Forum Machete,Modelism,Hobby: a grava, gravare - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

a grava, gravare

#1 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 25 October 2006 - 01:38 PM

Dupa lupte seculare care au durat ceva timp, am "renovat articolul despre gravare.
http://cartula.net/m....php?itemid=219
Aici e loc de dat cu bita sau cuvinul intru lamurirea si complectarea lucrurilor.
Mersi Crios! :bang:

#2 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 25 October 2006 - 07:31 PM

Fiind in graba nu m-am exprimat prea corect, dei ultima fraza se va citi asa:
Aici e loc de dat, cu ingaduinta si smerenie, cu "bita sau cuvinul" intru lamurirea si complectarea lucrurilor.

#3 Useril este offline   laure 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 22-January 05
  • Location:Craiova

Postat 25 October 2006 - 09:34 PM

Zetule fain si util artcicolul, mai ales ca am vazut o prezentare de a ta la o intilnire ceva mai demult.

#4 Useril este offline   FlyBoy 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1937
  • Inregistrat: 24-February 06
  • Location:Bucuresti

Postat 25 October 2006 - 09:40 PM

Foarte bun si binevenit articolul!!!

Cum spunea cineva, avem un site tare bine mobilat :hammer:

#5 Useril este offline   misu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 167
  • Inregistrat: 13-September 05

Postat 25 October 2006 - 09:57 PM

Bai Z-mare, tu fluieri in biserica: n-ai inteles ca smerenia n-are ce cauta pe aici!
Cu multa simpatie,
Misu

#6 Useril este offline   curec_christian 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 606
  • Inregistrat: 13-December 04

Postat 25 October 2006 - 11:11 PM

Salut,

Excelent articol.
DAR - ca tot rebuie sa existe un dar, nu prea sunt de acord cu o anumita afirmatie :bang: :angry: :-D .

In foto 5 sunt fotografiate doua aripi ale aceluias avion, una cu gravura in negativ si alta cu gravura in pozitiv.

Daca te uiti la aripi, formele sunt la fel si nu exista mare diferenta intre ele. Asta in faza prezentata de tine.
Cele doua aripi vopsite, aranjate, cosmetizate... bla, bla, bla (stiti voi ce vreau sa spun) - nu mai arata de loc identice.

Mai mult, in functie de unghiul de iluminare la o astfel de macheta (cu gravura in pozitiv) s-ar putea sa constati ca exista diferente majore intre cele doua metode de gravura.


Christian

PS - Articolul este super.

Aceasta postare a fost editata de curec_christian: 25 October 2006 - 11:59 PM


#7 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 25 October 2006 - 11:45 PM

Pai... Partea tehnica a articolului e super, cu exceptia faptului ca metoda scobitorii defapt e cu mult mai veche... :bang:

Eu personal dupa ce gravez si smirgheluiesc, curat in santuri cu o pensula cu parul scurt si tare, dupa care vin si pensulez peste gravura, folosind o pensula cu varf subtire, nitrosolv sau triclormetan. Metoda care o dai tu cu periuta combinata cu nitro mi se pare cam periculoasa si greu de controlat.

La partea cu nituirea / roata dintata.... In primul rand, e preferabil sa fie ascutita roata dintata pe ambele fete, nu doar pe una singura. Cu ceva rabdare se pot ascuti cu o pila fina dintii in asa fel incat sa li se dea un profil ceva mai rotunjit, nu patratos cum ies initial.
O alta chestie care am invatat-o de la Lucian... E bine sa rupeti unul-doi dinti alaturati ai rotii dintate. In asa fel pornirea si oprirea sirului de nituri e clara.

Partea de inceput, cu scara, cu pozitiv si negativ, contine mult prea multe exagerari...

Per total, panourile evidentiate in pozitiv sunt tot timpul incorecte, cu exceptia imbinarilor care prezinta cordon de sudura :angry: Imbinarile prin suprapunere, nu se pot reda nici in pozitiv nici in negativ printr-o dunga, ci prin suprapunere propriu-zisa (treapta, diferenta de nivel). In rest, saracele imbinari, sunt in 'negativ' (adica sant). Mai proeminent, sau mai putin proeminent.

Un caz particular al 'pozitivului' sunt niturile, unde destul de multe avioane prezentau nituri iesite multisor peste suprafata tablei. Aici e destul de spinos, figurarea in 'negativ' a acestora nu e suficienta in general... Exemplele care imi vin in minte sunt B-17, F4F Wildcat, elicopterele H-53 si H-60. Si mai prost e ca nu prea stiu o metoda de a adauga nituri in pozitiv.

Iar pe partea cu 'la 20 de metri nu se vede', e vechea buba cu 'hai sa reducem totul la scara'.... Imi pare rau, dar pana nu reduci la scara fotonul, particula de pigment si molecula de aer, e doar ca sa discutam discutii ce se vede la 72 de metri versus ce se vede pe macheta. Pierdere de vreme discutia pe tema asta...

PS: un pic mai multa atentie la greselile de scriere pe viitor.

#8 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 26 October 2006 - 07:42 AM

Citeaza

cu exceptia faptului ca metoda scobitorii defapt e cu mult mai veche...
Cartula, da-mi si mie voie sa descopar ...America! :-D

Citeaza

Daca te uiti la aripi, formele sunt la fel si nu exista mare diferenta intre ele. Asta in faza prezentata de tine.
Cele doua aripi vopsite, aranjate, cosmetizate... bla, bla, bla (stiti voi ce vreau sa spun) - nu mai arata de loc identice.
Pai taman aici era chestiunea, care arata mai bine, mai veridic, bineinteles dupa vopsire si toate "ingurile" de rigoare?! Raspunsul esti sigur subiectiv, indiferent care e el! :roll: Pe tema asta se mai poate discuta.

Citeaza

E bine sa rupeti unul-doi dinti alaturati ai rotii dintate. In asa fel pornirea si oprirea sirului de nituri e clara.
Bun, dar ce te faci daca lungimea de nituit e mai mare decit doi-pi-er?

Citeaza

ce se vede la 72 de metri versus ce se vede pe macheta. Pierdere de vreme discutia pe tema asta...
Aici ai dreptate, a fost doar o dizertatie, asa de amorul artei! :bang:

Citeaza

un pic mai multa atentie la greselile de scriere pe viitor
. Cred ca de zece ori am recitit articolul pentru corectare, treaba se vede ca tot mi-a scapat cite ceva :angry: .Scuze.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 26 October 2006 - 07:43 AM


#9 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 26 October 2006 - 08:00 AM

Zetule, cum "smerenia" (chiar modelistica), este o atitudine care nu mi-e total straina... pot sa-ti zic ca articolul matale este mai mult decat bine-venit. Bravo !
Chestia asta cu gravarea in negativ, este una din cele mai dificile si spinoase "apucaturi modelistice", mai ales pentru un incepator si mai ales daca se doreste un rezultat aratos. Multe kituri batrioare si "demodate" pot fi astfel readuse la viata, desi astazi in majoritatea cazurilor, exista optiuni mult mai bune si la gustul zilei. Oricum, io sfatuiesc pe oricine care nu a incercat inca acest "mestesug", sa-l guste macar odata, oricat de laborios si frustrant ar parea la prima vedere !

Cum in epoca mea ante-afevista, am gravat ceva la vietisoara mea, cred ca pot sa-mi dau si io putin cu presupusul.
In cazul acelor teorii cu "liniile aduse la scara", sunt total de acord cu ce a zis fratele Cartula... toata discutia asta nu-i decat o analo-retentiva cale, de a bate apa in piua.
Si io cred, ca in zdrobitoarea majoritate a cazurilor, negativul arata modelistic mai bine decat pozitivul, oricare ar fi realitatea "fizica". Mai ales DACA, trasarea in negativ se combina cu unele detalii IN POZITIV, cum ar fi unele panouri, capace, ranforsari si alte marafeturi care se pot gasi pe suprafata unui fuselaj. Acestea pot fi reproduse cu usurinta cu folie de aluminiu autoadeziva sau nu, folie de plumb, sau (metoda mea preferata) cu folie de stiren de 0.07-0.25, de la caz la caz. Jocul dintre negativ si pozitiv, devine astfel deosebit de atragator. Este de fapt ce au facut japonezii in cazul kiturilor de ultima generatie: au trecut de la "negativul simplut" al anilor 80, la aceasta reprezentare mult mai sofisticata si mai rafinata.

-Ca scula de "gravat"... io am o cale mult mai simpla ! Desi detin 'fo doua "profesionale", de la MicroMark si Tamiya, prefer de departe bunul si clasicul cutit Xacto cu lama No.11 intoarsa invers, care face astfel acelasi lucru: scoate "o brazda" de material din sant. Sau lama No.2, pentru cei care au doar manerul "mare". Avantajul, pentru mine, este ca tin cutitul ca pe un creion, fiindu-mi astfel mult mai simplu sa controlez ungiul de taiere, adaincimea si latimea santului, in consecinta. In plus pot sa trasez liniile curbe mult mai simplu.
Cel mai bun lucru la aceasta metoda, este ca nu-ti trebe o scula "dedicata", cumparata sau fabricata pe plan local. Trebe doar o lama proaspata !
-Acul de seriga "preducea" sau rotringul iesit la pensie, reprezinta mai degraba acei "butoni autofiletanti" gen "Dzus", decat nituri ingropate...
-Metoda cu scobitoarea... si aici are dreptate Cartula... e MULT mai veche, nu prea ai patent la ea... Pentru a curata suprafata, dupe slefuiri si scobitoare umeda, io recurg (recurgeam) la o simpla spalare energica cu sampon si o periuta de dinti de buna calitate. Daca mai este nevoie, abia apoi pun prin capilaritate cu pensula 000, putin nitrudiluant in santuri.

Este un subiect pe marginea caruia, mult se poate discuta... caci fiecare dintre cei care l-au gustat si-au dezvoltat metode proprii si propriile teorii...
Inchei aici si-ti mai zic o data Zetule, ca te felicit pentru efortul de a scrie acest atat de util articol.

#10 Useril este offline   Bill 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1879
  • Inregistrat: 06-December 04

Postat 26 October 2006 - 08:49 AM

Salut,
Admirabil efortul, mai ales ca esti aproape singurul care mai face articole cu tehnici. Felicitari! :bang:
Spor,
Bill :angry:

#11 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 26 October 2006 - 10:30 AM

In sfarsit a aparut si articolul asta!
Super!
Gopo

#12 Useril este offline   cartula 

  • Administrator forum
  • Grup: Administrare
  • Postari: 4017
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 October 2006 - 11:19 AM

Citeaza

Bun, dar ce te faci daca lungimea de nituit e mai mare decit doi-pi-er?

Z, si eu am fost sceptic cand am vazut dintii aia lipsa, dar... Am incercat si am fost castigat pe loc :bang:
Care-i treaba, poti sa pozitionezi fain inceputul si sfarsitul, pentru ca dintii de langa gaura nu mai ating plasticul (cum s-ar intampla in mod normal). Daca linia de nituri e mai lunga decat circumferinta discului, iar nu e absolut nici o problema, dai pana la capat, si mai vii inca o data la eventualele 'gauri' de un dinte de pe parcurs, si termini frumos si capatul.

#13 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 26 October 2006 - 11:31 AM

Nu mai zic ca-i bun articolul (chiar daca nu-i perfectisim) ca sa nu zica cineva ca-i iau partea lu elevu Z.
O sa zic altceva....Ca au aparut in ultimii ani o serie de kit-uri (majoritatea rusesti) care au matrite despre care nu poti spune nici ca-s in negativ nici in pozitiv. Ma refer aici la Archangelski Ar 2 (amodel), Tu 2 (eu il am in valom). Pe 2, Su 2, chiar si He 111 P pana la E-F, care au suprapuneri de table si nituri ingropate si liniile panourilor sunt, dupa parerea mea reprezentate muuhuhuuult mai veridic decat la orice hasegawa sau academy.
Nu as vrea sa-mi dau drumul mai tare pe subiectu' asta, ca sa nu ziceti ca-s nebun si ca vreau inapoi la kitruile cu pozitiv.
Oricum pozitivul gen italeri este de neutilizat pe cand pozitivul de la vechile Heller nu ma prea deranjeaza deloc; Iar dintr-un kit pozitiv plin de nituri ca-cum ar fi revell poti scoate cateodata ceva surprinzator si asta fara multa munca.
Unde am gresit gramatical, am gresit ca am vrut. Ca sa nu mai consumati timp.

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi