Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 17 Pagini +
  • « Prima
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 80/81, probleme, dileme, intrebari, neclaritati

#301 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 04 January 2018 - 11:29 AM

Coloarea de pe interiorul avionului (capace mitraliere, capace tehnologice, capace cutii mitraliere etc) era un grund peste care era dat un verde inchis, posibil RLM 83. Baia trenului, trapele trenului, erau in culoarea extradosului, posibil RLM76.
Imagine atasata: 2777313e.jpg

#302 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 05 January 2018 - 03:08 PM

Multumesc mult domnillor.

Mai am o nelamurire...este legata de culoarea cockpitului.
Despre aceasta culoare de interior a cabinei, din ce am citit eu si din ce surse am, am aflat in principiu ca:
- cel mai probabil culoarea cockpitului era aceeasi cu culoarea intradosului (deci acel Sky blue de sorginte RAF la primele serii apoi probabil un albastu deschis gen RLM76 la seriile finale/aparatele iesite din RK);
- primul avion (Nr.1) ar fi avut cockpitul nevopsit - sau ma rog, ceva gen aluminium dope. Am mai intalnit totusi mentuinea ca de fapt acest aluminium dope ar fi fost folosit nu doar la Nr.1...ci si la alte avioane...fara nicio alta precizare care sau cate ar fi fost avioanele (presupun ca cele din seriile intiale) cu cockpit aluminium dope.

Aici este si neclaritatea mea, in masura in care cineva dintre voi are mai multa stiinta sau mai multe informatii: este corecta (sau plauzibila, sa zicem) prezumtia ca si alte aparate early (ma refer in special la seria 1 - 20) ar fi avut cockpitul in alumimiun dope? In afara de Nr.1, desigur, despre care se stie clar ca avea cabina aluminium dope.
Daca da, aceasta prezumtie ar fi valabila pentru toata seria initiala, sau doar pt aparatele imediat dupa Nr.1 (nr.2-3-4...)?
Daca astfel de aparate initiale cu cockpit aluminium dope au existat si au supravietuit cat sa ajunga la RK-uri, culoarea cabinei ar fi fost pastrata tot asa si dupa reparatie, sau era vopsita in conformitate cu culoarea nou aplicata pe intrados?


Va multumesc si toate cele bune,

#303 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 05 January 2018 - 04:32 PM

Cred ca o sa aflam mai repede daca e viata (de noapte) pe marte ...

In principiu sunt multe avioane care au cockpitul nevopsit (sau silver dope)..asa ca nu vad de ce la o reparatie si-ar fi batut capul cineva sa le vopseasca prinauntru...mai ales daca asta ar presupune dezmembrarea tabloului de bord, scaunului etc...

#304 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 06 January 2018 - 11:00 PM

Citeaza

primerul gri

Primerul acesta ar putea sa fie identic sau asemanator cu primerul gri italienesc , oare , avand in vedere ca fabricam vreo cateva tipuri de avioane italienesti la acea data ?

#305 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 02 September 2018 - 06:06 PM

Poate cineva sa imi spuna ce tunuri avea IAR 80C nr.279? Erau MG FF/M sau MG 151?

#306 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 02 September 2018 - 07:35 PM

80C avea Ikaria (MG ff)
81C le avea pe cele lungi, 151.

#307 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 03 September 2018 - 02:26 PM

Multumesc! Esti sigur insa? (in sensul ca sunt date recente dintr-o carte/articol) Am pus intrebarea pentru ca in poza pe care o am cu 279 nu-i vad armamentul, iar articolul acesta mai vechi pare sa spuna ca seria din care face parte nr.279 avea tunuri Mauser:

http://www.ipmsstock...f_eng_iar80.htm
mentioneaza tunuri Ikaria pentru seria IAR 80C - 241-250:

Citeaza

Armament was increased again, this time with two ICARIA (licence-built Oerlikon) 20 mm calibre cannon replacing the 13.2 mm guns with 120 rounds per gun.
si tunuri Mauser MG 151 pentru seria IAR 80C - 251-290:

Citeaza

These aircraft were identical to 241 250 Series except for cannon armament, which was replaced with German Mauser MG 151s .

Aceasta postare a fost editata de Finn: 03 September 2018 - 02:27 PM


#308 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 03 September 2018 - 04:51 PM

Eu asa il voi face pe al meu, cu 4 mg si tunuri ikaria scurte. Nu am de ce sa il fac altfel.
Referintele sunt in cele doua carti ale lui RaduB si in planurile vechi din modelism. Orice altceva e supozitie, fara nicio baza concreta.

In plus, tunurile 151 sunt mari, s-ar fi vazut, ori nu sunt vizibile in nicio alta poza cu avioane din serua asta (80C), ba mai mult, daca ar fi sa comparam doua poze facute CAM din acelasi unghi, la 279 nu se vede nicio teava lunga, la 334 e clar acolo...

Imagine atasata: 279.jpg
Imagine atasata: 334.jpg

#309 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 03 September 2018 - 09:32 PM

Good point. Multumesc! Ma poti ajuta cu inca doua lucruri, te rog?
Placa asta de pe spatar era prezenta la IAR-80C?
http://www.cartula.r...attach_id=95117

Centurile erau deja modelul tarziu/imbunatatit la vremea Tidal Wave?

Edit: one more... mansa ar trebui sa fie cea cu maner circular?

Aceasta postare a fost editata de Finn: 03 September 2018 - 09:46 PM


#310 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 04 September 2018 - 08:00 AM

Placa aia cred ca ar trebui sa fie chiar spatarul scaunului, nu era ceva extra peste spatar. Eu nu am pus acea piesa la kiturile mele.

Centurile : cartea lui Radub spune ca modelul final de centuri a inceput sa fie updatat pe avioanele mai vechi incepand cu iunie 1943...
Perna de cap era sigur cea finala (aparuse de la nr.251 in sus).
E o poza cu nr3 aterizat fortat, la care se vad clar centurile "finale" upgradate, dar e din octombrie 43.. pana la 1 august, nu stiu daca se facuse schimbarea... probabil ca ar fi ceva asociat si cu re-vopsirea, respectiv cand au ajuns fiecare la reparatii inapoi la fabrica.
Dan Melinte mi-a atras atentia la nr 222, B-ul lui Carol Anastasescu, care clar pana la 1 august trecuse prin fabrica si fusese revopsit la intoarcerea de la Stalingrad (in poze, epava pare a avea o singura culoare), probabil cu ocazia asta fusese si adus la zi cu toate.
Si 279 a activat pe acolo si probabil ca a avut aceeasi soarta. Cu toatea astea, eu nu o sa il fac neaparat de la 1 august pe al meu, asa ca va avea camo si centurile mai vechi, corespunzatoare seriei sale.

Mansa cu maner circular a aparut de la nr.181 in sus, odata cu declansarea electrica a armelor. Deci aproape sigur 279 avea una la fel .

#311 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 04 September 2018 - 01:15 PM

Multumesc mult!

Citeaza

Placa aia cred ca ar trebui sa fie chiar spatarul scaunului, nu era ceva extra peste spatar. Eu nu am pus acea piesa la kiturile mele.
Heh, pe mine tocmai poza ta m-a facut sa cred ca e un element (am presupus ca e blindaj) prezent la unele modele, dar care lipseste la altele:
http://www.cartula.r...attach_id=96853
Acum imi dau seama ca are legatura doar cu numarul de PE-uri pe care le-ai avut la dispozitie. :D

Citeaza

Cu toatea astea, eu nu o sa il fac neaparat de la 1 august pe al meu, asa ca va avea camo si centurile mai vechi, corespunzatoare seriei sale.
Si ce culoare o sa folosesti pentru interior? Sky blue, RLM 76, aluminiu...?Apropo, crezi ca la 1 august era deja revopsit intr-o singura culoare pe extrados?

Aceasta postare a fost editata de Finn: 04 September 2018 - 01:16 PM


#312 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 04 September 2018 - 07:24 PM

La avionul real, spatarul scaunului este facut dintr-un sandvici, o placa fiind din otel, si constituie blinfajul. Aceasta este prins, cu nituri, ce cealalta foaie de metal, probabil, dural. Apoi, scaunul are in spate o rama de care acesta se prinde, cu niste dispozitive speciale, niciodata ilustrate in vreun kit. La scara mica, acest ansamblu este greu de redat, asa ca, avem cea ce se vede in poza pusa de Finn, scaunul din dreapta. In coala de PE este dat blindajul, numai ca, cel putin in poza amintita mai sus, el este incorect lipit (scaunul din stinga si centru). In mod normal acea "perna" de spate trebuia data jos si in locul ei lipita piesa ce simbolizeaza blindajul. Asa ar fi fost corect.
Imagine atasata: DSCF7879.JPG
La final, trebuie sa arate cam asa
Imagine atasata: IAR 81 C_320 073.JPG

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 04 September 2018 - 07:28 PM


#313 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 04 September 2018 - 08:58 PM

Multumesc! Mi-e mai clar cum aratau lucrurile acum. Foaia aia de PE e asa de subtire insa incat ma intreb daca o sa simuleze adecvat ce arati tu daca se inlatura complet partea din plastic.
Apropo, cum arata perna de cap "finala"? :D



#314 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 05 September 2018 - 09:42 AM

Citeaza

incat ma intreb daca o sa simuleze adecvat ce arati tu daca se inlatura complet partea din plastic.
Pai hai sa vedem. Nu am cartile lui Radu la mine, dar hai sa zicem ca blindajul avea cam 10 mm grosime. 10/72=0,13 mm grosime. Adica, cam cit are folia de cupru pentru PE!!!! :whistle:
Tetiera, la numarul 320, arata cam asa:
Imagine atasata: post-5228-0-62233100-1477063928_thumb.jpg
Imagine atasata: IMG_1264e.jpg

#315 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 07 June 2019 - 08:16 PM

Ce lungime avea teava tunurilor Mauser MG 151? Ma refer la partea vizibila de pe aripa unui IAR-81C sau 80M.

#316 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 08 June 2019 - 11:30 AM

Vezi postareaFinn, la 07 June 2019 - 08:16 PM, a spus:

Ce lungime avea teava tunurilor Mauser MG 151? Ma refer la partea vizibila de pe aripa unui IAR-81C sau 80M.


Daca te ajuta cu ceva:
Imagine atasata: Tun MG.jpg
Nu am desenul tunului, dar cred ca-l poti gasi pe "undeva", sorry....Oricum daca ai macheta tunului si este reprezentata partea "ridata" cota de pe desen este deajuns... cred... :)
Cu stima.
PS: Nu am nici un desen original cu Tun Mauser si 4 mitraliere de 7,92mm. Nu stiu daca se putea face asta totusi. MG151 era alimentat din benzi si era nevoie sa fie puse "pe undeva", plus ca erau destul de grele. Cred ca de aia au si renuntat la mitraliera de 7,92mm din exterior cand l-au montat.


#317 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 08 June 2019 - 02:57 PM

Am Amodel-urile la 1/72 care vin fara armament si intreabam in ideea de a improviza teava. Pe de alta parte, se gasesc tunuri MG 151 ca aftermarket si din rasina si din alama. Cred ca o sa iau un set. Mi-e clar acum, din schita postata, cum ar trebui pozitionate in aripa. Multumesc!

Aceasta postare a fost editata de Finn: 08 June 2019 - 02:57 PM


#318 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 09 June 2019 - 12:51 AM

Vezi postareaFinn, la 08 June 2019 - 02:57 PM, a spus:

Am Amodel-urile la 1/72 care vin fara armament si intreabam in ideea de a improviza teava. Pe de alta parte, se gasesc tunuri MG 151 ca aftermarket si din rasina si din alama. Cred ca o sa iau un set. Mi-e clar acum, din schita postata, cum ar trebui pozitionate in aripa. Multumesc!


Cu placere !
Scuze am uitat de celelalte cote. Deci din axa avionului si pana la tun erau 2045mm. Iar de la tun si pana la mitraliera mai erau inca 228mm. Aceste cote sunt valabile pe axa de simetrie a lonjeronului anterior.Dupa cum stiti la aripa sunt vre-o patru cote. Pe suprafata superioara a aripi, in centrul ei, pe suprafata interioara si pe orizontala. (ma refer la aripa vazuta din fata sau spate si nu de deasupra)In realitate, diferentele dintre aceste cote erau destul de mici, exceptie facand desigur cota pe orizontala.
"Pain in the a**" cum zic englezi sa desenezi aripa 2D. Ma refer la vederea reala a aripi invelita vazuta de deasupra sau de jos. Eu nu m-am complicat (Il las pe Sorin, he he he) am desenat-o in axa lonjeroanelor.Cu stima.
Imagine atasata: Aripa scurta serie 1 50.jpg
Mai am de complectat lonjeronul posterior si cadrul X.

Aceasta postare a fost editata de Asgard: 09 June 2019 - 12:57 AM


#319 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 260
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 09 June 2019 - 07:03 PM

Multumesc frumos!

#320 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 16 January 2020 - 10:43 AM

Domnilor,

Stie careva dintre dvs ce culoare erau vopsite portiunile rigide ale conductelor circuitului pentru lichidul de franare la IAR 80?
Am marcat eu pe poza atasata exact zonele la care ma refer.
Partea centrala e clar ca era cauciuc negru, dar partile fixe de pe jamba si respectiv de pe janta rotii ori erau in culoarea jambei/intradosului, ori ceva metal nevopsit, o culoare gen aluminiu.
Eu inclin sa cred ca erau culoarea intradosului (respective culoarea jambei), dar asta doar pt ca asa mi se pare mie, adica n-am ceva concret pe care sa ma bazez.
Daca are cineva vreo idee, pls shoot.

Multumesc.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: tren.jpg


Arata acest topic


  • 17 Pagini +
  • « Prima
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi