Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 17 Pagini +
  • « Prima
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati

#281 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 13 May 2017 - 05:41 PM

Va multumesc amandurora!

#282 Useril este offline   scud 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 6
  • Inregistrat: 21-October 17
  • Location:Bucharest
  • Interests:Aero structures.
    Stress analysis.
    Finite Elements structural modeling.

Postat 17 November 2017 - 05:02 PM

Salutare tuturor.

Intru si eu pe acest forum dupa multa lectura despre IAR80.

Incep sa lucrez la un model 3D, si din ce am vazut pe aici, stacheta este foarte sus. Felicitari autorilor.

Ca prima intrebare, as vrea sa imi spuneti cat din model se poate face din referinte tehnice (desene de fabrica cotate) si unde este necesara relevarea desenelor, sau chiar a fotografiilor.

Din ce am cautat, date pentru aripa nu par sa existe in afara de desenul scheletului aripii si al aripii invelite. Nicaieri nu am gasit profilul aerodinamic. La fel, unghiul diedru al aripii, doar o specificatie relativ vaga in notita tehnica.
Stiu de discutia legata de aripa de Savoia Marchetti 79, scalata la 1:2. E o posibilitate de investigat.

Multumesc,
Silviu

#283 Useril este offline   scud 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 6
  • Inregistrat: 21-October 17
  • Location:Bucharest
  • Interests:Aero structures.
    Stress analysis.
    Finite Elements structural modeling.

Postat 21 November 2017 - 10:38 AM

Salutare, din nou.

Mai este activ forumul?

Am aflat acum cateva minute o veste despre posibila reconstructie a IAR-80-ului in Canada & SUA.

http://www.aero.pub....9/iar-american/


Dl. Iancic (banuiesc ca ati auzit de el) a facut o vizita la Facultatea de Inginerie Aerospatiala si si-a prezentat proiectul.

In link-ul de mai sus sunt si cateva imagini cu modelul 3D.

Ceva pareri / comentarii? Vad cadrele cocii inca la stadiul de curba, fara alte detalii.

Atasat am pus o vedere a cadrelor III si V facute dupa cotele din desene si ce am mai gasit. Mie mi se par semnificative diferentele.
Cele din modelul dl. Iancic par sa fie cele din dreapta.

#284 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 21 November 2017 - 11:02 AM

Din fericire, forumul mai este aciv. Feisbucul, bata-l vina....
Probabil Prom nu a mai lucat sau, cine stie, a uitat sa mai treaca pe aici cu noutati.
Despre un IAR la scara mare, sunt mai multe variante, una si la noi in tara!
P.S. Cred ca ai uitat sa atasezi pozele!

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 21 November 2017 - 11:04 AM


#285 Useril este offline   scud 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 6
  • Inregistrat: 21-October 17
  • Location:Bucharest
  • Interests:Aero structures.
    Stress analysis.
    Finite Elements structural modeling.

Postat 21 November 2017 - 12:58 PM

Vezi postareaZ-mare, la 21 November 2017 - 11:02 AM, a spus:

Din fericire, forumul mai este aciv. Feisbucul, bata-l vina....
Probabil Prom nu a mai lucat sau, cine stie, a uitat sa mai treaca pe aici cu noutati.
Despre un IAR la scara mare, sunt mai multe variante, una si la noi in tara!
P.S. Cred ca ai uitat sa atasezi pozele!


Da, am uitat sa apas "Ataseaza acest fisier".

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: cadre fuselaj vs. modelism.jpg


#286 Useril este offline   scud 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 6
  • Inregistrat: 21-October 17
  • Location:Bucharest
  • Interests:Aero structures.
    Stress analysis.
    Finite Elements structural modeling.

Postat 22 November 2017 - 11:08 AM

Salutare si felicitari pentru rezultate. Impresionant.

Eu sunt mult mai la inceput, inca incerc sa obtin suprafata exterioara. Si sunt muuulte intrebari de pus si aspecte de clarificat.

Legat de fuselajul posterior: am desenele complete ale cadrelor III (C-1125) si V (C1127). Am gasit ceva pentru toata coca, dar sunt diferente de curbura fata de curbele cotate:

Imagine atasata: cadre fuselaj vs. modelism.jpg


Din ce am vazut ca ai postat in thread-ul asta, par sa mai existe ceva desene pentru coca, si ceva pentru partea din spate a fuselajului, in zona ampenajelor. Altfel nu ieseau toate detaliile.

La aripa mai exista si altceva in afara de scheletul aripii (C-1600 si C-5483) si , nervurile 2 (C-1622), 6 (C-1621), 9 (C-1623), 11 (C-1619), 14 (C-1637) si 17 (C-1652)?

Ma intereseaza ceva desene de lonjeroane, informatii despre diedru. Am vazut ca ai facut talpa superioara a lonjeroanelor dreapta si cea inferioara la un unghi. Exista referinta pentru aceasta particularitate?
Profilul aripii e facut prin relevarea desenelor de nervuri? Sau exista vreo referinta? Eu ma gandeam sa fac o relevare de profil de pe fiecare nervura, si, stiind lungimea coarzii din din modelul scheletului aripii, sa compar cu profilele NACA din anii '30 pana cand gasesc ceva care se suprapune. Avantajul e ca ar iesi o curba continua (exista formula analitica pentru profil, y=f(x) si suprafata ar iesi mult mai curata). Cam la etapa asta sunt acum.

Asta am pana acum:
Imagine atasata: MGM nov.jpg

Silviu

#287 Useril este offline   scud 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 6
  • Inregistrat: 21-October 17
  • Location:Bucharest
  • Interests:Aero structures.
    Stress analysis.
    Finite Elements structural modeling.

Postat 22 November 2017 - 11:41 AM

Salutare.

Felicitari pentru rezultat. Chiar impresionant.
Am pus cateva intrebari intr-un post mai devreme, dar nu sunt sigur ca va aparea (nu am inca 10 postari si deci ce postez eu nu apare direct)


Am incercat sa postez ieri cu o imagine atasata (<1200 pixeli si <380kb) si nu a aparut.
Azi am incercat la fel, cu doua imagini, ambele suficient de mici. N-au ajuns unde trebuie? Sau nu au fost aprobate? Am facut vreo greseala administrativa?

Multumesc,
Silviu

#288 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 23 November 2017 - 12:03 PM

Aici putem pune intrebari, semnala probleme cu unele kituri sau aparitii de carti, aftermarketuri etc.

#289 Useril este offline   scud 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 6
  • Inregistrat: 21-October 17
  • Location:Bucharest
  • Interests:Aero structures.
    Stress analysis.
    Finite Elements structural modeling.

Postat 24 November 2017 - 09:10 PM

Salutare,

Ziceam mai sus ceva despre profilul aerodinamic. In cartea d-lui Dan Antoniu si in cartea d-lui Radu Branzan sunt citate NACA 23012 cu grosime de 5.5% si 17.5%.
Dar nu par sa se verifice.

Am luat-o cu nervura 17, singura la care bordul de fuga e cotat. Se pare ca mi-am cam prins urechile aici.
Am intrat pe:
http://airfoiltools....foil/naca5digit
de unde am extras punctele pentru cateva profile.

Cu nervura scalata cat de cat, am suprapus curbele calcualte peste desen.
A iesit cam asa:
Imagine atasata: Nervura 17 - teste profil - Copy.jpg

E destul de anevoios, si cred ca trebuie sa gasesc alta varianta, sau sa optimizez ceva. Inca nu nimeresc curbura la un nivel decent.
Oricum, desenul pare curbat (poate fi de la scanare), o line orizontala e curba in loc de dreapta, cu abatere de 2-3mm.

Si asta e doar prima nervura... :((

Silviu

#290 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 30 November 2017 - 04:10 PM

Buna ziua!

Ce culoare ar trebui sa aiba interiorul unui IAR-80 pana la numarul 300?

#291 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 01 December 2017 - 02:06 PM

Un gri albastrui deschis, ce a fost asimilat cu RLM 76.

#292 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 01 December 2017 - 05:50 PM

Vezi postareaZ-mare, la 01 December 2017 - 02:06 PM, a spus:

Un gri albastrui deschis, ce a fost asimilat cu RLM 76.


Multumesc! Nu sunt sigur ca inteleg corect raspunsul. Stiu ca la versiunile de mai tarziu (IAR-80M si IAR-81C de exemplu) s-a folosit o culoare in general descrisa in mediile modelistice ca RLM 76 (aceeasi culoare folosita si pe intrados). Sa inteleg ca si la primele versiuni (IAR-80 si IAR-80A ma intereseaza pe mine) s-a folosit tot un gri-albastru deschis asemanator cu RLM 76? M-as fi asteptat mai degbraba la RAAF sky blue cum se speculeaza ca ar fi fost pe intradosul versiunilor initiale.

Aceasta postare a fost editata de Finn: 01 December 2017 - 05:51 PM


#293 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 02 December 2017 - 12:23 PM

Culoarea pe interiorul cocpitului nu e stabilita cert. Seria zero si primul numar se pare ca au avut cocpitul nevopsit, deci aluminiu natur. Apoi s-a vopsit intr-un gri albastrui deschis, similar cu RLM 76.

#294 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 02 December 2017 - 04:28 PM

Vezi postareaZ-mare, la 02 December 2017 - 12:23 PM, a spus:

Culoarea pe interiorul cocpitului nu e stabilita cert. Seria zero si primul numar se pare ca au avut cocpitul nevopsit, deci aluminiu natur. Apoi s-a vopsit intr-un gri albastrui deschis, similar cu RLM 76.

Multumesc frumos!

#295 Useril este offline   seems_legit 

  • Nou venit
  • Grup: New Users
  • Postari: 1
  • Inregistrat: 13-December 17

Postat 13 December 2017 - 03:47 PM

Buna ziua!

Ma poate ajuta cineva cu notita tehnica?

#296 Useril este offline   Romi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1933
  • Inregistrat: 05-September 05
  • Location:Bucuresti-Brasov
  • Interests:Aviation

Postat 22 December 2017 - 12:31 AM

https://upload.wikim...C_side_view.jpg
are cineva fotografii, sau e speculatie?

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR_80_side.jpg


#297 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 22 December 2017 - 01:57 AM

Trei din patru sunt what if toata ziua !!!
Ultimul este cel mai dubios,cum naiba sa fie varfurile aripii vopsite cu galben pe intrados in 48? Stele rosii cu forma ciudata,numar cu font bizar si nuanta diferita de rosu pe fuselaj...Pana si stema de pe steag nu pare in regula...sa nu mai vorbim de culori.

Aceasta postare a fost editata de axor: 22 December 2017 - 02:02 AM


#298 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 22 December 2017 - 09:52 AM

SF, cap coadă!

#299 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 03 January 2018 - 01:04 PM

Salutare domnilor!

Stie cineva ce culoare erau tijele de actionare a supapelor si firele de la circuitul de aprindere (bujii) de pe motorul IAR K14 instalat pe IAR80?

Capotele motorului, ce culoare aveau la interior? Exista vreo culoare speciala pt interioare capote/diverse capace, erau bare-metal sau aveau culoarea de exterior?

Multumesc,


Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 03 January 2018 - 01:07 PM


#300 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 03 January 2018 - 02:17 PM

Exista un motor original la Iasi :

http://www.cimec.ro/.../energetica.htm
http://www.cimec.ro/...etica/motor.jpg

Si altul la Facultatea de Inginerie Aerospațială

http://www.aero.pub....9/iar-american/
http://www.aero.pub....72-768x1024.jpg


Capota motorului pe interior, parca era in primerul gri, peste care era verdele cu care era vopsit si exteriorul...
Cel putin asa e cea recuperata din Cehoslovacia, de la Muzeul militar.
Acum, la cat de mancator de ulei era K14, cred ca poti fi destul de creativ cu washurile :)

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 03 January 2018 - 02:19 PM


Arata acest topic


  • 17 Pagini +
  • « Prima
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi