Forum Machete,Modelism,Hobby: Panzerwerfer 42 auf Maultier - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

Panzerwerfer 42 auf Maultier Ironia vietii ori poate-un cerc care se-nchide.

#1 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 05 February 2016 - 10:10 PM

Imagine atasata: Panzerwerfer-42-Ausf-Maultier-Italeri277.jpg

Kitul din imagine a fost prima mea taratoare "serioasa", cea care mi-a inoculat definitiv microbul pentru subiectele terestre, (ea si discutiile ample si uneori interminabile purtate cu Longinus ), eu alegand aceasta macheta datorita formelor ei futuriste si usor agresive.

Se intampla in 1995, macheta mea fiind cumparata de la cineva care avea la vanzare doua bucati, la astronomicul pret de 29,500 lei si intr-o vreme in care piata de plastice occidentale era destul de rara chiar si in Cluj, fiind mai repede acaparata de cele trecute cu sacosa de la vecinul din rasarit.
In fine.
Ceea ce m-a frapat pe mine si mi se pare usor ironic e ca, dupa 21 de ani, si cealalta cutie ajunge sa fie montata tot de mine.
Acum, avand deja experienta primeia, o sa vad cum o voi putea ajuta pe astalalta.

O mica istorie a masinii.

Sub denumirea de Panzerwerfer 42 auf Maultier, respectiv sub mai putin cunoscutul indicativ Sd.Kfz. 4/1, armata celui de-al III-lea Reich a utilizat un complex ce-a imbinat capabilitatile camionului semisenilat de 3 tone Opel Blitz in varianta "Maultier" cu cele ale unui sistem de aruncatoare de rachete nedirijate, cu 10 guri de foc și denumit 15 cm Nebelwerfer 41.
In general, articolele sau discutiile privind acest complex folosesc denumirea de Panzerwerfer 42 auf Maultier, insa cea corecta (mentionata in toate arhivele germane) este Panzerwerfer 43, cifrele indicand in fapt anul intrarii in productie a acestui ansamblu.

Masina fost produsa incepand cu luna aprilie 1943 si pina la finele lunii martie 1945 la uzinele Brandemburg-Havel, prima actiune de front avand loc in luna septembrie 1943, cu o productie ce a urcat pina aproape de 600 exemplare.
Din productia totala, circa jumatate din vehicule au fost destinate ca transportoare a munitiei pentru piesa NbW 41, purtand denumirea de Munitionkraftswagen (Sd.Kfz. 4).
In principiu, ele difereau de ansamblul Sd.Kfz. 4/1 prin lipsa armei ofensive amplasata pe suprastructura compartimentului de lupta, iar din aceste doua versiuni (Sd.Kfz. 4 si Sd.Kfz. 4/1) au fost scoase in 3 variante, diferentele constand in grosimea si inclinatia blindajului precum si ceva modificari minore ale suspensiei.

Panzerwerfer-ul acesta a avut la baza sasiul, motorul, suspensia puntii fata precum si alte cateva componente ce se regaseau la camionul standar Opel Blitz, insa in versiunea semisenilat (Maultier),utilizand suspensia Carden Lloyd in combinatie cu senilele tancurilor Pz–I.
Transmisia de la motorul Opel era asigurata de un ax cardanic legat la rotile motrice ce angrenau senila, totul fiind apoi intregit de un blindaj inclinat, desenat revolutionar in opinia mea.
Ideea de camion semisenilat a fost utilizata nu numai de cei de la Opel ci si de catre Ford sau Mercedes, ultimii utilizand suspensia tancului usor Pz II plasata sub camionul de 4.5 tone - L 4500.
Ca o paranteza. Am citit ca si Bussing Nag a avut o tentativa de a combina al lor L4500S (4x2) cu suspensia panzerului II, insa nu cunosc imagini cu asa ceva; din varii motive a ramas probabil doar la stadiul de idee.

A avut urmatoarele caracteristici :
6 metri lungime, 2 latime, sub 3 metri inaltime si o greutate putin peste 7 tone la un blindaj ce nu depasea 10 mm. Viteza maxima era in jur de 40 km/h, iar autonomia era de maxim 140 km, la un consum al motorului de 3600cc ce depasea uneori 100 litri/100 km in teren framantat.
Ehipajul masinii era compus din 3 oameni, mecanic/conductor (era și comandantul piesei), un incarcator si un ochitor/transmisionist. Ca armament defensiv, Panzerwerfer-ul 43 avea o mitraliera MG 34, calibru 7.92 mm.

Armamentul ofensiv la constituit Nebelwerfer-ul 41, ce era compus din 10 tevi calibrul 150 mm montate in doua baterii suprapuse, darea focului realizandu-se electric. Munitia utilizata era in principal exploziva, plasata in tuburi din aliaje subtiri pentru a se obtine un efect sporit de fragmentare. Bateria avea un grad de libertate de 270 grade pe orizontala si o elevatie maxima de 80 grade.
Utiliza un sistem optic de ochire RA 35, iar distanta optima de tragere era in jurul a 4500-6000 metri, maximul balistic fiind de 7000 metri. Din pacate pentru germani, sistemul a avut serioase probleme de acuratete, de multe ori loviturile trase la peste 2500 metri cazand cu o eroare de zeci de metri. Inacceptabil zic eu.

Complexul initial de la care s-a plecat (cel cu 6 tevi), a aparut in 1940, imediat după campania din Franta.
Interesanta a fost solutia aleasa de catre inginerii germani, prin plasarea motorului racheta in capul acesteia iar stabilizarea proiectilului (empirica de altfel) realizandu-se prin imprimarea unei miscari de rotatie in jurul propriei axe. Prin montarea motorului in fata, s-a dorit ca explozia si implicit efectul ei sa se realizeze in aer, inainte ca incarcatura exploziva sa atinga solul/tinta. Ideea in sine nu era rea insa perioada in care a aparut a fost una de pionierat iar lipsa timpului si avansarea frontului nu a permis dezvoltarea/corectarea erorilor de proiectare si apoi de utilizare a armei.

Tactica utilizarii acestei arme presupunea amplasarea in baterie a 3 pina la 6 Panzerwerfere 43 si executarea simultana a unui foc de baraj asupra unei pozitii stabilita dinainte. Datorita inacuratetei armei, echipajele ce-au deservit ansamblul au preferat sa isi plaseze vehiculele intr-un arc de cerc, urmarindu-se ca fiecare baterie sa ramana la o distanta relativ egala fata de tinta, după care executau foc de baraj.

Putine exemplare au fost capturate, majoritatea s-au pierdut pe frontul de est. Din cele care-au luptat pe frontul de vest, au ajuns fie distruse fie in mainile aliatilor, cu ocazia Operatiunilor Overlord sau Cobra.
Din cele capturate spre finele razboiului in sudul Germaniei au supravietuit doar cateva, un exemplar aproape intact (si actualmente functional !!) se afla in custodia muzeului Saumur din Anjou, Franta. Masina asta are anvelope britanice (probabil montate de genistii englezi pentru al putea transporta); un alt exemplar se afla in custodia muzeului tancurilor din Kubinka, in Rusia. Rusii (secretosi din fire) nu au dat multe detalii despre starea acestei masini. In afara de ceea ce se vede in fotografiile cu exemplarul detinut de ei, eu nu cunosc alte detalii.

Cam asta a fost istoria unei masini cu forme frumoase; eu o sa ma stradui sa va prezint povestea unui kit plasticos ce merita a fi ajutat putin.

Imagine atasata: panzerwefer 2.jpg

Bibliografie.
1. Stephan Ward - Panzerwerfer 42 auf Maultier in Action – articol site Missing lynx
2. Peter Chamberlain/Hilary L. Doyle - Encyclopedia of German Tanks of World War II
3. Karl Mueller – Opel Militarfahrzeuge 1906-1956

P.S. Kitul nu mai are decaluri si multe elemente vor fi schimbate sau adaugate, dupa cum se va vedea.

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 05 February 2016 - 10:11 PM


#2 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 05 February 2016 - 10:29 PM

Bine ca ai inceput.
Subiect cunoscut, tocmai asta te obliga.
Si sunt sigur ca o sa-ti achiti obligatia asa cum se cuvine, adica...excelent.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 05 February 2016 - 10:30 PM


#3 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 05 February 2016 - 10:41 PM

Ma straduiesc Longine, fiind poate mai copt la minte si cu amintiri placute-n suflet.

Bun; sa revin la oaia topicului.
Am inceput cu sasiul masinii, corectand usor inadvertentele de potrivire.
Nimic special de mentionat aici, poate doar sistemul tampit de prindere a directiei, gandit atunci pentru a obtine un ansamblu mobil.
A ramas mobil, insa cred ca o sa o blochez caci e prea fragila zona.
Imagine atasata: 14.jpg

Am purces apoi la asamblarea motorului de 6 in linie, la care in prima faza am adaugat bobina de inductie, mansoanele izolatoare ale bujiilor, bosajele de intarire a capacului chiuloasei, delcoul cu cele 7 gauri unde mai apoi au fost infipte fisele bujiilor, ceva pe la alternator, pompa de benzina si teava alimentarii cu ulei, plus ce mai e pe acolo.

Imagine atasata: 12.jpg
Imagine atasata: 13.jpg

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 05 February 2016 - 10:42 PM


#4 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 05 February 2016 - 11:45 PM

Continuarea logica a fost reprezentarea fiselor, ceva cablaraie precum si alimentarea motorului.

Imagine atasata: 10.jpg

Conectarea fiselor bujiilor la distribuitorul motorului 6 in linie am facut-o după o diagrama/indicatie in care cilindrii sunt notati cu C (primul cilindru fiind cel de linga radiator) iar distribuitorul/delcoul e notat cu D.
Si astfel, avem asa:
C1 la D1
C2 la D5
C3 la D3
C4 la D6
C5 la D2
C6 la D4
Imagine atasata: 3a.jpg

Fisa centrala a distribuitorului am legat-o in capu'la bobina de inductie, iar cu excitatia asteia din urma am inconjurat chiuloasa motorului pentru fi legata de alternator.
Cel putin mie asa-mi sugerau fotografiile avute la indemana.
Imagine atasata: 2.jpg
Alternatorul a primit si el ceva detalii.
Imagine atasata: 7.jpg

Am incercat apoi sa reprezint capacul embosat, montat pe radiator, in care intra elicea lu' ventilatoru'. Pe asta din urma am dat-o jos si am prelungit axul ei, pentru a intra in acel capac si pentru a avea loc sa plasez pompa de apa.
Mai am ceva de slefuit la stiren si la buza metalica.
Am inlocuit si cureaua motorului cu una mai ingusta. Cealalta freca in capacul radiatorului si trecea sensibil si urat vizibil peste latimea celor trei role.
Imagine atasata: 15.jpg Imagine atasata: 16.jpg
Imagine atasata: 17.jpg Imagine atasata: 18.jpg

Urmeaza furtunele ce legau radiatorul de blocul motor prin tur și retur, evident trecind prin pompa de apa, plus gura de umplere a radiatorului care e plasata aiurea pe kit.

#5 Useril este offline   OldHammer 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 852
  • Inregistrat: 23-March 12
  • Location:Chisinau, Republica Moldova
  • Interests:Blindate

Postat 06 February 2016 - 12:10 AM

Ai ai ai ! Ce tema interesanta!

Am si eu acest kit in colectie, am o problema serioasa cu rotile- cauciucul se distruge(.

O sa urmaresc topicul cu mare interes! Imagine postata

Am si eu careva carti care te-ar putea interesa la acest subiect.

O sa folosesti senilele si rotile din kit?

Aceasta postare a fost editata de OldHammer: 06 February 2016 - 12:36 AM


#6 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 06 February 2016 - 02:00 PM

Sincer, n-am remarcat probleme de genul celor indicate de tine, insa nu esti singurul care se plange de anvelopele kiturilor ce in timp crapa.
Poate fenomenul apare atunci cind macheta zace cu anii in bataia directa a razelor soarelui. Ceea ce nu e cazul la mine.

Uite, asa arata azi cele doua roti ale machetei mele, montata acum 20 de ani si mai bine.
Parca s-au contractat usor fata de jante, insa in rest imi par ok.

Imagine atasata: a.jpg Imagine atasata: b.jpg

Da, o sa folosesc atat rotile cit si senila de vinil data de kit. Am un set link by link, insa nu le merita acest kit.
Evident, ar fi interesant de vazut ce carti ai tu in legatura cu subiectul; cum crezi ca s-ar putea materializa propunerea ta ?

Aceasta postare a fost editata de AdiP: 06 February 2016 - 02:01 PM


#7 Useril este offline   Michael_Wittmann 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 818
  • Inregistrat: 19-March 05

Postat 06 February 2016 - 02:28 PM

Salutare, frate Adi. Urmăresc cu mult interes macheta ta, cu atât mai mult cu cât atunci când m-am apucat de hobby (în 2001, cred) încă era de vânzare la Central. Era 423.000 lei. Nu am luat-o, apoi nu mai era și am regretat multă vreme faptul că am pierdut-o. Dat fiind faptul că am trei seturi de șenile individuale de Panzer I care îmi prisosesc, aș fi bucuros să primești unul pentru proiectul tău. Dacă accepți, ți-l aduc într-o zi la job. Spor!

#8 Useril este offline   OldHammer 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 852
  • Inregistrat: 23-March 12
  • Location:Chisinau, Republica Moldova
  • Interests:Blindate

Postat 06 February 2016 - 05:40 PM

Lasa-mi un email...

#9 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 10 February 2016 - 09:42 AM

Ooo, frate Marius, te salut cu respect.
Tin minte cutia de la Central, in aceeasi perioada mai era un Zundapp KS 750 (Revell) scara 1/9 la care salivam, dar nu gaseam cu ce il combin si nu l-am luat, plus un Grille ausf H de la Dragon, cam intangibil pentru mine ca pret la vremea aia.
Eh, alte vremuri si prioritati.
In legatura senilele, iti multumesc pentru generozitate si intentie. Am si eu un set (cred ca MB), doar ca am apreciat ca nu le merita kitul asta. In plus, am ceva subiecti ce-ar merita ajutati/corectati pe partea de rulare si tin setul meu pentru a ajuta macar unul din ei.
In schimb, te astept oricand cu placere la mine la job sa mai punem "tara la cale".Imagine postata

Prietene Alexey, multumesc pentru informatiile primite de la tine. Ma ajuta si ele, pe langa ce am mai avut eu.
N-am gasit inca imagini strict cu zona compartimentului motorului. Mai caut.
Merci inca o data.


Ca tot vorbeam de motor, pun mai jos ceva imagini cu progresul in acel compartiment, intins pe vreo 5 ore impartite-n doua seri.
Am terminat furtunele ce legau radiatorul de pompa de apa, am pus o cutie/jonctiune electrica pentru cablaraiele ceasurilor de bord, doi suporti metalici, o butelie de aer comprimat ce are nevoie de tevi, plus un acumulator caruia-i lipsesc fisele bornelor.

Imagine atasata: DSCF6509-1024.jpg

Imagine atasata: DSCF6499-1024.jpg

Imagine atasata: ACC-1024.jpg

#10 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 10 February 2016 - 10:39 AM

Vezi postareaAdiP, la 10 February 2016 - 09:42 AM, a spus:

Ooo, frate Marius, te salut cu respect.
Tin minte cutia de la Central, in aceeasi perioada mai era un Zundapp KS 750 (Revell) scara 1/9 la care salivam.

Hi hi. Daca vrei,poti saliva cand vi la mine.Ce-i drept ca al meu este BMW,nu Zundapp. :rolleyes:
In alta ordine de idei: faina lucrare ,masinaria asta a ta.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 10 February 2016 - 10:39 AM


#11 Useril este offline   Dan_Necrofor 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 900
  • Inregistrat: 28-February 08
  • Location:cartier Vitan, Bucuresti
  • Interests:Figurine 1/35 si 1/16 + vehicule 1/35 toate WW2...

Postat 10 February 2016 - 01:29 PM

Vezi postareaAdiP, la 06 February 2016 - 02:00 PM, a spus:

Am un set link by link, insa nu le merita acest kit.


Arata super... nu inteleg de ce ati spus ca nu merita acest kit senilele bucata cu bucata din moment ce lucrati cu atata migala la el?

Or sa ramana deschise sau nelipite trapele de la motor sa se vada munca depusa?

#12 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 11 February 2016 - 08:36 AM

Dane, motivul e simplu si "e" doua Imagine postata :
1. In principiu, nu-mi place sa las o macheta doar asa cum a gandit-o producatorul iar daca e una mai slaba ce poate fi ajutata, cu atat mai mult nu ma simt impacat daca doar o montez/vopsesc. In cazul de fata, am preferat sa incerc sa ajut zonele cu reale lipsuri, calea de rulare putand ramane (in principiu) si asa, cu senile din vinil.
2. Kitul nu este al meu, eu doar il montez si vopsesc.
Astea doua sunt motivele care m-au facut sa consider ca senilele link by link oferite de prietenul Wittmann sau setul pe care il am eu vor ajuta mai bine un kit care intr-adevar va avea nevoie de corectii in acea zona.

Evident, exista sansa ca acest kit sa fie implicat intr-un schimb cu modelul similar, montat deja; daca va fi asa, probabil o sa revin asupra deciziei de a-l lasa pe acesta cu senilele originale.

In legatura cu cealalta intrebare. Da, cele doua trape/capace de acces vor ramane deschise, pentru o vedere mai facila spre acel compartiment.
Daca totusi se va impune o masura suplimentara, o sa caut la acel moment solutia potrivita.

Btw, m-as simti mai bine cu un simplu Adi sau persoana I-a singular. Imagine postata

#13 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 15 February 2016 - 10:34 AM

Mic progres.
Peretele "parafoc" e cam gata; e singurul (din cit am vazut in poze) ce are niscaiva maruntisuri montate pe el.

Am reprezentat tevile si furtunele instalatiei de frana, acumulatorul cu bornele si cablurile lor (cu + la electromotor; minus-ul direct pe tabla masinii).
Am refacut puntile la acumulator, din tabla de alama, podul pedalier din tabla de cupru, traseul spre pedala de frana, o cutie/panou electric cu capac si surubel, niste cablaraie, etc.

Ulterior, am facut axul volanului (e prea gros si o sa-l inlocuiesc) precum si cutia mecanismului de directie din capatul de jos al axului volan, prins pe sasiul masinii.
Ar mai fi de adaugat un furtun ce pleaca de la teava verticala (cu roz in capat) si intra in chiuloasa, inchizand astfel circuitul de frana "servo".


Imagine atasata: DSCF6542-1024.jpg
Imagine atasata: DSCF6534-1024.jpg
Imagine atasata: DSCF6532-1024.jpg
Imagine atasata: DSCF6540-1024.jpg


#14 Useril este offline   kvogel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 20-April 05

Postat 15 February 2016 - 01:28 PM

Daca nu porneste la sfert de cheie, e fix degeaba.

Aceasta postare a fost editata de kvogel: 15 February 2016 - 01:28 PM


#15 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 15 February 2016 - 02:53 PM

Fire,firisoare,tevi,conducte,bride...minunat :clapping: !
Rugaminte,poti pune cateva cadre cu ansamblul suspensiei fata?Mi-ar fi de mare ajutor pentru un proiect mai ciudat d-al meu.
Numai bine.

#16 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 15 February 2016 - 09:39 PM

Vezi postareakvogel, la 15 February 2016 - 01:28 PM, a spus:

Daca nu porneste la sfert de cheie, e fix degeaba.

Fix la asta m-am gandit si eu.

Vezi postareaaxor, la 15 February 2016 - 02:53 PM, a spus:

Rugaminte,poti pune cateva cadre cu ansamblul suspensiei fata?Mi-ar fi de mare ajutor pentru un proiect mai ciudat d-al meu.
Numai bine.


Axoare, ai mai jos o poza cu masina cu craci-n sus.
In principiu e vorba de doua arcuri foi pe care se sprijina puntea masinii (e din doua jumatati lipite pe lungime), iar la capete ea are ceva ce se vor a fi fuzete. De pinii lor se prinde brida aceea ce ajuta la bracarea rotilor.
Simplu dar ordinar.

Imagine atasata: A.jpg

#17 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 24 February 2016 - 08:03 PM

Multzam Adi :drinks:

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi