupa planurile inginerilor S.Geafer,C.Lita,I.Galia si E.Boshitz.
Silueta redesenata anavei se remarca printr-o deschidere larga a spatiilor ,printr-o aerodinamica adegvata navelor de pasageri ale epocii.Comanda navei era amplasata de aceasta data in fata cosurilor si avea prevazute doua pasarele suspendate pe piloni,pentru usurinta manevrelor de acostare .Cosurile au fost coborite si au fost prevazute cu sistem de rabatare manuala ,pentru intretinere usoara.
Este de remarcat inbinarea fericita a formelor hibride cu romantismul unor alte epoci, imprimat cu abilitate de arhitectul naval prin conservarea unor forme si accesorii din alte timpuri.Specialistii ,dar si turistii din toata lumea au apreciat romantismul si parfumul inconfundabil ale naveei alaturand de foarte multe ori calificativul de cea mai elegata nava cu zbaturi din lume .
Un plan general de amenajare a navei Tudor Vladimirescu desenat DRNC Galati in 1963 releva dimensiunile si caractersticile navei inite de modificarile aduse acesteia in scopul folosirii ei pe traseele turistice .
Cabinele prova de sub puntea principala au fost desfiintate si s-a amplasat in locul lor un salon cu functiuni de restaurant si un bar .La pupa se regaseste un compartiment clasa a 2-a cu 100 locuri pe scaune si sub punte,40 locuri de dormit .
Astfel modificata si reutilata ,nava cu zbaturi Tudor Vladimirescu era pregatita pentru a incepe o alta perioada de exploatare ,de aceasta data nu in realizarea unor servicii utilitare de transport ,ci pentru uz turistic si pentru transportul de agrement in cazurile de protocol special.
Vaporul mai indeplinise astel de curse speciale inca de pe vremea cand se numea Sarmisegetuza,printre pasagerii sai di 1928 numarandu-se Regele Ferdinand si Regina Maria ,iar 1931 maresalul Gherghe Averescu.
Sub numele Grigore Manu ,vaporul a avut onoarea de a-i avea la bord pe Regele Carol II si Principele Mihai in 1940,iar in 1943 pe maresalul Ion Antonescu .Dupa "botezul" sovietic din 1949 ,vaporul Tudor Vladimirescu a facut o cursa de protocol inalt in anul 1959 cand i-a delectat cu placerile navigatiei cu zbaturi pe liderii comunisti Nichita Hrusciov si Gheorghe Gheorghiu Dej.
Perioada cea mai buna pentru exploatare turistica a vaporului a coincis cu "dezghetul" din spatele Cortinei de Fier declansat in Romania comunista imidiat dupa moartea lui Gheorghiu Dej.
Nava incepea sa-si construiasca o reputatie excelenta in lumea turistica occidentala care aprecia nava pentu deschiderile largi ale puntilor ,pentru dispozitia inspirata a volumelor si utilitatilor si nu in ultimul rind pentru norii de fum pe care ii lansa pe cosuri de peste 100 de ani si mai ales si starea exceptionala a masinii cu abur cu cilindri ascilanti.Nava activa in Delta Dunarii din Mai pana in Septembrie ,trasportand turisti din Marea Britanie ,Germania si America pe ruta Tulcea-Maliuc-Crisan si retur .Nava facea curse de o zi ,cu intrare pe Dunarea Veche si cu stationare la ancora .Oferea turistilor servicii de servire a mesei cu prepararea acesteia la bordul navei si avea doua cabine la prova si 40 locuri de dormit la pupa.
Celebritatea capatata de vaporul Tudor Vladimirescu l-a ferit de momentele de criza similare celei din 1974 cand s-a pus problema casarii.Trecerea timpului isi lasa insa amprenta asupra navei .
Acesta descriere este luata dintrun pliant de prezentare a navei .


Cateva date tehnice :

Lungimea maxima -60,8 m
Latimea maxima la casa zbaturilor -14,4m
Pescaj minim -1,83m
Pescaj maxim -98m
Deplasament gol - 500 t
Deplasament maxim - 560 t
Viteza tehnica -18 km/h
Masina cu aburi oscilanta cu dubla expansiune - 600 CP
Autonomie de mars -cca. 80 h
Echipaj -27 pers.
Numar max. de pasageri -450 pers.

La constructia modelului voi folosi planurile lui Craciunoiu din cartea Navomodele Vechi nave Romanesti planurile de aici sunt la scara 1/120 eu voi lucra la scara 1/50 o scara des folosita de mine si mai multe poze de pe care am sa ma inspir deorece planurile sunt incomplete si la verificarea lor am gasit si unele inarventente , in continuare cateva poze.

Aceasta postare a fost editata de dj-bobo: 22 January 2013 - 12:16 PM


#2 Useril este offline   dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 456
  • Inregistrat: 17-January 05
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism,airsoft.

Postat 22 January 2013 - 12:31 PM

excelenta prezentare.totusi,nu e cam mare macheta la 1:50?

#3 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 794
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 22 January 2013 - 03:03 PM

Urmaresc...


Mare? ... Poate lunga :rolleyes: ... dar daca vrei detalii frumoase ... si @dj-bobo are o echipa de super-pitici :hi:

#4 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 22 January 2013 - 03:16 PM

Vezi postareadan, la 22 January 2013 - 12:31 PM, a spus:

excelenta prezentare.totusi,nu e cam mare macheta la 1:50?

O sa aiba cam 120 cm lungime si 28 cm latime .
Mai jos pozele promise si multe scuze am fost nevoit sa plec de acasa .

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 1.jpg
  • Imagine atasata: 2.jpg
  • Imagine atasata: 3.jpg
  • Imagine atasata: 4.jpg
  • Imagine atasata: 5.jpg
  • Imagine atasata: 6.jpg
  • Imagine atasata: plan.JPG


#5 Useril este offline   Leo2003 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1799
  • Inregistrat: 08-February 11
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Tot ce nu tine de aviatie ca doar in aviatie lucrez.

Postat 22 January 2013 - 04:21 PM

Eu as avea totusi o mica observatie si la ce ai facut pana acum, si la ce ti-ai propus...
... ME-SE-RI-EEE !!!!... Bravissimo maestre! Imagine postataImagine postataImagine postata

Aceasta postare a fost editata de Leo2003: 22 January 2013 - 04:23 PM


#6 Useril este offline   traian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1218
  • Inregistrat: 01-May 08
  • Location:Orsova
  • Interests:Nave-navigatie clasica

Postat 22 January 2013 - 05:22 PM

SPOR ! O nava pana la un moment dat frumoasa, ramasa frumoasa in limite si principal ramasa in viata functional dupa atatia ani. E printre putinele nave moderne care mi-au atras atentia, asta tine de propriile preferinte, si una dintre care am ,,modelit-o'' cu ceva timp in urma. Sigur nu sunt singurul dar detin o multime de detalii referitor la nava si poate, pe parcurs pot ajuta la bunul mers a constructiei. Sunt pe aici.
Singura carcota ar fi legata de varianta aleasa pentru model, ideal ar fi sa fie dinaintea ultimelor modificari.

#7 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 794
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 22 January 2013 - 05:33 PM

Dupa ultimile modificari ... a disparut nava de pasageri Tudor Vladimirescu ... a ramas doar o parodie!!! ... parerea mea

#8 Useril este offline   dan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 456
  • Inregistrat: 17-January 05
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism,airsoft.

Postat 22 January 2013 - 06:40 PM

asa este staric dar a fost sansa ei sa ramane pe linia de plutire.indiferent cum arata,cine a gandit modernizarea sub forma ei actuala(de fapt il cunoastem)a salvat nava de parcul rece si apoi de fier vechi.in plus,masina,vinciul cu abur din prova si generatoarele au ramas intacte.daca ai drum pe la galati si te intereseaza mergem si facem o vizita.

Aceasta postare a fost editata de dan: 22 January 2013 - 06:40 PM


#9 Useril este offline   staric 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 794
  • Inregistrat: 02-March 11
  • Location:Ilfov

Postat 22 January 2013 - 06:48 PM

Mai bine fier vechi ... presupunem ca am pictat cu culori moderne peste Mona Lisa (leonardo da vinci)... ca e prea galbena...ca are prea multe crapaturi...ca a prins fum si e inegrita ... apoi o expunem si zicem ca ce bine sa pastrat...panza si rama e originala ... mai repet: nava de pasageri Tudor Vladimirescu nu mai exista ... a ars...a fost dusa la fiare vechi ... au ramas doar planurile (unele) si unele piese (unele) ... si de departe daca inchizi ochii vezi totusi nava :rolleyes: ... parerea mea

P.S.

Imagine atasata: tudor_vladimirescu_1_120.jpg

E prea scump pentru mine acest restaurant plutitor :whistle:

Aceasta postare a fost editata de staric: 22 January 2013 - 06:53 PM


#10 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 22 January 2013 - 09:45 PM

Salutare din nou , dupa indelungi verificari am marit planul de forme la scara 1/50 si ceva nu se potriveste ,masurate cotele din planul lui Craciunoiu pescajul navei este de 1,45 m in cartea lui Navomodele Vechi nave Romanesti el da pescajul max. de 1,6 m si deplasamentul vasului gol de 342 t iar incarcat de 466 t , din brosura Navromului este dat pescajul max. de 1,98 m si deplasament gol 500 t iar incarcat de 560 t comparand pozele pe care le am nu se vede un pescaj asa mare . In continuare am sa va prezint si cateva poze facute de mine prin 94" -95 " nu sunt de o calitate prea buna pe atunci exersam fotografia .
Cam atat pentru astazi o sera buna in continuare va doresc .


P.S. Pozele sunt din perioada cand nava era scoasa din uz perioada care a durat pana in Ianuarie 2003 cand a fost dusa la Braila unde i s-a inlocuit tabla la opera vie .

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 20006.jpg
  • Imagine atasata: 20007.jpg
  • Imagine atasata: 20008.jpg
  • Imagine atasata: 30001.jpg
  • Imagine atasata: 30002.jpg
  • Imagine atasata: 30003.jpg
  • Imagine atasata: 30004.jpg
  • Imagine atasata: 30005.jpg
  • Imagine atasata: 30006.jpg
  • Imagine atasata: 30007.jpg

Aceasta postare a fost editata de dj-bobo: 22 January 2013 - 10:10 PM


#11 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 22 January 2013 - 10:22 PM

Vezi postareatraian, la 22 January 2013 - 05:22 PM, a spus:


Singura carcota ar fi legata de varianta aleasa pentru model, ideal ar fi sa fie dinaintea ultimelor modificari.

Luat in viltoarea editarii primului post din acest topic am uitat sa precizez ca voi lucra acest model in varianta de pana la ultima modernizare in 2006 ,asa ca va rog sa imi primiti scuzele de rigoare .
Toate cele bune si o seara buna in continuare .

#12 Useril este offline   Neastefan 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 416
  • Inregistrat: 13-February 12
  • Location:Milano
  • Interests:Barci barcute si barchoaie

Postat 22 January 2013 - 11:54 PM

Salut neadjbobo interesant proiect ai de gand sa reproduci si motoarele?

#13 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 23 January 2013 - 08:27 AM

Vezi postareaNeastefan, la 22 January 2013 - 11:54 PM, a spus:

Salut neadjbobo interesant proiect ai de gand sa reproduci si motoarele?

Nu , nu cred pentru motoare nu am documentatie doar poze din compartimentul masini .
Multa baftaaa .

#14 Useril este offline   nelu69 

  • Membru deplin
  • Grup: Members
  • Postari: 15
  • Inregistrat: 12-July 12
  • Location:Galati
  • Interests:machete, machetutze, machetzele, computer hardware & software, si tot ce e inedit, in general

Postat 23 January 2013 - 02:24 PM

dj_bobo, daca te ajuta, am si eu cateva poze cu tudor vladimirescu. da-mi PM cu mailul tau si ti le trimit. succes!

#15 Useril este offline   marinaru29 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 153
  • Inregistrat: 28-July 09
  • Location:Constanta

Postat 23 January 2013 - 09:09 PM

Felicitari si spor la proiect!

#16 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 23 January 2013 - 10:47 PM

Multumesc nelu69 pentru pozele trimise . multumesc marinarul29 , astazi am scos sabloanele coastelor pe carton din care voi scoate de pe exterior doi mm ce reprezinta grosimea bordajului ,am fost la tamplar unde am prelucrat o veche scandura de brad pe care voi aseza coastele ,mai jos va prezint planul de forme la sacara 1/50 la care am mai adaugat 4 mm ce vor aduce pescajul navei la 1,6m dupa cum am vazut ca il are din ultimile poze trimise de nelu69 .Cam atat pentru astazi o seara buna va doresc in continuare.

Fisiere atasate



#17 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 25 January 2013 - 10:42 PM

Salutare la toata lumea , dupa taerea coastelor astazi le-am asezat pe cala pentru aceasta am folosit o scandura trasa pe abric si indreptata .Am avut ceva probleme la dimensiunea planului si datele tehnice ale navei reale ce nu se regaseau in plan . In plan sunt pevazute noua coaste si pentru o mai buna rigiditate a corpului am suplimentat numarul acestora si am ajuns la cinsprezece . Pe planurile sunt trasate ceva linii de apa dar acestea nu au nici o relevanta pentru ca acestea nu se regasesc in planul de forme , coastele suplimentare le-am proectat mai mult ochiometric si la asezarea pe cala se vede ca bordajul in cateva zone nu curge bine ,dar asta se va remedia maine .
Cam atat pentru astazi ,o seara buna va doresc .

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Optimized-DSC06998.JPG
  • Imagine atasata: Optimized-DSC06999.JPG

Aceasta postare a fost editata de dj-bobo: 25 January 2013 - 10:44 PM


#18 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 January 2013 - 10:36 AM

Cum spuneam si la un topic de figurine, imi place sa citesc scurtele istorioare legate de macheta in constructie, mereu ai de aflat cite ceva, si sa urmaresc etapele constructiei. Remarc si aici profesionalismul! :good:

#19 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 26 January 2013 - 08:50 PM

Buna seara la toata lumea , azi am mai lucrat cate ceva la model , am fixat chila pe pozitie si am montat curentii lacrimari .Materilul pentru chila este placajul de fag si din cauza ca lungimea modelului depaseste 1 m am confectionat chila din mai multe bucati imbinarea am facuto in coada de rindunica ,prin aceeasi metoda am adaugat etrava si etamboul . Dupa cum va spuneam ieri datorita adaugarii unor unor coaste suplimentare aceste fie sunt prea mici si la acestea am adugat material iar la cele mai mari am indepartat surplusul de material controland curgerea cu o bagheta .Pentru ca baghetele brute pe care le am in debara au o dimensiune de 1010 mm /13mm/1,7mm si sunt cam mari maine le voi taia la 1010/6/1,7 .Pentru fixarea curentilor 4mm/4mm am folosit aracet si bolduri (ace cu gamalie)
.Cam atat pentru astazi toate cele bune si o seara placuta va doresc.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: curenti lacrimari prova.JPG
  • Imagine atasata: curenti lacrimari pupa.JPG

Aceasta postare a fost editata de dj-bobo: 26 January 2013 - 08:51 PM


#20 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 27 January 2013 - 09:44 PM

Buna seara la toata lumea ,astazi am inceput filarea pentru aceasta am folosit baghete de 1010mm/6mm/ 1,7mm si pentru ca modelul meu este mai lung la fiecare bagheta va trebui prelungita pentru continuitatate voi face o imbinare in "diagonala" .Pentru prinderea baghetelor folosesc cuie de modelism de 0,7 mm si 6mm lungime pe care le voi scoate dupa terminarea filarii si le voi refolosi .Pentru ca nu am un aplicator pentru cuie folosesc metoda clasica cu gauritor si fixarea lor in gaura si apoi baterea cu ciocanelul .
Cam atat pentru astazi o seara buna va doresc in continuare .

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: filare 1.JPG
  • Imagine atasata: filare 2.JPG


Arata acest topic


  • 17 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi